כריתות דף כג. א
בחתיכה של חולין וחתיכה של הקדש, מה יהיה חייב באופנים דלהלן?
אכל אחת מהן ואינו יודע איזה | אחר שאכל את הא' אכל גם לב' | אכל הוא את הא' וחבירו את הב' | |
לחכמים | פטור | מביא אשם ודאי | פטורים |
לר' עקיבא | מביא אשם תלוי | מביא אשם ודאי | כל אחד מביא אשם תלוי |
לר' שמעון | ----- | מביא אשם ודאי | שניהם מביאים אשם ודאי ומתנים |
לר' יוסי | ----- | מביא אשם ודאי | אליבא דחכמים: פטורים אליבא דר"ע: מביאים ב' אשם תלוי |
בחתיכה של חולין וחתיכה של חלב, מה יהיה חייב באופנים דלהלן?
אכל אחת מהן ואינו יודע איזה | אחר שאכל את הא' אכל גם לב' | אכל הוא את הא' וחבירו את הב' | |
לר"ע וחכמים ור' יוסי | מביא אשם תלוי | מביא חטאת | כל אחד מביא אשם תלוי |
לר' שמעון | מביא אשם תלוי | מביא חטאת | שניהם מביאים חטאת אחת |
בחתיכה של חלב וחתיכה של קודש, מה יהיה חייב באופנים דלהלן?
אכל אחת מהן ואינו יודע איזה | אחר שאכל את הא' אכל גם לב' | אכל הוא את הא' וחבירו את הב' | |
לר"ע וחכמים ור' יוסי | מביא אשם תלוי | מביא חטאת ואשם ודאי | כל אחד מביא אשם תלוי |
לר' שמעון | מביא אשם תלוי | מביא חטאת ואשם ודאי | שניהם מביאים חטאת ואשם אחד |
בחתיכה של חלב וחתיכה של חלב קודש, מה יהיה חייב באופנים דלהלן?
אכל אחת מהן ואינו יודע איזה | אחר שאכל את הא' אכל גם לב' | אכל הוא את הא' וחבירו את הב' | |
לחכמים | מביא חטאת א' | מביא ב' חטאות ואשם ודאי | כל אחד מביא רק חטאת |
לר' עקיבא | מביא חטאת ואשם תלוי | מביא ב' חטאות ואשם ודאי | כל אחד מביא חטאת ואשם תלוי |
לר' שמעון | ----- | מביא ב' חטאות ואשם ודאי | כל א' מביא חטאת, ושניהם מביאים אשם ודאי א' |
לר' יוסי | ----- | מביא ב' חטאות ואשם ודאי | אליבא דחכמים: כנ"ל אליבא דר"ע: כנ"ל |
כריתות דף כג. א
בחתיכה של חלב וחתיכה של חלב נותר [1], מה יהיה חייב באופנים דלהלן?
אכל אחת מהן ואינו יודע איזה | אחר שאכל את הא' אכל גם לב' | אכל הוא את הא' וחבירו את הב' | |
לר"ע וחכמים ור' יוסי | מביא חטאת ואשם תלוי | מביא ג' חטאות | כל אחד מביא חטאת ואשם תלוי |
לר' שמעון | מביא חטאת אשם תלוי | מביא ג' חטאות | כל אחד מביא חטאת אחת ושניהם מביאים עוד חטאת |
לתנאים דלהלן, האם איסור חל על איסור?
בחולין | בקדשים | |
לסתם מתניתין בדעת ר"ש | אין חל אפי' חמור על קל | חל אפי' קל על חמור |
לתנא אחר בדעת ר"ש | אין חל אפי' חמור על קל | אין חל |
לרבי | חל רק חמור על קל | חל אפי' קל על חמור |
כריתות דף כג: א
המביא אשם תלוי ונודע לו בזמנים דלהלן שלא חטא, או שנודע לו שחטא בודאי, מה הדין?
בנודע לו קודם שחיטה | בנודע לו אחר שחיטה (וקבלה) | בנודע לו אחר זריקה | |
לר' מאיר | יצא חזרה לחולין | הדם - ישפך, והבשר - ישרף | הבשר - יאכל |
לחכמים | ירעה עד שיומם ויפלו דמיו לנדבה | הדם - ישפך, והבשר - ישרף | הבשר - יאכל |
לר' אליעזר | יקרב לשם אשם תלוי על חטא אחר | הדם - ישפך, והבשר - ישרף | הבשר - יאכל |
לר' יוסי | ----- | הדם - יזרק, והבשר - יאכל | הבשר - יאכל |
-------------------------------------------------
[1] והעמידה הגמ' שאין כאן שוה פרוטה בחתיכה, ולכן אינו חייב גם אשם ודאי מחמת אשם מעילות - כשאכלה ודאי, או אשם תלוי מחמת מעילה לר"ע כשספק לו אם אכלה.