DO ERUVEI TECHUMIM REQUIRE ZECHIYAH? (Yerushalmi Perek 8 Halachah 1 Daf 50b)
מתני' כיצד משתתפין בתחומין מניח את החבית ואומר הרי זה לכל בני עירי לכל מי שילך לבית האבל או לבית המשתה
(Mishnah): To make Eruv Techumim for many people, one designates a barrel [of food or drink] and says 'This is for everyone in the city who wants to go to the mourner's house or the hall of the [wedding] feast';
וכל מי שקיבל עליו מבעוד יום מותר משחשיכה אסור שאין מערבין משתחשך:
Anyone who accepted [to rely on the Eruv] before Shabbos may rely on it. One who accepted after dark may not, for one may not be Me'arev after dark.
גמ' לא תניתה מזכון. ולמה לא תנינן מזכון
(Gemara) Question: [Our Mishnah does not teach that] he is Mezakeh for them. Why does it not teach that he is Mezakeh for them [like it taught above about Eruvei Chatzeros]?
שמואל אמר תמן תנינן מזכון צריך לזכות ברם הכא דלא תנינן מזכון אינו צריך לזכות
Answer #1 (Shmuel): There (Eruvei Chatzeros) it teaches that he is Mezakeh for them - he must be Mezakeh for them (to acquire Reshus). Here (Eruvei Techumim) that it did not teach that he is Mezakeh for them, he need not be Mezakeh.
ר' יוחנן אמר קולי חומרין בדבר מה אינון תמן שעירובי חצירות מדבריהן את אומר מזכין עירובי תחומין מדבר תורה לכ''ש.
Answer #2 (R. Yochanan): Kal v'Chomer [also here he must be Mezakeh for them]! There, Eruvei Chatzeros is mid'Rabanan, you say that we are (must be) Mezakeh. Eruvei Techumim mid'Oraisa, all the more so!
[דף נא עמוד א] אתייא דרב כרבי יוחנן.
Rav holds like R. Yochanan.
[דף נד עמוד ב (עוז והדר)] א''ר יוסי בי רבי בון כדי לעשות כל הרשויות כאחת:
(R. Yosi bei R. Bun): [Shmuel holds that Eruvei Chatzeros require Zechiyah] in order to make all of the Reshuyos like one. (This does not apply to Eruvei Techumim.)