TO WHOM DOES TUM'AS HA'TEHOM APPLY? (Yerushalmi Perek 9 Halachah 2 Daf 43b)
מתני' נזיר שגילח ונודע שהוא טמא
(Mishnah): If a Nazir shaved (upon completing Nezirus) and then learned that he was Tamei:
אם טומאה ידועה סותר
If it was a known Tum'ah, he cancels (the days that he counted, and brings Korban Tum'ah and repeats Nezirus);
ואם טומאת התהום אינו סותר
If it was Tum'as ha'Tehom (an unknown Tum'ah), it does not cancel.
אם עד שלא גילח בין כך ובין כך סותר
If he found out before shaving, in either case he cancels.
כיצד ירד לטבול במערה ונמצא מת צף על פי המערה טמא
What is the case? If he went to immerse [in a Mikveh] in a cave, and [later Tum'as] Mes was found floating on the water, he is (assumed to be) Tamei;
נמצא משוקע בקרקע המערה ירד להקר טהור
If it was found buried in the floor of the cave - if he was Tahor, and entered the water merely to cool off, he is still Tahor;
ליטהר מטומאת המת [דף מט עמוד א (עוז והדר)] טמא שחזקת טמא טמא
If it was to become Tahor from Tum'as Mes (after Haza'os, he must immerse), he is Tamei.
וחזקת טהור טהור שרגלים לדבר:
One who had Chezkas Taharah is Tahor, for there are Raglayim l'Davar (reasons to say that his status did not change).
גמ' אמר רבי יוחנן מאן תנא אם גילח ואם לא גילח רבי אליעזר ברם כרבנין עד שלא נזרק הדם עליו
(Gemara - R. Yochanan): Who is the Tana who says that it depends on whether he shaved or did not shave [before he found out]? It is R. Eliezer. However, according to Rabanan [he cancels if he found out] before the blood was thrown for him.
עולא בר ישמעאל בשם רבי לעזר טעמא דרבי אליעזר [במדבר ו יח] וגילח הנזיר את שער ראש נזרו התורה תלת לנזירותו בשערו
(Ula bar Yishmael citing R. Lazar): R. Eliezer's source is "v'Gilach ha'Nazir Es Se'ar Rosh Nizro" - the Torah made his Nezirus dependent on his hair;
השלים לנזירותו לא הספיק לגלח עד שנודע לו בספק קבר התהום [צ"ל אינו - קהילת יעקב] סותר
If he finished his Nezirus and before he shaved he found out [that he became Tamei through] Safek Kever ha'Tehom, he does not cancel.
הפריש קרבנותיו ולא הספיק (לגלח) [צ"ל לזרוק דמן - קהילת יעקב] עד [דף מד עמוד א] שנתוודע לו קבר התהום
Question: If he finished his Nezirus and before Zerikas Dam [of his Korban], he found out about Kever ha'Tehom [what is the law according to Rabanan]?
אמר רבי זעירא קומי רבי מנא ולא מתניתא היא ולא הוא גילח הוא לא גילח כרבי ליעזר הוא עד שלא נזרק עליו הדם הוא משנזרק עליו הדם כרבנין
Answer (R. Ze'ira, in front of R. Mana): Does our Mishnah not teach this?! Does it not depend on whether he shaved or did not shave [before he found out] according to R. Eliezer, and [similarly] whether the blood was thrown for him or was not thrown for him according to Rabanan?! (We explained this like KEHILAS YAKOV Nazir 17/18.)
מניין לספק קבר התהום
Question: What is the source for Safek Kever ha'Tehom?
ר' יעקב בר אחא בשם רבנן [במדבר ט י] או בדרך רחוקה לכם מה (לכם) [צ"ל דרך - קרבן העדה] בגלוי אף כל דבר שהוא בגלוי יצא קבר התהום שאינו בגלוי
Answer (R. Yakov bar Acha citing Rabanan): "Oh b'Derech Rechokah Lachem" - just like Derech (a road) is exposed, so all [Tum'ah] that is exposed. This excludes Kever ha'Tehom, which is not exposed.
עד כדון עושי פסח נזיר מנין
Question: This teaches about one who offers [Korban] Pesach. What is the source for a Nazir?
רבי יוחנן בשם רבי [שם ו ט] וכי ימות מת עליו מה עליו שהוא בגלוי אף כל דבר שהוא בגלוי יצא קבר התהום שאינו בגלוי
Answer (R. Yochanan citing Rebbi): "V'Chi Yamus Mes Alav" - just like Alav is exposed, all [Tum'ah] that is exposed. This excludes Kever ha'Tehom, which is not exposed.
ציבור שניטמא בספק קבר התהום מהו שירצה עליו הציץ
Question: If a Tzibur became Tamei through Safek Kever ha'Tehom, is the Tzitz Meratzeh for them [that they should offer b'Taharah]?
ק"ו ומה אם יחיד שהורעתה כוחו בטומאה ידועה ייפיתה כוחו בקבר התהום ציבור שיפיתה כוחו בטומאה ידועה אינו דין שתייפה כוחו בקבר התהום
Answer: A Kal v'Chomer teaches this. An individual, you made him weak for a known Tum'ah (his Korban is not offered b'Tum'ah), and you made him strong for Kever ha'Tehom - a Tzibur, that you made it strong for a known Tum'ah (its Korban overrides Tum'ah), all the more so you should make it strong for Kever ha'Tehom!
קל שאתה מיקל ביחיד את מחמיר בציבור קל שאתה מיקל ביחיד שאם נתוודע לו לפני זריקה יעשה כמי שניטמא לאחר זריקה בשביל שלא ידחה לפסח שני את מחמיר עליו בציבור שאם נתוודע לו לאחר זריקה יעשה כמי שניטמא לפני זריקה בשביל (שלא יאכל) [צ"ל שיאכל - דפוס ויניציה, מרכבת המשנה] הבשר
Rebuttal #1: The leniency that you have for an individual, this is a stringency for the Tzibur! The leniency that you have for an individual, that if he found out before Zerikah, you consider him like one who became Tamei after Zerikah, that he is not pushed off to Pesach Sheni, this is a stringency for the Tzibur! (If you would not rely on the law of Tehom, the Tzibur offers b'Safek Tum'ah.) If it becomes known after Zerikah [that they were Tamei], they are like [a Tzibur] that became Tamei before Zerikah, so that the meat is eaten. (However, if you say that the Tzitz is Meratzeh for Safek Kever ha'Tehom, they offer b'Taharah, and if it becomes known after Zerikah, it is as if they became Tamei after Zerikah, so that the meat is not eaten.)
[דף מט עמוד ב (עוז והדר)] קל שאת מיקל בנזיר טהור את מחמיר בנזיר טמא
Rebuttal #2: (The Kal v'Chomer is invalid, for even for an individual, the law of Tehom it is not always a leniency!) The leniency that you have for a Nazir Tahor, you are stringent for a Nazir Tamei!
קל שאת מיקל בנזיר טהור שאם נתוודע לו לפני זריקה יעשה כמי שניטמא לאחר זריקה בשביל שלא יביא קרבן טומאה את מחמיר בנזיר טמא שאם נודע לו לאחר זריקה יעשה כמי שניטמא וחזר וניטמא בשביל שיביא קרבן טומאה על כל אחד ואחד
The leniency that you have for a Nazir Tahor, that if he found out before Zerikah, he does like one who became Tamei after Zerikah, that he does not bring Korban Tum'ah - you are stringent about a Nazir Tamei, that if he found out after Zerikah, you consider him like one who became Tamei and became Tamei again, so that he brings Korban Tum'ah for each [Tum'ah. We explained this like MERKEVES HA'MISHNEH, Hilchos Bi'as Mikdash 4:6.]
כהדא דתני ניטמא וחזר וניטמא מביא קרבן על כל אחד ואחד
This is like it was taught, if he became Tamei and became Tamei again, he brings Korban Tum'ah for each one.
עובד של פסח מהו שירצה עליו הציץ
Question: Oved (a Kohen offering) Pesach, is the Tzitz Meratzeh for him?
קל וחומר מה אם הבעלים שהורעתה כוחן בזקן וחולה ייפיתה כוחן בקבר התהום עובד שייפיתה כוחו בזקן וחולה אינו דין שתייפה כוחו בקבר התהום
Answer: A Kal v'Chomer teaches this. The owner, you made him weak for an old or sick man (we do not slaughter Pesach for him if he cannot eat a k'Zayis), and you made him strong for Kever ha'Tehom - Oved, that you made him strong if he is old or sick (if he can stand without shaking, he can serve), all the more so you should make him strong for Kever ha'Tehom!
לא אם אמרת בבעלים שייפיתה כוחן בשאר כל טומאות שבשנה תאמר בעובד שהורעתה כוחו בשאר כל הטומאות שבשנה הואיל והורעתה כוחו בשאר כל הטומאות שבשנה הורע כוחו בטמא מת בפסח
Rebuttal: No. If you say for the owner [that he is strong for Kever ha'Tehom] for you made him strong for all Tum'os during the year (he can send Korbanos through a Shali'ach), will you say [so] about Oved, that he is weak for all Tum'os during the year, he is weak for Tamei Mes on Pesach?!
מאי כדון
Question: What is the Halachah?
[דף מד עמוד ב] לכם בין לו בין לעובד שלו
Answer: "Lachem" - both for him (the owner) and his Oved (who offers his Pesach, only a known Tum'ah disqualifies them).
עד כדון עושי פסח נזיר מניין
Question: This teaches about those who offer Pesach. What is the source [to teach about a Kohen offering] for a Nazir?
ר' יוסי בי רבי בון בשם רב חסדא הוינן סברין מימר עליו לא על העובד שלו
Answer (R. Yosi bei R. Bun citing Rav Chisda): We thought to say [that the law of Tehom is] "Alav", and not for his Oved.
מן מה דתני הוא נזיר הוא עושה פסח הדא אמרה מה דנפל לדין נפל לדין
Retraction: Since [a Mishnah] taught [Nazir and Oseh Pesach together, this shows that] Nazir and Oseh Pesach have the same law. What was permitted to this one was permitted to this one.