1)

DECLARING 'THIS WILL BE TERUMAH TOMORROW' (Yerushalmi Demai Perek 7 Halachah 4 Daf 32a)

[דף לב עמוד א] אמר רבי יצחק בר אליעזר אדם עומד מערב שבת ואומר הרי זו תרומה למחר ואין אדם עומד [בשבת] ואומר הרי זו תרומה למחר

(a)

(R. Yitzchak bar Eliezer): On Erev Shabbos but not on Shabbos, a person may declare, "This will be Terumah tomorrow''.

אמר רבי יוסי בי רבי בון אין אדם עומד מע''ש ואומר הרי זו תרומה למחר

(b)

(R. Yosi bei R. Bun): He may not do this on Erev Shabbos.

[דף ע עמוד ב (עוז והדר)] מתני' פליגא על ר' יוסי בי ר' בון לגין שהן טבול יום ומילאהו מן החבית מעשר טבל אם אמר הרי זו תרומת מעשר (מחלל)[משתחשך] (אמר) הרי זו תרומה (מחלל) אם אמר הרי זה עירוב לא אמר כלום

(c)

Question: There's a Mishnah (in Maseches Tevul Yom) that disagrees with R. Yosi bei R. Bun - If a jug became Tamei and it was immersed in a Mikveh, it has the status of Tevul Yom (and it is still considered Tamei until sundown). If it was filled from a barrel of Maaser Rishon before its Terumas Maaser had been separated in order to declare the contents of the jug Terumas Maaser - if he said, "This should be Terumas Maaser at nightfall'', it is valid Terumah. If he then said, "Make for me an Eiruv Techumin with this food'', it is invalid (since this produce will be Tevel until Shabbos itself and an Eiruv must be made before Shabbos and cannot be made with Tevel)...?

פתר לה לשעבר

(d)

Answer: It is not ideal from him to declare (that it should be Terumas Maaser at nightfall), but if it was done, it is valid.

והתני ר' חייא (אמר)[אומר] אית לך מימר לשעבר

(e)

Question: But R. Chiya taught in a Baraisa that 'He says', which sounds like it is ideal; not only if it was already done?

וחזר בה:

(f)

As a result of this question, R. Yosi retracted.

2)

DECLARING IN ABSENCE USING BEREIRAH (Yerushalmi Demai Perek 7 Halachah 5 Daf 32a)

משנה היו לו תאנים של טבל בתוך ביתו והוא בבית המדרש או בשדה אומר שני תאנים שאני עתיד להפריש הרי הן תרומה ועשרה מעשר ותשעה מעשר שני

(a)

(Mishnah): If he has Tevel figs in his home and he is in the Beis Midrash or in the field (and he does not have time to go back home and physically tithe before Shabbos), he should say, "The two figs that I will separate will be Terumah; ten shall be Maaser and nine shall be Maaser Sheni''. (This solution relies on the principle of Bereirah - retroactive selection.)

היו דמאי אומר מה שאני עתיד להפריש למחר הרי הוא מעשר ושאר מעשר סמוך לו זה שעשיתי מעשר עשוי תרומת מעשר עליו ומעשר שני בצפונו או בדרומו ומחולל על המעות:

(b)

If the figs were Demai, he should say, "Whatever I will separate tomorrow is Maaser and whatever is closest to it shall be the rest of the Maaser; that which I made Maaser shall become Terumas Maaser for it and its Maaser Sheni shall be to the north or south of it and redeemed onto money.

גמרא מיי כדון מכבר לכשאפרישנה

(c)

(Gemara): The case must be that the tithing takes effect from now (and works based on the concept of Bereirah - retroactive selection).

[דף עא עמוד א (עוז והדר)] הגע עצמך שהיתה תרומה טהורה מכבר לכשאוכלנה

(d)

Imagine that the fruits were Tahor and that if he would separate the Terumah, it could be given to the Kohen to eat on Shabbos - so that he should say, "It is already Terumah and when I eat the fruits, (it will be identified).''

הגע עצמך שהיתה תרומ' טמאה מכבר לכשאניחנה בזוית

(e)

And imagine if the Terumah was Tamei, he should say, "It is already Terumah and when I will place it in the corner, (it will be identified and given to the Kohen to burn after Shabbos).''

תני מטלטלה אחד תרומה טהורה ואחד תרומה טמאה

(f)

Baraisa: He may carry even Tamei Terumah on Shabbos.

א''ר זעירא הדא אמרה טבל שיש עליו תניי מותר לטלטלה בשבת כיצד הוא עושה נותן עיניו במקצתו ואוכל את השאר:

(g)

(R. Zeira): We learn from here that if Tevel has a stipulation on it, it may be carried on Shabbos. What should he do with the Tamei fruits? He should decide that a particular part will be Terumah and he may then eat the rest.