BUYING TREES IN A PERSON'S FIELD (Yerushalmi Sheviis Perek 1 Halachah 2 Daf 1a)
משנה איזה שדה האילן כל שלשה אילנות לבית סאה אם ראויין לעשות ככר דבילה של ששים מנה באיטלקי חורשין כל בית סאה בשבילן
(Mishnah): What is a field of trees? If there are 3 trees in the area of a Beis Seah (50X50 Amos). If they are capable of producing a fig cake the value of 60 Italian Maneh (each Maneh being 100 Dinars). One may plow the entire Beis Seah for them.
פחות מיכן אין חורשין להן אלא האורה וסלו חוצה לו:
When capable of less than that, one may only plow the area under the trees and the area beyond it that is big enough for the harvester and his basket.
גמרא רב יהודה בשם שמואל רבי אבהו [דף א עמוד ב] בשם רבי יוחנן הקונה שלשה אילנות בתוך של חבירו רחוקים מטע עשר לבית סאה קרובים כדי שיהא הבקר עובר בכליו קנה קרקע שתחתיהן קרקע שביניהן שחוצה להן מלוא האורה וסלו
(Gemara) (Rav Yehuda citing Shmuel/ R. Abahu citing R. Yochanan): If one buys three trees in another's field that are no more than roughly 18.25 Amos away from each other (based on the calculation of the maximum distance between one tree and the next in a Beis Seah of 10 trees) and no closer than the distance wide enough for an ox with its pack to pass - he acquires the land beneath the trees and between them, as well as a distance around them large enough for the harvester and his basket.
רב אמר בעשויין צובר
(Rav): The Amoraim are discussing when the three trees are standing in a triangle.
ושמואל אמר בעשויין שורה
(Shmuel): Even if they are standing in a row.
אמר רבי יוסי תמן איתאמרת וכא לא איתאמרת
(R. Yosi): This dispute was said about acquiring the land; but here, concerning the laws of Sheviis, there's no dispute (as Shmuel agrees with Rav that he may only plow the entire Beis Seah until Shavuos if the trees are planted in a triangle).
[דף ג עמוד א (עוז והדר)] א"ר יונה אפילו הכא איתאמרת בקרובים
(R. Yona): They also disagree here over Sheviis, when the trees are close together.
א"ל רבי מנא ואם בקרובים והא תנינן כדי שיהא הבקר עובר בכליו איתא חמי בשעה שהבקר עובר בכליו השרשים מהלכין מן הצד ובשעה שאין הבקר עובר בכליו אין השרשים מהלכין מן הצד.
Question (R. Mana): If they are close together, we've learned in the Mishnah that it must be, 'wide enough for an ox with its pack to pass' - but let's see - when the ox passes with its pack, the roots spread out sideways; and if there isn't enough room for the ox to pass with its pack, the roots don't spread out sideways?
POSITIONING OF THE TREES WITHIN A BEIS SEAH (Yerushalmi Sheviis Perek 1 Halachah 2 Daf 1b)
ר' ליעזר שאל מזו לזו שש עשרה ולצד עשרין וחמש
Question (R. Eliezer): When the trees are positioned in a straight line in the middle of the Beis Seah (50X50 Amos), there are 16 Amos between each tree and the next; and perpendicular from the line of trees to the edge of the field is 25 Amos each way. (If 16 Amos suffices for a tree, why does it require 25 Amos in each direction)?
רבי שמואל בר רב יצחק בעי היו נתונים בצד הגדר חורשים כל בית סאה בשבילן
Question (R. Shmuel bar Rav Yitzchak): If they were positioned next to the edge of a field, do they allow plowing a full Beis Seah on the other side of the fence?
[דף ג עמוד ב (עוז והדר)] אמר רבי יוסי אין בעי ניתן להן (ארבעים)[ארבעה] סאה סאה מכאן וסאה מכאן סאה מכאן וסאה מכאן
(R. Yosi to R. Shmuel bar Rav Yitzchak): According to you, if he is given it even if the trees are next to the fence, you should always give trees a Beis Seah in every direction and it should in fact be permitted to plow an area of 4 Beis Seah for the 3 trees...?
ר' ירמיה בעי היתה גפן אחת מודלה על גבי שתי סאין את חורש קרקע שתחתיה וקרקע שחוצה לו מלוא האורה וסלו חוצה לו
Question (R. Yirmiyah): (The Mishnah taught 'When capable of less than that, one may only plow the area under the trees and the area beyond it that is big enough for the harvester and his basket'.) If there was one grapevine raised up on canes that spread out two Seah, would it be permitted to plow the entire area under the trees and the area beyond it big enough for the harvester and basket; or only until a Beis Seah? (The Gemara leaves this question unanswered.)
באיסור שני פרקים הראשונים (אלו)[אילן] מלמעלן חורשין בו מלמטן (ואלו)[ואילן] מלמטן חורשין בו מלמעלן
During the period when there was a prohibition to plow according to the two times that the Chachamim set (before Rabban Gamliel and his Beis Din permitted them - see above 100-1(e)), if there was a field on a slope, with three trees at the top and a space of 50 Amos followed by another three trees - for the upper trees, they may plow 25 Amos down from them and for the lower trees, they may plow 25 Amos above them.
ניחא (אלו)[אילן] מלמעלן חורשין בו מלמטן (אלו)[אילן] מלמטן חורשין בו מלמעלן.
Question: It is understandable that for the upper trees he may plow 25 Amos below them, by why may he plow 25 Amos above the lower trees?
נשמיענא מן הדא מרחיקים את האילן מן הבור עשרים וחמש אמה ותני [דף ב עמוד א] עליה בין מלמעלן בין מלמטן או נימר בין שהאילן למעלן והבור מלמטן בין שהאילן והבור מלמטן
Answer: Prove it from the following Mishnah (in Maseches Bava Basra) - One must distance a tree 25 Amos from a pit (as the tree's roots will damage the pit). And a Baraisa teaches, 'whether they are above or below'. Does this simply mean, whether the tree is above and the pit below and vice versa? Or does it mean, whether the tree is above and the pit is below and even when they are both below...?
והתני אילן מלמעלן והבור מלמטן אילן מלמטן והבור מלמעלן
But there is another Baraisa that teaches - Whether the tree is above and the pit below, or whether the tree is below and the pit is above (the 25 Amah separation is required).
ניחא אילן מלמעלן והבור מלמטן אילן מלמטן והבור מלמעלן ודרך השרשים לעלות מלמעלן
It's understandable if the tree is above and the pit is below; but if the tree is below and the pit above, do roots grow upwards? (This proves that tree roots do actually grow upwards - which also proves that the entire Beis Seah may be plowed when 3 trees are above and 3 below.)
[דף ד עמוד א (עוז והדר)] אמר רבי חנינא לא מפני השרשים אלא שהן עושין עפר תיחוח והן מלקין ארעיתו של בור
Rebuttal (R. Chanina): It is not because of the roots; it is because the earth around them becomes crumbly, which damages the bottom of the pit.
אתא עובדא קומי רבי יסא דבי רבי בון אמר יחידי הוא ולא סמכון עליו דתני עלה ר"ש אומר כשם שאמרו מלמעלן כך אמרו מלמטן:
Such a case (where the field was sloped and the tree was below) came before R. Yasa of the House of R. Bun. He said that the Baraisa that taught that one may plow above is a single opinion, but the Rabbanan disagree in such a case and prohibit plowing above; as a Baraisa taught - R. Shimon said - Just as they said (that one may plow when the tree is) above, so they said it when it is below.