PLANTING UNDER A LATTICE WORK (Yerushalmi Kilayim Perek 6 Halachah 3 Daf 30a)
משנה המדלה את הגפן על מקצת אפיפיירות לא יביא זרע אל תחת המותר. ואם הביא לא קידש. ואם הולך החדש אסור. וכן המדלה על מקצת אילן סרק.
(Mishnah): If one hangs a vine over part of an Apifeiros (lattice work that supports a trellis), he should not introduce another seed under the rest of it. If he did, it does not prohibit. If new vine branches grew, they are prohibited. The same applies if one hangs vine branches over part of a Serak (non-fruit bearing) tree.
המדלה את הגפן על מקצת אילן מאכל מותר להביא זרע אל תחת המותר ואם הולך החדש יחזירנו.
If one hangs vine branches over part of a fruit-bearing tree, one may introduce another seed under the rest of it. If new vine branches grew over the rest of the tree, he must turn it back.
[דף נח עמוד א (עוז והדר)] מעשה שהלך רבי יהושע אצל רבי ישמעאל מכפר עזיז הראהו גפן שהיה מודלה על מקצת תאינה אמר ליה מה אני להביא זרע אל תחת המותר אמר ליה מותר. והעלהו משם לבית מגינייא והראהו גפן שהיה מודלה על מקצת הקורה וסדן של שקמה ובו קורות הרבה אמר ליה תחת הקורה הזו אסור והשאר מותר.
R. Yehoshua once went to R. Yishmael of Kfar Aziz. He showed R. Yehoshua a vine that was hanging over part of a fig tree and asked him, "May I bring another seed under the rest of it?'' R. Yehoshua permitted him. He then took him to Beis Maginaya and showed him a vine that was hanging over part of a beam that was from a sycamore trunk which had many beams. R. Yehoshua told him, "Under this beam is prohibited; under the rest is permitted.''
אי זהו אילן סרק כל שאינו עושה פירות.
What is considered a Serak tree? A tree that doesn't bear fruit.
רבי מאיר אמר הכל אילן סרק חוץ מן הזית ומן התאינה.
(R. Meir): All trees are considered Serak, except for olive and fig trees.
רבי יוסי אומר כל שאין כמוהו נוטעין שדות שלימות הרי זה אילן סרק:
(R. Yosi): Any tree that whole fields aren't planted with is considered a Serak tree.
גמרא חזקיה אמר משלשה ועד ארבעה היא מתניתא. פחות משלשה כסתום משלשה ועד ארבעה משלים. ארבעה נחת הוא לה.
(Chizkiyah): The Mishnah's first case was when there were between three and four Tefachim spaces between the poles of the lattice. Less than three is considered closed up; between 3 and 4, the vines will eventually spread there; spaces of more than four are fine (since the vine branches will dip downwards rather than continuing spreading across the lattice).
עד היכן
Question: How far must one distance from the vine before planting (in order not to prohibit the Apifeiror)?
ר' יעקב בר אידי בשם ר' שמעון בן לקיש עד ד' אמות.
Answer (R. Yaakov bar Idi citing R. Shimon ben Lakish): 4 Amos.
ר' אחא רבי חיננא בשם ר''ש בן לקיש עד שש אמות:
Answer #2 (R. Acha/ R. Chinana citing R. Shimon ben Lakish): 6 Amos.
א''ר מנא אזלית לקיסרין ושמעית ר' הושעיה בר שמי בשם ר' יצחק בן לעזר אם היו שתי פיפרות מותר.
(R. Mana): I went to Kisarin and heard R. Hoshiya bar Simi say from R. Yitzchak ben Elazar that if there were two Apifeiros within 4 Amos, it is permitted to plant under the second one.
אמר רבי חיננא ותני ופליג אם היה דרכו לפסע אסור.
(R. Chinana): A Baraisa disagrees with R. Hoshiya - 'If the way of the vine is for it to spread further, then one may not plant even under the second Apifeiror'.
[דף נח עמוד ב (עוז והדר)] ותני כן ר' שמעון בן לעזר אומר אם היה דרכו לפסע בין פיפור לפיפור כפיפור אחד הוא:
(Another similar Baraisa) (R. Shimon ben Elazar): If its way is to grow from one Apifeiror to the other, it is like one Apifeiror.
THE NON-FRUIT BEARING TREE (Yerushalmi Kilayim Perek 6 Halachah 3 Daf 30a)
מה בין אילן סרק מה בין אילן מאכל.
Question: What's the difference between a Serak (non-fruit bearing tree, where if one spread a vine over part of it, the rest of its lattice area may not be planted) and a fruit-bearing tree (where the rest of its lattice area may be planted)?
אדם מבטל אילן סרק על גבי גפנו ואין אדם מבטל אילן מאכל על גבי גפנו.
Answer: (Since a Serak is not an important tree) a person negates it to the vine, but he does not do so for a fruit-bearing tree.
תמן תנינן כל חמתות צרורות טהורות חוץ משל ערביים. רבי מאיר אומר צרור השעה טהורות צרור עולם טמאות רבי יוסי אומר כל חמתות צרורות טהורות.
(Mishnah in Maseches Keilim): All leather bottles that became perforated and the hole was closed up by knotting cannot receive Tumah (since the knot is not secure), except the leather bottles of Arabs (who are able to knot it securely). R. Meir says that if there's a temporary knot, they cannot receive Tumah; if it's permanent, they can. R. Yosi says that all tied leather bottles cannot receive Tumah.
אית תניי תני מחלף רבי יעקב בר אחא בשם רבי יסא במתניתין.
Some say that these two opinions (R. Meir and R. Yosi) must be switched around but R. Yaakov bar Acha citing R. Yasa confirmed the current text of the Mishnah.
אמר ר' יודן סימנא דכלים כלאים דלכן מה בין צרור עולם מה בין צרור [דף ל עמוד ב] שעה.
(R. Yudan): Our Mishnah (Kilayim) supports the current text of the Mishnah in Keilim (as R. Meir holds that a person negates his Serak to the vine, so too a person negates the knot to be part of the leather bottle, making the bottle capable of receiving Tumah). Otherwise, if you would switch the opinions, according to R. Meir, what's difference whether the knot is permanent or temporary?
דבי רבי ינאי אמרי צרור עולם צריך חיתוך צרור שעה אינו צריך חיתוך:
Answer (D'Bei R. Yannai): For a permanent knot, the leather must be cut in a certain way but until that point, the bottle isn't a Kli (utensil); for a temporary knot, the leather doesn't require cutting, so it's already a Kli as soon as it's tied.