1)

PARIM THAT WERE BROUGHT FOR IDOLATRY

תניא ר"ש אומר מה תלמוד לומר (במדבר ח) ופר שני בן בקר תקח לחטאת אם ללמד שהם שנים והלא כבר נאמר (במדבר ח) ועשה את האחד חטאת ואת האחד עולה לה'
(a)

(Beraisa - R. Shimon) Question: Why does it say "you will take a second Par for a Chatas"? We already know that one is an Olah, and one is a Chatas!

[אלא] יכול [תהא] נאכלת חטאת ללוים ת"ל ופר שני שני לעולה מה עולה לא נאכלת (דף ו,א) אף חטאת לא נאכלת
(b)

Answer: One might have thought that the Chatas (is like a regular Chatas, which) may be eaten by the (Maharsha - Kohanim, who are called) Levi'im. "A second Par" teaches that it is like the Olah, which is not eaten.

כיוצא בו אמר רבי יוסי (עזרא ח) הבאים מהשבי הגולה הקריבו [עלות] לאלהי ישראל פרים שנים עשר וגו' הכל עולה
(c)

R. Yosi says, similarly, "those who returned from exile (in Bavel) offered Olos... 12 Parim... all were Olos."

הכל עולה סלקא דעתך אפשר שחטאת עולה
(d)

Question: This very verse says "12 goats (were) Chata'os"!

אלא הכל כעולה מה עולה לא נאכלת אף חטאת לא נאכלת
(e)

Answer: Rather, just like Olos are not eaten, also these Chata'os.

דתניא רבי יהודה אומר על <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} הביאום
(f)

(Beraisa - R. Yehudah): The Korbanos were brought for idolatry.

ואמר רב יהודה אמר שמואל על <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} שעשו בימי צדקיהו
(g)

(Rav Yehudah): The idolatry was done in the days of Tzidkiyahu (at the end of the first Mikdash).

בשלמא לרבי יהודה משכחת לה להני שנים עשר חטאות כגון דחטאו שנים עשר שבטים דמייתו שנים עשר שעירים אי נמי דחטאו שבעה שבטים ושארא אינך בגרירה
(h)

Question: According to R. Yehudah, we understand why there were 12 Se'irim. The 12 Shevatim sinned, or the majority. The other Shevatim brought due to the sinners.

ולרבי שמעון נמי משכחת לה כגון דחטאו אחד עשר שבטים דמייתו אחד עשר שעירים ואידך דב"ד
1.

We can also explain according to R. Shimon. Eleven Shevatim sinned, and Beis Din brought one.

אלא לרבי מאיר דאמר בית דין מביאין ולא צבור שנים עשר היכי משכחת ליה
2.

However, according to R. Meir, only Beis Din brings. Why were 12 brought?

כגון דחטאו והדר חטאו והדר חטאו עד תריסר זימני
(i)

Answer #1: They sinned 12 times (due to 12 mistaken rulings of Beis Din).

והא מייתי להו הנהו דחטאו
(j)

Question: The sinners died. How could a later generation bring the Korbanos!

אמר רב פפא כי גמירי חטאת שמתו בעליה במיתה הני מילי ביחיד אבל לא בצבור לפי שאין מיתה בצבור
(k)

Answer #1 (Rav Papa): Regarding an individual's Chatas, if the owner died, the Chatas must die. This does not apply to a Tzibur.

מנא ליה לרב פפא הא
1.

Question: What is the reason that Rav Papa says this (that we do not say that the Chatas of a Tzibur must die)?

אילימא מדכתי' (תהילים מה) תחת אבותיך יהיו בניך
i.

Suggestion: "Your children will be in place of your fathers."

אי הכי אפילו ביחיד נמי
ii.

Rejection: If so, this should apply even to an individual!

אלא דוקיא דרב פפא משעיר דראש חדש
2.

Answer #1: We learn from the Chata'os of Rosh Chodesh;

דאמר רחמנא מייתי מתרומת הלשכה והא מייתי להו מישראל והנך דפיישי היכי מייתו
i.

The Torah says that we buy them from Terumas ha'Lishkah (half-Shekels given by the Tzibur), even though some of the donors died!

אלא שמע מינה חטאת שמתו בעליה בצבור קרבה
ii.

Inference: We may bring a Chatas Tzibur even if the owners died.

מי דמי שעיר ר"ח דלמא לא מייתו מצבור אבל הכא ודאי מייתו
3.

Objection: There, we are not sure that the owners died. The returning exiles knew that the sinners died!

אלא טעמא דרב פפא מהכא דכתיב (דברים כא) כפר לעמך ישראל אשר פדית ה' ראויה כפרה זו שתכפר על יוצאי מצרים מדכתיב אשר פדית
4.

Answer #2: "Atone for Your nation Yisrael that You redeemed, Hash-m" - Eglah Arufah (a calf beheaded when a murdered corpse is found) is worthy to atone for those that Hash-m redeemed from Mitzrayim.

מי דמי התם כולהו איתינון מגו דמכפרה אחיים מכפרה נמי אמתים
5.

Objection: There, the calf is beheaded primarily to atone for the living. It atones also for the dead;

אלא הכא מי הוו חיים
i.

Here, it was not an atonement for the living!

אין הכי נמי דכתיב (עזרא ג) ורבים מהכהנים והלוים וראשי האבות וגו'
(l)

Answer #2: Indeed, some of the sinners were alive - "many of the Kohanim... (who saw the first Mikdash)..."

ודלמא מועטין הוו ולא רבים הוו
1.

Question: Perhaps they were the minority (Rashi - of those who returned from exile; Tosfos ha'Rosh - of those who sinned in Bayis Rishon)!

הכתיב (עזרא ג) <ולא הכירו בקול> [ואין העם מכירים קול] תרועת השמחה לקול בכי העם [וגו'] והקול נשמע עד למרחוק
2.

Rejection: "The joyful sounds of the trumpets could not be heard, due to the crying (of those who had seen Bayis Rishon, i.e. they were the majority)."

והא מזידין הוו
(m)

Objection: The idolatry was b'Mezid. Why were Korbanos brought for it?!

הוראת שעה היתה
(n)

Answer: This was a special ruling (Hash-m decreed this time, they could atone for what was done b'Mezid. This is also another answer to Questions (h) and (j) - Tosfos.)

הכי נמי מסתברא דאי לא תימא הכי (עזרא ח) אילים תשעים וששה כבשים שבעים ושבעה כנגד מי
(o)

Support - Question: Why did they bring "96 rams, 77 lambs"?

אלא הוראת שעה היתה הכא נמי הוראת שעה היתה
(p)

Answer: We must say that it was a special decree of Hash-m to bring them. Similarly, it was a special decree to bring the Chata'os.

2)

A CHATAS OF THE TZIBUR

ת"ר מת אחד מן הצבור חייבין אחד מבית דין פטורין
(a)

(Beraisa): (If Beis Din ruled mistakenly, and most of Yisrael sinned,) if one of the Tzibur died, they still bring the Par. If one of the Beis Din died, they do not bring it.

מאן תנא
(b)

Question: Who is the Tana of the Beraisa?

אמר רב חסדא אמר רבי זירא אמר רב ירמיה אמר רב רבי מאיר היא דאמר ב"ד מביאים ולא צבור
(c)

Answer (Rav Chisda): It is R. Meir, who says that Beis Din brings the Par, and not the Tzibur;

הלכך מת אחד מן הצבור חייבין דהא קאים כוליה בית דין
1.

If one of the Tzibur died, they bring it, since the Beis Din is still alive;

מת אחד מבית דין פטורין דהויא לה חטאת שמת אחד מן השותפין ומשום הכי פטורין
2.

If one of the Beis Din died, they are exempt. This is like when one of the partners in a Chatas dies (we leave the Chatas to die. NOTE: individuals cannot bring a Chatas together. We refer to a Chatas of the Tzibur, or the Par that atones for the Kohanim on Yom Kipur.)

מתקיף לה רב יוסף ונוקמה כרבי שמעון דאמר בית דין עם הצבור
(d)

Question (Rav Yosef): We can establish the Beraisa like R. Shimon, who says that Beis Din and the Tzibur bring Parim!

מת אחד מן הצבור חייבין דאין צבור מתים
1.

If one of the Tzibur died, they bring the Par, since death of the Tzibur does not mandate that its Chatas die;

מת אחד מבית דין פטורין כדאמרינן דחטאת שותפין היא
2.

If one of the Beis Din died, they are exempt. This is like when one of the partners in a Chatas dies.

א"ל אביי שמעינן ליה לר"ש דאמר חטאת שותפין אינה מתה
(e)

Objection (Abaye): It cannot be R. Shimon. He holds that there is no case when the Chatas of partners must die!

דתניא פר ושעיר של יום הכפורים שאבדו והפריש אחרים תחתיהם ימותו כולן דברי רבי יהודה
1.

(Beraisa - R. Yehudah): If the Par and Sa'ir (that atone for the Kohanim and Tzibur, respectively) of Yom Kipur were lost, and others were offered in their place, and the first animals were found, they must die;

ר"א ור"ש אומר ירעו לפי שאין חטאת צבור מתה
2.

(R. Elazar and R. Shimon): They graze (until they become blemished. We sell them and buy Olos Nedavah of the Tzibur with the money.) The Chatas of a Tzibur (i.e. Kohanim; they are partners in it) need never be left to die.

א"ל רב יוסף כהנים קא אמרת שאני כהנים דאיקרו קהל דכתיב (ויקרא טז) על הכהנים ועל כל עם הקהל יכפר
(f)

Answer (Rav Yosef): Kohanim are not regular partners. The Torah equated their law to that of the Kahal - "he will atone for the Kohanim and all ha'Kahal."

6b----------------------------------------6b
(דף ו,ב) אלא מעתה נייתו פר בהוראה
(g)

Question: If so, Kohanim should bring a Par (like any other Shevet) if they sin through following a mistaken Hora'ah!

וכי תימא הכי נמי
1.

Suggestion: Perhaps they do!

טפי להו שבטים
2.

Rejection: If so, there would be 13 Parim for the Shevatim! (The Tana'im who obligate every Shevet obligate only 12 for the Shevatim.)

אלא אמר רב אחא ברבי יעקב שבטו של לוי לא איקרו קהל דכתיב (בראשית מח) הנני מפרך והרביתך ונתתיך לקהל עמים וגו' כל שיש לו אחוזה איקרי קהל וכל שאין לו אחוזה לא איקרי קהל
(h)

Answer (Rav Acha b'Rebbi Yakov): Shevet Levi (which includes the Kohanim) does not bring because it is not considered a Kahal - "I will make you a Kahal... (an inheritance)" - whoever does not have an inheritance is not considered a Kahal.

א"כ חסרי להו י"ב שבטים
(i)

Question: If so, only 11 Shevatim bring!

אמר אביי (בראשית מח) אפרים ומנשה כראובן ושמעון יהיו לי
(j)

Answer #1 (Abaye): "Efrayim and Menasheh will be like Reuven and Shimon (two Shevatim)."

אמר רבא והא כתיב על שם אחיהם יקראו בנחלתם לנחלה הוקשו ולא לדבר אחר
(k)

Objection (Rava): "They will be (like Reuven and Shimon)... in their inheritance" (each received a full share of Eretz Yisrael), but not for anything else!

ולא והא חלוקין בדגלים
1.

Question: They are like two Shevatim regarding the Degalim (encampment in the Midbar)!

כנחלתן כך חנייתן כדי לחלק כבוד לדגלים
2.

Answer: That was only to honor the Degalim.

והא חלוקים בנשיאים
3.

Question: Each has its own Nasi (leader), like two Shevatim!

ההוא לחלוק כבוד לנשיאים
4.

Answer: That was only to honor the Nesi'im.

דתניא שלמה עשה ז' ימי חנוכה ומה ראה משה לעשות שנים עשר ימי חנוכה
i.

(Beraisa) Question: Shlomo inaugurated the Beis ha'Mikdash for seven days. Why did Moshe inaugurate the Mishkan for 12 days?

כדי לחלוק כבוד לנשיאים
ii.

Answer: This was to honor the Nesi'im (so each could offer Korbanos on a separate day).

מאי הוי עלה
(l)

Question: Is Abaye's answer valid?

ת"ש דתניא ר"ש אומר חמש חטאות מתות
(m)

Answer (Beraisa - R. Shimon): In five cases, a Chatas must die:

ולד חטאת
1.

It gave birth (the child has Kedushas Chatas, and it must die);

ותמורת חטאת
2.

Temuras Chatas (Reuven said, this animal should be in place of my Chatas. Also the new animal gets Kedushas Chatas, and it must die);

וחטאת שמתו בעליה
3.

Its owner died;

וחטאת שנתכפרו בעליה
4.

The owner (lost the Chatas and) offered another in its place (and then found the original animal);

וחטאת שעברה שנתה
5.

The animal was not offered within its first year (so it is disqualified).

6.

The first three cases never apply to the Tzibur:

ואי אתה יכול לומר ולד חטאת בצבור שאין צבור מפרישין נקבה
i.

There can never be a Chatas of the Tzibur that gave birth because the Tzibur never brings female animals;

ואי אתה יכול לומר תמורת חטאת בצבור שאין תמורה בצבור
ii.

Temurah does not apply to Korbanos Tzibur;

ואי אתה יכול לומר חטאת שמתו בעליה בצבור שאין צבור מתים
iii.

Death of the Tzibur does not mandate that its Chatas die.

שנתכפרו בעליה ושעברה שנתה לא שמענו יכול ימותו
7.

Suggestion: Perhaps in cases 4 and 5 (another was offered in its place, or if it was not offered within its first year) a Chatas of the Tzibur must die. We have no source to say otherwise!

אמרת ילמוד סתום מן המפורש מה מצינו בולד חטאת ותמורת חטאת ושמתו בעליה ביחיד דברים אמורים ולא בצבור
8.

Rejection: We learn the unknown from the explicit. The law of the child or Temurah of a Chatas, or a Chatas whose owner died (in all three cases, it must die) applies only to individuals;

אף שנתכפרו בעליה ושעברה שנתה ביחיד דברים אמורים ולא בצבור
i.

Also the law of a Chatas whose owner offered another in its place, or that was not offered within one year (that it must die) applies only to individuals!

וכי דנין אפשר משאי אפש'
9.

Question: How can we learn these two cases, which can occur, from the first three cases, which never occur?!

ר"ש בחד מקום גמיר:
10.

Answer: R. Shimon had a tradition from Sinai that four Chata'os must die. (The fifth may graze until it gets a blemish, it is redeemed, and the money is used to bring Olos. It was forgotten which grazes, so we leave all five to die.) All four apply (only) in one common setting.

i.

The tradition cannot apply to a Tzibur, so it must apply to an individual.

PEREK HOREH KOHEN MASHI'ACH
3)

THE CHATAS OF A KOHEN MASHU'ACH

מסכת הוריות פרק ב (דף ו,ב משנה) הורה כהן משיח לעצמו שוגג ועשה שוגג מביא פר
(a)

(Mishnah): If a Kohen Mashu'ach (a Kohen Gadol anointed with Shemen ha'Mishchah, i.e. the oil used to anoint the Mishkan) ruled (mistakenly) for himself, and sinned b'Shogeg (through relying on his ruling), he brings a Par;

שוגג ועשה מזיד מזיד ועשה שוגג פטור
(b)

If he b'Mezid perverted the law and later sinned b'Shogeg, or if he ruled mistakenly and later sinned b'Mezid, he is exempt;

שהוראת כהן משיח לעצמו כהוראת ב"ד לצבור:
1.

The Hora'ah of a Mashu'ach for himself is like the Hora'ah of Beis Din for the Tzibur.

שוגג ועשה שוגג מביא פר פשיטא
(c)

(Gemara) Question: Why must it teach that if he ruled mistakenly, and sinned b'Shogeg, he brings a Par? This is obvious!

אמר אביי הכא במאי עסקינן כגון שהורה ושכח מאיזה טעם הורה ובשעה שטעה אמר הריני עושה על דעת הוראתו
(d)

Answer (Abaye): The case is, he ruled, and forgot his reason. At the time he sinned, he thought 'I rely on my reason, whatever it was.'

דמהו דתימא כיון דאילו מתידע ליה [שמא] הדר ביה כמזיד דמי ולא לחייב קמ"ל:
1.

One might have thought that this is like Mezid, for had he recalled his reason, perhaps he would have realized his mistake and not sinned, so he is exempt. The Mishnah teaches that this is not so.