1)

TITHING THAT DEPENDS ON THE PURPOSE OF PLANTING (Yerushalmi Sheviis Perek 2 Halachah 5 Daf 5a)

משנה האורז והדוחן והפרגין והשומשמין שהשרישו לפני ר"ה מתעשרין לשעבר ומותרין בשביעית ואם לאו אסורין בשביעית ומתעשרין לשנה הבאה

(a)

(Mishnah): Rice, millet, poppy and sesame that took root before Rosh Hashana are tithed according to the previous year and they are permitted in Sheviis. If not, they are prohibited in Sheviis and are tithed according to the later year.

ר"ש שזורי אומר פול המצרי שזרעו לזרע בתחילה כיוצא בהן

(b)

(R. Shimon Shezuri): If an Egyptian bean was planted to be used for its seeds, it follows the same rule as above.

ר"ש אומר אפונים הגימלונים כיוצא בהן

(c)

(R.. Shimon): Large peas also follow the same rule as above.

ר"א אומר אפונים הגימלונים שתרמלו לפני ר"ה:

(d)

(R. Elazar): For large peas, their Tarmils must have grown before Rosh Hashana.

[דף יג עמוד א (עוז והדר)] גמרא האורז והדוחן כו': בפירות הלכו אחר שליש ובאורז אחר השרשה ובירק בשעת לקיטתו איסורו

(e)

(Gemara): The Mishnah taught about rice and millet etc. The year of tithing for fruits depends on when they grew to a third of their full weight. Rice follows when it took root and vegetables follow the time of their harvest.

מניין שהילכו בפירות אחר השליש מגרנך מיקביך מגרנך ולא כל גרנך מיקביך ולא כל יקביך

(f)

What's the source for this rule for fruits? The pasuk states (Devarim 24:22), "(You shall make the festival of Succos for 7 days, when you gather from your threshing floor and your wine press" - 'from your threshing floor' but not from all of your threshing floor; 'from your wine press' but not all of your wine press - this indicates that even if it only reached a third grown; it is obligated in Maaser.

מעתה אפי' פחות משליש

(g)

Question: If so, even if it's less than a third it should be obligated?

אמר ר"ז כתיב עשר תעשר את כל תבואת זרעך דבר שהוא נזרע ומצמיח יצא פחות משליש שאינו נזרע ומצמיח

(h)

Answer (R. Zeira): The pasuk states (Devarim 14:22), "You shall surely tithe all of the produce of your seeds" - referring to something that is planted and grows; this excludes less than a third grown, that is not (yet) capable of being planted and growing.

מעתה שליש הראשון לשעבר ושליש השני לבא

(i)

Question: If so, the first third should be obligated in last year's tithe and the second third should be obligated in this year's tithe?

אמר רבי יוחנן מחג הסוכות מה חג הסוכות לבא ואת מהלך בו לשעבר ואילו הואיל וזה לבא את מהלך בהן לשעבר

(j)

(R. Yochanan): Learn it from Succos (since they are mentioned together in the pasuk in Devarim 31:10) - just as Succos is in the year that follows Shemita, but it follows the previous year (since it's fruits reached a third grown during Shemita), so too these follow the previous year, which is when they reached a third grown.

נאמר אף באורז ובדוחן ופרגין ובשומשין כן

(k)

Question: We should also say this for rice, millet, poppy and sesame? (Why do they follow the time of taking root?)

רבי חונא בר חייא אמר שא"א לעמוד עליו

(l)

Answer (R. Chuna bar Chiya): As it's impossible to know when they had grown a third, (as every fruit is different so there will be a mixture of fruit that some are already obligated in tithing and some are still exempt).

[דף יג עמוד ב (עוז והדר)] מתיבין לחונא בר חייא והתני צובר את גורנו לתוכו ונמצא מעשר מזרעו על ירקו ומירקו על זרעו

(m)

Rebuttal (from Tosefta to R. Chuna bar Chiya): A person may gather all of his threshing floor together and then tithe, even though there is old and new produce mixed together, and he tithes the vegetables for the grains, and vice-versa, as we say that he separates the old for the old and the new for the new)...?

אמר רבי יוסה קיימא חונה בר חמא

(n)

(R. Yosa): It was Chuna bar Chama who gave that answer.

רבי יונה חונה בר חייא בשם שמואל

(o)

(R. Yona disagrees): It was Chuna bar Chiya citing Shmuel.

כתיב עשר תעשר את כל תבואת זרעך מעשר אחד את מעשר בשנה אחת ואין את מעשר שתי מעשרות בשנה א'

(p)

Answer: The pasuk states (Devarim 14:22), "You shall surely tithe all of the produce of your seeds" - you shall tithe once for one year but not twice for one year.

התיבין הרי פול המצרי הרי הוא שני מעשרות בשנה אחת דתני צובר את גורנו לתוכו ונמצא מעשר מזרעו על ירקו ומירקו על זרעו

(q)

Rebuttal: The Egyptian bean is tithed twice for one year, as the Baraisa taught - A person may gather all of his threshing floor together and then tithe, thereby separating the vegetables for the grains, and vice-versa...?

[דף ה עמוד ב] [דף יד עמוד א (עוז והדר)] אמר רבי זעירא כתיב שש שנים תזרע שדך ואספת ששה זורעין וששה אוספין לא ששה זורעין ושבעה אוספין

(r)

Answer #2 (R. Zeira): The pasuk states (Vayikra 25:3), "You shall plant your field for 6 years...and you shall gather (your produce)" - there are 6 years of planting and 6, but not 7, years of gathering. (But since rice is planted at the end of the year and continues to grow in the 7th year, if a third of its growth would be followed, it will also need to be gathered in the 7th year.)

אמר רבי יונה בשיתה לי נן יכלין קיימן אלא בז' אלא כיני ששה זרעין (ושבעת)[וששה] אוספין לא ששה זרעין וחמשה אסיפין

(s)

(R. Yona): On the contrary, for 6 plantings there would only have been 5 gatherings, because if planted at the end of the 6th year, it would have grown 1/3rd in Sheviis and had been Hefker. So why did R. Zeira mention 7? Rather - there are 6 years of planting and 6, but not 5 years of gathering (and planting rice would result in 5 gatherings if we follow when it grew 1/3rd).

[דף יד עמוד ב (עוז והדר)] התיבון הרי פול המצרי הרי ששה זורעין וחמשה אוספין דתני צובר גורנו לתוכו ונמצא מעשר מזרעו על ירקו ומירקו על זרעו

(t)

Question: An Egyptian bean has 6 plantings and 5 gatherings, as it taught (in the Tosefta earlier), that a person may gather all of his threshing floor together and then tithe, thereby separating the vegetables for the grains, and vice-versa...? (The Gemara leaves this question unanswered.)

מניין שהילכו בירק אחר לקיטתו עישורו

(u)

Question: What is the source to say that a vegetable's time of picking is followed for tithing?

מגרנך ומיקבך מה גורן ויקב שהן חיין ממי השנה שעברה את מהלך בהן לשעבר ואילו הואיל והן חיין ממי השנה הבאה את מהלך בהן לבא

(v)

Answer: The pasuk states (Devarim 16:13), "...from your threshing floor and your wine press" - just as they mainly grew from last year's rains, so they are tithed according to last year's tithe; so too for vegetables, since they grew from this year's rains, you should tithe them according to this year's tithe.

התיבון הרי פול המצרי זרעו לזרע מתעשר לשעבר זרעו לירק מתעשר לבא וקסמיה בידיה זרעו לזרע הוא חיי ממי השנה שעברה זרעו לירק הוא חיי ממי השנה הבאה:

(w)

Question: 'If an Egyptian bean was planted to use the seeds for planting, it is tithed according to last year's tithe; if it was planted for its consumption, it is according to the next year's tithe.' - Does the bean magically know what the owner's purpose was in planting; that if it was for the seeds, it will live from last year's rain and if it was for consumption, it will live from the next year's rain?! (The Gemara leaves this question unanswered.)