1)

PERMITTED HARVESTING BEFORE THE OMER

קוצרין מפני הנטיעות ומפני בית האבל ומפני בית המדרש:
(a)

(Mishnah): One may harvest due to young trees, to make room for Birkas Avelim, or for people to learn.

מאי טעמא
(b)

Question: Why are all of these permitted? (According to the explanation that 'due to trees' is to avoid a loss (which is not a Mitzvah), we must say that grain sprouted in a tree field. We already know that this is permitted (for the Omer may not come from a tree field), we only ask about the latter two cases.)

(ויקרא כג) קצירכם אמר רחמנא ולא קציר מצוה:
(c)

Answer: The Torah forbids "Ketzirchem (your harvesting)", but not harvesting for the sake of a Mitzvah.

ולא יעשה כריכות אבל מניחן צבתים:
(d)

(Mishnah): One may not tie bundles of grain, one may make bundles without tying them.

מאי טעמא
(e)

Question: What is the reason?

דכמה דאפשר לא טרחינן:
(f)

Answer: We minimize exertion (lest one come to eat Chodosh).

2)

REAPING THE OMER

מצות העומר להביא מן הקמה:
(a)

(Mishnah): L'Chatchilah, barley should be cut (Lishmah) for the Omer.

תנו רבנן (ויקרא ב) ואם תקריב מנחת בכורים מה תלמוד לומר
(b)

(Beraisa) Question: It says "v'Im Takriv Minchas Bikurim." Why does the end of the verse repeat "Takriv"?

לפי שמצות העומר להביא מן הקמה מנין שאם לא מצא מן הקמה יביא מן העומרין תלמוד לומר תקריב
(c)

Answer #1: L'Chatchilah, barley should be cut for the Omer. The extra "Takriv" teaches that if there is no attached barley, we may use detached sheaves.

דבר אחר תקריב לפי שמצוה להביא מן הלח ומנין שאם לא מצא מן הלח יביא מן היבש תלמוד לומר תקריב
(d)

Answer #2: L'Chatchilah, the barley should be moist.The extra "Takriv" teaches that if there is no moist barley, we may use dry.

דבר אחר תקריב לפי שמצותו לקצור בלילה
(e)

Answer #3: L'Chatchilah, it should be cut at night;

מנין שאם נקצר ביום כשר <ת"ל תקריב> ודוחה את השבת
1.

Question: What is the source that if it was cut during the day, it is Kosher, and that it is Docheh Shabbos?

ת"ל תקריב תקריב כל שהוא תקריב מ"מ תקריב ואפילו בשבת תקריב ואפילו בטומאה:
2.

Answer: The extra "Takriv" teaches that may be offered in any case (even from pre-cut sheaves), from any place (even though it will be dry when it gets to Yerushalayim), even on Shabbos, and even b'Tum'ah.

נקצר ביום כשר:
(f)

(Mishnah): If it was cut during the day, it is Kosher.

והתנן כל הלילה כשר לקצירת העומר ולהקטיר חלבים ואברים
(g)

Contradiction (Mishnah): The entire night is Kosher for reaping the Omer, and Haktarah of Chelev and limbs;

זה הכלל דבר שמצותו כל היום כשר כל היום דבר שמצותו בלילה כשר כל הלילה
1.

The general rule is, anything Kosher during the daytime is Kosher the entire day. Anything Kosher at night is Kosher the entire night.

קתני לילה דומיא דיום מה דיום בלילה לא אף דלילה ביום נמי לא
2.

Inference: This equates day and night. Just like daytime Mitzvos may not be done at night, nighttime Mitzvos may not be done by day!

אמר רבה לא קשיא הא רבי והא ר' אלעזר בר' שמעון
(h)

Resolution (Rabah): Our Mishnah is like Rebbi. That Mishnah is like R. Elazar b'Rebbi Shimon;

דתניא היה עומד ומקריב מנחת העומר ונטמאת אם יש אחרת אומר לו הבא אחרת תחתיה ואם לאו אומר לו הוי פקח ושתוק דברי רבי
1.

(Beraisa - Rebbi): If a Kohen was offering the Omer (during the day) and it became Tamei, if there is more grain available, we harvest it and offer it; if not, we tell him to be quiet. (If people know that it was brought b'Tum'ah, they might think that even Korbanos Yachid may be brought b'Tum'ah.)

ר' אלעזר בר' שמעון אומר בין כך ובין כך אומר לו הוי פקח ושתוק שכל העומר שנקצר שלא כמצותו פסול
2.

R. Elazar b'Rebbi Shimon says, in either case we tell him to be quiet, for if the Omer was harvested improperly (i.e. during the day), it is Pasul.

3)

DOES REAPING THE OMER OVERRIDE SHABBOS?

אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן ר' אלעזר בר' שמעון בשיטת רבי עקיבא רבו של אביו אמרה
(a)

(Rabah bar bar Chanah): R. Elazar b'Rebbi Shimon holds like R. Akiva, the Rebbi of his father, and like R. Yishmael:

דתנן כלל אמר ר' עקיבא כל מלאכה שאפשר לו לעשותה מערב שבת אינה דוחה את השבת
1.

(Mishnah - R. Akiva): Any Melachah (for the sake of circumcision) that can be done before Shabbos does not override Shabbos.

וסבר לה כרבי ישמעאל דאמר קצירת העומר מצוה דתנן רבי ישמעאל אומר מה חריש רשות אף קציר רשות
2.

(Mishnah - R. Yishmael): (The Torah says to refrain from plowing and reaping on Shabbos.) Just like plowing is optional (we never find a Mitzvah to plow), also reaping;

יצא קציר העומר שהיא מצוה
i.

This excludes reaping the Omer. It is a Mitzvah, and it overrides Shabbos.

ואי סלקא דעתך נקצר שלא כמצותו כשר אמאי דחי שבת נקצריה מערב שבת
3.

If an Omer harvested improperly were Kosher, reaping would not override Shabbos. We would have to reap before Shabbos!

אלא מדדחי שבת שמע מינה נקצר שלא כמצותו פסול
4.

Conclusion: If the Omer was harvested improperly, it is Pasul.

ורבי לאו תלמידיה דר"ש הוא
(b)

Question: Also Rebbi was a Talmid of R. Shimon! (Also he should have heard R. Akiva's opinion from him, and held like it!)

והתניא אמר רבי כשהיינו למדין תורה אצל רבי שמעון בתקוע היינו מעלין לו שמן ואלונטית מחצר לגג ומגג לקרפיף ומקרפיף לקרפיף אחר עד שאנו מגיעין למעיין שאנו רוחצין בו
1.

(Beraisa - Rebbi): When we learned from R. Shimon, we would bring to him (on Shabbos) oil and a towel, transferring them from Chatzer to roof, from roof to Karfef (an enclosed place without a roof), and from Karfef to Karfef, until we reached the bathing spring. (This teaches that R. Shimon permits transferring between these places without an Eruv. Our Gemara cites the Beraisa merely to show that Rebbi was his Talmid.)

סבר לה כאידך דרבי שמעון
(c)

Answer #1: Rebbi holds like another teaching of R. Shimon:

דתניא אמר ר' שמעון בא וראה כמה חביבה מצוה בשעתה שהרי הקטר חלבים ואברים כשרים כל הלילה ולא היה ממתין להן עד שתחשך
1.

(Beraisa - R. Shimon): A Mitzvah in its time is great. Limbs (of an Olah) and Chelev can be burned all night, but (l'Chatchilah) we burn them during the day (even on Shabbos)!

72b----------------------------------------72b
(דף עב,ב) ורבי אלעזר בר' שמעון לא שמיע ליה
(d)

Objection: Surely, R. Elazar heard this teaching of his father! (How does he infer that an improperly harvested Omer is Pasul? Perhaps dearness of the Mitzvah overrides Shabbos!)

אלא שאני התם שהרי דחתה שחיטה את השבת
(e)

Answer: (Indeed, he heard it.) Limbs are different. Since Shechitah already overrode Shabbos, also Haktarah does. (However, we do not begin Melachah on Shabbos, e.g. reaping, if the Mitzvah can be done another day.)

ולרבי ה"נ דחתה שחיטה את השבת
(f)

(This answer is sound. Surely Rebbi agrees that we can distinguished like this. Answer #1 is insufficient!)

אלא קסבר רבי קצירת העומר לא דחיא שבת
(g)

Answer #2: Rebbi holds that reaping the Omer does not override Shabbos.

ולא והתנן וחכמים אומרים אחד שבת ואחד חול משלש היה בא
(h)

Question (Mishnah - Chachamim): Whether it was (reaped) on Shabbos or on a weekday, it is sifted from three Sa'im.

דלא כרבי
(i)

Answer: Rebbi argues with that.

וחכמים אומרים אחד שבת ואחד חול בשלשה בשלש קופות ובשלש מגלות
(j)

Question (Mishnah - Chachamim): Whether or not it is Shabbos, it is reaped by three people, each with his own sickle and box.

דלא כרבי
(k)

Answer: Rebbi argues with that.

ובשבת יאמר להם שבת זו
(l)

Question (Mishnah): If it is Shabbos, each asks 'is it Shabbos?' (and they reap)!

דלא כרבי:
(m)

Answer: Rebbi argues with that.

נקצר ביום כשר ודוחה את השבת:
(n)

Question (Mishnah): If it was cut during the day, it is Kosher. It overrides Shabbos.

מאן שמעת ליה דאמר נקצר ביום כשר רבי וקתני ודוחה את השבת
1.

Rebbi is the Tana who says that if it was cut during the day, it is Kosher, and the Mishnah says that it overrides Shabbos!

מאי לאו קצירה
2.

Suggestion: It means that reaping the Omer overrides Shabbos.

לא להקרבה
(o)

Answer: No, it means that Hakravas ha'Omer overrides Shabbos.

אבל לקצירה לא
(p)

Question: Rebbi holds that reaping the Omer does override Shabbos!

והתניא רבי אומר (ויקרא כג) וידבר משה את מועדי ה' מה תלמוד לומר
1.

(Beraisa - Rebbi) Question: What do we learn from "va'Ydaber Moshe Es Mo'adei Hash-m"?

לפי שלא למדנו אלא לתמיד ופסח שנאמר בהן (במדבר ט) במועדו (במדבר כח) במועדו ואפילו בשבת במועדו ואפילו בטומאה
2.

Answer: It says "b'Mo'ado" regarding the Tamid and Korban Pesach, to teach that they may be offered on Shabbos and b'Tum'ah;

שאר קרבנות הצבור מנין
i.

Question: What is the source for other Korbanos Tzibur?

תלמוד לומר (במדבר כט) אלה תעשו לה' במועדיכם
ii.

Answer: We learn from "Eleh Ta'asu la'Shem b'Mo'adeichem." (This is in Parshas Pinchus, where all the Musafim are taught.)

מנין לרבות עומר והקרב עמו שתי הלחם והקרב עמהן
iii.

Question: What is the source for the Omer, Shtei ha'Lechem and the Korbanos that accompany these (in Parshas Emor?)

ת"ל וידבר משה את מועדי ה' הכתוב קבע מועד לכולן
iv.

Answer: We learn from "va'Ydaber Moshe Es Mo'adei Hash-m" (in that Parshah). Each has a Mo'ed (a fixed time. Therefore, they override Shabbos and Tum'ah.)

למאי
3.

Question: For what does Rebbi need a source that Shtei ha'Lechem overrides Shabbos?

אילימא להקרבה שתי הלחם בני הקרבה נינהו
i.

It cannot be for the Hakravah. They are totally eaten by Kohanim!

אלא פשיטא לטחינה והרקדה
4.

Answer: He needs a source for grinding and sifting them on Shabbos.

ודכותה גבי עומר לקצירה וקא דחי את השבת
5.

(These could have been done before Shabbos, nevertheless they override Shabbos.) Similarly, reaping the Omer overrides Shabbos!

אלא עומר להקרבה ושתי הלחם לאפיה
(q)

Answer: No, offering the Omer overrides Shabbos, just like baking Shtei ha'Lechem overrides Shabbos;

וקסבר רבי תנור מקדש אי אפי לה מאתמול איפסילה לה בלינה
1.

Rebbi holds that the oven is Mekadesh Shtei ha'Lechem. It cannot be baked the day before, for it would become Nifsal due to Linah.

וסבר רבי תנור מקדש
(r)

Question Rebbi does not hold that the oven is Mekadesh!

והתניא כבשי עצרת אין מקדשין את הלחם אלא בשחיטה
1.

(Beraisa): Kivsei Atzeres are Mekadesh the bread only through Shechitah;

כיצד שחטן לשמן וזרק דמן לשמן קדש הלחם
2.

If they were slaughtered Lishmah and Zerikah was Lishmah, they are Mekadesh the bread;

שחטן שלא לשמן וזרק דמן שלא לשמן לא קדש הלחם
3.

If Shechitah and Zerikah were Lo Lishmah, they are not Mekadesh;

שחטן לשמן וזרק דמן שלא לשמן הלחם קדוש ואינו קדוש דברי רבי
4.

Rebbi says, if Shechitah was Lishmah and Zerikah was Lo Lishmah, the bread is Kadosh and not Kadosh;

ר' אלעזר בר' שמעון אומר לעולם אינו קדוש עד שישחוט לשמן ויזרוק דמן לשמן
5.

R. Elazar b'Rebbi Shimon says, it is not Kadosh unless Shechitah and Zerikah were both Lishmah.

אמר רב נחמן בר יצחק הוקבעו ולא הוקבעו קא אמר:
(s)

Answer (Rav Nachman bar Yitzchak): When the Tana'im in this Beraisa say 'Kadosh', they mean 'Kove'a.' (The bread cannot be brought with other lambs.)

PEREK V'ELU MENACHOS
4)

SHEYAREI MENACHOS THAT ARE EATEN

מסכת מנחות פרק ז (דף עב,ב משנה) ואלו מנחות נקמצות ושיריהן לכהנים
(a)

(Mishnah): Kemitzah is taken from the following Menachos, and the Shirayim are eaten by Kohanim:

מנחת הסלת והמחבת והמרחשת והחלות והרקיקין מנחת <עובדי כוכבים> {גוים} ומנחת נשים ומנחת העומר ומנחת חוטא ומנחת קנאות
1.

Minchas Soles, Machavas, Marcheshes, (Ma'afe Tanur) Chalos and Rekikim, the Minchah of Nochrim or women, the Omer, Minchas Chotei and Minchas Kena'os;

ר"ש אומר מנחת חוטא של כהנים נקמצת וקומץ קרב לעצמו ושירים קריבים לעצמן:
(b)

R. Shimon says, Minchas Kohanim is Nikmetzes. The Kometz is Huktar by itself and the Shirayim by themselves.

אמר רב פפא כל היכא דתנן עשר תנן
(c)

Version #1 (Gemara - Rav Papa): Whenever the Mishnah lists the Menachos Nedavah, each of them is baked into 10 loaves;

[[אמר רב פפא כל היכא דתנן עשר תנן ]]
(d)

Version #2 (Rav Papa): Whenever the Mishnah lists the different Menachos, it lists 10 kinds; (end of Version #2)

מאי קא משמע לן לאפוקי מר"ש דאמר מחצה חלות ומחצה רקיקין יביא קא משמע לן דלא:
1.

This is unlike R. Shimon, who says that Ma'afe Tanur may be brought half Chalos and half Rekikim.

ושיריהן לכהנים:
(e)

(Mishnah): The Shirayim are eaten by Kohanim.

מנלן
(f)

Question: What is the source of this?

דכתיבא כתיבא
(g)

Objection: This is obvious! Regarding some of them it explicitly says that Kohanim eat the Shirayim;

ודלא כתיבא כתיב בה (ויקרא ו) וזאת תורת המנחה הקרב אותה בני אהרן וגו' והנותרת ממנה יאכלו אהרן ובניו
1.

Regarding the others, it says "V'Zos Toras ha'Minchah...Veha'Noseres Mimenu Yochlu Aharon u'Vanav".

באה חיטין לא קמיבעיא לן
(h)

Clarification: We do not ask about Menachos of wheat (indeed, those are obvious);

כי קא מיבעיא לן באה שעורין
1.

The question is about barley Menachos.

באה שעורין נמי מדנקמצת שיריה לכהנים
(i)

Objection: Also this is obvious! Since they are Nikmatzos, Kohanim eat the Shirayim!

אליבא דרבנן לא קא מיבעיא לן
(j)

Clarification: We do not ask according to Chachamim (indeed, according to Chachamim this is obvious);

כי קא מיבעיא לן אליבא דר"ש דאמר איכא מנחה דמיקמצא ולא מיתאכלא
1.

The question is according to R. Shimon, who says that some Nikmatzos are not eaten:

דתנן ר"ש אומר מנחת חוטא של כהנים נקמצת הקומץ קרב בעצמו והשירים קריבין בעצמן
2.

(Mishnah - R. Shimon): Minchas Kohanim is Nikmetzes, the Kometz is Huktar by itself and the Shirayim by themselves.

מנלן
(k)

(Precise formulation of question): According to R. Shimon, what is the source that Kohanim eat the Shirayim of Menachos of barley (the Omer and Minchas Kena'os?)

אמר חזקיה דאמר קרא (ויקרא ו) וכל מנחה בלולה בשמן וחרבה לכל בני אהרן תהיה אם אינו ענין לבלולה של חיטין תנהו ענין לבלולה של שעורין ואם אינו ענין לחרבה של חיטין תנהו ענין לחרבה של שעורין
(l)

Answer #1 (Chizkiyah): "V'Chol Minchah Velulah va'Shemen va'Charevah l'Chol Bnei Aharon Tihyeh"- since we do not need this to teach about Belulah (kneaded with oil) and dry Menachos of wheat (since we know these from "V'Zos Toras ha'Minchah..."), we use it to teach about Belulah of barley (the Omer) and dry Menachos of barley (Kena'os.)