1)

OFFERING KORBANOS NOT NEEDED FOR NEZIRUS (Yerushalmi Perek 4 Halachah 4 Daf 18a)

תני אין טעונין לא לחם ולא זרוע

(a)

(Beraisa): [The Shelamim] does not need bread or [Tenufah of the] Zero'a.

ר' בון בר חייה בריה דרבי שמעון בעי שלמים באין לאחר מיתה מהו שיטענו לחם

(b)

Question (R. Bun bar Chiyah brei d'R. Shimon): [A Nazir's] Shelamim is brought after death. Does it need bread?

חזר ומר וכן בחיים לא על הבטלה הן באין את אמר טעונין לחם וכא טעונין לחם

(c)

Answer (R. Bun bar Chiyah): Also in his lifetime - does it not come l'Vatalah (not for Kaparah, e.g. he lost it, separated another and offered it, and then found the first), and you say that it needs bread? Also here, it needs bread!

א"ר יוסה פשיטה לרבי בון בר חייה בשלמים הבאין לאחר הפרה שאין טעונין לחם מה בין מיתה מה בין הפרה

(d)

Question (R. Yosah): It is clear to R. Bun bar Chiyah that Shelamim brought after Hafarah does not need bread (like our Mishnah says, but he did not settle his question from here). What is the difference between death and Hafarah? (We explained this like PNEI MOSHE.)

מיתה כבר נראו להיטען לחם הפרה לא נראו להטען לחם

(e)

Answer: [After] death, [the Korban] was already proper to [be offered and] require bread. [After] Hafarah, it was not proper to require bread.

תני אשם לאחר הפרה אין אשם לאחר מיתה מתה אין אשמה קרב היפר לה אשמה קרב

(f)

(Beraisa): Asham [Nazir Tamei is brought] after Hafarah. [Asham] is not brought after death. If she died, her Asham is not offered. If he annulled her, her Asham is offered.

מתה אין אשמה קרב שאין לך אשם קרב לאחר מיתה היפר לה אשמה קרב שאין לך אשם בא על הבטלה כזה

(g)

If she died, her Asham is not offered, for Asham is offered after death. If he annulled her, her Asham is offered, for you do not have an Asham offered l'Vatalah (e.g. after Kaparah) like this (this is the only case in which it is offered, even though it is not Mechaper - PNEI MOSHE).

[דף יח עמוד ב (עוז והדר)] תמן תנינן מותר נזירים לנזירים מותר נזיר לנדבה

(h)

(Mishnah): Mosar (excess money Hukdash for Korbanos of) Nezirim is for [Korbanos of other] Nezirim. Extra Mosar Nazir goes to Nedavah;

אמר רב חסדא והוא שקרבה חטאתו בסוף ואם קרבו שלמיו בסוף מותרו שלמים

(i)

Opinion #1 (Rav Chisda): This is if he offered the Chatas at the end (so the extra money is Mosar Chatas, which goes to Nedavah), but if he offered the Shelamim at the end, the Mosar is [Mosar Shelamim, which is offered for] Shelamim.

אמר רבי זעירא אפילו קרבו שלמיו לבסוף הלכה אחת היא בנזיר שתהא מותרו נדבה

(j)

Opinion #2 (R. Ze'ira): It is even if he offered the Shelamim at the end. It is one [uniform] Halachah (tradition from Sinai) about a Nazir, that the Mosar is Nedavah.

מתניתא מסייע לדין ומתניתא מסייע לדין

(k)

A Beraisa supports this one, and a Beraisa supports this one.

מתניתא מסייעא לרבי זעירא אילו הן מעות סתומין כל שדמי חטאות מתות מעורבות בהן ואפי' הפריש דמי חטאות (מתות - ספר ניר מוחקו) מתוכן מעות סתומין הן

(l)

Support (for R. Ze'ira - Beraisa): These are Ma'os Stumim - any case in which Demei Chata'os ha'Mesos are mixed in. And even if [the owner had] separated the Demei Chatas from it, it is Ma'os Stumim.

מתניתא מסייע לרב חסדא אילו לחטאתי והשאר לנזירותי ומת מועלין בכולן ואינן מועלין במקצתן

(m)

Support (for Rav Chisda - Beraisa): [If one said] 'these [coins] are for my Chatas, and the rest are for [the rest of] my Nezirus', and he died, Me'ilah applies to (i.e. if one used) all of them, and Me'ilah does not apply to part of them;

ולא אמר ואם מת יפלו בנדבה

1.

Observation: [The Beraisa] did not say that if he died, they fall to Nedavah!

אמר רב חסדא מותר לחם נזיר ירקב

(n)

(Rav Chisda): Mosar of Lechem Nazir is left to rot.

אמר רבי יוסי ויאות להקריבו בפ"ע אי אתה יכול שאין לך לחם קרב בפ"ע

(o)

Support (R. Yosi): This is proper! You cannot offer it by itself, for bread is not offered by itself;

להקריבו עם נזירות אחרת אין את יכול שאין לך נזירות באה בלא לחם

1.

You cannot offer it with another's [Korbanos] Nezirus, for there is no Nezirus without bread. (When the other accepted Nezirus, he already obligated himself to bring bread.)

i.

NOTE: SHIREI KORBAN questions this, for there is no Nezirus without Korbanos, yet one can shave on another's Korbanos! Also, the bread becomes Kadosh only through Shechitah. Beforehand it can be redeemed!

לפום כן צריך לומר מותר לחם נזיר ירקב

2.

Conclusion: Therefore, you must say that Mosar Lechem Nazir is left to rot.

סברין מימר הוא מותר לחמו הוא מותר נסכיו

(p)

Assumption: His Mosar Lechem and his Mosar Nechasim have the same law.

אמר רבי יוסי בי רבי בון מותר נסכיו [דף יח עמוד ב] קדשי קדשים אינון יפלו לנדבה

(q)

Rebuttal (R. Yosi bei R. Bun): His Mosar Nechasim are Kodshei Kodoshim. They go to Nedavah.

על דעתיה דרבי יוסי בי רבי בון שמואל ורב חסדא ורבי אלעזר שלשתן אמרו דבר אחד

(r)

According to R. Yosi bei R. Bun, Shmuel, Rav Chisda and R. Elazar, the three of them said the same matter;

רב חסדא ההן דהכא

1.

'Rav Chisda' refers to his teaching here (Mosar Nechasim go to Nedavah, for they are Kodshei Kodoshim);

שמואל דמר רבי יוסי עד דאנא תמן שמעית קל רב יהודה שאל לרבי שמואל הפריש שקלו ומת א"ל יפלו לנדבה

2.

'Shmuel' refers to what R. Yosi said - when I was there (in Bavel), I heard Rav Yehudah ask R. Shmuel, if one separated his [half-]Shekel (that every man gives every year for Korbanos Tzibur, which are Kodshei Kodoshim) and he died [what is the law]? Shmuel told him, it goes to Nedavah.

[צ"ל ר"ל - קרבן העדה] מותר עשירית האיפה שלו רבי יוחנן אמר יוליכם לים המלח רבי לעזר אומר יפלו בנדבה

3.

'R. Lazar' - Mosar Asiris ha'Eifah of a Kohen Gadol (his daily Minchah offering) - R. Yochanan says, it goes to Yam ha'Melach. R. Lazar says, it goes to Nedavah.