1)

CAN A KORBAN TZIBUR BE DIVIDED? (Cont.)

ולפני זריקה במאי פליגי אמר רב פפא בציץ מרצה על אכילות קא מיפלגי (דף טו,א)
(a)

(Rav Papa): They argue about whether or not the Tzitz is Meratzeh for food (that Zerikah should permit as if all the food was Tahor, but it does not permit Tamei food to be eaten):

רבנן סברי הציץ מרצה על אכילות ורבי יהודה סבר אין הציץ מרצה על אכילות
1.

Chachamim say that the Tzitz is Meratzeh for food. R. Yehudah says that it is not.

א"ל רב הונא בריה דרב נתן לרב פפא והא עולין דהציץ מרצה על העולין ופליגי
(b)

Question #1 (Rav Huna brei d'Rav Noson): (All agree that) the Tzitz is Meratzeh for Olim (things offered on the Mizbe'ach), yet they argue about them!

1.

(It is known that if a Korban Tzibur cannot be brought in Taharah, it may be brought in Tum'ah.)

דתניא נטמא אחד מן הבזיכין רבי יהודה אומר שניהם יעשו בטומאה לפי שאין קרבן ציבור חלוק
2.

(Beraisa - R. Yehudah): If one of the Bazichim became Tamei, both may be offered in Tum'ah, for a Korban Tzibur is never divided;

וחכמים אומרים הטמא בטומאתו והטהור בטהרתו
3.

Chachamim say, each is offered as it is. (We may not let the Tahor one become Tamei.)

ועוד אמר רב אשי ת"ש ר' יהודה אומר אפילו שבט אחד טמא וכל השבטים טהורין יעשו בטומאה לפי שאין קרבנות ציבור חלוק
(c)

Question #2 (Rav Ashi - Beraisa - R. Yehudah): Even if (the majority of) one Shevet is Tamei and the rest are Tehorim, all may bring Korban Pesach in Tum'ah, for a Korban Tzibur is never divided;

והכא מאי הציץ מרצה איכא
1.

Korban Pesach does not depend on Ritzuy Tzitz! (Also, the Tzitz never helps for people who are Tamei.)

ועוד האמר רבינא ת"ש נטמאת אחת מן החלות או אחת מן הסדרין רבי יהודה אומר שניהם יצאו לבית השריפה לפי שאין קרבן ציבור חלוק
(d)

Question #3 (Ravina - Mishnah - R. Yehudah): If one loaf or Seder became Tamei, both (loaves or Sedarim) are burned in Beis ha'Sereifah, for a Korban Tzibur is never divided;

וחכמים אומרים הטמא בטומאתו והטהור יאכל
1.

Chachamim say, the Tamei one is burned, and the Tahor one is eaten.

ואם איתא לפי שאין הציץ מרצה על אכילות מיבעי ליה
2.

If R. Yehudah argues because he holds that the Tzitz is not Meratzeh for food, this should be his reason!

אלא א"ר יוחנן למוד ערוך הוא בפיו של רבי יהודה שאין קרבן ציבור חלוק:
(e)

(R. Yochanan): Rather, R. Yehudah had a tradition that a Korban Tzibur is never divided.

2)

THE ZEVACH IS MEFAGEL THE BREAD, BUT NOT VICE-VERSA

(משנה) התודה מפגלת את הלחם והלחם אינו מפגל את התודה
(a)

(Mishnah): Intent (Chutz li'Zmano) in a Todah is Mefagel the bread that accompanies it. Intent for the bread is not Mefagel the Todah:

כיצד שחט את התודה לאכול ממנה למחר היא והלחם מפוגלין
1.

If one slaughtered a Todah with intent to eat it tomorrow, it and the bread are Pigul;

לאכול מן הלחם למחר הלחם מפוגל והתודה אינה מפוגלת
2.

If one slaughtered it with intent to eat the bread tomorrow, the bread is Pigul, the Todah is not.

הכבשים מפגלין את הלחם והלחם אינו מפגל את הכבשים
(b)

Intent in the lambs (offered with Shtei ha'Lechem) is Mefagel the bread. Intent for the bread is not Mefagel the lambs;

כיצד השוחט את הכבשים לאכול מהן למחר הם והלחם מפוגלין
1.

If one slaughtered the lambs with intent to eat them tomorrow, they and the bread are Pigul;

לאכול את הלחם למחר הלחם מפוגל והכבשים אינן מפוגלין:
2.

If one slaughtered it with intent to eat the bread tomorrow, the bread is Pigul, but the lambs are not.

מ"ט
(c)

(Gemara) Question: What is the reason (of the first law)?

אילימא משום דרב כהנא
(d)

Answer #1: The reason is like Rav Kahana taught:

דאמר רב כהנא מנין ללחמי תודה שנקראו תודה שנאמר (ויקרא ז) והקריב על זבח התודה חלות
1.

(Rav Kahana): Lachmei Todah are called Todah - "v'Hikriv Al Zevach ha'Todah Chalos" (it would have been more natural to say 'v'Hikriv Chalos Al Zevach ha'Todah.' The Torah switched the order in order to read "ha'Todah Chalos."

אי הכי איפכא נמי
2.

Question: If so, similarly, intent for the bread should be Mefagel the Todah!

הא לא קשיא לחם איקרי תודה תודה לא איקרי לחם
3.

Answer: Lachmei Todah are called Todah, but Todah is not called bread.

אלא הא דקתני הכבשים מפגלין את הלחם והלחם אינו מפגל את הכבשים לחם היכא אשכחן דאיקרי כבשים
(e)

Objection: This does not explain why intent in the lambs is Mefagel Shtei ha'Lechem. Shtei ha'Lechem are not called lambs!

אלא <לאו> היינו טעמא לחם גלל תודה ואין תודה גלל דלחם לחם גלל דכבשים ואין כבשים גלל דלחם
(f)

Answer #2: Rather, Lachmei Todah are secondary to the Todah (and Shtei ha'Lechem are secondary to the lambs), but not vice-versa.

וצריכי
(g)

The Mishnah must teach both of these:

דאי אשמעינן תודה התם הוא דכי מפגל בלחם לא מפגלא תודה משום דלא הוזקקו זה לזה בתנופה אבל כבשים דהוזקקו זה לזה בתנופה אימא כי מפגל בלחם ליפגלי נמי כבשים
1.

Had it taught only about Todah, one might have thought that intent in Lachmei Todah is not Mefagel Todah because they are not waved with it, but intent for Shtei ha'Lechem is Mefagel the lambs, for they are waved together;

צריכא:
2.

(Had it taught only about the lambs, one might have thought that they are Mefagel Shtei ha'Lechem because they are waved together, but intent for Todah is not Mefagel Lachmei Todah, for they are not waved together.)

בעא מיניה ר"א מרב השוחט את התודה לאכול כזית ממנה ומלחמה למחר מהו
(h)

Version #1 - Question (R. Elazar): If one slaughtered a Todah with intent to eat a k'Zayis of it and the bread tomorrow (half a k'Zayis of each), what is the law?

לאיפגולי תודה לא מיבעיא לי השתא כולו מלחמה לא מיפגלא ממנה ומלחמה מיבעיא
1.

Clearly, it is not Mefagel the Todah. Even intent for a full Shi'ur of bread is not Mefagel the Todah, all the more so a Shi'ur combined of two things!

כי קא מיבעיא לי לאיפגולי לחם מי מצטרפה תודה לאיפגולי ללחם או לא
2.

The question is, is it Mefagel the bread? Do the intents join?

אמר ליה אף בזו הלחם מפוגל והתודה אינה מפוגלת
(i)

Answer (Rav): Also in your case, the bread is Pigul but the Todah is not.

ואמאי לימא קל וחומר
(j)

Question: A Kal va'Chomer teaches differently!

ומה <תודה> המפגל אין מתפגל הבא לפגל ולא פיגל אינו דין שלא יתפגל
1.

Version #1 (Rashi): Todah joins (with bread) to make (something else, i.e. the bread) Pigul, yet it does not become Pigul. Bread does not (join Todah to) make (the Todah) Pigul, all the more so it does not become Pigul!

2.

Version #2 (ha'Sar mi'Kutzi, in Shitah (15b:4): Bread does not join to make Pigul, yet it becomes Pigul. Todah joins to make Pigul, all the more so it becomes Pigul! (end of Version #2)

ומי אמרינן קל וחומר כי האי גוונא
3.

Question: We do not make such a Kal va'Chomer!

15b----------------------------------------15b
והתניא מעשה באחד (דף טו,ב) שזרע כרמו של חבירו סמדר ובא מעשה לפני חכמים ואסרו את הזרעים והתירו את הגפנים
i.

(Beraisa): A case occurred in which Reuven planted (his own) seeds (of other species) in Shimon's vineyard. Chachamim forbade what grew from the seeds, and permitted the vines.

ואמאי לימא קל וחומר הוא ומה האוסר אינו נאסר הבא לאסור ולא אסר אינו דין שלא יתאסר
ii.

We do not make a Kal va'Chomer (like above) to say that since vines forbid but do not become forbidden, all the more so seeds, which do not forbid, do not become forbidden!

הכי השתא
4.

Answer: Indeed, we make such a Kal va'Chomer, but here is different;

התם קנבוס ולוף אסרה תורה
5.

Version #1: The Torah forbids Kilai ha'Kerem only with hemp and Luf (Rashi - legumes whose seeds do not degenerate. Alternatively, they grow on clusters, like grapes. Rambam - they produce after three years, which is when the years of Orlah finish and the grapes become permitted);

<דתנן היתה שדהו זרועה קנבוס ולוף לא יהא זורע על גביהם שהן עושות לשלש שנים>
i.

(Mishnah): If hemp or Luf was planted in a field, other seeds may not be planted there for three years, for these plants produce after three years. (Some texts omit this Mishnah.)

שאר זרעים מדרבנן הוא דאסירי
6.

Version #2 (R. Chayim, in Shitah): Does Kilai ha'Kerem apply (mid'Oraisa) only with hemp and Luf, but all other species are mid'Rabanan?! (Surely, the Mishnah does not mean this. All are mid'Oraisa!)

i.

Here, the vines are permitted (mid'Oraisa) because one cannot forbid another's property; (end of Version #2)

האי דעביד איסורא קנסוה רבנן האי דלא עביד איסורא לא קנסוה רבנן
ii.

Chachamim fined to punish (only) Reuven, for he transgressed.

אבל הכא לימא ק"ו
(k)

Question (j) remains. A Kal va'Chomer opposes Rav!

ואיכא דמתני לה אכבשים בעא מיניה רבי אלעזר מרב השוחט את הכבשים לאכול כזית מהן ומלחמן מהו
(l)

Version #2 - Question (R. Elazar): If one slaughtered the lambs with intent to eat a k'Zayis of them and the bread (Shtei ha'Lechem) tomorrow, what is the law?

לאיפגולי כבשים לא קא מיבעיא לי השתא כולו מלחם לא מפגלי מהן ומלחמן מיבעיא
1.

Clearly, it is not Mefagel the lambs. Even intent for a full Shi'ur of bread is not Mefagel the lambs, all the more so a Shi'ur combined of two things!

כי קא מיבעיא לי לאיפגולי לחם מי מצטרפי כבשים לאיפגולי ללחם או לא
2.

The question is whether it is Mefagel the bread. Do the intents join?

א"ל אף בזו הלחם מפוגל והכבשים אינן מפוגלין
(m)

Answer (Rav): Also in your case, the bread is Pigul, but the lambs are not.

ואמאי לימא ק"ו
(n)

Question: A Kal va'Chomer teaches differently!

ומה המפגל אינו מתפגל הבא לפגל ולא פיגל אינו דין שלא יתפגל
1.

The lambs (join to) make Pigul, yet they do not become Pigul. Bread does not (join to) make Pigul, all the more so it does not become Pigul! (Rashi; ha'Sar mi'Kutzi - the Kal va'Chomer teaches that the lambs become Pigul.)

ומי אמרינן ק"ו כי האי גונא והתניא מעשה באחד שזרע כרמו של חבירו סמדר וכו' ואמאי לימא ק"ו מה האוסר אינו נאסר הבא לאסור ולא אסר אינו דין שלא יתאסר
2.

Question: The Beraisa (of Kilai ha'Kerem) shows that we do not make such a Kal va'Chomer!

הכי השתא התם קנבוס ולוף אסרה תורה שאר זרעים מדרבנן הוא דאסירי
3.

Answer: Indeed, we make such a Kal va'Chomer, but this case was different. It was Kilayim only mid'Rabanan (Rashi - for the Torah forbids only hemp and Luf; R. Chayim - because one cannot forbid another's property);

האי דעבד איסורא קנסוה רבנן דלא עבד איסורא לא קנסוה רבנן
i.

Chachamim fined to punish (only) Reuven, for he transgressed.

אבל הכא לימא ק"ו
(o)

Question (n) remains. A Kal va'Chomer opposes Rav's teaching!

מאן דמתני לה אתודה כל שכן אכבשים ומאן דמתני לה אכבשים
(p)

Version #1 surely agrees with Version #2 (that Rav holds that the lambs and Shtei ha'Lechem join to forbid the bread), but (perhaps) Version #2 argues with Version #1;

כבשים הוא דהוזקקו זה לזה לתנופה אבל תודה דלא הוזקקה זה לזה בתנופה לא
1.

Rav says that the lambs and bread join, for they must be waved together. Todah does not join its bread, for they are not waved together!

רבי אבא זוטי בעי לה הכי בעא מיניה ר' אלעזר מרב השוחט את הכבש לאכול כזית מחבירו למחר מהו
(q)

Version #3 - R. Aba Zuti - Question (R. Elazar): If one slaughtered one of the lambs with intent to eat a k'Zayis of Chaveiro (its colleague) tomorrow, what is the law?

חבירו כבש משמע ולא מפגל
1.

Perhaps Chaveiro refers to the other lamb. It does not become Pigul;

או דלמא לחם משמע ומפגל ליה
2.

Or, perhaps it refers to the bread. It becomes Pigul!

אמר ליה תניתוה שחט אחד מן הכבשים לאכול ממנו למחר הוא פיגול וחבירו כשר
(r)

Answer (Rav - Mishnah): If one slaughtered one of the lambs with intent to eat it tomorrow, it is Pigul, and the other lamb is Kosher;

לאכול מחבירו למחר שניהם כשרים
1.

If he slaughtered it with intent to eat a k'Zayis of Chaveiro tomorrow, both of them are Kesherim.

אלמא חבירו כבש משמע
2.

Inference: Chaveiro refers to the other lamb!

דלמא דפריש ואמר חבירו כבש:
(s)

Rejection: Perhaps the case is that he specified 'to eat a k'Zayis of Chaveiro Keves (its fellow lamb)'.

3)

PIGUL OF NESACHIM AND LOG METZORA

(משנה) הזבח מפגל את הנסכים משקדשו בכלי דברי ר"מ הנסכים אינן מפגלים את הזבח
(a)

(Mishnah - R. Meir): (Intent Chutz li'Zmano in) a Zevach is Mefagel its Nesachim if the Nesachim were already Mekudash in a Kli Shares. The Nesachim are not Mefagel the Zevach:

כיצד השוחט את הזבח לאכול ממנו למחר הוא ונסכיו מפוגלין
1.

If a Zevach was slaughtered with intent to eat from it tomorrow, it and its Nesachim are Pigul;

להקריב נסכיו למחר הנסכים מפוגלין הזבח אינו מפוגל:
2.

If it was slaughtered with intent to offer its Nesachim tomorrow, the Nesachim are Pigul, but the Zevach is not Pigul.

ת"ר נסכי בהמה חייבין עליהן משום פיגול מפני שדם הזבח מתירן לקרב דברי ר"מ
(b)

(Beraisa - R. Meir): Pigul applies to Niskei Behemah, because the blood permits them to be offered;

אמרו לו לר"מ והלא אדם מביא זבחו היום ונסכיו עד י' ימים
1.

Chachamim: The Nesachim can be brought 10 days after the animal! (You cannot say that the blood permits them.)

אמר להן אף אני לא אמרתי אלא בבאין עם הזבח
2.

R. Meir: I discuss only when the Nesachim are brought on the same day.

א"ל אפשר לשנותו לזבח אחר
3.

Chachamim (our text, Rashi; Shitah Mekubetzes - the Gemara asks this question): One can decide to bring the Nesachim for a different Zevach!

אמר רבא קסבר ר"מ הוקבעו בשחיטה כלחמי תודה
(c)

(Answer - Rava): R. Meir holds that Shechitah is Kove'a (fixes) Nesachim to be brought with the Zevach (they cannot be brought for a different Zevach), just like it is Kove'a Lachmei Todah.

ת"ר לוג שמן של מצורע חייבין עליו משום פיגול מפני שדם אשם מתירו לבהונות דברי רבי מאיר
(d)

(Beraisa - R. Meir): Pigul applies to the Lug of oil of a Metzora, because the blood of the Asham permits putting the oil on the (ear and) Behonos (thumb and toe).

אמרו לו לרבי מאיר והלא אדם מביא אשמו היום ולוגו מיכן ועד י' ימים
1.

Chachamim: The oil can be brought 10 days after the Asham (you cannot say that the blood permits it)!

אמר להן אף אני לא אמרתי אלא בבא עם האשם
2.

R. Meir: I discuss only when it is brought with the Asham.

[א"ל] אפשר לשנותו לאשם אחר
3.

Chachamim (Shitah - the Gemara asks this): The oil can be brought for a different Asham Metzora!

אמר רבא קסבר רבי מאיר הוקבעו בשחיטה כלחמי תודה:
(e)

Answer (Rava): R. Meir holds that Shechitah is Kove'a the oil to be brought with the Asham, just like it is Kove'a Lachmei Todah.