1)

SPECIAL SEASONAL TORAH READINGS (cont.)

אין מפסיקין בקללות אלא אחד קורא את כולן
(a)

We do not interrupt during the Klalos. Rather, one person reads them all.

בשני ובחמישי בשבת במנחה קורין כסדרן
(b)

On Monday, Thursday and Shabbos afternoon we read from the (coming) weekly Parshah;

ואין עולים להם מן החשבון
(c)

This does not count towards reading the Parshah. We read the entire Parshah the coming Shabbos.

שנאמר (ויקרא כג) וידבר משה את מועדי ה' אל בני ישראל מצותן שיהו קורין כל אחד ואחד בזמנו:
(d)

"Va'Ydaber Moshe Es Mo'adei Hash-m El Benei Yisrael" - they should read about each Mo'ed in its time.

ת"ר
(e)

(Gemara - Beraisa): (The Torah readings and Haftoros for the Mo'adim are as follows:)

בפסח קורין בפרשת מועדות ומפטירין בפסח (יהושוע ה) גלגל
1.

On the first day of Pesach we read Parshas Mo'adim, and (the Haftorah is) the Korban Pesach brought in Gilgal;

והאידנא דאיכא תרי יומי יומא קמא בפסח גלגל ולמחר בפסח (מלכים ב כג) יאשיהו
2.

Now that there is a second day of Yom Tov in Chutz la'Aretz, the Haftorah for the second day is the Korban Pesach in the days of Yoshiyahu.

ושאר ימות הפסח מלקט וקורא מענינו של פסח
3.

On the other days we read from various Parshiyos relating to Pesach.

מאי היא אמר רב פפא מאפ"ו סימן
i.

(Rav Papa): The acronym for them is MAFU (Mishchu, Im Kesef, Pesal Lecha, va'Yedaber).

יום טוב האחרון של פסח קורין (שמות יג) ויהי בשלח ומפטירין (שמואל ב כב) וידבר דוד
4.

On the seventh day we read "Va'Yehi b'Shalach", and "Va'Yedaber David" (for the Haftorah).

ולמחר (דברים טו) כל הבכור ומפטירין (ישעיהו י) עוד היום
5.

On the eighth day (in Chutz la'Aretz) we read "Kol ha'Bechor", and "Od ha'Yom."

אמר אביי והאידנא נהוג עלמא למיקרי משך תורא קדש בכספא פסל במדברא שלח בוכרא
i.

(Abaye): Today the custom is to read on the eight days "Meshech", "Tura", "Kadesh", "b'Kaspa", "Pesal", "b'Madbera", "Shelach", "Buchra".

בעצרת (דברים טז) שבעה שבועות ומפטירין (חבקוק ג) בחבקוק
6.

On Shavu'os we read "Sheva Shavu'os" and the Haftorah is in Chabakuk;

אחרים אומרים (שמות יט) בחדש השלישי ומפטירין (יחזקאל א) במרכבה
7.

Others say, we read "In the third month", and the Merkavah (in Yechezkeil);

והאידנא דאיכא תרי יומי עבדינן כתרוייהו ואיפכא
i.

Nowadays (that we have two days of Yom Tov) we read like both of them. On the first day we read like Others, and on the second like the first Tana.

בראש השנה (במדבר כט) בחדש השביעי ומפטירין (ירמיהו לא) הבן יקיר לי אפרים
8.

On Rosh Hashanah we read "Ba'Chodesh ha'Shevi'i", and "Ha'Ben Yakir Li" (for the Haftorah);

ויש אומרים (בראשית כא) וה' פקד את שרה ומפטירין (שמואל א ב) בחנה
9.

Others say, we read "Va'Shem Pokad Es Sarah" and about Chanah (Hash-m gave pregnancy to both of them on Rosh Hashanah).

והאידנא דאיכא תרי יומי יומא קמא כיש אומרים למחר (בראשית כב) והאלהים נסה את אברהם ומפטירין הבן יקיר
i.

Nowadays we read like Others on the first day. On the second day we read the Akeidah and "Ha'Ben Yakir Li."

ביוה"כ קורין (ויקרא טז) אחרי מות ומפטירין (ישעיהו נז) כי כה אמר רם ונשא ובמנחה קורין בעריות ומפטירין ביונה
10.

On Yom Kipur we read "Acharei Mos" and "Ki Ko Omar Ram v'Nisa". At Minchah we read the Parshas Arayos, and the Haftorah is Sefer Yonah.

אמר ר' יוחנן כל מקום שאתה מוצא גבורתו של הקב"ה אתה מוצא ענוותנותו דבר זה כתוב בתורה ושנוי בנביאים ומשולש בכתובים
i.

(R. Yochanan): Wherever Hash-m's greatness is mentioned, His humility is mentioned right after this. We find this in Torah, Nevi'im, and Kesuvim.

כתוב בתורה (דברים י) כי ה' אלהיכם הוא אלהי האלהים ואדוני האדונים וכתיב בתריה עושה משפט יתום ואלמנה שנוי בנביאים (ישעיהו נז) כה אמר רם ונשא שוכן עד וקדוש וגו' וכתיב בתריה ואת דכא ושפל רוח משולש בכתובים דכתיב (תהילים סח) סולו לרוכב בערבות ביה שמו וכתיב בתריה אבי יתומים ודיין אלמנות
ii.

In Torah it says "Hash-m... Elokei ha'Elokim... Ose Mishpat Yasom v'Almanah". In Nevi'im it says "Cho Omar Ram v'Nisa... v'Es Daka u'Shfal Ru'ach". In Kesuvim it says "Solu la'Rochev ba'Aravos ... Avi Yesomim v'Dayan Almanos".

יו"ט הראשון של חג קורין בפרשת מועדות שבתורת כהנים ומפטירין (זכריה יד) הנה יום בא לה'
(f)

On the first day of Sukos we read Parshas Mo'adim in Vayikra, and "Hinei Yom Ba la'Shem" for the Haftorah;

והאידנא דאיכא תרי יומי למחר מיקרא ה"נ קרינן אפטורי מאי מפטירין (מלכים א ח) ויקהלו אל המלך שלמה
(g)

On the second day we read the same Torah reading, and "Melech Shlomo gathered".

ושאר כל ימות החג קורין בקרבנות החג
(h)

The rest of Sukos we read the Korbanos of each day.

יו"ט האחרון קורין כל הבכור מצות וחוקים ובכור ומפטירין (מלכים א ט) ויהי ככלות שלמה
(i)

On Shmini Atzeres we read the Mitzvos and Chukim that apply at this time, and "Kol ha'Bechor". The Haftorah is "When Shlomo finished... "

למחר קורין וזאת הברכה ומפטירין (מלכים א ח) ויעמד שלמה
(j)

On Simchas Torah we read "V'Zos ha'Berachah", and "And Shlomo stood... "

אמר רב הונא אמר רב שבת שחל להיות בחולו של מועד בין בפסח בין בסוכות מקרא קרינן (שמות לג) ראה אתה אפטורי בפסח (יחזקאל לז) העצמות היבשות ובסוכות (יחזקאל לח) ביום בא גוג
(k)

(Rav Huna): The Shabbos of Chol ha'Moed (of both Pesach and Sukos) we read "Re'e Atah... " On Pesach the Haftorah is "These dry bones". On Sukos it is "Ba'Yom Ba Gog".

בחנוכה בנשיאים ומפטירין (זכריה ג) בנרות דזכריה
(l)

On Chanukah we read (Chanukas ha'Mishkan of) the Nesi'im, and (on Shabbos) the Neros in Zecharyah for the Haftorah;

ואי מיקלעי שתי שבתות קמייתא בנרות דזכריה בתרייתא (מלכים א ז) בנרות שלמה
1.

If there is a second Shabbos, its Haftorah is the Neros of Shlomo.

בפורים (שמות יז) ויבא עמלק
(m)

On Purim we read "Va'Yavo Amalek".

בראשי חדשים (במדבר כח) ובראשי חדשיכם ראש חדש שחל להיות בשבת מפטירין (ישעיהו סו) והיה מדי חדש בחדשו
(n)

On Rosh Chodesh we read "uv'Roshei Chodsheichem". When Rosh Chodesh is on Shabbos, the Haftorah is "V'Hayah Midei Chodesh b'Chodsho".

חל להיות באחד בשבת מאתמול מפטירין (שמואל א כ) ויאמר לו יהונתן מחר חדש
1.

When Rosh Chodesh begins on Motza'ei Shabbos, the Haftorah of Shabbos is "Machar Chodesh".

31b----------------------------------------31b
אמר רב הונא (דף לא,ב) ראש חדש אב שחל להיות בשבת מפטירין (ישעיהו א) חדשיכם ומועדיכם שנאה נפשי היו עלי לטורח
(o)

(Rav Huna): When Rosh Chodesh Av falls on Shabbos, the Haftorah is "Chodsheichem u'Mo'adeichem San'ah Nafshi...."

מאי היו עלי לטורח אמר הקב"ה לא דיין להם לישראל שחוטאין לפני אלא שמטריחין אותי לידע איזו גזירה קשה אביא עליהם
1.

"Hayu Alai l'Torach" - they force Hash-m to devise an appropriate punishment.

בתשעה באב גופיה מאי מפטרינן אמר רב (ישעיהו א) איכה היתה לזונה
(p)

(Rav): On Tish'ah b'Av, the Haftorah is "Eichah Haysah l'Zonah".

מקרא מאי תניא אחרים אומרים (ויקרא כו) ואם לא תשמעו לי
(q)

(Beraisa - Others): The Torah reading is "V'Im Lo Tishme'u Li";

ר' נתן בר יוסף אומר (במדבר יד) עד אנה ינאצני העם הזה
(r)

R. Nosan bar Yosef says, it is "Ad Anah Yena'atzuni ha'Am ha'Zeh";

ויש אומרים (במדבר יד) עד מתי לעדה הרעה הזאת
(s)

Some say it is "Ad Anah la'Edah ha'Ra'ah ha'Zos".

אמר אביי האידנא נהוג עלמא למיקרי (דברים ד) כי תוליד בנים ומפטירין (ירמיהו ח) אסוף אסיפם:
(t)

(Abaye): The custom is to read "Ki Solid Banim", and "Asof Asifem" for the Haftorah.

2)

MA'AMADOS

[במעמדות] במעשה בראשית וכו':
(a)

(Mishnah): On Ma'amados we read Ma'ase Bereishis.

מנהני מילי
(b)

Question: What is the source of this?

א"ר אמי אלמלא מעמדות לא נתקיימו שמים וארץ שנאמר (ירמיהו לג) אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי וכתיב (בראשית טו) ויאמר ה' אלהים במה אדע כי אירשנה
(c)

Answer (R. Ami): Heaven and earth would not endure without (the Torah of Yisrael, who would not endure without) the merit of Ma'amados. It says "Im Lo Brisi Yomam va'Laylah Chukos Shamayim va'Aretz Lo Samti", and it says "Ba'Meh Eda";

אמר אברהם לפני הקב"ה רבש"ע שמא ח"ו ישראל חוטאים לפניך ואתה עושה להם כדור המבול וכדור הפלגה
1.

Avraham asked Hash-m: If Benei Yisrael will sin, will they be destroyed like Dor ha'Mabul or scattered like Dor ha'Flagah?

אמר לו לאו
2.

Hash-m: No.

אמר לפניו רבש"ע במה אדע
3.

Avraham: "Ba'Meh Eda (how can I teach them to get Kaparah for their sins)?"

אמר לו קחה לי עגלה משולשת וגו'
4.

Hash-m: "Kache Li Eglah... (Korbanos can atone for them)."

אמר לפניו רבש"ע תינח בזמן שבית המקדש קיים בזמן שאין בית המקדש קיים מה תהא עליהם
5.

Avraham: What will happen when there is no Beis ha'Mikdash?

אמר לו כבר תקנתי להם סדר קרבנות כל זמן שקוראין בהן מעלה אני עליהן כאילו מקריבין לפני קרבן ומוחל אני על כל עונותיהם:
6.

Hash-m: When they read the Parshiyos of Korbanos, I consider it as if they offered them, and I will pardon all their sins.

3)

BERACHOS AND KLALOS

בתעניות ברכות וקללות ואין מפסיקין בקללות:
(a)

(Mishnah): On Ta'aneisim we read Berachos and Klalos. We do not end an Aliyah in the middle of the Klalos.

מה"מ
(b)

Question: What is the reason?

אמר ר' חייא בר גמדא אמר רבי אסי דאמר קרא (משלי ג) מוסר ה' בני אל תמאס
(c)

Answer #1 (R. Chiya bar Gamda): "My son, do not despise the rebuke of Hash-m."

ריש לקיש אמר לפי שאין אומרים ברכה על הפורענות
(d)

Answer #2 (Reish Lakish): We do not bless on punishments. (Even though in the days of the Mishnah only the first and last Olim blessed, in the Yerushalmi Reish Lakish says that there are certain Parshiyos over which we bless before and after. Berachos and Klalos are among them - Tosfos R. Akiva Eiger.)

אלא היכי עביד תנא כשהוא מתחיל מתחיל בפסוק שלפניהם וכשהוא מסיים מסיים בפסוק שלאחריהן
(e)

(Beraisa): The one who reads the Klalos starts a verse before them, and reads a verse after them. (It seems that this is like the Tana (22a) who permits reading one verse from a Parshah.)

אמר אביי לא שנו אלא בקללות שבתורת כהנים אבל קללות שבמשנה תורה פוסק
(f)

(Abaye): This applies to the Klalos in Vayikra, but not to those in Devarim.

מאי טעמא
(g)

Question: What is the reason?

הללו בלשון רבים אמורות ומשה מפי הגבורה אמרן והללו בלשון יחיד אמורות ומשה מפי עצמו אמרן
(h)

Answer: The Klalos in Vayikra were said in the plural ("Im Lo Tishme'u... "), and Hash-m said them through Moshe. Those in Devarim were said in the singular, and Moshe said them (with Ru'ach ha'Kodesh).

לוי בר בוטי הוה קרי וקא מגמגם קמיה דרב הונא בארורי אמר לו אכנפשך לא שנו אלא קללות שבתורת כהנים אבל שבמשנה תורה פוסק
(i)

Levi bar Buti was hurriedly muttering the Klalos in Devarim (he was distressed to say them). Rav Huna told him that one may stop in the middle of the Klalos in Devarim.

תניא ר' שמעון בן אלעזר אומר עזרא תיקן להן לישראל שיהו קורין קללות שבתורת כהנים קודם עצרת ושבמשנה תורה קודם ר"ה
(j)

(Beraisa -R. Shimon ben Elazar): Ezra enacted that we should read the Klalos in Vayikra before Shavu'os, and those in Devarim before Rosh Hashanah.

מאי טעמא אמר אביי ואיתימא ריש לקיש כדי שתכלה השנה וקללותיה
(k)

(Abaye): This is so we should finish the year and its Klalos.

בשלמא שבמשנה תורה איכא כדי שתכלה שנה וקללותיה אלא שבתורת כהנים אטו עצרת ראש השנה היא
(l)

Question: This does not explain those in Vayikra! Is Shavu'os a like a new year?

אין עצרת נמי ראש השנה היא
(m)

Answer: It does! Shavu'os is like a new year.

דתנן ובעצרת על פירות האילן
1.

(Mishnah): The world is judged on Shavu'os regarding fruits (it is also like a new year).

תניא רבי שמעון בן אלעזר אומר אם יאמרו לך זקנים סתור וילדים בנה סתור ואל תבנה מפני שסתירת זקנים בנין ובנין נערים סתירה וסימן לדבר (מלכים א יב) רחבעם בן שלמה
(n)

(Beraisa - R. Shimon ben Elazar): If elders tell you to destroy, and youths tell you to build, listen to the elders - their destruction is building, and the building of youths is destruction, like we find regarding Rechavam. (Elders told him to be gentle for one day, to solidify his kingship. Youths told him to be harsh to solidify his reign, and this caused him to lose most of the kingdom - Melachim 1:12.)

4)

THE READING OF MONDAY, THURSDAY AND SHABBOS AFTERNOON

ת"ר מקום שמפסיקין בשבת שחרית שם קורין במנחה במנחה שם קורין בשני בשני שם קורין בחמישי בחמישי שם קורין לשבת הבאה דברי ר' מאיר
(a)

(Beraisa - R. Meir): Each time we read the Torah (Shabbos morning, Shabbos afternoon, Monday, and Thursday) we begin reading where we stopped the previous time;

ר' יהודה אומר מקום שמפסיקין בשבת שחרית שם קורין במנחה ובשני ובחמישי ולשבת הבאה
(b)

R. Yehudah says, on Shabbos afternoon, Monday, Thursday and the coming Shabbos morning we begin where we stopped last Shabbos morning.

אמר רבי זירא הלכה מקום שמפסיקין בשבת שחרית שם קורין במנחה ובשני ובחמישי ולשבת הבאה
(c)

(R. Zeira): The Halachah is, on Shabbos afternoon, Monday, Thursday and the coming Shabbos morning we begin where we stopped last Shabbos morning.

ולימא הלכה כרבי יהודה
(d)

Question: Why didn't he simply say that the Halachah follows R. Yehudah?

(דף לב,א) משום דאפכי להו
(e)

Answer: He had to say the law explicitly, because some switch the opinions of R. Meir and R. Yehudah (from our text of the Beraisa).