12TH CYCLE DEDICATION
MAKOS 6 (28 Sivan) - Dedicated in memory of Hagaon Rav Yisroel Zev (ben Rav Avrohom Tzvi) Gustman, zt"l, Rosh Yeshiva of Yeshivas Netzach Yisrael-Ramailes (Vilna-Brooklyn-Yerushalayim), author of "Kuntresei Shi'urim" and renowned Dayan in pre-war and post-war Vilna, on his 19th Yahrzeit. Dedicated by Harav Avraham Feldman and Michael Starr of Yerushalayim, Dr. Yehoshua Daniel of Efrat, and Rabbis Eliezer and Zalman Stern of New York, who merited to study under the Rosh Yeshiva zt"l in Yerushalayim.
1)

ONE WITNESS FOUND TO BE A RELATIVE OR PASUL [line 1]

(דף ו,א) אמר רבי יוסי במה דברים אמורים בדיני נפשות אבל בדיני ממונות תתקיים העדות בשאר
(a)

R. Yosi says, this applies only to capital cases. In monetary cases, the testimony of the Kosher witnesses is valid. (Rashi - due to "v'Hitzilu ha'Edah", we seek reasons to acquit in capital cases. Tosfos - in capital cases, if one of the two witnesses is Karov or Pasul, the remaining witness is worthless, but in monetary cases, the remaining witness obligates an oath.)

רבי אומר אחד דיני ממונות ואחד דיני נפשות
(b)

Rebbi says, this applies both to capital and monetary cases;

ואימתי בזמן שהתרו בהן אבל בזמן שלא התרו בהן מה יעשו שני אחין שראו באחד שהרג את הנפש
1.

This is only if the witnesses warned the transgressor (i.e. they intended to be witnesses). If you will not say so, if two brothers see a murder (even with other witnesses), Beis Din will be unable to kill the murderer (because one of the witnesses is related to another)!

אמר רבא והוא שהעידו כולם בתוך כדי דיבור
(c)

(Gemara - Rava): (They are considered one Kat of witnesses) only if they all testified Toch Kedei Dibur.

אמר ליה רב אחא מדפתי לרבינא מכדי תוך כדי דיבור היכי דמי כדי שאילת תלמיד לרב מאה טובא הוו
(d)

Question (Rav Acha mi'Difti): Toch Kedei Dibur is the time needed for a Talmid to greet his Rebbi (to say three or four words, Shalom Alecha Rebbi (u'Mori)). A hundred witnesses cannot testify within this time!

אמר ליה כל חד וחד בתוך כדי דיבור של חבירו
(e)

Answer (Ravina): It suffices if each begins within Toch Kedei Dibur of the previous one.

רבי עקיבא אומר לא בא שלישי כו' ומה שנים כו'
(f)

(Mishnah - R. Akiva): (... Also if one of three witnesses was found to be a relative or Pasul, the testimony is invalid.)

אמר ליה רב פפא לאביי אלא מעתה הרוג יציל
(g)

Question (Rav Papa): A murder victim was an invalid witness. We should say that he disqualifies all the witnesses!

כשהרגו מאחוריו
(h)

Answer #1 (Abaye): Yes! According to R. Akiva, the testimony is valid only if he was killed from the back (and did not see the murder).

נרבע יציל
(i)

Question (Rav Papa): A Nirva (the 'receiving' party in homosexual relatiions) is an invalid witness. He should disqualify the witnesses!

כשרבעו מאחוריו
(j)

Answer #1 (Abaye): The testimony is valid only if he was facing away (and did not see the Shochev (the man who had Bi'ah with him)).

הורג ורובע יצילו
(k)

Question (Rav Papa): The murderer or the Shochev should disqualify the witnesses!

אישתיק
(l)

Abaye was silent.

כי אתא לקמיה דרבא אמר ליה (דברים יט) יקום דבר במקיימי דבר הכתוב מדבר
(m)

Answer (and Answer #2 to the previous questions - Rava): "Yakum Davar" - witnesses are those who establish (the truth of) a matter, and not the parties that do the matter. (The parties are not considered witnesses at all.)

2)

WHEN DO PESULIM INVALIDATE THE TESTIMONY? [line 17]

אמר רבי יוסי במה דברים אמורים וכו'
(a)

(Mishnah - R. Yosi): This applies only... (Rebbi says, this is only if they warned the transgressor... )

היכי אמרינן להו
(b)

Version #1 - Rashi - Question: What do we ask the invalid witnesses ((Tosfos - in monetary cases) to determine whether or not they intended to be witnesses)?

אמר רבא הכי אמרי' להו למיחזי אתיתו או לאסהודי אתיתו, אי אמרי לאסהודי אתו נמצא אחד מהן קרוב או פסול עדותן בטלה אי אמרי למיחזי אתו מה יעשו שני אחין שראו באחד שהרג את הנפש
(c)

Answer (Rava): We ask them if they came to the scene of the incident just to see, or in order to testify about it later (Tosfos, R. Chananel; Ritva - we ask them whether they came to Beis Din to testify, or just to see what the outcome will be).

[[היכי אמרינן להו]]
(d)

Version #2 - R. Chaim Kohen - Question: What do we ask the valid witnesses?

[[אמר רבא הכי אמרי' להו למיחזי אתיתו או לאסהודי אתיתו, אי אמרי לאסהודי אתו נמצא אחד מהן קרוב או פסול עדותן בטלה אי אמרי למיחזי אתו מה יעשו שני אחין שראו באחד שהרג את הנפש]]
(e)

Answer (Rava): We ask them if they came to Beis Din intending to testify with the invalid witnesses.

איתמר אמר רב יהודה אמר שמואל הלכה כר' יוסי
(f)

(Rav Yehudah): The Halachah follows R. Yosi.

ורב נחמן אומר הלכה כרבי
(g)

(Rav Nachman): The Halachah follows Rebbi.

6b----------------------------------------6b
3)

EDUS MEYUCHEDES [line 1]

(דף ו,ב) היו שנים רואין אותו מחלון זה ושנים רואין אותו מחלון זה ואחד מתרה בו באמצע
(a)

(Mishnah): If two witnesses saw the murderer from a window, and two witnesses saw from a different window, and someone in the middle warned him:

בזמן שמקצתן רואין אלו את אלו הרי אלו עדות אחת ואם לאו הרי אלו שתי עדיות
1.

If at least one witness in each pair saw one of the other pair, they are considered one Kat. If not, they are two Kitos.

לפיכך אם נמצאת אחת מהן זוממת הוא והן נהרגין והשניה פטורה
2.

Therefore (when they are two Kitos), if one Kat was Huzam, they and the murderer are killed, and the other Kat is exempt.

רבי יוסי אומר לעולם אין נהרגין עד שיהו שני עדיו מתרין בו שנאמר (דברים יז) על פי שנים עדים
(b)

R. Yosi says, if both witnesses did not warn him, (he is exempt, therefore also) the witnesses are not killed - "Al Pi Shnayim Edim."

דבר אחר על פי שנים עדים שלא תהא סנהדרין שומעת מפי התורגמן
1.

This also teaches that Sanhedrin must hear the testimony of the witnesses themselves, and not through a translator.

אמר רב זוטרא בר טוביא אמר רב מנין לעדות מיוחדת שהיא פסולה
(c)

(Gemara - Rav Zutra bar Tuvya) Question: What is the source that Edus Meyuchedes (when the witnesses did not see each other) is invalid?

שנאמר (דברים יז) לא יומת על פי עד אחד
(d)

Answer: "Lo Yumas Al Pi Ed Echad";

מאי אחד
1.

Question: What does 'Echad' mean?

אילימא עד אחד ממש
i.

Suggestion: There is only one witness.

מרישא שמעינן לה על פי שנים עדים
ii.

Rejection: We already know this from "Al Pi Shnayim Edim"!

אלא מאי אחד אחד אחד
2.

Answer: It means that the witnesses are one by one, i.e. they did not see each other.

תניא נמי הכי לא יומת על פי עד אחד להביא שנים שרואים אותו אחד מחלון זה ואחד מחלון זה ואין רואין זה את זה שאין מצטרפין
(e)

Support (Beraisa): "Lo Yumas Al Pi Ed Echad" teaches that if one witness saw from a window, and another witness saw from a different window, they do not join;

ולא עוד אלא אפילו בזה אחר זה בחלון אחד אין מצטרפין
1.

Even if they saw from the same window, one after the other, they do not join.

אמר ליה רב פפא לאביי השתא ומה אחד מחלון זה ואחד מחלון זה דהאי קא חזי כולו מעשה והאי קא חזי כולו מעשה אמרת לא מצטרפי בזה אחר זה דהאי חזי פלגא דמעשה והאי חזי פלגא דמעשה מיבעיא
(f)

Question (Rav Papa): The Tana taught that when they see from different windows, each saw the entire incident, yet they do not join. If they saw from the same window, each saw only part of the incident. All the more so they do not join! (What is the Chidush of the Seifa?)

א"ל לא נצרכא אלא לבועל את הערוה
(g)

Answer (Abaye): The Chidush is regarding Arayos, for each saw a full act that is Chayav Misah.

אמר רבא אם היו רואין את המתרה או המתרה רואה אותן מצטרפין
(h)

(Rava): If the witnesses saw the Masreh (the one who gave warning), or if the Masreh saw them, the witnesses join. (Tosfos - in the latter case, we must know through (other) witnesses that the Masreh saw them.)

ואמר רבא מתרה שאמרו אפילו מפי עצמו ואפילו מפי השד
(i)

(Rava): The warning can be even by himself (Rashi - the victim warned him; Kesef Mishnah - the transgressor said 'I know that Beis Din will kill me for this') or by a Shed.

אמר רב נחמן עדות מיוחדת כשירה בדיני ממונות דכתיב לא יומת על פי עד אחד בדיני נפשות הוא דאין כשירה אבל בדיני ממונות כשירה
(j)

(Rav Nachman): "Lo Yumas Al Pi Ed Echad" - Edus Meyuchedes is invalid for capital cases, but it is valid for monetary cases.

מתקיף לה רב זוטרא אלא מעתה בדיני נפשות תציל אלמה תנן הוא והן נהרגין
(k)

Question (Rav Zutra): (We rely on any possible reason to avoid killing a transgressor.) If Edus Meyuchedes is valid in some case, we should validate it in capital cases when it will save the transgressor! (If we consider all the witnesses to be one Kat, if even one is Huzam, all the testimony is invalid!) Why does the Mishnah say that we kill the transgressor and the lying witnesses?

קשיא
(l)

This is left difficult.

4)

AL PI SHNAYIM EDIM [line 26]

רבי יוסי אומר וכו'
(a)

(Mishnah - R. Yosi): If both witnesses did not warn him (no one is killed).

א"ל רב פפא לאביי ומי אית ליה לרבי יוסי האי סברא
(b)

Question (Rav Papa): R. Yosi does not require warning of two witnesses!

והתנן רבי יוסי אומר השונא נהרג מפני שהוא כמועד ומותרה
1.

(Mishnah): If Reuven hated Ploni and he (seemingly accidentally) killed Ploni, he is killed, for surely he was Mezid!

א"ל ההוא רבי יוסי בר יהודה היא
(c)

Answer (Abaye): The Tana of that Mishnah is really R. Yosi bar Yehudah.

דתניא רבי יוסי בר יהודה אומר חבר אין צריך התראה לפי שלא ניתנה התראה אלא להבחין בין שוגג למזיד
1.

(Beraisa - R. Yosi b'Rebbi Yehudah): A Chaver need not be warned, for warning is only to distinguish whether one is Shogeg or Mezid.

דבר אחר ע"פ שנים עדים שלא תהא סנהדרין שומעת מפי התורגמן
(d)

(Mishnah): This also teaches that the Sanhedrin may not hear the testimony of the witnesses through a translator.

הנהו לעוזי דאתו לקמיה דרבא אוקי רבא תורגמן בינייהו
(e)

Witnesses (Rambam - two parties) came in front of Rava. They did not speak a language that the judges knew; so he put a translator between them.

והיכי עביד הכי והתנן שלא תהא סנהדרין שומעת מפי התורגמן
(f)

Question: The Mishnah forbids this!

רבא מידע הוה ידע מה דהוו אמרי ואהדורי הוא דלא הוה ידע
(g)

Answer: Rava could understand what they said. He needed the translator only to speak to them.