מועד קטן דף כ. א
אבל שנהג אבלותו קודם לרגל כגון שכפה את מטתו האם מהני הרגל להפסיק אבלותו?
נהג שלשה ימים | נהג יום אחד ואפי' שעה אחת | |
לתנא דמתניתין, לר' אליעזר, לב"ש, לרבא | מהני | לא מהני |
לחכמים, לב"ה, לר' יוחנן, לרבינא | מהני | מהני |
כמה זמן אבלות יש לנהוג בשמועה קרובה ובשמועה רחוקה?
בשמועה קרובה | בשמועה רחוקה | |
לר' עקיבא | שבעה ושלשים | יום אחד [1] |
לחכמים | שבעה ושלשים | שבעה ושלשים |
לאלישע בן אבויה וזקנים שעמו [2] |
שבעה ושלשים | באב ואם: שבעה ושלשים באח, אחות, בן, בת ואשתו: יום אחד |
מועד קטן דף כ: א
מי שלא היה לו חלוק לקרוע בתחילת אבלותו [3] ובא לו חלוק מה דינו?
בא לו חלוק תוך שבעה | בא לו חלוק אחר שבעה | |
באב ואם | קורע | קורע ולא מן הדין אלא משום כבודם |
באח, אחות, בן, בת ואשתו | קורע | אינו קורע |
מלבד שבעה קרובים [4] האם מתאבל על השניים כדלהלן?
כשהקרוב האבל עמו בבית | כשהקרוב האבל אינו עמו בבית |
||
בן בנו, אבי אביו [5], | בן אחיו ואחותו, קרובי אשתו [6] | ||
לר' עקיבא - ת"ק | מתאבל | מתאבל | מתאבל |
לר' שמעון בן אלעזר | מתאבל | אינו מתאבל | ----- |
לחכמים | מתאבל | מתאבל | אינו מתאבל |
[1] ולקמן בסוגיא מבואר שאפי' שעה אחת בלבד, דכך אמר ר' חייא חלוץ מנעלי משום אבלות, והולך כלי לבית המרחץ להורות שאין צריך להתאבל יותר מרגע אחד.
[2] ביאר הריטב"א דרבא קרא לכל שיטה זו יחידאה, כלומר שאין הלכה כמותה כמו שיטת יחיד.
[3] כגון שהיה לו חלוק שאול, או שכבר נתמלא קרעים ולא שייך לקרוע עוד.
[4] שהם: אביו ואמו, אחיו ואחותו, אשתו, בנו ובתו. [והגם שבתורה מיירי באחיו מהאב, הוסיפו עליו אחיו מהאם. וכן בתורה נזכר דוקא אחותו הבתולה מן האב, והוסיפו את אחותו הבתולה מן האם, והנשואה בין מהאב ובין מהאם].
[5] וה"ה נמי אבי ואם אמו או אם אביו, או בן ובת בתו ובת בנו.
[6] והסיקו בגמ' דקאי דוקא על חמיו וחמותו ולא על שאר קרוביה.