1)

WHAT IS KEVER HA'TEHOM? (Yerushalmi Perek 9 Halachah 2 Daf 44b)

אי זה הוא קבר התהום המת שנקבר בקש ובתבן ובעפר ובצרורות אבל אם נקבר במים ובאפילה ובנקיקי הסלעים אינו עושה קבר התהום

(a)

Tosefta (Zavim 2:9): What is Kever ha'Tehom? A Mes was buried in straw, earth and pebbles. However, if it was buried in water, a totally dark place or a crevice in a rock, [since with difficulty one can see it, e.g. through a torch], it does not make Kever ha'Tehom.

כללו של דבר כל (שאת) [צ"ל שאי את - קרבן העדה] יכול לפנותו עושה קבר התהום וכל (שאי אתה) [צ"ל שאת - קרבן העדה] יכול לפנותו אינו עושה קבר התהום

(b)

The general rule is, any case in which you can (i.e. it is destined to) clear away [and buried elsewhere], it makes Kever ha'Tehom. Any case in which you cannot (are not destined to) clear it away, it does not make Kever ha'Tehom.

וקש ותבן אין את יכול לפנותו מתניתא דלא כרבי יוסי

(c)

Question: Is straw not destined to be cleared away? Is the Tosefta unlike R. Yosi?

דרבי יוסי אומר תבן וביטלו בטל

1.

(R. Yosi): If there was straw [over a Mes] and he was Mevatel it (decided to leave it there permanently), it is Batel. (Stam, i.e. without Bitul, we do not say that it is destined to be cleared away, so it is as if there is air over it!)

[דף נ עמוד א (עוז והדר)] רבי יוסי בי רבי בון בשם רב חסדא דברי הכל היא מה דאמר ר' יוסי בשבללו בעפר

(d)

Answer (R. Yosi bei R. Bun citing Rav Chisda): [The Tosefta] is like everyone. R. Yosi discussed when he mixed [the straw] with earth. (Then, Stam it is destined to be cleared away.)

יש תבן שהוא כעפר ועפר שהוא כתבן

(e)

Rebuttal: [R. Yosi says] there is straw that is like earth, and earth that is like straw. (This shows that he discusses Stam straw.)

תבן שאין יכול לפנותו הרי הוא כעפר ועפר שאת יכול לפנותו הרי הוא כתבן

1.

Straw that is not destined to be cleared away, it is like earth. Earth that is destined to be cleared away, it is like straw;

דבי ר' ינאי אמרי חיפהו מחצלות בטל

(f)

(D'Vei R. Yanai): If one covered [straw] with mats, it is Batel. (He will leave both of them there.)

איתא חמי מלאוהו מחצלות לא בטל חיפהו מחצלות בטל

(g)

Question: See [this is unreasonable]! If one filled [the house] with mats, it is not Batel (presumably, he will remove them). If one covered [straw] with mats, it is Batel?!

מילאהו חריות צריכה

(h)

Question: If one filled [the house] with date branches, this is a question [whether they are Batel].

רבי זריקן רבי אמי בשם ריש לקיש אפילו ריק

(i)

(R. Zerikan citing R. Ami citing Reish Lakish): Even [if he covered it with] spit (this is considered a covering).

אי זהו קבר התהום כל שאין אדם זוכרו

(j)

What is Kever ha'Tehom? It is any [grave] that no one remembers.

וחש לומר שמא אחד בסוף העולם בחזקת החי (בחיי) [צ"ל בחייה - קרבן העדה]

(k)

Question: You should be concerned lest someone at the end of the world remembers it (e.g. the one who buried him), and the Chazakah of [one who was] alive is that he is still alive!

תיפתר שמצאו קמצוץ

(l)

Answer: The case is, he found it Kamtzutz (his legs by his head. Surely he was not buried, rather, a rockpile fell on him.)

תני אין לך עושה קבר התהום אלא מת בלבד

(m)

(Beraisa): Nothing makes Kever ha'Tehom, except for a Mes.

הא נבילה לא קל וחומר

(n)

Question: A Neveilah, a Kal v'Chomer [teaches that also it makes Kever ha'Tehom]!

ומה אם המת (שאינו עושה משכב ומושב הרי הוא עושה קבר התהום נבילה שעושה משכב ומושב) [צ"ל שמטמא באהל עושה קבר התהום נבלה שאינה מטמאה באהל - קרבן העדה] אינו דין שתעשה קבר התהום

1.

A Mes is Metamei b'Ohel, yet [it has the leniency that] it makes Kever ha'Tehom. A Neveilah is not Metamei b'Ohel. All the more so it should make Kever ha'Tehom!

לאי זה דבר נאמר אין לך עושה קבר התהום אלא מת בלבד להוציא משכב ומושב

(o)

Answer: Why was it said 'nothing makes Kever ha'Tehom, except for a Mes'? It excludes [a Zav after he immersed on day seven; he makes] Mishkav u'Moshav. (If he will see an emission today, he is still Tamei. We do not say that since no one knows now, he is not Metamei Mishkav u'Moshav. Rather, what he sits on is Taluy; if he sees, it was Tamei from when he sat on it. We explained this like PNEI MOSHE.)

2)

FLOATING OR BURIED TUM'AH (Yerushalmi Perek 9 Halachah 2 Daf 44b)

רבי יוסי בי ר' בון אמר בר פיקה שאל לרבי [דף מה עמוד א] עד כדון במערה מקורה אפילו במערה שאינה מקורה

(a)

Question (R. Yosi bei R. Bun): Bar Pikah asked Rebbi [our Mishnah discusses only] a cave with a roof. (It is considered to be filled, so it is as if the Tum'ah rests.) Is it even a cave without a roof?! (If so, it is Safek Tum'ah floating on the water, which is always Tahor!)

סבר בר פיקה (אין - קרבן העדה מוחקו) ספק טומאה צפה על פני המים (טהור)

(b)

Remark: Bar Pikah thinks that Safek Tum'ah floating on the water [is Tahor even regarding Tum'as Mes].

אמר ליה רבי עדיין בר פיקה עומד בשטותו אין ספק טומאה צפה על פני המים טהור אלא שרץ אבל במת כעומד הוא

(c)

Answer (Rebbi): Bar Pikah is still in his folly. Safek Tum'ah floating on the water is Tahor only for a Sheretz, but for a Mes, it is as if [the Tum'ah] stands [even if there is no roof. We explained this like GILYONEI HA'SHAS];

כהדא דתאני כל הנזרקין ספיקן טהור חוץ מכזית מן המת [נראה שצ"ל וכל, כר' שמשון טהרות ד:ג בשם תוספתא] המאהילין שהן מטמאין מלמטן למעלן

1.

This is like it was taught, anything thrown [and it is a Safek whether or not they touched a Tahor person or Kli], the Safek is Tahor, except for a k'Zayis of a Mes, and all [Taharos that were thrown and perhaps] towered [above Tum'as Mes], and anyone who is Metamei (Kelim made to sit or lie on) below and above (e.g. a Zav or Zavah. We explained this like R. SHIMSHON Taharos 4:3.)

[דף נ עמוד ב (עוז והדר)] לית הדא פליגא על רבי יאשיה דרבי יאשיה אמר טומאה טמונה בקרקעו של בית [צ"ל אין - קרבן העדה, ספר ניר] הנזיר מגלח

(d)

Question: (Our Mishnah says that if Tum'ah was found buried in the floor of the cave, if he immersed from Tum'as Mes, he is Tamei.) Does it argue with R. Yoshiyah? R. Yoshiyah said that if Tum'ah is buried in the ground under a house, a Nazir does not shave [for it]!

אמר רבי יוחנן כאן מן הצד וכאן מכנגדן

(e)

Answer #1 (R. Yochanan): Here (R. Yoshiyah) discusses when [the Tum'ah] is to the side. (A Nazir does not shave for being under the same roof as it.) Our Mishnah teaches when he was directly over [the Tum'ah - OHR YAKOV].

ר' עזרה בשם רבי יודן אמר ואפילו תימר כאן וכאן מן הצד ותימר כאן וכאן מכנגדן מהו טמא טמא ואינו מגלח:

(f)

Answer #2 (R. Ezrah citing R. Yudan): You can even say that in both cases it is to the side, or in both cases it is directly over it. What [does our Mishnah mean] 'he is Tamei'? He is Tamei, but he does not shave.