1)

THE BREAK BETWEEN THE PARSHIYOS IN A MEZUZAH

מיתיבי אמר רשב"א ר"מ היה כותבה על דוכסוסטוס כמין דף
(a)

Question (Beraisa - R. Shimon ben Elazar): R. Meir would write Mezuzos on Duchsustus. (Hide has two layers that can be peeled apart. The inner layer, i.e. closer to the flesh, is called Duchsustus. Rashi (elsewhere) and Tosfos explain like this. This is why Shitah Mekubetzes corrects the text of Rashi.) The shape of the writing was (long and thin), like a column;

(דף לב,א) ועושה ריוח מלמעלה וריוח מלמטה ועושה פרשיותיה פתוחות
1.

He left a space above and below, and made the Parshiyos open.

אמרתי לו רבי מה טעם
2.

R. Shimon ben Elazar: Why did you make them open? (They are closed in the Torah!)

אמר לי הואיל ואין סמוכות מן התורה
3.

R. Meir: I made them open because they are not adjacent in the Torah.

ואמר רב חננאל אמר רב הלכה כר"ש בן אלעזר
4.

(R. Chananel citing Rav): The Halachah follows R. Shimon ben Elazar.

מאי לאו אפתוחות
5.

Summation of question - suggestion: The Halachah follows him (even) regarding open Parshiyos. (Rav Huna was a Talmid of Rav. Surely, he conducted like Rav!)

לא אריוח
(b)

Answer: No, Rav ruled like R. Shimon ben Elazar (only) regarding the spaces above and below.

וכמה ריוח
(c)

Question: How much space must be left?

אמר רב מנשיא בר יעקב ואמרי לה אמר רב שמואל בר יעקב כמלא אטבא דסיפרי
(d)

Answer (Rav Menasiya bar Yakov): He must leave the size of the clamp (to hold down the corners of the parchment).

אמר ליה אביי לרב יוסף ואת לא תסברא דכי אמר רב אריוח
(e)

Abaye (to Rav Yosef): Don't you agree that Rav did not rule like R. Shimon regarding open Parshiyos?!

והא רב אית ליה מנהגא והאידנא נהוג עלמא בסתומות
1.

Rav says that the custom prevails, and the custom is to make the Parshiyos closed!

דאמר רבה אמר רב כהנא אמר רב אם יבא אליהו ויאמר חולצין במנעל שומעין לו אין חולצין בסנדל אין שומעין לו שכבר נהגו העם בסנדל
2.

(Rabah citing Rav): If Eliyahu will come and tell us that we may use a Min'al (a soft shoe) for Chalitzah, we will heed him. If he will tell us that we may not use a Sandal (a hard shoe), we will not heed him, for the custom is to use a Sandal;

ורב יוסף אמר רב כהנא אמר רב אם יבא אליהו ויאמר אין חולצין במנעל שומעין לו אין חולצין בסנדל אין שומעין לו שכבר נהגו העם בסנדל
3.

(Rav Yosef citing Rav): If Eliyahu will tell us that we may not use a Min'al, we will heed him. If he will tell us that we may not use a Sandal (a hard shoe), we will not heed him, for the custom is to use a Sandal;

ואמרינן מאי בינייהו
4.

Question: What is the difference between these versions?

מנעל לכתחילה איכא בינייהו
5.

Answer: Rav Yosef permits using a Min'al l'Chatchilah. Rabah holds that it may not be used l'Chatchilah.

אלא לאו שמע מינה אריוח ש"מ
6.

Conclusion: (According to both versions, Eliyahu cannot abolish the custom to use a Sandal.) This proves that Rav holds that that the custom prevails.

רב נחמן בר יצחק אמר מצוה לעשותן סתומות ואי עבדינהו פתוחות שפיר דמי ומאי פתוחות דקאמר רשב"א אף פתוחות
(f)

(Rav Nachman bar Yitzchak): L'Chatchilah, the Parshiyos should be made closed. R. Shimon ben Elazar teaches that even open Parshiyos are Kosher.

לימא מסייע ליה כיוצא בו ספר תורה שבלה ותפילין שבלו אין עושין מהן מזוזה לפי שאין מורידין מקדושה חמורה לקדושה קלה
(g)

Support (Beraisa): If (parchments of) a Sefer Torah or Tefilin became worn, they may not be used for a Mezuzah, for we do not demote something to a lower Kedushah.

הא מורידין עושין אמאי הכא סתומות והכא פתוחות
1.

Inference: If it were permitted to demote to a lower Kedushah, they could be used for a Mezuzah, even though the (first) Parshah (in a Mezuzah, Shma Yisrael) is closed!

דלמא להשלים
(h)

Rejection: (No. Even if it was permitted to demote Kedushah, we could not use both Parshiyos from the Torah, for Shma is closed in the Torah.) Because we do not demote to a lower Kedushah, even one Parshah may not be used (even if he would attach it to the other Parshah, making an open break between them - Rashba). Alternatively, the question assumed that the Beraisa would permit using an entire Parshah (if not for demoting the Kedushah), even though each of them is closed. The rejection says that perhaps the Beraisa discusses using one line of a Parshah.)

2)

USING PARCHMENTS OF A SEFER TORAH OR TEFILIN FOR A MEZUZAH

הא מורידין עושין
(a)

Question: May we really infer that if it was permitted to demote Kedushah, they could be used for a Mezuzah?!

והתניא הלכה למשה מסיני תפילין על הקלף ומזוזה על דוכסוסטוס
1.

(Beraisa #1): A tradition from Moshe from Sinai teaches that Tefilin are written on Klaf (the outer layer of hide), and Mezuzos are written on Duchsustus.

קלף במקום בשר דוכסוסטוס במקום שער
2.

On Klaf, we write on the inner side (that faced the flesh). On Duchsustus, we write on the outer side (that faced the hair).

למצוה
(b)

Answer: That is l'Chatchilah. (B'Di'eved, a Mezuzah on Klaf is Kosher.)

והתניא שינה פסול
(c)

Question (Beraisa #2): If one deviated, it is Pasul.

בתפילין
(d)

Answer: That refers only to writing Tefilin on Duchsustus. (A Mezuzah on Klaf is Kosher.)

והתניא שינה בין בזה ובין בזה פסול
(e)

Question (Beraisa #3): If one deviated in either of these, it is Pasul.

אידי ואידי בתפילין והא דכתבינהו אקלף במקום שער והא (דף לב,ב) דכתבינהו אדוכסוסטוס במקום בשר
(f)

Answer #1: This refers to writing Tefilin on the wrong side of either parchment, i.e. on the outer side of Klaf or on the inner side of Duchsustus. (One may not use either side of Duchsustus. Beraisa #2 disqualified the outer side. One might have thought that Tefilin are Kosher on the inner side, like we find regarding Klaf.)

32b----------------------------------------32b
ואיבעית אימא שינה בזה ובזה תנאי היא
(g)

Answer #2: Tana'im argue about writing Tefilin or Mezuzos on the wrong kind of parchment. (Beraisa #1 is like R. Acha.);

דתניא שינה בזה ובזה פסול
1.

(Beraisa): If one deviated (wrote on the wrong kind of parchment) in either of these (Tefilin or Mezuzos), it is Pasul;

ר' [אחא מכשיר משום רבי] אחאי ברבי חנינא ואמרי לה משמיה דרבי עקיבא ברבי חנינא
2.

R. Acha is Machshir.

הא מורידין עושין
(h)

Question: May we really infer that if it was permitted to demote Kedushah, parchments of a Sefer Torah or Tefilin could be used for a Mezuzah?!

והא בעיא שרטוט
1.

Mezuzah requires Sirtut (lines scratched in the parchment to help the scribe write straight. Tefilin (Tosfos - and Sifrei Torah) do not require Sirtut, therefore, normally, they do not have Sirtut!)

דאמר רב מניומי בר חלקיה אמר רב חמא בר גוריא אמר רב כל מזוזה שאינה משורטטת פסולה
2.

(Rav Minyomi bar Chilkiyah citing Rav): A Mezuzah without Sirtut is Pasul.

ורב מנימין בר חלקיה דידיה אמר שרטוט של מזוזה הלכה למשה מסיני
3.

(Rav Minyamin): A tradition from Sinai requires Sirtut in a Mezuzah.

תנאי היא
(i)

Answer: Tana'im argue about whether a Mezuzah requires Sirtut.

דתניא ר' ירמיה אומר משום רבינו תפילין ומזוזות נכתבות שלא מן הכתב ואין צריכות שירטוט
1.

(Beraisa - R. Yirmeyah): Tefilin and Mezuzos may be written by memory (without written parchments in front of him). They do not require Sirtut.

והילכתא תפילין לא בעי שרטוט ומזוזה בעיא שירטוט ואידי ואידי נכתבות שלא מן הכתב
(j)

The Halachah is, Tefilin does not require Sirtut, but Mezuzah does. Both may be written by memory.

מ"ט
(k)

Question: What is the reason (for the second law)?

מיגרס גריסין
(l)

Answer: People know the Parshiyos well. (They will not err.)

3)

SITTING ON A BED ON WHICH A SEFER TORAH RESTS

אמר רב חלבו אנא חזיתיה לרב הונא דהוה יתיב אפוריא דס"ת עליה וכף לכדא אארעא ואנח עליה ס"ת והדר יתיב במיטה
(a)

(Rav Chelbo): I once saw that Rav Huna wanted to sit on a bed on which a Sefer Torah was resting. He stood up a barrel and put the Sefer Torah on it, and then sat on the bed.

קסבר אסור לישב על גבי מיטה שס"ת מונח עליה
1.

He holds that one may not sit on a bed on which a Sefer Torah rests. He argues with Rabah bar bar Chanah;

ופליגא דרבה בר בר חנה דאמר רבה בר בר חנה א"ר יוחנן מותר לישב על גבי מיטה שספר תורה מונח עליה
2.

(Rabah bar bar Chanah): One may sit on a bed on which a Sefer Torah rests;

ואם לחשך אדם לומר מעשה בר' אלעזר שהיה יושב על המיטה ונזכר שס"ת מונח עליה ונשמט וישב ע"ג קרקע ודומה כמי שהכישו נחש
i.

Question: A case occurred in which R. Elazar realized that he was sitting on a bed on which a Sefer Torah rests. He sat on the floor and was grieved like one bitten by a snake!

התם ס"ת על גבי קרקע הוה
ii.

Answer: That is wrong. Really, he realized that the Sefer Torah was on the floor!

אמר רב יהודה אמר שמואל כתבה אגרת פסולה
(b)

(Rav Yehudah): If a Sefer Torah was written like an Igeres (letter, i.e. he was not precise about extra or missing letters; Rashi - alternatively, it was without Sirtut), it is Pasul.

מ"ט
(c)

Question: What is the reason?

אתיא כתיבה כתיבה מספר
(d)

Answer: We learn a Gezerah Shavah "Kesivah-Kesivah" from Sefer (Torah; alternatively, from Sefer Kerisus (Get); Tosfos - from Megilas Sotah).

4)

WHERE TO PUT THE MEZUZAH

ואמר רב יהודה אמר שמואל תלאה במקל פסולה
(a)

(Rav Yehudah): If one hung a Mezuzah from a stick, it is Pasul.

מ"ט
(b)

Question: What is the reason?

בשעריך בעינן
(c)

Answer: It must be 'bi'Sh'arecha' (on your gates).

תניא נמי הכי תלאה במקל או שהניחה אחר הדלת סכנה ואין בה מצוה
(d)

Support (Beraisa): If one hung a Mezuzah from a stick or affixed it in back of the door, this is dangerous (Tosfos - one might bang his head on it; Rashi - he is not guarded from Mazikim, because) he does not fulfill the Mitzvah.

של בית מונבז המלך היו עושין בפונדקותיהן כן זכר למזוזה
1.

The household of Melech Munvaz would take Mezuzos with them when they traveled. They would hang a Mezuzah in the doorway of the inn (even though they were exempt), to commemorate the Mitzvah.

ואמר רב יהודה אמר שמואל מצוה להניחה בתוך חללו של פתח
(e)

(Rav Yehudah): The Mezuzah should be affixed in the width of the entrance.

פשיטא בשעריך אמר רחמנא
(f)

Objection: This is obvious. It says "uvi'Sh'arecha"!

ס"ד אמינא הואיל ואמר רבא מצוה להניחה (דף לג,א) בטפח הסמוך לרשות הרבים
(g)

Answer: Rava taught that the Mezuzah should be affixed in the Tefach closest to Reshus ha'Rabim;

כמה דמרחק מעלי קמ"ל
1.

One might have thought that the further from the house the better, so it should be entirely outside the entranceway. Rav Yehudah teaches that this is not so.