1)

DO MURDERERS PAY RENT? [line 1]

(דף יג,א) מעלים היו שכר ללוים דברי רבי יהודה
(a)

R. Yehudah says, the murderers paid rent to the Leviyim of the city;

רבי מאיר אומר לא היו מעלים להן שכר
(b)

R. Meir says, they did not pay rent.

וחוזר לשררה שהיה בה דברי רבי מאיר
(c)

R. Meir says, if the murderer used to have a position of authority, when he goes free (after the Kohen Gadol dies), he returns to it;

רבי יהודה אומר לא היה חוזר לשררה שהיה בה:
(d)

R. Yehudah says, he does not return to his old authority.

אמר רב כהנא מחלוקת בשש
(e)

(Gemara - Rav Kahana): They argue about paying rent in the six Arei Miklat mentioned in the Torah:

דמר סבר (במדבר לה) לכם לקליטה
1.

R. Yehudah expounds "Lachem" - for Kelitah (but they receive no other free benefits);

ומר סבר לכם לכל צרכיכם
2.

R. Meir expounds "Lachem" - for all your needs (including free rent).

אבל בארבעים ושתים דברי הכל היו מעלין להם שכר
3.

All agree that they pay rent in the other 42 Arei Miklat.

א"ל רבא הא ודאי לכם לכל צרכיכם משמע
(f)

(Rava): All agree that in the six cities they do not pay rent. Both expound "Lachem" - for all your needs;

אלא אמר רבא מחלוקת בארבעים ושתים דמר סבר (במדבר לה) ועליהם תתנו כי הנך לקליטה
1.

They argue about the other 42 cities. R. Yehudah expounds "va'Aleihem Titnu Arba'im u'Shtayim Ir" - the other cities are also Kolet;

ומר סבר ועליהם תתנו כי הנך מה הנך לכל צרכיכם אף הני נמי לכל צרכיכם אבל בשש דברי הכל לא היו מעלים להן שכר:
2.

R. Meir expounds "va'Aleihem Titnu" - the other cities are also for all your needs.

2)

DOES A MURDERER RETURN TO HIS FATHERS' AUTHORITY? [line 14]

חוזר לשררה שהיה בה כו':
(a)

(Mishnah - R. Meir): He returns to his old authority.

תנו רבנן (ויקרא כה) ושב אל משפחתו ואל אחוזת אבותיו ישוב למשפחתו הוא שב ואינו שב למה שהחזיקו אבותיו דברי ר"י
(b)

(Beraisa - R. Yehudah): "V'Shav El Mishpachto v'El Achuzas Avosav Yashuv" - (when a Yisrael slave goes free,) he returns to his family, but he does not return to the authority of his fathers;

ר"מ אומר אף הוא שב למה שהחזיקו אבותיו אל אחוזת אבותיו כאבותיו
1.

R. Meir says, he returns also to the authority of his fathers - "v'El Achuzas Avosav", like his fathers.

וכן בגולה כשהוא אומר ישוב לרבות את הרוצח
(c)

The same applies to a returning murderer, for it says "Yashuv".

מאי וכן בגולה
(d)

Question: What does this mean?

כדתניא (במדבר לה) ישוב הרוצח אל ארץ אחוזתו לארץ אחוזתו הוא שב ואינו שב למה שהחזיקו אבותיו דברי רבי יהודה
(e)

Answer (Beraisa - R. Yehudah): "Yashuv ha'Rotze'ach El Eretz Achuzaso" - a murderer returns to his family, but he does not return to the authority of his fathers;

ר"מ אומר אף הוא שב למה שהחזיקו אבותיו גמר שיבה שיבה מהתם.
1.

R. Meir says, he also returns to the authority of his fathers. We learn from a Gezerah Shavah "Shivah- Shivah" from a returning slave.

PEREK ELU HEN HA'LOKIN
3)

TRANSGRESSIONS FOR WHICH ONE IS LASHED [line 25]

פרק ג: ואלו הן הלוקין
(a)

(Mishnah): The following are lashed:

הבא על אחותו ועל אחות אביו ועל אחות אמו ועל אחות אשתו ועל אשת אחיו ועל אשת אחי אביו ועל הנדה
1.

One who has Bi'ah with his sister, with the sister of his father, mother, or wife, with the wife of his brother or paternal uncle, or with a Nidah (whenever he is lashed, she is also);

אלמנה לכהן גדול גרושה וחלוצה לכהן הדיוט ממזרת ונתינה לישראל בת ישראל לנתין ולממזר
2.

A Kohen Gadol who has Bi'ah with a widow, any Kohen who has Bi'ah with a divorcee or Chalutzah, a Yisrael who has Bi'ah with a Mamzeres (one who was born (or descends from) a Bi'ah of Arayos forbidden by Kares) or Nesinah (a convert from the seven Kena'ani nations), or a Mamzer or Nasin who has Bi'ah with a Bas Yisrael;

אלמנה וגרושה חייבין עליה משום שני שמות
i.

If a Kohen Gadol has Bi'ah with a widow who is a divrocee, he is liable for two transgressions (receives two sets of 39 lashes);

גרושה וחלוצה אינו חייב אלא משום אחת בלבד:
ii.

If any Kohen has Bi'ah with a divorcee who is a Chalutzah, he is liable only once.

הטמא שאכל את הקדש והבא אל המקדש טמא
3.

A Tamei person who eats Kodesh or enters the Mikdash;

ואוכל חלב ודם ונותר ופגול וטמא
4.

One who eats Chelev (forbidden lard), blood, Nosar, Pigul (Kodshim offered with improper intent) or Tamei Kodshim, or Chametz during Pesach;

והשוחט ומעלה בחוץ והאוכל חמץ בפסח
5.

One who slaughters and offers a Korban outside the Mikdash; one who eats Chametz on Pesach;

והאוכל והעושה מלאכה ביום הכפורים
6.

One who eats or does Melachah on Yom Kipur;

והמפטם את השמן והמפטם את הקטורת והסך בשמן המשחה
7.

One who prepares (scented oil according to the formula for the) Shemen ha'Mishchah (anointing oil) or incense (according to the formula for the incense offered to Hash-m, for his own use), or anoints with Shemen ha'Mishchah (the very oil used to anoint the Mishkan, Kohanim Gedolim, and kings);

והאוכל נבילות וטריפות שקצים ורמשים
8.

One who eats Neveilos, Treifos, Shekatzim u'Rmasim (insects or creeping creatures);

אכל טבל ומעשר ראשון שלא נטלה תרומתו ומעשר שני והקדש שלא נפדו
9.

One who eats Tevel, Ma'aser Rishon from which Terumas Ma'aser was not taken, or Ma'aser Sheni or Hekdesh which were not redeemed.

כמה יאכל מן הטבל ויהא חייב רבי שמעון אומר כל שהוא
(b)

R. Shimon says, one who eats any amount of Tevel is liable (lashed);

וחכמים אומרים כזית
(c)

Chachamim say, he is not lashed unless he eats a k'Zayis (an olive's worth).

אמר להן רבי שמעון אי אתם מודים לי באוכל נמלה כל שהוא שהוא חייב
1.

R. Shimon: Don't you agree that one is liable for eating a (full) ant of any size?

אמרו לו מפני שהיא כברייתה
2.

Chachamim: That is because it is a full creation.

אמר להן אף חטה אחת כברייתה:
3.

R. Shimon: A wheat kernel is also a full creation!

חייבי כריתות קא תני חייבי מיתות ב"ד לא קתני מתניתין מני רבי עקיבא היא
(d)

(Gemara): The Mishnah lists Chayavei Kerisus, but it omits Chayavei Misos Beis Din. It is like R. Akiva.

דתניא אחד חייבי כריתות ואחד חייבי מיתות בית דין (דף יג,ב) ישנו בכלל מלקות ארבעים דברי רבי ישמעאל
1.

(Beraisa - R. Yishmael): Chayavei Kerisus and Chayavei Misos Beis Din are both lashed;

13b----------------------------------------13b
ר"ע אומר חייבי כריתות ישנו בכלל מלקות ארבעים שאם עשו תשובה ב"ד של מעלה מוחלין להן
2.

R. Akiva says, Chayavei Kerisus are lashed, for if they will do Teshuvah, Hash-m will pardon them from Kares;

חייבי מיתות ב"ד אינו בכלל מלקות ארבעים שאם עשו תשובה אין ב"ד של מטה מוחלין להן
i.

Chayavei Misas are not lashed, for even if they do Teshuvah, Beis Din kills them.

ר' יצחק אומר חייבי כריתות בכלל היו ולמה יצאת כרת באחותו
3.

R. Yitzchak says, the Torah taught that (all) Arayos are Chayavei Kerisus, and (superfluously) mentions Kares for Bi'ah with a sister;

לדונו בכרת ולא במלקות
i.

This teaches that it (and all other Chayavei Kerisus) are punishable by Kares, and not by lashes.

מ"ט דר' ישמעאל
(e)

Question: What is R. Yishmael's reason? (We are thinking that he obligates lashes for Chayavei Misos, even when the transgressor will be killed.)

דכתיב (דברים כח) אם לא תשמור לעשות את כל דברי התורה הזאת וכתיב (דברים כח) והפלא ה' את מכותך
(f)

Answer #1: "Im Lo Sishmor La'asos Es Kol Divrei ha'Torah... v'Hifla Hash-m Es Makoscha";

הפלאה זו איני יודע מה היא
1.

Question: What does Hafla'ah refer to?

כשהוא אומר (דברים כה) והפילו השופט והכהו לפניו הוי אומר הפלאה זו מלקות היא
2.

Answer: It refers to lashes - "v'Hipilu ha'Shofet v'Hikahu."

וכתיב (דברים כח) אם לא תשמור לעשות את כל וגו' אי הכי חייבי עשה נמי
(g)

Question: We should learn from "Im Lo Sishmor La'asos" that one is lashed for not fulfilling an Aseh!

אם לא תשמור כתיב
(h)

Answer #1: "Im Lo Sishmor" connotes a Lav;

וכדרבי אבין א"ר אילעי דאמר רבי אבין א"ר אילעי כל מקום שנאמר השמר פן ואל אינו אלא לא תעשה
1.

(R. Avin): Wherever it says 'Hishamer', 'Pen' or 'Al', this is a Lav.

אי הכי לאו שאין בו מעשה נמי
(i)

Question: We should learn that one is lashed for a Lav she'Ein Bo Ma'aseh (without an action)!

(דברים כח) לעשות כתיב
(j)

Answer #1: It says "La'asos."

לאו שניתק לעשה נמי
(k)

Question: We should say that one is lashed for a Lav she'Nitak l'Aseh (there is an Aseh to 'fix' transgressing the Lav)!

דומיא דלאו דחסימה השתא דאתית להכי כולהו נמי דומיא דלאו דחסימה
(l)

Answer (and Answer #2 to questions (g) and (i)): Lashes are for transgressions like muzzling an animal (which it written next to the Parshah of lashes), which is not Nitak l'Aseh.

4)

R. AKIVA'S REASON [line 21]

ור"ע מאי טעמא
(a)

Question: What is R. Akiva's reason?

(דברים כה) כדי רשעתו משום רשעה אחת אתה מחייבו ואי אתה מחייבו משום שתי רשעיות
(b)

Answer #1: "Kedei Rish'aso" - one receives only one punishment for his evil;

ור' ישמעאל הני מילי מיתה וממון או מלקות וממון אבל מיתה ומלקות מיתה אריכתא היא
1.

R. Yishmael says, this teaches that one who is lashed or killed does not pay, but it does not apply to lashes and Misah, for this is like a protracted death (i.e. one punishment).

ולרבי עקיבא אי הכי חייבי כריתות נמי
(c)

Question: R. Akiva should exempt also Chayavei Kerisus from lashes due to "Kedei Rish'aso"!

מאי אמרת שאם עשו תשובה השתא מיהת לא עבדי
1.

Granted, if they will do Teshuvah, Hash-m will pardon them from Kares. However, if we lash them before they do Teshuvah, this is a second punishment!

אמר רבי אבהו בפירוש ריבתה תורה חייבי כריתות למלקות דגמר (ויקרא כ) לעיני (דברים כה) מלעיניך
(d)

Answer (R. Avahu): The Torah explicitly teaches that Chayavei Kerisus are lashed. We learn from a Gezerah Shavah "l'Einei (written regarding Kares for incest with a sister) -l'Einecha (written regarding lashes)."

מתקיף לה ר' אבא בר ממל אי הכי חייבי מיתות ב"ד נמי נגמרם (במדבר טו) מעיני מלעיניך
(e)

Question (R. Aba bar Mamal): If so, we should also learn Chayavei Misos from a Gezerah Shavah "me'Einei (written regarding idolatry) -l'Einecha"!

דנין לעיני מלעיניך ואין דנין מעיני מלעיניך
(f)

Answer: We learn from "l'Einei" from "l'Einecha." We do not learn "me'Einei" from "l'Einecha."

ומאי נפקא מיניה
(g)

Question #1: A Gezeirah Shavah may be learned even from a different word altogether!

והא תנא דבי ר' ישמעאל (ויקרא יד) ושב הכהן (ויקרא יד) ובא הכהן זו היא שיבה וזו היא ביאה
1.

(Beraisa - Tana d'Vei R. Yishmael): (The Gezerah Shavah) "v'Shav ha'Kohen-u'Va ha'Kohen" equates the law (of a house with Tzara'as) when the Kohen (first) returns with when he comes (another week later).

ועוד לגמור מעיני מלעיני דהא גמור לעיני מלעיניך
(h)

Question #2: We should learn "me'Einei" from "l'Einei" (Chayav Misos from Chayavei Kerisus) - these are no less similar than "l'Einei" and "l'Einecha", which are learned from each other!

קבלה מיניה רבי שמואל <בררב> [בר רב] יצחק כדי רשעתו משום רשעה אחת אתה מחייבו ואי אתה מחייבו משום שתי רשעיות ברשעה המסורה לב"ד הכתוב מדבר
(i)

Answer (Rav Shmuel bar Rav Yitzchak): "Kedei Rish'aso" - one receives only one punishment from Beis Din for his evil.

רבא אמר אתרו ביה לקטלא כ"ע לא פליגי דאין לוקה ומת כי פליגי דאתרו ביה למלקות
(j)

(Rava): All agree that one who is killed is not lashed. They argue only about one who was warned that he will be lashed for transgressing:

רבי ישמעאל סבר לאו שניתן לאזהרת מיתת ב"ד לוקין עליו
1.

Answer #2 (to Question 3:e): R. Yishmael holds that one is lashed for a Lav that warns for Misas Beis Din (if he was warned for lashes).

ור"ע סבר לאו שניתן לאזהרת מיתת ב"ד אין לוקין עליו
2.

Answer #2 (to Question 4:a): R. Akiva says that one is not lashed for a Lav that warns for Misah (since it cannot warn also for lashes).

ור"ע אי הכי חייבי כריתות נמי לאו שניתן לאזהרת כרת הוא
(k)

Question: If so, R. Akiva should likewise exempt Chayavei Kerisus from lashes (the Lav warns for Kares, and not for lashes)!

א"ל רב מרדכי לרב אשי הכי אמר אבימי מהגרוניא משמיה דרבא חייבי כריתות לא צריכי התראה שהרי פסח ומילה ענש אף על פי שלא הזהיר
(l)

Answer (Rav Mordechai citing Rava): Kares does not need a Lav. There is no Lav for Korban Pesach and Milah (circumcision), yet they are Chayavei Kerisus.

ודלמא אזהרה לקרבן
(m)

Question: Perhaps the Lav (for the other Kerisus) is to obligate a Korban (for Shogeg)!

דהא פסח ומילה דלית בהו אזהרה לא מייתי קרבן
1.

Support: There is no Lav for Pesach and Milah, therefore one who does not fulfill them does not bring a Korban (Chatas)!

התם לאו היינו טעמא אלא משום דאיתקש כל התורה כולה <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} מה <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} שב ואל תעשה אף כל שב ואל תעשה לאפוקי הני דקום עשה
(n)

Answer: No, the reason they are exempt is (not because there is no Lav, rather,) because the Torah obligates a Chatas only for transgressions similar to idolatry, i.e. we are commanded to refrain. Pesach and Milah are Mitzvos to do an action.

רבינא אמר לעולם (דף יד,א) כדאמרינן מעיקרא שאם עשו תשובה ב"ד של מעלה מוחלין להן
(o)

Defense of Answer #1 (3:b - Ravina): R. Akiva learns from "Kedei Rish'aso."

מאי אמרת הא לא עבוד תשובה
(p)

Reiteration of Question (c:1): Before Teshuvah there is also Kares. Lashes is a second punishment!

לא פסיקא מילתא לכרת
(q)

Answer (Ravina): Since he can avoid one punishment (by doing Teshuvah), this is not considered two punishments.