FIVE LAWS OF THE EGYPTIAN GOURD (Yerushalmi Kilayim Perek 2 Halachah 8 Daf 12a)
תני חמשה דברים נאמרו בדלעת יוונית אין (מסבכין)[מסככין] אותה על גבי זרעים ומביאה את הטומאה וחוצצת את הטומאה [דף יב עמוד ב] ועוקצה טפח ואוסרת כל שהוא. והנודר מן הדילועין אינו אסור אלא בדלעת יוונית בלבד.
(Baraisa): Five things were said about the Egyptian gourd - 1) One may not spread it over seeds; 2) it brings Tumah (if gourd leaves are covering both flesh of a corpse and vessels); it separates for Tumah (that if there is flesh of a corpse underneath a leaf and vessels over it, they remain Tahor); 3) its stem is a Tefach; 4) any amount of it prohibits (if it became prohibited as Kilayim and then became mixed with other permitted ones; 5) one who vows against gaining benefit from gourds is only prohibited in Egyptian gourd.
רבי יונה בעי ולמה לית אנן אמרין מביאת את הטומאה וחוצצת את הטומאה תרתי.
Question (R. Yona): Why aren't the laws of bringing Tumah and separating from Tumah considered two separate things?
תני בר קפרא שבע. אין )מסבכין)[מסככין] אותה על גבי זרעים ומביאה את הטומאה וחוצצת את הטומאה וידה טפח ונותנין לה עבודתה וכלאים עם ארמית וכלאים עם הרמוצה
Baraisa (Bar Kapara): There are seven - 1) One may not spread it over seeds; 2) it brings Tumah; 3) it separates for Tumah; 4) its 'arm' is a Tefach; 5) one must distance a Beis Rova from its seeds (see later in Menachos 54(a)); 6) it is Kilayim with Aramian gourd; 7) it is Kilayim with Remutzah gourd (see earlier Menachos 23-1(b)).
ולא תני אוסרת ולא תני נדרים.
However, Bar Kapara did not teach 'any amount of it prohibits' and 'one who vows etc.'
אמר רבי יוסי רבי גמליאל בר' נפק לשוקא. אתון שאלון לי' סיבוך שאמרו בנוגע. [דף כג עמוד ב (עוז והדר)] אתא שאל לאבוי א''ל סיבוך שאמרו בנוגע.
(R. Yosi): Rabban Gamliel, son of Rebbi, went out to the marketplace. They came and asked him, "When the Mishnah taught that if gourd was spread over seeds, he must uproot it, was that specifically when the gourd leaves were touching the produce or even if they were not?'' Rabban Gamliel asked this question to his father who answered that it applies only when they were touching.
אמר רבי יונה רבי הלל בי רבי וולס נפק לשוקא אתון שאלון ליה סיבוך שאמרו בנוגע. אתא שאל לאבוי אמר ליה סיבוך שאמרו בנוגע:
(R. Yona): R. Hillel, son of Rav Valles went out to the marketplace and they asked him the same question. He asked his father, who gave the same answer, that it applies only when they were touching.
מהו רואה אני את דבריהן מדבריי
Question: Why did Rebbi decide to retract and follow the Chachamim (in Menachos 42-2(e))?
אמר רבי חיננא אם דלעת מצרית שהיא מסבכת את אמר מותר. קישות ופול המצרי לא כל שכן.
(R. Chinana): If you permitted Egyptian gourd, even though it becomes entangled; you would certainly permit cucumbers and beans that do not become so entangled.
אמר רבי אבא מרי לא כן הוה רבי מנא א(ו)מר. רבי אמר כל הן דתנינן קישות ופול המצרי אף דלעת מצרית בכלל. מהו רואה אני את דבריהם מדבריי. שאין כולן מסבכין בדלעת יוונית:
(R. Abba Mari): R. Mana didn't agree with R. Chinana because Rebbi said that since the Mishnah taught that cucumbers and Egyptian beans may not grow over grains, so too Egyptian gourd is prohibited. And when Rebbi then said 'I identify with their rationale more than mine', he meant that their branches do not entangle as much as the Egyptian gourd (and therefore, the only one prohibited is the Egyptian gourd).