1)

HALACHOS OF THE TORAH READING

ת"ר פותח ורואה גולל ומברך וחוזר ופותח וקורא דברי רבי מאיר
(a)

(Beraisa - R. Meir): One who will read the Torah opens it, finds the place where he will read, closes it, blesses, opens it and reads;

רבי יהודה אומר פותח ורואה ומברך וקורא
(b)

R. Yehudah says, he does not close it in the middle.

מאי טעמא דרבי מאיר כדעולא דאמר עולא מפני מה אמרו הקורא בתורה לא יסייע למתורגמן כדי שלא יאמרו תרגום כתוב בתורה הכא נמי כדי שלא יאמרו ברכות כתובין בתורה
(c)

R. Meir holds like Ula, who says that one who reads the Torah may not aid the translator, lest people say that the translation is written in the Torah. Here too, we are concerned lest people say that the Berachos are written in the Torah.

ורבי יהודה תרגום איכא למיטעי ברכות ליכא למיטעי
(d)

R. Yehudah (agrees with Ula's law. He) is concerned lest people think that the translation is written in the Torah, but they would not say that the Berachos are written in it.

אמר רבי זירא אמר רב מתנה הלכה פותח ורואה ומברך וקורא
(e)

(R. Zeira): The Halachah is that one does not close it in the middle.

ולימא הלכה כר' יהודה
(f)

Question: Why didn't he simply say that the Halachah follows R. Yehudah!

משום דאפכי להו
(g)

Answer: Some switch the opinions of R. Meir and R. Yehudah.

אמר ר' זירא אמר רב מתנה הלוחות והבימות אין בהן משום קדושה
(h)

(R. Zeira): Luchos and Bimos (Rashi - Seforim covers and platforms on which the king sits during Hakhel; R. Chananel - margins between, underneath and above the columns of Seforim) do not have Kedushah.

2)

RESPECT FOR TORAH AND FOR A SEFER TORAH

אמר ר' שפטיה אמר ר' יוחנן הגולל ספר תורה צריך שיעמידנו על התפר
(a)

(R. Shefatyah): One who rolls the Sefer (closed) must put the seam in the middle (Rashi - to enable tightening it well; Rif - in case the Sefer will tear, the parchments will not rip; rather, they will come apart from one another.)

ואמר ר' שפטיה א"ר יוחנן הגולל ספר תורה גוללו מבחוץ ואין גוללו מבפנים וכשהוא מהדקו מהדקו מבפנים ואינו מהדקו מבחוץ
(b)

(R. Shefatyah): One who rolls a Sefer Torah (resting on his knees, to read elsewhere) rolls the outer roller (making the parchment come towards himself), and tightens it from the inner roller.

ואמר ר' שפטיה א"ר יוחנן עשרה שקראו בתורה הגדול שבהם גולל ספר תורה הגוללו נוטל שכר כולן
(c)

(R. Shefatyah): The greatest person should be the one to roll the Sefer Torah (and lift it to show to the Tzibur) and he gets the reward for all of them.

דאמר ר' יהושע בן לוי עשרה שקראו בתורה הגולל ספר תורה קיבל שכר כולן
1.

This is as R. Yehoshua ben Levi said, that when 10 read the Torah, the one who rolls gets the reward of all of them.

שכר כולן סלקא דעתך
2.

Objection: This cannot be!

אלא אימא קיבל שכר כנגד כולן
3.

Correction: Rather, he gets as much reward as all of them.

ואמר ר' שפטיה אמר ר' יוחנן מנין שמשתמשין בבת קול שנאמר (ישעיהו ל) ואזניך תשמענה דבר מאחריך לאמר
(d)

(R. Shefatyah): "Your ears will hear something from behind you saying... " teaches that we may rely on a voice from Heaven.

והני מילי דשמע קל גברא במתא וקל איתתא בדברא
1.

This applies only if a man's voice is heard in the city, or a woman's voice in the wilderness (since these are uncommon, they probably were from Heaven).

והוא דאמר הין הין והוא דאמר לאו לאו
2.

Also, the voice must say yes twice or no twice.

ואמר ר' שפטיה אמר ר' יוחנן כל הקורא בלא נעימה ושונה בלא זמרה עליו הכתוב אומר (יחזקאל כ) וגם אני נתתי להם חוקים לא טובים וגו'
(e)

(R. Shefatyah): "I (Hash-m) gave them bad statutes... " - this applies to one who reads Torah or learns Mishnah without a melody.

מתקיף לה אביי משום דלא ידע לבסומי קלא (יחזקאל כ) משפטים לא יחיו בהם קרית ביה
(f)

Objection (Abaye): If people do not know how to chant, do they learn "Laws in which they will not live"!?

אלא כדרב משרשיא
(g)

(Abaye): Rather, the verse teaches like Rav Mesharshiya taught:

דאמר שני תלמידי חכמים היושבים בעיר אחת ואין נוחין זה את זה בהלכה עליהם הכתוב אומר וגם אני נתתי להם חוקים לא טובים ומשפטים לא יחיו בהם
1.

(Rav Mesharshiya): The verse applies to two Chachamim who live in the same city and do not learn together. (Maharsha - one must learn Torah with others to reach the correct Halachah.)

אמר רבי פרנך אמר רבי יוחנן כל האוחז ספר תורה ערום נקבר ערום
(h)

(R. Parnach): Anyone who holds an uncovered Sefer Torah will be buried unclothed.

ערום סלקא דעתך
(i)

Objection: This is unreasonable!

אלא אימא נקבר ערום בלא מצות
(j)

Answer #1: Rather, he will be buried bare, without Mitzvos.

בלא מצות סלקא דעתך
(k)

Objection: [Also] this is unreasonable!

אלא אמר אביי נקבר ערום בלא אותה מצוה
(l)

Answer #2 (Abaye): Rather, he is buried without credit for that Mitzvah (e.g. what he learned while holding the uncovered Sefer Torah).

אמר רבי ינאי בריה דרבי ינאי סבא משמיה דרבי ינאי רבה מוטב תיגלל המטפחת ואל יגלל ספר תורה:
(m)

(R. Yanai): One should wrap the cover around the Sefer Torah, and not the Sefer Torah in the cover.

(ויקרא כג) וידבר משה את מועדי ה' אל בני ישראל מצותן שיהיו קורין אותן כל אחד ואחד בזמנו:
(n)

(Mishnah): "Moshe told Mo'adei Hash-m to Benei Yisrael" - they should read about each Mo'ed in its time.

ת"ר משה תיקן להם לישראל שיהו שואלין ודורשין בענינו של יום הלכות פסח בפסח הלכות עצרת בעצרת הלכות חג בחג:
(o)

(Beraisa): Moshe enacted that we should ask about and expound the Halachos of each festival on that festival.

TAM V'NISHLAM, B'EZRAS HA'TZUR