WHO HAS A MITZVAH TO WEAR TEFILIN? (Yerushalmi Perek 10 Halachah 1 Daf 58b)
אית דבעי [דף נט עמוד א] נישמעינה מן הדא והיו לך לאות מי שצריכין אות יצאו שבתות וימים טובים שהן גופן אות.
(Above, we expounded Yamim, and not nights. We similarly expound Yamimah to exclude Shabbos and Yom Tov.) Some want to expound from "v'Hayu Lecha l'Os'' - one who needs a sign. This excludes Shabbos and Yom Tov, which are themselves an Os.
ולא כבר כתיב מימים ימימה.
Question: Is it not already written "mi'Yamim Yamimah'' [to exclude night, Shabbos and Yom Tov]?
לית לך אלא כיי דאמר רבי יוחנן כל מילה דלא מחוורא מסמכין ליה מן אתרין סגין.
Answer: This is like R. Yochanan said, that anything that is not clear (an explicit Drashah, rather, a mere Asmachta), we support it from several places.
נשים מניין
Question: What is the source that women [are exempt from Tefilin]?
[דברים יא יט] ולמדתם אותם את בניכם ולא בנותיכם החייב בתורה חייב בתפילין נשים שאין חייבות בתורה אין חייבות בתפילין
Answer: "V'Limadtem Osam Es Beneichem'', and not your daughters [exempts women from Talmud Torah]. One who is obligated in Torah is obligated in Tefilin (this verse is written right after the Mitzvah of Tefilin). Women, who are not obligated in Torah, are not obligated in Tefilin.
התיבון הרי מיכל בת שאול היתה לובשת תפילין אשת יונה היתה עולה לרגל ולא מיחו בידם חכמים.
Question: Michal bas Sha'ul used to wear Tefilin. Yonah's wife used to ascend [and bring Korbanos in the Mikdash] on the festival, and Chachamim did not protest!
רבי חזקיה בשם רבי אבהו אשתו של יונה (היא שבה) [צ''ל הושבה - קרבן העדה] מיכל בת שאול מיחו בה חכמים.
Answer (R. Chizkiyah citing R. Avahu): Yonah's wife was returned (Chachamim told her not to ascend), and Chachamim protested against Michal.
הוון בעיי מימר על דעתון דרבנן אין מחוור על דעתיה דרבן גמליאל מחוור
Assumption: This is not clear [from the Torah that Shabbos is not Zman Tefilin. Rather, it is only mid'Rabanan] according to Chachamim. It is clear (mid'Oraisa, Shabbos is not Zman Tefilin mid'Oraisa) according to R. Gamliel.
[דף סד עמוד א (עוז והדר)] אמר רבי ירמיה בשם ר' שמואל שיערו לומר עד מקום שגבהו של ראש מחזיק וכמה מחזיק שתים
Rebuttal (R. Yirmeyah citing Shmuel): [All agree that Shabbos is Zman Tefilin mid'Oraisa. R. Gamliel permits two pairs at a time, because] until the height of the head (is a Kosher place for Tefilin). How many [Tefilin can this place] contain? It is two.
מעתה אפילו בחול
Question: If so, even during the week [one should be allowed to wear two Tefilin at once]!
אמר רבי חגיי אין בעי מיהב יהבי
Answer (R. Chagai): If one wants to, he may put [on two Tefilin at once]!
אמר רבי זריקא אסברי רב המנונא עד מקום שמוחו של התינוק רופף.
(R. Zerika): Rav Hamnuna explained to me - until the place where a baby's skull is soft [is Kosher for Tefilin].
תמן תנינן על תרנגול שנסקל בירושלם שהרג את הנפש
(Mishnah): [R. Yehudah ben Bava testified] about a chicken that was stoned in Yerushalayim because it killed a person;
ראה ראשו של תינוק רופף הלך וניקרו
It saw the skull of a child that was soft, and went and punctured it.
אמר רבי יוסי כיני מתני' ובלבד על ידי שנים
(R. Yosi): In our Mishnah, [R. Gamliel permits] only two [pairs at a time, so it is evident that he does not wear them l'Shem Mitzvah].
ר' יוסי בי ר' בון בשם ר' אחא ואפילו שנים שנים.
(R. Yosi bei R. Bun citing R. Acha): [He permits] even two [pairs] at a time.
הוו בעי מימר על דעתהון דרבנן אין מחוור על דעתיה דר' (אחא) [צ''ל גמליאל - הירושלמי כפשוטו] מחוור.
We wanted to say that according to Rabanan, it is not clear (there is no Torah Mitzvah to save Tefilin). According to R. Gamliel, it is clear. (Therefore they permit two pairs at a time.)
ויביאם בידו
Question: [If so,] he should bring them in his hand! (We explained this like R. MEIR SIMCHAH.)
מוטב להביאם דרך מלבוש ולא דרך משאוי.
Answer: It is better to bring them in the way of wearing, and not in the way of carrying.
[דף נט עמוד ב] מוטב לדחות את השבת פעם אחת ולא שני פעמים.
Remark: [Similarly, he says to bring them two at a time, for] it is better to override Shabbos once, and not twice.
תני אחד האיש ואחד האשה
(Beraisa): The same applies to a man and a woman.
הוון בעיי מימר מאן דמר מחוור היא ניחא מאן דמר אינו מחוור לא יהא מחוור אצל האיש ויהא מחוור אצל האשה.
Question: We wanted to say that for the one who says that it is clear (the Torah Mitzvah to save Tefilin), this is fine. The one who says that it is not clear - [since a woman has no Mitzvah to wear Tefilin, surely she is permitted due to saving]. Must we say that [the Mitzvah to save Tefilin] is not clear for a man, but it is clear for a woman?! (We explained this like RADAL.)
א''ר לעזר מאן תנא אשה רבן גמליאל
Answer (R. Lazar): Who taught [equality of a man and] a woman? It is R. Gamliel;
דתני טבי עבד רבן גמליאל היה נותן תפילין ולא מיחו בידו חכמים (וכא מיחו בידו - הגר''ח קניבסקי שליט''א מוחקו) הוא עבד היא אשה.
(Beraisa): Tavi, R. Gamliel's [Kena'ani] slave, used to wear Tefilin, and Chachamim did not protest against him. A slave and a woman are the same.
EXEMPTIONS FROM SAVING KISVEI HA'KODESH
במה דברים אמורים בישנות אבל בחדשות מותר
(Mishnah): This refers to old Tefilin. However, new Tefilin, it is permitted [to leave them there].
[דף סד עמוד ב (עוז והדר)] למה ישנות בדוקות וחדשות אין בדוקות.
What is the reason? Old Tefilin were checked (they are established to be Kosher) New Tefilin were not checked.
תני תפילין צריך לבודקן אחת לשנים עשר חדש דברי ר'
(Beraisa): One must check Tefilin once in 12 months. Rebbi says so;
רשב''ג אומר אינן צריכות בדיקה.
R. Shimon ben Gamliel says, they need not be checked.
הלל הזקן אומר אלו מאבי אמה הן.
Hillel ha'Zaken says, these Tefilin are from my mother's father. (They were established to be Kosher, so I did not need to check them.)
מצא שנים שלשה צבתין בודק זוג ראשון מצבת ראשון וכן בשני וכן בשלישי.
If one finds two or three bundles of Tefilin, he checks the first pair from the first bundle, and similarly in the second and in the third.
יצחק בן אלעזר שאל אחד חזקה לכולם או כל אחד ואחד בפני עצמו
Question (Yitzchak ben Elazar): Does one pair make a Chazakah for all [in its bundle? Or, does each [bundle] need [to check three pairs from it] to make a Chazakah by itself?
אין תימר אחד חזקה לכולן בודק זוג ראשון מצבת ראשון אין תימר כל אחד וא' חזקה בפני עצמו בודק שלשה זוגות מכל צבת וצבת:
If you will say that one Chazakah is for all of them, he checks the first pair from the first bundle, [and similarly in the second and third bundles]. If you will say that each needs a Chazakah by itself, he checks three pairs from every bundle.
ובסכנה מכסן והולך לו.
(Mishnah): If it is dangerous, one covers them and goes away.
אם היה עונת גשמים הרי זה מעטף בעור ומכסן.
[If one found a Sefer in the field,] if it was a time of rain, he covers himself with the hide (i.e. the parchment), and covers it (wraps it around himself repeatedly, and goes to a guarded place - PNEI MOSHE).
ר' אחא בשם ר' בא הדא דתימר ברך אבל בקשה כמשאוי
(R. Avahu citing R. Ba): This applies to soft [hide, which is proper to wear], but if it is hard, it is a load.
הוא בשהיה המקום מנדרן אבל לא היה המקום מנדרן לא בדא:
This is if the place was sloped (water will gather there and ruin the Sefer), but if the place was not sloped, no (he leaves it there).