PEREK HA'ISH MEKADESH
1)

MESSENGERS FOR KIDUSHIN (Yerushalmi Halachah 1 Daf 23a)

משנה האיש מקדש בו ובשלוחו

(a)

(Mishnah): A man can betroth himself or through a shaliach (a messenger).

והאשה מתקדשת בה ובשלוחה

(b)

A woman can accept betrothal, herself or through a shaliach.

האיש מקדש את בתו כשהיא נערה בו ובשלוחו

(c)

A man can marry off his daughter when she is a na'arah (age 12 - 12 1/2) himself or through a shaliach.

האומר לאשה התקדשי לי בתמרה זו התקדשי לי בזו אם יש באחת מהן שוה פרוטה מקודשת ואם לאו אינה מקודשת

(d)

If a man said, "Be betrothed to me with this date. Be betrothed to me with this one'' - if one of them is worth a perutah, she is betrothed; if not, she is not betrothed.

בזו ובזו אם יש בכולן שוה פרוטה מקודשת

(e)

If he said, "...with this and with this'', if their total value is a perutah, she is betrothed.

היתה אוכלת ראשונה ראשונה אינה מקודשת עד שיהא באחת מהן שוה פרוטה:

(f)

If she ate them as he gave them, she is only betrothed if one of them is worth a perutah (as you cannot combine their value if she did not have them at the same time).

גמרא מניין ששלוחו של אדם כמותו

(g)

Question: What is the source to say that a person's shaliach is like the person himself?

אמר רבי לעזר (שמות יב) ושחטו אותו כל קהל עדת ישראל בין הערבים וכי כולן שוחטין אותו והלא אחד הוא שהוא שוחט על ידי כולם אלא מיכן ששלוחו של אדם כמותו

(h)

Answer (R. Elazar): The pasuk states (Shemos 12, 6), "and the entire congregation of the assembly of Israel shall slaughter it in the afternoon.'' Could they all be slaughtering - but only one person is actually slaughtering? Rather, one person slaughters for all of them, as the shaliach of the person is like the person himself.

ויידא אמר דא

(i)

Question: Where is this taught?

( pשם) ויקחו להם איש שה לבית אבות שה לבית וכי כולם היו לוקחין והלא אחד הוא שהוא לוקח על ידי כולם אלא מיכן ששלוחו של אדם כמותו

(j)

Answer: The pasuk states (ibid, pasuk 3), "...and they shall take for themselves, each man, a lamb/kid for each father's house, a lamb/kid for the household''. Do they all take? One person takes for the entire household! Rather, from here we learn that a person's shaliach is like the person himself.

אמר ר' יוסי שנייא היא שאדם שוחט פסחו של חבירו שלא מדעתו

(k)

R. Yosi: The slaughtering here cannot be here working because of shelichus, since one is able to slaughter another's sacrifice without his knowledge (which would not be the case if he was a shaliach). Rather, it is act of the separating for several people that proves it...

[דף כג עמוד ב] אין תימר אדם מפריש פסחו של חבירו שלא מדעתו לית יכיל.

1.

If you will try to reject it by saying that person can separate another's Pesach offering without his knowledge (so it is not an act of shelichus, this is not a valid rejection....

דאמר רבי זעירא בשם רבי לעזר אדם שוחט פסחו של חבירו שלא מדעתו אבל אינו מפרישו שלא מדעתו.

2.

...because R. Zeira said, citing R. Elazar, that a person may slaughter another's Pesach offering without his knowledge, but he may not separate it for him without his knowledge. So if the Torah told one person to separate for several, this proves that it is working using the concept of shelichus and a person's shaliach is like the person himself.