A SAFEK NAZIR TAMEI (Yerushalmi Perek 8 Halachah 1 Daf 38b)
מתני' שני נזירין שאמר להן אחד ראיתי אחד מכם שניטמא ואיני יודע אי זה מכם מביאין קרבן טומאה וקרבן טהרה
(Mishnah): If a man told two Nezirim 'I saw that one of you became Tamei, but I do not know which', they shave and bring (together) the Korbanos of a Tahor Nazir and a Tamei Nazir;
ואומר אם אני הוא הטמא קרבן טומאה שלי וקרבן טהרה שלך ואם אני הוא הטהור קרבן טהרה שלי וקרבן טומאה שלך
One of them says 'if I was Tamei, Korban Tum'ah is mine, and Korban Taharah is yours. If I was Tahor, Korban Taharah is mine, and Korban Tum'ah is yours.'
וסופרים שלשים יום ומביאין קרבן טהרה ואומר אם אני הוא טמא קרבן טומאה שלי וקרבן טהרה שלך וזה קרבן טהרתי ואם אני הוא הטהור קרבן טהרה שלי וקרבן טומאה שלך וזה קרבן טהרתך
They count 30 [more] days [of Nezirus], and bring Korban Taharah. He says 'if I was Tamei, [last time] Korban Tum'ah was mine, and Korban Taharah was yours, and this (what we bring now) is my Korban Taharah. If I was Tahor, Korban Taharah was mine, and Korban Tum'ah was yours, and this is your Korban Taharah.'
מת אחד מהן אמר ר' יהושע יבקש אחד מן השוק וידור כנגדו נזיר
If one of them died, R. Yehoshua says, [Ploni, i.e. the other,] finds someone willing to vow corresponding to him;
ויאמר אם טמא הייתי הרי אתה נזיר מיד ואם טהור הייתי הרי אתה נזיר לאחר שלשים יום
Ploni says 'if I was Tamei, you are a Nazir starting now. If I was Tahor, you will be a Nazir after 30 days.'
וסופרים שלשים יום ומביאין קרבן טומאה וקרבן טהרה ויאמר אם אני הוא הטמא קרבן טומאה שלי וקרבן טהרה שלך ואם אני הוא הטהור קרבן טהרה שלי וקרבן טומאה בספק
They count 30 days [of Nezirus]. They bring (together) Korban Tum'ah and Korban Taharah. Ploni stipulates 'if I was Tamei, Korban Tum'ah is for me, and Korban Taharah is for you. If I was Tahor, Korban Taharah is for me, and Korban Tum'ah was Safek (brought due to the doubt).
וסופרים שלשים יום ומביאין קרבן טהרה ואומר אם אני הוא טמא קרבן טומאה שלי וקרבן טהרה שלך וזה קרבן טהרתי ואם אני הוא טהור קרבן טהרה שלי וקרבן טומאה בספק וזה קרבן טהרתך
They count another 30 days. They bring (together) Korban Taharah. Ploni stipulates - if I was Tamei, Korban Tum'ah was for me, Korban Taharah was for you, and this (what we bring now) is my Korban Taharah. If I was Tahor, Korban Taharah was mine, and Korban Tum'ah was Safek, and this is your Korban Taharah.'
אמר לו בן זומא מי שומע לו שידור כנגדו
Objection (Ben Zoma): Who will consent to accept Nezirus corresponding to him [on such conditions. He must observe the Isurim for 60 days, but he is credited only with 30 days of Nezirus!]
אלא מביא חטאת העוף ועולת בהמה ואומר אם טמא הייתי החטאת מחובתי והעולה נדבה ואם טהור הייתי העולה מחובתי והחטאת בספק
Rather, Ploni brings [after 30 days] Chatas ha'Of and Olas Beheimah. He says 'if I was Tamei, I fulfill my obligation with the Chatas, and the Olah is a Nedavah (voluntary Korban). If I was Tahor, I fulfill my obligation with the Olah, and the Chatas is Safek.'
וסופר שלשים יום ומביא קרבן טהרה ואומר אם טמא הייתי העולה ראשונה נדבה וזו חובה ואם טהור הייתי העולה ראשונה חובה וזו נדבה וזה שאר קרבני
He counts [another] 30 days and brings Korban Taharah, and says 'if I was Tamei, the first Olah was Nedavah, and this is my Chovah (obligation, i.e. Korban Taharah). If I was Tahor, the first Olah was Chovah; the current Olah is a Nedavah, and this is the rest of my Korban [Taharah].
א"ר יהושע נמצא זה מביא קרבנותיו חציים
Objection (R. Yehoshua): [If he was Tahor,] he brings his Korban [Taharah] in halves (the Olah now, and the rest after 30 days)!
אבל הודו חכמים לדברי בן זומא:
However, Chachamim agreed to Ben Zoma.
גמ' ולא סוף דבר כשאמר להן אחד ראיתי את אחד מכם שניטמא ואיני יודע אי זה מכם אלא אפילו אמר להם ראיתי אחד מכם שנזר ואיני יודע אי זה מכם שניהן נוהגין נזירות על פיו
(Gemara): This is not only when he told them 'I saw that one of you became Tamei, but I do not know which.' Rather, it is even if he says 'I saw that one of you accepted Nezirus, but I do not know which.' They both observe Nezirus based on his mouth. (They bring one Korban Taharah, and stipulate that it is for the Nazir.)
בשאינן מכחישין אותו אבל אם מכחישין אותו לא בדא
Limitation: This is when they do not contradict him. If they contradict him, it is not so.
WHEN IS ONE BELIEVED AGAINST WITNESSES? (Yerushalmi Perek 8 Halachah 1 Daf 38b)
היו (שניהן מכחישין) [צ"ל שניהן מכחישין - ספר ניר] ייבא כהדא
If there were two [who saw them] and [the possible Nezirim] contradict them, the law is like the following [Mishnah. We explained this like SEFER NIR];
עד אומר ניטמא [דף מג עמוד ב (עוז והדר)] והוא אומר לא ניטמאתי טהור
If one witness says '[Reuven] became Tamei', and he says 'I did not become Tamei', he is Tahor;
ב' אומרין ניטמאת והוא אומר לא ניטמאתי שניהן נאמנין ממנו דברי ר"מ
If two say 'you became Tamei', and he says 'I did not become Tamei', they are believed against him, R. Meir says so;
וחכ"א הוא נאמן ע"י עצמו
Chachamim say, he is believed about himself.
רב יהודה בשם רב [דף לט עמוד א] כיני מתניתא רבי מאיר מטמא רבי יהודה וחכמים מטהרים
(Rav Yehudah citing Rav): The Mishnah should say that R. Meir is Metamei, and R. Yehudah and Chachamim are Metaher.
אמר ר' יוחנן כיני מתניתא ר"מ מטמא ור' יהודה מטהר
(R. Yochanan): The Mishnah should say that R. Meir is Metamei, and R. Yehudah is Metaher.
מיליהון דרבנן מסייעין לר' יוחנן
The words of the following Rabanan support R. Yochanan;
דא"ר גוריון בשם ר' יוסי בן חנינה לא א"ר יודה אלא בטומאה ישנה שיכול לומר נטמאתי וטהרתי
(R. Guryon citing R. Yosi ben Chaninah): R. Yehudah said (was Metaher) only for an old Tum'ah, for [he has a Migo.] He could say 'I was Tamei, and I became Tahor.' (They did not mention Chachamim, for they hold that only R. Yehudah was Metaher.)
(ותני כן) [צ"ל ומודין חכמים לר' יהודה בחלבין הוא - קרבן העדה] הוא הדבר על ביאת המקדש [צ"ל אבל לא בטומאה - קרבן העדה]
Support (Beraisa): And Chachamim agree with R. Yehudah about [one who contradicts witnesses who say that he is liable for] eating Chelev, and the same applies to Bi'as Mikdash, but not to Tum'ah.
ויודון ליה בטומאה
Question: [Chachamim] should agree [to R. Yehudah also] about Tum'ah!
מפני טומאת נזיר (שאין) [צ"ל שכן - קהילת יעקב] אומר לו איכן הוא קרבנך שהבאת
Answer: [They do not,] due to Tum'as Nazir. If [he will say 'I was Tamei, and I became Tahor'], one says [back] to him '[if so], where is the Korban [Tum'ah] that you brought?!'
NOTE: Must one who brings Korban Tum'ah appoint witnesses who can testify that he brought it?! Perhaps they say that he became Tamei recently, so had he shaved Tiglachas Tum'ah, his hair would not be as long as it is now. Or, the Kohanim who served since then are sure that they did not offer Korban Tum'ah. Normally, one who has no reason to be mindful about something is prone to forget it (Bavli Shevu'os 41b). If Korban Tum'ah is very rare, or all Kohanim were nervous about eating it (see Bavli Nedarim 9b), this does not apply. (PF)
ויודון ליה בתרומה
Question: [Chachamim] should agree [to R. Yehudah also] about Terumah! (PNEI MOSHE - they say that he ate b'Shogeg, and he must return Chulin with an added Chomesh. He has a Migo; he could say that he ate b'Mezid. If we discuss another's Terumah, he says that he ate another's Chulin, and he will pay for it (PF). Alternatively, they say that he ate his own Terumah, e.g. what he inherited from his mother's father.)
עד כאן קשי רבי חנינה ר' מנא שמע לן מן דבתרה
Until here, R. Chaninah [asked when Chachamim agree with R. Yehudah, and] left this difficult. R. Mana learned from the Seifa [that in every case there is a Migo - SEFER NIR].
אמרו לו אם ירצה לומר מזיד הייתי
(Seifa): [Chachamim] said [to R. Meir, witnesses cannot obligate him a Korban if he denies it, for] he can say 'I was Mezid' (so I am exempt from a Korban)!
בשפחה חרופה מה אית לך שוגג חייב מזיד חייב
Question: Regarding [Bi'as] Shifchah, what [Migo] do you have? If he was Shogeg, he is Chayav [Asham]. If he was Mezid, he is Chayav [Asham]!
שיכול לומר לו היערתי אבל לא גמרתי
Answer #1: He can say 'I did Ha'ara'ah (the first stage of Bi'ah), but I did not finish [the Bi'ah.' One is liable for her only for a full Bi'ah. Surely the witnesses merely saw them behave like people having Bi'ah, but did not see how far the Ever entered!]
[דף לט עמוד ב] כיי דאמר רשב"ל נאנסתי מפני כשפים שעשת לי
Answer #2: He can say 'I was forced [to have Bi'ah with her] through witchcraft that she did to me.' (OHR SOMAYACH, Hilchos Ishus 24:19 - surely if one was warned not to do an Aveirah, and he transgressed, he is not believed afterwards to say that he was forced through witchcraft.)
בנזירות מה אית לך שוגג חייב מזיד חייב אנוס חייב
Question: Regarding Nezirus, what [Migo] do you have? If he was Shogeg, he is Chayav [Korban Tum'ah]. If he was Mezid, he is Chayav. If he was Ones, he is Chayav!
[דף מד עמוד א (עוז והדר)] [במדבר ו ט] בפתע לרבות השוגג בפתאום לרבות המזיד [צ"ל והאונס - קרבן העדה]
"B'Fesa" includes Shogeg. "Pis'om" includes Mezid and Ones.
תנאי היה בלבי לכשאטמא תיפקע נזירותי ממני תחול עלי נזירות אחרת מ"מ לא נתחייב בנזירות עד עכשיו
Answer: [He can say, when I accepted Nezirus,] there was a Tenai (stipulation) in my heart, that when I will become Tamei, Nezirus will be uprooted from me. [Even if he intended] 'and a new Nezirus will take effect on me', in any case he was not obligated in Nezirus until now (PNEI MOSHE).
(תניי היה בלבי לכשאטמא תפקע נזירותי ממני תחול עלי נזירות אחרת - קרבן העדה מוחקו) בשבועות מה אית לך שוגג חייב מזיד חייב
Question: Regarding Shevu'os, what [Migo] do you have? If he was Shogeg, he is Chayav [Korban Tum'ah]. If he was Mezid, he is Chayav!
תניי (בדברים) [צ"ל בנדרים - פני משה] אין תניי בשבועות
[You cannot say that he had a Tenai, for] there is a Tenai in Nedarim, but there is no Tenai in Shevu'os! (SHIREI KORBAN questions this, for also Shevu'os require that his mouth and heart are united.)
ואתיא כיי דמר רבי בא רב יהודה בשוגג בקרבנה ובמזיד בקרבנה אבל אם אמר סבור הייתי שאין זו שבועה פטור
Answer: It is like R. Ba said in the name of Rav Yehudah - whether he was Shogeg about (he did not know that a false oath obligates) the Korban or Mezid about the Korban (he is liable), but if he said 'I thought that this is not a Shevu'ah', he is exempt.
הא כל אילין מילייא לא מצי תנייה וכא מצי תנייה
All other matters, a Tenai does not help, but here, he can stipulate (he says, 'on condition that this is not a Shevu'ah' - SHIREI KORBAN).
(מה דרבי) [צ"ל רבי - כן נראה ע"פ רידב"ז] יוסי אמר פלוני אכל חלב והתריתי בו אינו לוקה אמר לו אחד חלב הוא והתרו בו שנים לוקה
(R. Yosi): [If a witness says] 'Ploni ate Chelev, and I warned him', he is not lashed. If one person told him 'this is Chelev', and two witnesses warned him, he is lashed;
ועיקר עדותו לא בעד אחד הוא
Is the primary testimony not through one witness (to establish the Isur)?
(ממה דרבי) [נראה שצ"ל רבי - ע"פ רידב"ז] יודה אמר פלוני נזיר וניטמא התריתי בו אינו לוקה
(R. Yehudah): [If a witness says] 'Ploni the Nazir became Tamei, and I warned him', he is not lashed;
אמר לו אחד נזיר [צ"ל אתה, כבסוטה ו:ב - קרבן העדה] והיה נוהג בנזירות על פיו ושתה יין וניטמא למתים והתרו בו שנים לוקה עיקר עדותו לא בעד אחד הוא
If one person told him 'you are a Nazir', and he conducted Nezirus based on his words, if he drank wine or became Tamei Mes, and two witnesses warned him, he is lashed. Is the primary testimony not through one witness?
(ממה דר') [נראה שצ"ל רבי - ע"פ רידב"ז] מנא אמר פלוני כהנת וזינת ובא עליה בעלה כהן והתריתי בו אינו לוקה
(R. Mana): [If a witness says] Plonis is a Kohenes, and she was Mezanah, and her husband, a Kohen, had Bi'ah with her, and I warned him, he is not lashed [for Zonah];
נסתרה בפני שנים אמר אחד מהם אני ראיתיה שניטמאת ובא עליה בעלה והתרו בו שנים לוקה ועיקר עדותו לא בעד אחד
If she was secluded in front of two, and one says 'I saw that she was defiled', and her husband (a Kohen) had Bi'ah with her, if two warned him, he is lashed. Is the primary testimony not through one witness? (SEFER NIR, Sotah 6:2 - he establishes it to discuss a Kohen, so he is lashed even according to R. Yosi ben Kiper, who says that there is no Lav for a Sotah.)
ומביאין קרבן טומאה וקרבן טהרה
(Mishnah): They bring (together) Korban Tum'ah and Korban Taharah.
הדא בעומד בסוף שלשים אבל בעומד בתוך שלשים ממתינין לו עד שלשים
Limitation: This is when [both] are at the end of the 30 [days], but if [one] is during the 30, [the other] waits for him until 30 (perhaps he is Tahor, and he cannot bring Korban Taharah before 30).
בשהיה זה נזיר שלשים וזה נזיר שלשים אבל אם היה זה נזיר שלשים וזה נזיר מאה ממתינין לו עד מאה
Limitation: This is when this one was a Nazir for 30, and this one was a Nazir for 30, but if this one was a Nazir for 30, and this one was a Nazir for 100, he waits for him until 100.