1)

FURROWS AND MOUNDS (Yerushalmi Kilayim Perek 5 Halachah 3 Daf 25b)

משנה חריץ שהוא עובר בכרם עמוק עשרה ורוחב ארבעה רבי ליעזר בן יעקב אומר אם היה מפלש מראש הכרם ועד סופו הרי זה נראה כבין שני כרמי' זורעין בתוכו ואם לאו הרי הוא כגת.

(a)

(Mishnah): If a furrow that passes through a vineyard is 10 Tefachim deep and 4 Tefachim, R. Eliezer ben Yaakov says that if it passes end to end, it looks like two separate vineyards and one may plant in it.

הגת שבכרם עמוקה עשרה ורוחבה ארבעה זורעין בתוכה דברי רבי ליעזר וחכמים אוסרין.

(b)

If there's a wine press in a vineyard that is 10 Tefachim deep and 4 Tefachim wide, R. Eliezer permits planting in it and the Chachamim prohibit it.

שומרה שבכרם גבוה עשרה ורחבה ארבעה זורעין בתוכה. [דף כו עמוד א] ואם היה סער כותש אסור.

(c)

If there's a guard's mound 10 Tefachim tall and 4 Tefachim wide, one may plant in it; but if the vine branches became entwined and grew there, it is prohibited.

גפן שהיא נטועה בגת או בנקע נותנין לה עבודתה וזורע את המותר.

(d)

If a vine is planted in a winepress or in a pit, it's given work access (6 Tefachim) and he may plant in the rest of it.

רבי יוסי אומר אם אין שם ארבע אמות לא יביא זרע לשם

(e)

(R. Yosi): If there aren't four Amos there, he shouldn't bring another seed there.

והבית שבכרם זורעין אותו:

(f)

It is permitted to plant (a different species) within a house in a vineyard.

גמרא עד שיהא מבריק כדי הוא ועבודתו

(g)

(Gemara) Question: (The Mishnah taught that R. Eliezer ben Yaakov says that if it passes end to end, it looks like two separate vineyards.) Must it run along the entire length of the vineyard with an additional 4 Amos work access space on each side?

[דף מט עמוד א (עוז והדר)] מן מה דתני מודין חכמים לר' אליעזר בן יעקב בחריץ מבריק כדי הוא ועבודתו הוי כן רבי ליעזר בן יעקב סבר מימר אפי' אינו מבריק כדי הוא ועבודתו.

(h)

Answer (Baraisa): 'The Chachamim agree to R. Eliezer ben Yaakov that even though it is forbidden to plant in a furrow that passes from end to end, if it runs along the entire length of the vineyard with its work access space, it is permitted.' This shows that R. Eliezer ben Yaakov reasons that even without that, it is permitted.

מה פליגין בשהיו שתי שורות מיכן ושתי שורות מכאן. אבל אם היתה שורה אחת מיכן ושורה אחת מיכן מכיון שהוא מגיע נגד שלש גפנים בטל הכרם.

(i)

When do they disagree? When there were two rows (meaning a vineyard) on each side, but if there were only one on each side (so that both rows are needed to create a vineyard), it is considered that there is no vineyard and he may plant even outside the area of the furrow.

תני פחות מיכן אסור.

(j)

Baraisa: (If there's a wine press in a vineyard that is 10 Tefachim deep and 4 Tefachim wide, R. Eliezer permits planting in it and the Chachamim prohibit it.) If it is less than this it is prohibited.

דל כן מה אנן אמרין עשרה אסור תשעה לא כל שכן.

(k)

Question: Why does the Baraisa need to teach that phrase? Certainly, according to the Chachamim, if it is smaller than ten Tefachim it would be prohibited!

אלא מהו פחות מיכן לרוחב

1.

Answer: Rather, what's the meaning of 'less than this'? Less than 4 Tefachim wide.

דל כן מה אנן אמרין יעשה כסתום ותהא מותר

2.

(But isn't that also obviously prohibited?) Since it's narrow and one could step over it, one might have thought that it's considered closed up and therefore permitted.

ויעשה כסתום ותהא מותר לא כן תני שרשי פיאה נכנסין לתוך ארבע אמות שבכרם למטה משלשה טפחים הרי אילו מותרין

3.

Question: But why not say that it is permitted in that case? Didn't a Tosefta teach that when the roots of a Piah plant enter into a field (under the ground) within 4 Amos of a vineyard, if they are more than 3 Tefachim below the ground, they are permitted...?

שנייא היא שאויר הכרם מקיף.

4.

Answer: (A furrow is different since it is not covered on top and) the air of the vineyard surrounds them.

אמר להן ר' ליעזר (בן יעקב) אין אתם מודין לי שעמוק כגבוה [דף מט עמוד ב (עוז והדר)] אלא שאויר הכרם מקיף.

(l)

(R. Eliezer to Chachamim): Don't you agree that depth is like height (that it creates a separate domain)? (Since you permit planting on a guard's mound, you should also permit planting inside a wine press?!)

מסתברא רבי ליעזר מודה לרבי ליעזר בן יעקב רבי ליעזר בן יעקב לא יודי לר' ליעזר.

(m)

It's logical to say that R. Eliezer (who permits planting inside a wine press) agrees with R. Eliezer ben Yaakov (who permits planting in a furrow), but R. Eliezer ben Yaakov would not agree that one may plant in a wine press.

רבי ליעזר מודי לרבי ליעזר בן יעקב שעמוק כגבוה ר' ליעזר בן יעקב לא יודי לרבי ליעזר שאויר הכרם מקיף

(n)

Explanation: R. Eliezer agrees with R. Eliezer ben Yaakov that depth is like height; but R. Eliezer ben Yaakov doesn't agree with R. Eliezer than the air of the vineyard surrounds.

רבי חייא בשם רבי יוחנן צריך שיהא שם חלל ארבע.

(o)

(R. Chiya citing R. Yochanan): (The Mishnah permitted planting on a guard's mound) only if there is a space of 4 by 4 Tefachim there (for the guard).

אמר רב שמואל בר רב יצחק הדא דתימר בעגולה. אבל במרובעת אינו צריך שיהא שם חלל ארבעה.

(p)

(Rav Shmuel bar Rav Yitzchak): That's in the case of a round mound, since otherwise it will look like it was naturally there. But if it's a square mound, it's permitted even without 4 by 4 for the guard.

רבי חלפתא בן שאול אמר צריך שיהא שם שלשה טפחים עפר מלמעלן.

(q)

(R. Chalafta ben Shaul): There must be 3 Tefachim of earth on top (to contain the roots and prevent them from entering into the mound itself).

אמר ר' יוסי הדא דתימא בעגולה אבל במרובעת אינו צריך שיהא שם שלשה טפחים עפר מלמעלה.

(r)

(R. Yosi): This is the case when the mound is round, but if it's square, it does not require 3 Tefachim of topsoil.

משלשה ועד ארבעה היא מתני' פחות משלשה כסתום משלשה ועד ארבעה משלים ארבעה וזורע מיד.

(s)

(The Mishnah taught that it's permitted to plant (a different species) within a house in a vineyard (as it's considered to be a separate domain).) The Mishnah is referring to when its airspace is between 3 and 4 Tefachim. If it's less than three, it is considered to be closed up (and one may not plant a different species). But if it is between three and four, the walls complete the required four Tefachim separation and one may plant in the house without any other separation.

רבי אבין בשם שמואל (ישעיהו מב) ובבתי כלאים הוחבאו בית שמחביאי' בו את הכלאים:

(t)

(R. Avin citing Shmuel): This is alluded to in the pasuk that states (Yishayahu 42:22), "(lit.) they are hidden in (Batei Kilayim) dungeons'' - it is expounded to refer to seeds of other species that are shielded from the prohibition (of Kilayim) because they are planted in houses.