TOSFOS DH v'Es ha'Sheniyah b'Yom Samech Aleph...(cont.)
תוספות ד"ה ואת השניה ביום ס"א... (המשך)
דאע"ג דקמ"ל (הגהת אורח מישור) בסיפא דקתני ואם גילח הראשונה ליום שלשים מגלח השניה לכתחילה ליום ששים
Implied question: The Seifa teaches that if he shaved for the first on day 30, he shaves for the second l'Chatchilah on day 60;
אלמא דסוף יום שלשים עולה לו למנין נזירות שני ומקצת יום חשיב כיום שלם והא לא שמעינן מרישא
This teaches that the end of day 30 counts towards the second Minyan (required number of days) of Nezirus, and part of the day counts like a whole day. We do not learn this from the Reisha;
דאדרבה ס"ל לבר פדא דלא אמר מקצת יום ככולו בסוף נזירות ואפ"ה חשבינן (הגהת ברכת ראש) ליה כאדם המקבל נזירות בחצי היום
Just the contrary, Bar Pada holds that we do not say Miktzas ha'Yom k'Kulo at the end of Nezirus, and even so, [here] we consider him like one who accepted Nezirus in the middle of the day! (It counts like a whole day.)
הא לא חשיב חידוש למקשה דפשיטא שאדם מקבל נזירות בחצי היום (הגהת ברכת ראש) שלא היה עסוק בנזירות תחילה וניכר לכל נזירותיו
Answer: The Makshan does not consider this to be a Chidush. Obviously, one may accept Nezirus in the middle of the day (and it counts like a whole day), for he was not engaged in Nezirus initially, and the [beginning] of his Nezirus is evident to all;
אבל הכא דנהג נזירותיו עד חצי היום אימר לא יעלה לו דאינו ניכר נזירותו
However, here he conducted Nezirus until midday. One might have thought that it does not count for him [for the second Nezirus], for his Nezirus is not evident;
קמשמע לן דאפי' הכי עולה לו לכאן ולכאן.
[The Seifa] teaches that this is not so. Even so, it counts for both.
TOSFOS DH Hagahah Amar Lecha Seifa Mesay'a...
תוספות ד"ה הגה"ה אמר לך סיפא מסייעא...
(SUMMARY: Tosfos explains how the Seifa supports Bar Pada.)
אלמא דמשך הנזירות כ"ט יום [לכך אמר] דבדיעבד אם גילח הראשונה ביום שלשים יצא
Inference: The duration of Nezirus is 29 days. Therefore, it says that if he shaved the first on day 30, he was Yotzei;
ורישא דלכתחילה צריך לגלח ביום שלשים ואחד נעשה כאומר שלימים ומדרבנן בעלמא
In the Reisha, l'Chatchilah he must shave on day 31. It is as if he said full [days]. This is merely mid'Rabanan;
דגזרינן סתם נזירות אטו היכא דאמר שלימים דאז צריך לגלח לשלשים ואחד כדשני נמי ארישא.
We decree Stam Nezirus due to when he said full. Then, he must shave on day 31, like we answered also in the Reisha.
TOSFOS DH ul'Rav Masne Kashya Seifa
תוספות ד"ה ולרב מתנא קשיא סיפא
(SUMMARY: Tosfos explains why this is difficult for Rav Masne, but not for Bar Pada.)
דקתני אם גילח ראשונה ליום שלשים אלמא דביום שלשים מצי לגלוחי
Explanation: It says that if he shaved the first on day 30, he was Yotzei. This shows that he can shave on day 30;
אמר לך רב מתנא סיפא יום שלשים עולה לכאן ולכאן פירוש משום הכי (הגהת אורח מישור) יש לומר דאם גילח הראשונה לשלשים (הגהת ברית יעקב) יום דיצא משום דמקצת היום ככולו
Rav Masne can answer that day 30 counts for both. I.e. therefore we can say that if he shaved the first on day 30, he was Yotzei, for Miktzas ha'Yom k'Kulo;
ועולה לו מקצתו לנזירות ראשונה הלכך (הגהת אורח מישור) בדיעבד יצא ולכתחילה בעינן ל"א יום (שלימים) דמשך נזירות שלשים יום כדשני נמי ארישא
Part [of the day] counts for the first Nezirus. Therefore, b'Di'eved he was Yotzei. L'Chatchilah we require 31 days, for the duration of Nezirus is 30 days, like we answered also for the Reisha;
ומה שמגלח השניה לכתחלה ליום ששים משום דסוף היום (הגהת ברית יעקב) עולה להתחלת נזירות שני מידי דהוה אאדם דמקבל נזירות בחצי היום
He shaves the second l'Chatchilah on day 60, because the end of the day counts for the beginning of the second Nezirus, like we find regarding one who accepts Nezirus in the middle of the day;
ונמצא דיום שלשים הויא להתחלת נזירות שני להכי מגלח השניה לכתחילה ליום ששים
It turns out that day 30 is the beginning of the second Nezirus. Therefore he shaves the second l'Chatchilah on day 60.
ופריך לרב מתנא מאי קמ"ל תנא דאמר מקצת היום ככולו הא מרישא שמעינן ליה
Explanation (cont.): We ask against Rav Masne, what does the Tana teach? [If it is that we] say Miktzas ha'Yom k'Kulo, we learn this from the Reisha!
דקתני מי שאמר הריני נזיר מגלח יום שלשים ואחד ואם גילח ביום שלשים יצא מטעם דמקצת היום ככולו לרב מתנא
It teaches that one who said Hareini Nazir, he shaves on day 31. If he shaved on day 30 he was Yotzei. According to Rav Masne, this is because Miktzas ha'Yom k'Kulo!
ומשני דמרישא לא שמעינן אלא דמקצת היום שלשים עולה לו לנזירות אחת שנדר
We answer that from the Reisha, we learn only that part of day 30 counts for one Nezirus that he vowed;
אבל לב' נזירות כמו בסיפא שעולה תחילת שלשים יום לסוף נזירות ראשון וסוף היום לתחילת נזירות שני היינו לכאן ולכאן לא שמעינן (הגהת ברית יעקב)
However, for two Neziros, like in the Seifa, that the beginning of day 30 counts for the end of the first Nezirus, and the end of the day counts for the beginning of the second Nezirus, i.e. [day 30] count for both of them, we do not learn [from the Reisha].
ואם תאמר ולבר פדא נמי תקשה מאי קא משמע לן
Question: Also according to Bar Pada, we can ask what is the Chidush!
דאי אתא לאשמועינן דאם גילח הראשונה יום שלשים דיצא הא ברישא קתני לה בהדיא אם גילח יום שלשים יצא
If it teaches that if he shaved on day 30 he was Yotzei, the Reisha explicitly taught this! If he shaved on day 30 he was Yotzei.
וצריך לומר לבר פדא נמי איכא חידוש בסיפא מאי דלא שמעי' מרישא דקתני אם גילח הראשונה ליום שלשים דמגלח השניה ליום ששים לכתחילה
Answer: We must say that also according to Bar Pada, there is a Chidush in the Seifa that we do not learn from the Reisha. It taught that if he shaved for the first on day 30, he shaves for the second l'Chatchilah on day 60;
דנזירות שני התחיל ליום ל' אחר תגלחת ראשונה וקמ"ל דאותו סוף היום עולה למנין נזירות שני
This is because the second Nezirus began on day 30 after shaving for the first. We learn that the end of the same day counts towards the second Nezirus;
נמצא כי יום ששים הוי שלשים ואחד להתחלת נזירות שני
It turns out that day 60 is day 31 from the start of the second Nezirus.
ואע"ג דלא אמרי' מקצת היום ככולו לבר פדא ביום שלשים להשלים נזירות שעבר
Implied question: We do not say Miktzas ha'Yom k'Kulo according to Bar Pada on day 30 to complete the past Nezirus!
מודה הוא דמקצת היום מהני להתחיל נזירות שני מידי דהוה אקיבל נזירות עליו בחצי היום דפשיטא דעולה לו ליום שלם
Answer: Even so, he agrees that Miktzas ha'Yom k'Kulo helps to begin the second Nezirus, like we find regarding one who accepted Nezirus in the middle of the day. It is obvious that it counts for him like a whole day;
והא לא שמעינן מרישא ואיכא קצת חידוש בדבר דס"ד כשאינו עסוק בנזירות וניכר לכל נזירותיו אז הוי מקצתו ככולו בתחילת נזירות
We do not learn this from the Reisha. There is a small Chidush in the matter. One might have thought that when he was not engaged in Nezirus, and [the beginning of] his Nezirus is evident to all, then Miktzas ha'Yom k'Kulo at the beginning of Nezirus;
אבל הכא דנהג נזירות עד חצי היום אימא לא יעלה דאינו ניכר [קמ"ל] אם גילח ליום ששים חסר אחד יצא שיום ל' עולה לו מן המנין כלומר לכאן ולכאן.
However, here that he conducted Nezirus until midday, I would say that it does not count for him [for the second Nezirus], for it is not evident. [The Seifa] teaches that this is not so. If he shaved on day 59, he was Yotzei, for day 30 counts for both
TOSFOS DH Tanan Im Gilach Yom Shishim Chasar Echad Yatza...
תוספות ד"ה תנן אם גילח יום ששים חסר אחד יצא...
(SUMMARY: Tosfos explains that we ask from the need to explain why he was Yotzei.)
פירוש שהתנא צריך לאשמועינן ולומר דיום ל' עולה לכאן ולכאן שהרי תגלחת ראשונה היתה ביום ל'
Explanation: The Tana needs to teach that day 30 counts for both, for the first shaving was on day 30...
וכן תגלחת שניה שהיתה ביום ששים חסר אחד היא ביום שתמלא הנזירות שלשים יום מיום שגילח בו בראשונה
Also the second shaving, which was on day 59, is the day that completes 30 days from the day he shaved for the first [Nezirus].
ולכך צריך ליתן טעם לדבריו ולומר שיום ל' עולה לו מן המנין כלומר לכאן ולכאן
Therefore, we must give a reason for his words, and say that day 30 counts, i.e. for both.
אלא לבר פדא למה לי הא אמרי' משך נזירות כ"ט יום ולמה לו לתנא להאריך וליתן טעם לדבריו [שיום ל'] עולה לו מן המנין
Explanation (cont.): However, according to Bar Pada, why do we need this? He says that the duration of Nezirus is 29 days. Why must the Tana elaborate and give a reason for his words, that day 30 counts? Every shaving was on day 30 [before Chachamim decreed].
הא ודאי כל תגלחת היתה ביום שלשים ופשיטא דיצא בדיעבד כיון דלא בעינן מדאורייתא אלא כ"ט יום.
Obviously [even mid'Rabanan] he was Yotzei b'Di'eved, since the Torah requires only 29 days!
TOSFOS DH Amar Lecha Bar Pada Ana Nami a'Ha Samchei
תוספות ד"ה אמר לך בר פדא [אנא נמי] אהא סמכי
(SUMMARY: Tosfos explains how this is a source for Bar Pada.)
כלומר מכאן אני מדקדק דמשך נזירות כ"ט יום דקתני דיום שלשים עולה לו מן המנין דמשמע דעולה לו למנין אחרון
Explanation: From here I (Bar Pada) derive that the duration of Nezirus is 29 days, since it says that day 30 counts towards the Minyan. This connotes that it counts towards the latter Minyan;
אלמא דאין עולה למנין ראשון כנזכר לעיל דכיון דתנא אינו (הגהת ברכת ראש) מיקל בו כל כך להחשיב יום לכאן ולכאן.
Inference: It does not count towards the first Minyan, since the Tana is not so lenient to count the day for both.
TOSFOS DH Nitma Yom Lamed Soser ha'Kol bi'Shlama l'Rav Masne Nicha
תוספות ד"ה נטמא יום ל' סותר הכל בשלמא לרב מתנא ניחא
(SUMMARY: Tosfos explains why this is fine for Rav Masne, but not for Bar Pada.)
פירוש שנטמא בתוך נזרו
Explanation: He became Tamei during his Nezirus. (Therefore, according to Rav Masne the entire count is cancelled.)
וקשה ולרב מתנא מי ניחא הא אמרינן לעיל ולרב מתנא אליבא דתנא קמא דמקצת היום ככולו אם כן כי עשה מקצת יום נשלם (הגהת ברכת ראש) נזירותו ולא יסתור אלא [ז']
Question: This is not fine for Rav Masne! Above, we said that he holds that the first Tana holds that Miktzas ha'Yom k'Kulo. If so, when he fulfilled part of the day (in Taharah), his Nezirus finished. Only seven days should be cancelled!
ויש לומר כי אמרי' מקצת היום ככולו היינו לענין תגלחת והבאת קרבנותיו דאם גילח ביום שלשים בדיעבד יצא אם לא נטמא
Answer: We say that Miktzas ha'Yom k'Kulo, i.e. regarding shaving and bringing Korbanos. If he shaved on day 30, b'Di'eved he was Yotzei if he did not become Tamei;
אבל נטמא ביום שלשים קודם תגלחת והבאת קרבנותיו לא אמרינן מקצת היום ככולו להחשיב כנטמא ביום שלשים ואחד
However, if he became Tamei on day 30 before shaving, and bringing Korbanos, we do not say Miktzas ha'Yom k'Kulo to consider it like he became Tamei on day 31;
אלא ודאי נטמא נזרו וסותר הכל כיון דלא השלים כל נזירותיו בטהרה
Rather, surely [it is considered that] he became Tamei during his Nezirus, and he cancels everything, since he did not complete his entire Nezirus in Taharah.
ואם תאמר תקשי לרב מתנא נמי הא דלקמן בההוא פרקא דתנן הריני נזיר מאה אם נטמא יום מאה סותר הכל
Question: We should challenge Rav Masne also from the Mishnah below (16a), "I am a Nazir for 100 [days]", if he became Tamei on day 100, the entire count is cancelled;
מאה ואחד סותר ל' יום ואמאי והא נשלם נזרו אפי' לרב מתנא לא יסתור אלא ז'
[If he became Tamei on day] 101, 30 days are cancelled. What is the reason? His Nezirus finished. Even according to Rav Masne, only seven days should be cancelled!
ויש לומר דה"נ קאמר בשלמא לרב מתנא ניחא בין רישא דנטמא ביום שלשים דסותר הכל מדין תורה
Answer: This is what the Gemara says! Granted, according to Rav Masne, it is fine both in the Reisha, in which he became Tamei on day 30, the entire count is cancelled mid'Oraisa...
וסיפא דקתני נטמא יום מאה ואחד דקאמר דסותר שלשים יום
Also the Seifa [is fine]. It teaches that he became Tamei on day 101. It says that 30 days are cancelled.
אע"ג דכבר נשלם נדרו
Implied question: His vow finished! (Why are 30 days cancelled?)
הוי דרבנן מפני שיום מאה ואחד שהוא יום הבאת קרבנותיו גזרינן אטו יום שלשים דסתם נזירות שהוא יום (הגהת באר משה) (תגלחת) מן התורה
Answer: This is mid'Rabanan, because day 101, which is the day he brings Korbanos, we decree [when he becomes Tamei on this day] due to day 30, which is the [first] day that he may shave mid'Oraisa;
דהתם סותר כל שלשים יום למפרע מדין תורה
There (if he became Tamei on day 30), all 30 days are cancelled retroactively mid'Oraisa.
ומהשתא לרב מתנא ניחא בין רישא ובין סיפא כדפרישית
Now it is fine for Rav Masne, both the Reisha and Seifa, like I explained.
ונראה דיום שלשים ואחד נמי סותר כל שלשים אטו יום שלשים
Assertion: It seems that also [if he became Tamei on] day 31, all 30 days are cancelled. [This is a decree] due to day 30.
והכי משמע לקמן דקאמר נטמא לל' ואחד סותר הכל
Support: Below, it says that if he became Tamei on day 31, the entire count is cancelled.
אלא לבר פדא קשה בין רישא בין סיפא אמאי סותר שלשים יום בין [שנטמא [ביום] שלשים ובין] שנטמא ביום מאה ואחד הרי נשלם נדרו לגמרי
Distinction: However, according to Bar Pada both the Reisha and Seifa are difficult. Why are 30 days cancelled, whether he became Tamei on day 30 or on day 101? His vow was totally finished!
ודוחק לו לומר דכי נטמא ביום שלשים סותר מדרבנן דמדרבנן צריך לנהוג נזירות ל' יום כדאמרי' לעיל לבר פדא
Suggestion: He can say that when he became Tamei on day 30, he cancels [everything] mid'Rabanan, for mid'Rabanan he must conduct Nezirus 30 days, like we said above according to Bar Pada!
דסוף סוף נטמא יום ק"א (הגהת ברכת ראש) לא היה ראוי לגזור אטו נטמא יום ל' כיון דהיא גופא דרבנן
Rejection: [This is difficult, for] even so, when he became Tamei on day 101, it is improper to decree due to day 30, since it itself (Stirah when he became Tamei on day 30) is mid'Rabanan!
ומשני אמר לך בר פדא סיפא כוותי דקתני ר"א אומר אינו סותר אלא [שבעה]
Explanation: The Gemara answers that Bar Pada can say "the Seifa is like me." It teaches that R. Eliezer says that only seven days are cancelled;
פי' אינו סותר כלל למפרע נזרו דהא השלים נזרו בכ"ט יום וכי נטמא ביום ל' סותר מיהא ז'
I.e. he does not cancel his Nezirus at all retroactively, for it was finished in 29 days. When he became Tamei on day 30 however, seven days are cancelled;
שאין יכול להביא קרבנותיו עד שיטהר מטומאה זו שצריך להזות שלישי ושביעי להביא קרבנותיו בטהרה
This is because he cannot bring Korbanos until he becomes Tahor from this Tum'ah. He needs Haza'ah (sprinkling with Mei Chatas) on the third and seventh days in order to bring his Korbanos in Taharah;
והיינו סותר שבעה שאסור לשתות ביין וליטמא למתים עד שיביא קרבנותיו
Seven days are cancelled, because he may not drink wine of become Tamei Mes until he brings his Korbanos.
ואם תאמר אכתי בר פדא שביק רבנן ועביד כר' אליעזר
Question: Still, why does Bar Pada abandon Rabanan, and follow R. Eliezer?
ויש לומר דבר פדא סבירא ליה דמדרבי אליעזר משך נזירות כ"ט יום הכי נמי לרבנן דבמשך נזירות לא אשכחן דפליגי אלא בסתירה
Answer: Bar Pada holds that since R. Eliezer holds that the duration of Nezirus is 29 days, also Rabanan say so. We find that they argue only about Stirah;
דלר' אליעזר אינו סותר אלא שבעה ולרבנן שלשים
According to R. Eliezer, only seven days are cancelled. Rabanan hold that 30 days are cancelled.
והאי דסותר שלשים לרבנן אינו אלא מדרבנן בעלמא דגזירה מדרבנן היכא דאמר נזירות סתם אטו היכא דאמר שלשים יום שלמים
The 30 days that are cancelled, this is only mid'Rabanan. It is a decree mid'Rabanan when he said Nezirus Stam, due to when he said 30 full days;
דאז ודאי סותר הכל לכו"ע דהא נטמא בתוך ימי נזרו
Then, surely the entire count is cancelled according to everyone, for he became Tamei within the days of his Nezirus!
ורבי אליעזר לא גזר לכך אינו סותר אלא שבעה
R. Eliezer does not decree. Therefore, only seven days are cancelled.
וההיא דלקמן נטמא יום מאה ואחד דסותר שלשים
Implied question: Below, when he became Tamei on day 101, why are 30 days cancelled?
צריך לדחות לבר פדא ולומר דהא נמי דרבנן היא וכולה חד גזירה היא דאי לא הא לא קיימא הא
Answer: Bar Pada must reject [the proof from there] and say that also this is mid'Rabanan. It is all one decree. If not for this (Stirah of 30 days when he becomes Tamei on day 101), also this [decree of Stirah when he becomes Tamei on day 30] would not last (people would not fulfill it).
דאם לא יסתור שלשים כשנטמא יום ק"א יבואו לומר כמו כן שלא יסתור שלשים כשנטמא ביום שלשים.
If there is no Stirah of 30 days when he becomes Tamei on day 101, people will come to say that similarly, 30 days are not cancelled when he becomes Tamei on day 30.
6b----------------------------------------6b
TOSFOS DH ka'Savar R. Eliezer Miktzas ha'Yom k'Kulo
תוספות ד"ה קסבר רבי אליעזר מקצת היום ככולו
(SUMMARY: Tosfos explains how Rav Masne explains the argument of the Tana'im.)
השתא חוזר לרב מתנה וליישב דברי רבי אליעזר אליבא דרב מתנה (הגהת תפארת למשה)
Explanation: Now [the Gemara] returns to Rav Masne, and resolve R. Eliezer according to Rav Masne;
כי היכי דלרבנן משך נזירות שלשים יום ה"נ לרבי אליעזר דאדרבה מדרבנן [נשמע] לר' אליעזר דבמשך נזירות לא פליגי
Just like according to Rabanan, the duration of Nezirus is 30 days, also according to R. Eliezer. Just the contrary, from Rabanan we learn about R. Eliezer, for they do not argue about the duration of Nezirus.
וכ"ת א"כ לר' אליעזר נסתור כל שלשים יום
Question: If so, according to R. Eliezer all 30 days should be cancelled!
קסבר רבי אליעזר מקצת היום ככולו ואפילו נטמא קודם הבאת קרבנותיו
Answer: R. Eliezer holds that Miktzas ha'Yom k'Kulo, even if he became Tamei before bringing Korbanos;
דאחרי שעשה מקצת נזירות ביום שלשים ואח"כ נטמא חשיב כנטמא ביום שלשים ואחד על כן אינו סותר אלא ז'
Since he fulfilled Nezirus on part of day 30, and afterwards he became Tamei, it is considered as if he became Tamei on day 31. Therefore only seven days are cancelled.
תימה דאמרינן לקמן והימים הראשונים יפלו מכלל דאיכא אחרונים וזה אין לו אחרונים
Question - Citation (19b): "veha'Yamim ha'Rishonim Yiplu" implies that there are latter days. This one [who became Tamei on the last day of Nezirus] does not have [at least two] latter days! (If so, his first days should not be cancelled.)
וי"ל דהאי סברא לא מהניא אלא דלא סתר מאה אבל שלשים מיהא סותר
Answer: This reasoning helps only so that [all] 100 are not cancelled, but 30 days are cancelled.
ורבנן סברי לא אמרינן מקצת היום ככולו היכא דנטמא קודם הבאת קרבנותיו ולהכי סותר כל שלשים יום
Rabanan hold that we do not apply Miktzas ha'Yom k'Kulo when he became Tamei before bringing Korbanos. Therefore, all 30 days are cancelled.
ובהא פליגי רבנן ור' אליעזר אליבא דרב מתנא.
Conclusion: This is what Rabanan and R. Eliezer argue about according to Rav Masne.
TOSFOS DH Tanan Hareini Nazir Me'ah Yom Nitma Yom Me'ah...
תוספות ד"ה תנן הריני נזיר מאה יום נטמא יום מאה...
(SUMMARY: Tosfos explains that this challenges Rav Masne.)
לרב מתנא פריך
Explanation: We ask against Rav Masne [who says that Miktzas ha'Yom k'Kulo].
TOSFOS DH Tanan Hareini (part 2)
תוספות ד"ה תנן הריני (חלק ב)
(SUMMARY: Tosfos explains that this challenges Bar Pada.)
ואי ס"ד [לאו] מקצת היום ככולו
Citation of Gemara: If you think that Miktzas ha'Yom is not k'Kulo...
כלומר לבר פדא ליסתור כולהו כל ק' יום.
Explanation: I.e. according to Bar Pada, the entire count of 100 days should be cancelled!
TOSFOS DH Amar Reish Lakish
תוספות ד"ה אמר ריש לקיש
(SUMMARY: Tosfos concludes that he answers for both Amora'im.)
לעולם כבר פדא ולא אמרינן מקצת היום ככולו וכ"ת אמאי אינו סותר כולהו
Explanation: [Reish Lakish says that] really, it is like Bar Pada. If you will ask, the entire count should be cancelled...
אמר קרא (הגהת בארות המים) כו' אמרה תורה נטמא ביום מלאת דהיינו ביום ק' שהוא יום מלאת נזרו תן לו תורת נזרו
The verse says... the Torah said that if he became Tamei on Yom Melos, i.e. day 100, the day his Nezirus finishes, he gets the law of a Nazir;
כלומר שיעשה עוד תורת סתם נזירות שלשים יום וגזירת הכתוב שלא יסתור כולו
I.e. he fulfills another statute of Stam Nezirus of 30 days. It is a Gezeras ha'Kasuv that he does not cancel the entire count.
וא"ת לבר פדא לרבי אליעזר כי נטמא יום ל' אמאי אינו סותר אלא ז' נסתור שלשים כדריש לקיש תן לו תורת נזיר
Question: According to Bar Pada, according to R. Eliezer, when he became Tamei on day 30, why are only seven days are cancelled? He should cancel 30 days, like Reish Lakish [expounds], "give to him the law of a Nazir"!
וי"ל דהתם אחר מלאת הוה לבר פדא שהרי סתם נזירות הוי כ"ט לבר פדא
Answer: There it was after Melos according to Bar Pada, for Bar Pada holds that Stam Nezirus is 29 days.
ואם תאמר התינח לבר פדא אלא לרב מתנא דקאמר לרבי אליעזר מקצת היום ככולו אף בנטמא קודם הבאת קרבנותיו ביום ק' לא נסתור אלא ז'
Question: This is fine for Bar Pada. However, according to Rav Masne, who says according to R. Eliezer that Miktzas ha'Yom k'Kulo even when he became Tamei before bringing Korbanos, on day 100 only seven days should be cancelled!
וצריך לדחות ולומר דעתה איירי בשאמר הריני נזיר מאה יום שלמים דהשתא ליכא למימר מקצת היום ככולו כיון דאמר שלמים
Answer #1: We must say with difficulty that now we discuss when he said "I am a Nazir for 100 full days." Now, we cannot say Miktzas ha'Yom k'Kulo, since he said "full";
ומ"מ אינו סותר כולם מדרשא דריש לקיש דכי נטמא ביום מלאת גזירת הכתוב שלא יסתור אלא שלשים
In any case, he does not cancel all the days, due to Reish Lakish's Drashah when he became Tamei on Yom Melos. It is a Gezeras ha'Kasuv that only 30 days are cancelled.
וקשה דבמתני' סתמא קתני ק' יום ולא קתני שלמים
Objection #1: Our Mishnah Stam taught 100 days. It did not teach "full"!
ועוד אדמפלגי לר' אליעזר בין נטמא ביום שלשים דאינו סותר אלא ז' לנטמא ביום ק' דסותר שלשים
Objection #2: Why does R. Eliezer distinguish between one who became Tamei on day 30, who cancels only seven days, and one who became Tamei on day 100, who cancels 30 days?
ליפלוג לעולם בנטמא ביום ק' עצמו במה דברים אמורים כשאמר שלמים (הגהת ברכת ראש) אבל לא אמר שלמים לא סתר אלא ז' דמקצת היום ככולו
He should distinguish within the case of becoming Tamei on day 100 itself! When is this? It is when he said "full". If he did not say "full", he cancels only seven days, for Miktzas ha'Yom k'Kulo!
ונראה למהר"ף דמתניתין איירי דאמר מאה יום ולא אמר שלמים
Answer #2 (R. Peretz): Our Mishnah discusses one who said "100 days." He did not say "full";
ודקשיא לך לרב מתנא אליבא דר' אליעזר כיון דאמרינן דמקצת היום ככולו אף בנטמא ביום ק' לא נסתור אלא ז'
Question: This is difficult for Rav Masne according to R. Eliezer. Since he says Miktzas ha'Yom k'Kulo even when he became Tamei on day 100, he should cancel only seven days!
לא תיקשי דתירוץ זה דאמר (הגהת ברכת ראש) ר"ל מסיק לשניהם דגזירת הכתוב הוא לסתור שלשים
Answer: This is not difficult. This answer that Reish Lakish gave is according to both (Bar Pada and Rav Masne). It is a Gezeras ha'Kasuv to cancel 30 days;
דע"כ ביום מלאת קאי כי נטמא ביום ק' אע"ג דמקצת היום ככולו לא נימא כאילו נטמא יום ק"א אחר מלאת דאינו סותר אלא ז'
You are forced to say that it refers to Yom Melos when he became Tamei on day 100. Even though Miktzas ha'Yom k'Kulo, we do not say that it is as if he became Tamei on day 101, which is after Yom Melos, and [then] he cancels only seven days.
דהא אם לא נטמא היה צריך להשלים נמי כל יום ק' אם כן יום מלאת הוא וגזירת הכתוב כי נטמא ביום מלאת שיסתור ל' יום
Proof: Also if he did not become Tamei, he needed to complete the entire 100th day. If so, it is Yom Melos. It is a Gezeras ha'Kasuv that one who becomes Tamei on Yom Melos cancels 30 days.
ואם תאמר ברישא נמי כי נטמא ביום ל' לר' אליעזר אמאי אינו סותר אלא ז' יסתור כל שלשים שהרי נטמא ביום מלאת
Question: Also in the Reisha, when he became Tamei on day 30, according to R. Eliezer why does he cancel only seven days? He should cancel all 30, because he became Tamei on Yom Melos!
ויש לומר דמשמעות דקרא משמע דאיירי בדמפרש נזירותו ולא בסתם נזיר
Answer: The verse connotes that we discuss one who specified his Nezirus, and not a Stam Nazir;
מדקאמר נטמא ביום מלאת תן לו תורת נזיר פירוש סתם נזירות מכלל דעד השתא לאו בסתם נזירות קיימא
Since it says "if he became Tamei on Yom Melos, give to him the law of a Nazir", i.e. Stam Nezirus, this implies that until now we do not discuss Stam Nezirus;
אבל כי נדר נזירות סתם בהא לא איירי כלל שאם נטמא ביום מלאת שנתן לו עוד תורת סתם נזיר
However, when he vowed Stam Nezirus, we do not discuss this at all, that if he became Tamei on Yom Melos, we should give to him another term of a Stam Nazir;
דודאי לא יהבינן ליה שלשים כיון דאית לה לרב מתנא (הגהת ברכת ראש) מקצת היום ככולו (הגהת מהר"ב רנשבורג)
Surely we do not give to him [another] 30, since Rav Masne holds that Miktzas ha'Yom k'Kulo;
ולבר פדא דנזירות הוי כ"ט להכי אינו סותר אלא ז' (בו) לר' אליעזר
According to Bar Pada, Nezirus is 29 days. Therefore, only seven days are cancelled according to R. Eliezer.
אבל בסיפא איירי כשנדר בפירוש שלשים אז לא הוי נמי סתם נזיר דהא פירש שלשים יום
Distinction: However, the Seifa discusses when he explicitly vowed 30 [days]. Then, he is not a Stam Nazir, for he specified 30 days;
ובההיא מודה רבי אליעזר כי נטמא ביום שלשים דסותר שלשים דבדידיה נמי איירי קרא דזאת תורת הנזיר.
In that case, R. Eliezer agrees that if he became Tamei on day 30, 30 days are cancelled, for the verse "Zos Toras ha'Nazir" applies also to him.
TOSFOS DH Shome'a Ani Mi'ut Yamim Shenayim
תוספות ד"ה שומע אני מיעוט ימים שנים
(SUMMARY: Tosfos explains what the verse "Kadosh Yihyeh Gadel Pera" adds.)
ויהיה סתם נזירות ב' ימים
Explanation: [We would say that] Stam Nezirus is two days;
תלמוד לומר קדוש יהיה גדל פרע ואין גידול פחות משלשים יום כמנין [יהיה].
The Torah said "Kadosh Yihyeh Gadel Pera", and Gidul (growth) is not less than 30 days, like the Gematriya of Yihyeh.
TOSFOS DH she'Hen Tzerichin Lemal'os Havi Omer Sheloshim
תוספות ד"ה שהן צריכין למלאות הוי אומר [שלשים]
(SUMMARY: Tosfos explains that a month needs to be completed to 30.)
כלומר חדש שפעמים משלשים יום ופעמים חסר א'.
Explanation: This refers to a month. Sometimes it is 30 days, and sometimes it lacks one [day].
TOSFOS DH Mai Lav Rav Masne k'R. Yoshiyah
תוספות ד"ה מאי לאו רב מתנא כרבי יאשיה
(SUMMARY: Tosfos explains the Havah Amina and the rejection.)
דדריש יהיה ובר פדא כר' יונתן דדריש מעד מלאת ולא עד בכלל דהיינו כ"ט יום
Explanation: [Rav Masne holds like R. Yoshiyah], who expounds "Yihyeh". Bar Pada holds like R. Yonason, who expounds Ad Melos, v'Lo Ad biChlal (not the day of Melos itself), i.e. 29 days.
אמר לך רב מתנא דכו"ע שלשים כוותיה דרבי יאשיה סבר בכל דוכתין עד ולא עד בכלל הילכך [יהיה] איבעי למימר
[We answer that] Rav Masne can say that all agree that [Nezirus is] 30 [days], like himself. R. Yoshiyah holds everywhere Ad v'Lo Ad biChlal. Therefore, it needed to say Yihyeh [to teach 30];
ורבי יונתן סבר בכל דוכתין עד ועד בכלל ולא איצטריך דרשא דיהיה אלא מעד מלאת נפקא
R. Yonason holds everywhere Ad v'Ad biChlal. He does not need Yihyeh [to teach 30]. Rather, he learns from Ad Melos;
ולבר פדא צריך לומר תנאי היא.
Bar Pada must say that Tana'im argue about this.
TOSFOS DH v'Eima Shabbos
תוספות ד"ה ואימא שבת
(SUMMARY: Tosfos explains the Havah Amina.)
שהשבת ממלא השבוע.
Explanation: [We should say that] Shabbos completes the week.
TOSFOS DH Mi Ika Chasirusa
תוספות ד"ה מי איכא חסירותא
(SUMMARY: Tosfos explains that all weeks are full.)
הא כל ימי השבועות שלמים בשבת אבל החדשים יש מלאים ויש חסרים.
Explanation: All the days of the weeks are complete with Shabbos. (Every week, it complete the seven days.) However, regarding months, there are full [months] and deficient.