GAPS IN AN ARIS (Yerushalmi Kilayim Perek 6 Halachah 4 Daf 30b)
משנה פיסקי עריס שמונה אמות ועוד. וכל מידות שאמרו חכמים בכרם אין בהם ועוד חוץ מפיסקי עריס.
(Mishnah): Piskei Aris ('gaps in an Aris') must be a little more than eight Amos. The only case of a vineyard in which the Chachamim said ('ve'od') 'a little more than' is here.
אילו הן פיסקי עריס עריס שחרב מאמצעו ונשתיירו בו חמש גפנים מיכן וחמש גפנים מיכן [דף נט עמוד א (עוז והדר)] אם יש שם שמונה אמות לא יביא זרע לשם. שמונה אמות ועוד נותנין לו עבודתו וזורע את המותר.
The following are Piskei Aris - if an Aris was cut down in the middle and five vines remained on either side of it, if the gap is exactly eight Amos, he may not introduce another seed to plant under the gap. If it's a little more than eight Amos, it's given work access and the rest may be planted.
עריס שהוא יוצא מן הכותל מתוך קרן וכלה נותנין לו עבודתו וזורע את המותר.
If an Aris grows out of a wall along a corner (with 2 vines on one wall and 3 vines on the adjacent wall), it's given work access (of 6 Tefachim) and he may plant after that. (Note: This entry follows the explanation of the Rash. The Rambam explains the arrangement significantly differently.)
רבי יוסה אומר אם אין שם ארבע אמות לא יביא זרע לשם.
(R. Yosi): If there aren't four Amos of distance, he may not introduce another seed there.
הקנים היוצאין מן העריס חס עליהן לפסקן כנגדן מותר עשאן כדי שיהלך בהן החדש אסור.
If canes (of the trellis) protrude from the Aris, if he doesn't wish to cut them, he may plant under them. But if he made them in that way so that new branches will grew on them, it is prohibited.
הפרח היוצא מן העריס רואין אותו כילו מטוטלת תלויה בו כנגדו אסור. וכן בדלית.
If a shoot of one of the grape vines of the Aris extends beyond the Aris's work access area, we view it as if a plumb line was hanging from it and below it may not planted (with other seeds). The same applies to a single raised up vine.
המותח זמורה מאילן לאילן תחתיה אסור.
If one draws a vine branch from one tree to another, another seed may not be brought underneath it.
[דף נט עמוד ב (עוז והדר)] ספקה בחבל או בגמי תחת הסיפק מותר עשאו כדי שיהלך עליו החדש אסור:
If he extended it with a rope or reed, under the extension is permitted. If he extended it in order that new branches grow there, it is prohibited.
גמרא לית הדא פליגא על רבי זעירא דרבי זעירא אמר שמונה חוץ ממקום כרתין. פתר לה שמונה אמות וכל שהוא. ולמה לא תניתה
(Gemara) Question: Isn't this unlike R. Zeira who said (earlier in Perek 4 Halacha 6 - Menachos 62 (f)), concerning two row of vines less than 8 Amos apart) that it's 8 Amos aside from the area of the vine itself. (This seems to be another case where the measurement given was not exact...?)
ולא תיסבור כההיא דאמר רבי יוחנן כל מידות שאמרו חכמים ועוד טפח וההין ריבה ציבחר לפום כן לא תניתה.
Answer: Don't you agree with R. Yochanan's teaching that whenever the Chachamim were giving a measurement and they said ('ve'od') 'and a little more', they meant specifically an extra Tefach, but in Tzivchar, the vine trunks are wider than a Tefach.
רבי יונה בעי למה לי נן אמרין כל מידות שאמרו חכמים אין בהן ועוד חוץ מפיסקי עריס.
Question (R. Yona): (Why did the Tanna say, "The only case of a vineyard in which the Chachamim said 'a little more than' is here''?) Why didn't he say "the only in which the Chachamim said...'' (since we don't find 'a little more than' even outside of the laws of vineyards)?
והתנינן עשרת קבין ירושלמיי שהן ששה עשרוניין ועדויין.
Answer: Since there's a Mishnah (in Maseches Menachos) that taught, "10 Yerushalmi Kav that are 6 tenths and Aduyan (the remainder i.e. 2/3rd of a tenth)''.
תמן למידות וכאן לאמות.
Rebuttal: That was only said about measuring in a utensil, but it was never said about measuring in a field.
והתנינן רבי יוסי בן משולם אומר ועוד קב למאה סאה שתות למדמע
Question (Mishnah in Maseches Terumos 4:7): R. Yosi ben Meshulam says that Terumah becomes annulled if a Seah mixes with 99 'Ve'od' (i.e and a Kav - 1/6th of a Seah) Seah of Chulin. (This is another example of using the term 've'od'...?)
תמן למידות וכא לאמות
Answer: That was only said about measuring in a utensil, but it was never said about measuring in a field.
והתנינן אמר רבי יודה בן בבא הגינה והקרפף שהיא שבעים ושיריים על שבעים ושיריים.
Question (Mishnah in Maseches Eiruvin 2:5): R. Yudah ben Bava said that it's permitted to move objects (on Shabbos) in a garden or Karpef that is no larger than 70 Amos and a fraction by 70 Amos and a fraction...?
[דף ס עמוד א (עוז והדר)] שמואל אמר בשני שלישי אמה שנו.
Rebuttal (Shmuel): The fraction refers to 2/3rd of an Amah (whereas the 've'od' of our case refers to a Tefach).