1)

THE LAWS OF EGYPTIAN BEANS (Yerushalmi Sheviis Perek 2 Halachah 5 Daf 5b)

ר"ש שזורי אומר כו'. מהו תרמילו עבדין קנקולין

(a)

(The Mishnah taught (Menachos 108 (b) above) that R. Shimon Shezuri said that if an Egyptian bean was planted to be used for its seeds, it follows the same rule as the first case of the Mishnah...R. Elazar said that for large peas, their Tarmil must have grown before Rosh Hashana.) What are Tarmils? They must become hard pods.

רבי בא בר זבדי בשם ר"ש בן לקיש הלכה כר"ש השזורי

(b)

(R. Ba bar Zavdi citing R. Shimon ben Lakish): The Halacha follows R. Shimon Shezuri.

אמר רבי יוסה הורי רבי לעזר לרבי שובתי דצדוקי כהדא דר"ש שזורי

(c)

(R. Yosa): R. Elazar instructed R. Shovtai of Tzeduki according to the teaching of R. Shimon Shezuri.

תני שש מידות אמרו חכמים בפול מצרי זרעו לזרע מתעשר לשעבר זרעו לירק מתעשר לבא

(d)

Baraisa: The Chachamim said 6 laws about Egyptian beans - A) If he planted it for seeds, its tithe follows the previous year; B) if for consumption (vegetables), it follows the next year.

[דף טו עמוד א (עוז והדר)] זרעו לזרע ולירק או שזרעו לזרע וחישב עליו לירק מעשר מירקו על זרעו ומזרעו על ירקו בשהביא שליש לפני ר"ה

1.

C) (This law has 4 parts - ) (i) If he planted it for seeds and for consumption or he planted it for seeds and then decided to use it for consumption, if it reached a third grown before Rosh Hashana, it follows the previous year.

אבל אם הביא לאחר ר"ה זרעו מתעשר לשעבר וירקו מתעשר בשעת לקיטתו עישורו בשלקט ממנו לפני ר"ה

2.

(ii) But if it reached a third after Rosh Hashana, it's seeds follow it's time of taking root and it's vegetables follow its time of picking. This is when he picked them before Rosh Hashana (as they were ripe enough to do so);

אבל אם לקט ממנו לאחר ר"ה בין זרעו בין ירקו מתעשר לבא

3.

(iii) But if he picked them after Rosh Hashana, whether its seeds or vegetables, it follows that next year.

[דף טו עמוד ב (עוז והדר)] זרעו לזרע וחישב עליו לירק באין מחשבה

4.

(iv) If he planted it for seeds and then decided to use it for consumption, his decision changes its law (as above).

זרעו לירק וחישב עליו לזרע לעולם אין מחשבת זרע חלה עליו אלא אם כן מנע ממנו שלושה מורביות כשהביא שליש לפני ר"ה אבל אם הביא שליש לאחר ר"ה אפילו (לא) מנע ממנו שלשה מורביות:

5.

D) If he planted it for consumption and he decided to use it for seeds, his decision doesn't affect it unless he also refrained from watering them 3 times (as it shows that he wants the pods to dry out so that he can take the seeds). This is on condition that they became a third grown before Rosh Hashana, but if only after Rosh Hashana, even if he refrained from watering 3 times, its tithe follows the next year.

זרעו לזרע ועשה כולו קצצין גמורין לפני ר"ה זרעו מתעשר לשעבר ירקו מתעשר בשעת לקיטתו עישורו

6.

E) If he planted it for seeds (and decided to use it for consumption) and all of it ripened before Rosh Hashana and afterwards more leaves grew - that which grew afterwards doesn't follow along with the seeds and it is tithed according to the time of picking.

[דף טז עמוד א (עוז והדר)] מקצתן עשה קצצין גמורים ומקצתן לא עשה הדא הוא צובר גורנו לתוכו ונמצא מעשר מזרעו על ירקו ומירקו על זרעו

7.

F) In the previous case, if some grew leaves and some did not, new and old are mixed together, as some follow last year and some follow this year It was about such a case that the Baraisa taught - A person may gather all of his threshing floor together and then tithe, thereby separating the vegetables for the grains, and vice-versa.

תני רבי אבדומי דחיפה אפילו לא עשה כולו קצצין גמורין לפני ר"ה זרעו מתעשר לשעבר וירקו בשעת לקיטתו עישורו

8.

Baraisa (R. Avdumi of Haifa disagrees): Even if none of them grew extra leaves before Rosh Hashana, its seeds are tithed for last year and its vegetables follow its picking.

אר"י והוא שהביא שליש למחשבת זרע אבל אם הביא שליש למחשבת ירק אפשר לומר זרעו מתעשר לשעבר וירקו בשעת לקיטתו עישורו [דף ו עמוד א] ואת אמרת צובר את גורנו לתוכו ונמצא מתעשר מזרעו על ירקו ומירקו על זרעו.

(e)

(R. Yosa): R. Avdumi's case is when at the time that it reached a third grown, he was still intending to use it for seeds, but if at that point he already intended to use it for consumption, since you could say that the vegetable for consumption is now primary and the seeds are secondary, could you say that a person may gather all of his threshing floor together and then tithe, thereby separating the vegetables for the grains, and vice-versa - meaning that it is tithed according to last year's tithe?

זרעו לזרע לפני ראש השנה נכנסה שביעית בין זרעו בין ירקו מותר

(f)

(Having discussed the tithing laws of the Egyptian bean, the Gemara now discusses its Sheviis laws) If he planted it for its seeds before Rosh Hashana of Sheviis (and according to one opinion they took root and according to the other, they ripened before this time); if Sheviis came (and he hadn't yet uprooted them), the seeds and even the vegetable are permitted (as whatever grows in Sheviis is negated to that which grew before Sheviis).

[דף טז עמוד ב (עוז והדר)] זרעו לירק לפני ר"ה שביעית ונכנסה שביעית בין זרעו בין ירקו אסור

1.

If he planted for consumption before Sheviis and then Sheviis came, all of it is prohibited, both the vegetable and the seed.

זרעו לזרע ולירק לפני ר"ה השביעית ונכנסה שביעית פשיטא זרעו מותר ירקו מהו

(g)

Question: If he planted it for its seeds and for its vegetable before Sheviis and then Sheviis came, obviously it seeds are permitted, but what about its vegetable?

תני רבי חייא אסור תני רבי חלפתא בן שאול מותר

(h)

Answer: R. Chiya taught that it is prohibited and R. Chalafta ben Shaul taught that it is permitted.

מאן דאמר מותר דבר תורה מ"ד אסור מפני מראית עין

1.

The one who permitted it follows the Torah law (that the new growth is negated to the old). The one who prohibited it did so because of Maris Ayin (that people shouldn't say that this person picked Sheviis produce and is treating it as 6th year produce).

רבי סימון בר זבדי בעי קומי רבי יוסי ואפילו להאכיל את בהמתו יהא אסור מפני מראית עין

(i)

Question (R. Simon bar Zavdi to R. Yosi): Would that prohibition apply if he wishes to feed it to his animals?

אמר ליה לא יתן לא לבנו ולא לשלוחו ולא יהא לוקט על האומן

(j)

Answer (R. Yosi): One shouldn't give it to his son or messenger who are suspected when it come to the laws of Sheviis (but to give it to his animal is permitted). Also, he shouldn't pick a whole row of vegetables; (rather he should pick it in small quantities and give it to his animals immediately).

א"ר יוסה ב"ר בון אם נעקרו הנימה מותר ואפילו כמ"ד אסור

(k)

(R. Yosa bei R. Bun): If he did uproot the entire row, it is permitted, even according to the one who said that it is prohibited to pick that way.

היה לוקט ונמצא בתוכו ירק מותר

(l)

If he was picking permitted seeds (from the earlier permitted cases) and he came across a small quantity of vegetable, it is permitted.

[דף יז עמוד א (עוז והדר)] כהדא בר נש עאל טעון עשר מיסרין דלובי מעשר לרבי ירמיה א"ל לא תיעבד כן לא תלקוט אלא צורכה דלפצה

1.

Support: A person once brought 10 bundles of moist Egyptian beans to R. Yirmiyah. R. Yirmiyah told him not to pick such a large quantity at the same time - only pick what you need for cooking.

זרעו לפני ר"ה השמינית ונכנסה שמינית בין זרעו בין ירקו אסור זרעו לירק לפני ר"ה השמינית ונכנסה שמינית בין זרעו בין ירקו מותר זרעו לזרע ולירק לפני ר"ה שמינית ונכנסה שמינית זרעו אסור וירקו מותר:

(m)

If Egyptian bean was planted before Rosh Hashana of the 8th year and the 8th year came, all of it is prohibited. If he planted it for vegetables and the 8th year came, it is all permitted. If he planted it for seeds and vegetables and the 8th year came, its seed is prohibited and its vegetable is permitted.