DOES THE HALACHAH FOLLOW R. ELAZAR BEN AZARYAH? (Yerushalmi Perek 5 Halachah 1 Daf 32b)
כיני מתניתא שלא הוסיף לה אלא בשביל חיבת לילה הראשון שבעל
[R. Elazar ben Azaryah teaches in] our Mishnah that he wrote the Tosefes due to dearness of the first night, that he had Bi'ah [with her. If he did not have Bi'ah, she did not acquire.]
בעל גירשה והחזירה ועדיין חיבת לילה הראשון קיימת
If he had Bi'ah, divorced her and remarried her, dearness of the first night persists (she has Tosefes).
בעל מת ונפלה לפני יבם עדיין חיבת לילה הראשון קיימת
If he had Bi'ah, died, and she fell to a Yavam, dearness of the first night persists (she has Tosefes).
רבי יעקב בר אחא ר' אלכסא בשם חזקיה הלכה כר' אלעזר בן עזריה שאמר נתאלמנו או נתגרשו מן האירוסין גובה מאתים מן הנישואין גובה את הכל
(R. Yakov bar Acha citing R. Alachsa citing Chizkiyah): The Halachah follows R. Elazar ben Azaryah, who says that if she was widowed or divorced from Eirusin, [a Besulah] collects 200. From Nisu'in she collects it all.
ר' חנניה אמר הלכה כרבי אלעזר בן עזריה
(R. Chananyah): The Halachah follows R. Elazar ben Azaryah.
אמר (אביי) [צ"ל ר' ינאי - קרבן העדה] אמרו לר' חנניה [דף לג עמוד א] צא וקרא
(R. Yanai): They said to R. Chananyah, go read Mikra (do not engage in Halachos; the Halachah does not follow R. Elazar ben Azaryah).
רבי יונה ר' זעירא בשם רבי יונתן אמר הלכה כר' אלעזר בן עזריה
(R. Yonah citing R. Ze'ira citing R. Yonason): The Halachah follows R. Elazar ben Azaryah.
ר' יוסא בר זעירא בשם ר' יונתן אמר אין הלכה כרבי אלעזר בן עזריה
(R. Yosa bar Ze'ira citing R. Yonason): The Halachah does not follow R. Elazar ben Azaryah.
אמר רבי יוסי סימן היה לן דחזקיה ורבי יונתן שניהן אמרו דבר אחד
Rebuttal (R. Yosi): We had a Siman - Chizkiyah and R. Yonason said the same matter. (Above, Chizkiyah ruled like R. Elazar ben Azaryah. Even though the Yerushalmi uses interchangeably the names Yosi and Yosa, surely, R. Yosi is not the same as R. Yosa bar Ze'ira, for he rules unlike him.)
(דתני) [צ"ל תני - שערי תורת ארץ ישראל, עלי תמר] מי שהלך בנו למדינת הים ושמע עליו שמת ועמד וכתב כל נכסיו לאחר ואחר כך בא בנו מתנתו קיימת
(Beraisa): If one's son went overseas, and he heard that [his son] died, and he wrote (gave) all his property to someone else, and afterwards his son came, his gift stands;
ר' שמעון בן מנסיא אומר אין מתנתו קיימת שאילו היה יודע שבנו קיים לא היה כותבן
R. Shimon ben Menasiya says, his gift does not stand. Had he known that his son is alive, he would not have written [the property to someone else].
ומר רבי יעקב בר אחא הלכה כרבי אלעזר בן עזריה
And R. Yakov bar Acha said that the Halachah follows R. Elazar ben Azaryah;
והיא דראב"ע והיא דר"ש בן מנסיא
And R. Elazar ben Azaryah and R. Shimon ben Menasiya are the same opinion (we follow assessment of intent. It follows that the Halachah follows R. Shimon ben Menasiya.)
(ומר רבי ינאי אמר לרבי חנינה צאי קרא וא"ר יוסי בר זעירא בשם ר' יונתן אין הלכה כר"א בן עזריה - עלי תמר מוחקו) וכן נפק עובדא כרבי לעזר בן עזריה:
And so an episode was conducted in practice like R. Elazar ben Azaryah. (We explained this like ALEI TAMAR.)
Note: Even according to ALEI TAMAR's text, why did the Gemara say that they (R. Elazar ben Azaryah and R. Shimon ben Menasiya) are the same opinion, in between two sources that we rule like R. Elazar ben Azaryah? Even if R. Yakov bar Acha taught also '... are the same opinion', he should have said so before ruling like R. Elazar ben Azaryah! Perhaps '...are the same opinion' belongs before the first source (and R. Yakov bar Acha said...) This would also explain why it says 'and R. Yakov bar Acha said.' (PF)
DECREASING THE KESUVAH (Yerushalmi Perek 5 Halachah 2 Daf 33a)
מתני' רבי יהודה אומר רצה כותב לבתולה שטר של מאתים והיא כותבת לו התקבלתי ממך מנה ולאלמנה מנה והיא כותבת לו התקבלתי ממך חמשים זוז
(Mishnah - R. Yehudah): He may write 200 to a Besulah, and she writes (a receipt) that she received 100 (even if she did not). He may write 100 to a widow, and she writes that she received 50 Zuz;
ר' מאיר אומר כל הפוחת לבתולה ממאתים ולאלמנה ממנה הרי זו בעילת זנות:
R. Meir says, if one reduced the Kesuvah from 200 for a Besulah or from 100 for a widow, the Bi'ah is [like] Znus.
גמ' מיסבר סבר רבי יהודה אין פוחתין לבתולה ממנה ולאלמנה מחמשים זוז
(Gemara) Assumption: R. Yehudah holds that one may not decrease [the Kesuvah] from 100 to a virgin, or 50 Zuz to a widow.
ויכתוב כן משעה [דף לג עמוד ב] ראשונה
Question: He should write [this amount] from the beginning! (Why does he write the full Kesuvah, and she writes that she received half?)
אלא בפוחת והולך
Answer: [He agrees that one must fulfill the enactment to write 100 or 200], just he may decrease afterwards [as much as she consents].
ויכתוב שנתקבלתי ממך כך וכך
Question: [The Mishnah should say that] she writes 'I received from you such an amount' (to teach that there is no fixed amount that must remain)!
אשכח תני בר קפרא שנתקבלתי ממך כך וכך
Answer: [Indeed,] a Beraisa was found in which Bar Kapara taught 'I received from you such an amount.' (We explained this like PNEI MOSHE.)
אמר רבי יוחנן לא אמר ר' יודה אלא בסוף אבל בתחילה אף רבי יודה מודה
(R. Yochanan): R. Yehudah said [that she can pardon] only at the end, but at the beginning, even R. Yehudah agrees [that she cannot, for this is like uprooting Chachamim's enactment].
אין הוא בתחילה ואין הוא בסוף
Question: What is 'at the beginning', and what is 'at the end'?'
חברייא בשם רבי יוחנן עד שלא בעל ומשבעל
Answer #1 (Talmidim citing R. Yochanan): They are before he had Bi'ah, and after he had Bi'ah, [respectively].
ר' זעירא בשם רבי יוחנן עד שלא כנס ומשכנס
Answer #2 (R. Ze'ira citing R. Yochanan): They are before Nisu'in, and after Nisu'in, [respectively].
(לא בעל) [צ"ל כנס או בעל - שערי תורת ארץ ישראל] וגירשה והחזירה היא בתחלה היא בסוף
Question: If he made Nisu'in (according to R. Ze'ira) or had Bi'ah (according to Talmidim), and divorced her and returned her (was Mekadesh her again, but did not yet have Nisu'in/Bi'ah), is this considered at the beginning, or at the end? (We explained this like SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL.)
ואי זו היא אשה ואי זו היא פילגש
Question: What is a wife, and what is a Pilegesh (concubine)?
ר' מאיר אומר אשה יש לה כתובה פילגש אין לה כתובה
Answer #1 (R. Meir): A wife has a Kesuvah. A Pilegesh does not have a Kesuvah.
רבי יודה אומר אחת זו ואחת זו יש לה כתובה אשה יש לה כתובה ותנאי כתובה פילגש יש לה כתובה ואין לה תנאי כתובה
Answer #2 (R. Yehudah): Both of them have a Kesuvah. A wife has a Kesuvah and Tenai Kesuvah. A Pilegesh has a Kesuvah, but not Tenai Kesuvah.
רבי יודה בשם רב זו דברי רבי מאיר ורבי יהודה אבל דברי חכמים נושא אדם אשה ומתנה עמה על מנת שלא לזונה ולפרנסה ולא עוד אלא שתהא זונתו ומפרנסתו ומלמדתו תורה
(Rav Yehudah citing Rav): This is the opinion of R. Meir and R. Yehudah, but Chachamim say that one may marry a woman and stipulate on condition not to feed and finance her (supply other needs, e.g. clothing), and not only this, rather, that she will feed and finance him, and teach him (i.e. enable him to be free to learn) Torah;
מעשה ברבי יהושע בנו של ר"ע שנשא אשה והתנה על מנת שלא לזון ושלא לפרנס ולא עוד אלא שתהא זונתו ומפרנסתו ומלמדתו תורה
A case occurred with R. Yehoshua, the son of R. Akiva. He married a woman and stipulated, on condition not to feed and finance her, and not only this, rather, that she will feed and finance him, and teach him Torah;
וכיון שבאו שני רעבון וחלקו הנכסים ביניהן התחילה קובלת עליו לחכמי ישראל אמר להן היא נאמנת עלי יותר מן הכל
When famine years came [and she could not support him], they divided the property between them. She began to complain about him to Chachmei Yisrael. He said, I believe her more than anyone (ask her what we stipulated).
אמרה להן בודאי כך התניתי עמו [צ"ל אמרו לה - קרבן העדה] אין אחר קניין כלום:
She told them, surely so I stipulated with him. They told her, after Kinyan there is nothing (you cannot retract. You must fulfill what you accepted. CHASDEI DAVID (Tosefta 4:7) - they explicitly stipulated so even for famine years. If not, this would be considered Ones.)