WHEN MAY ONE MOVE A MES? (Yerushalmi Perek 9 Halachah 3 Daf 45a)
מתני' המוצא מת בתחילה מושכב כדרכו נוטלו ואת תפושתו מצא שנים נוטלן ואת תפושתן
(Mishnah): If one finds a Mes lying down, like normal, he may take it and its Tefusah (underlying soil, and bury them elsewhere. Also) if he finds two Mesim [he may take them and their Tefusah].
מצא שלשה אם יש בין זה לזה מד' אמות ועד שמונה כמלוא המיטה וקובריה הרי זו שכונת קברות בודק ממנו ולהלן עשרים אמה
If he finds three Mesim, if the distance between them is between four and eight Amos, like the length of the bier and those who bury it, [we assume that] this is a burial site. He must check 20 Amos [for more Mesim].
מצא אחד בסוף עשרים אמה בודק הימנו ולהלן עשרים אמה שרגלים לדבר
If he found one [other] Mes at the end of 20 Amos, he must check another 20 Amos from there, for there is supporting evidence (that there are more).
שאילו בתחילה מצאו נוטלו ואת תבוסתו:
Had he found [only this Mes within 20 Amos] at the beginning, he one Mes, he would take it and its Tefusah.
גמ' אי זהו מושכב כדרכו רגליו מפושטות וידיו על לבו אבל אם מצאו קמצוץ אני אומר גל נפל עליו והרגו
(Gemara): What is lying down normally? Its legs are spread and his hands are on his heart, but if he was found Kamtzutz (his legs by his head), I say that a rockpile fell on him and killed him.
והתני מצא שנים ראשיהם בצד מרגלותיהם נוטלן ואת תפוסתן
Question (Beraisa): If he found two [Mesim], their legs next to their heads, he takes them and their Tefusah.
סברין מימר קמצוץ
We are thinking [that the legs of each Mes are by its head, i.e.] Kamtzutz.
מהו ראשיהם בצד מרגלותיהם אמר רבי יצחק בי רבי אלעזר [דף מה עמוד ב] וכגון אילין נוניא צלייא רישי דהן גבי עוקציה דהן עוקציה דהן גבי רישיה דהן
Answer: What [does it mean] their legs next to their heads? R. Yitzchak bei R. Elazar said, it is like these fish tied on a string. The head of this one is by the tail of this one, and the tail of this one is by the head of this one.
רבי יצחק בר גופתא בעא קומי רבי מנא תמן את אמר מלקט עצם עצם והכל טהור וכא את אמר הכין
Question (R. Yitzchak bar Gufta, to R. Mana): There you say, [one who moves a grave that opened to his field - SHIREI TAHARAH Ohalos 16:5] he takes each bone, and all is Tahor, and here you say so [he takes the Mes and its Tefusah]?!
אמר ליה אמור דבתרה אם התקינו לקבר מתחילה יש לו תפוסה
Answer (R. Mana - Seifa): If it was prepared to be a grave from the beginning, it has Tefusah.
כמה הוא תפוסת קבר
Question: How much is Tefusas Kever?
קולף שלשה אצבעות עד מקום שהמוהל יורד
Answer: He takes three fingers, up to the extent that Mohel (liquid that exudes from the Mes) descends.
אמר רבי חסדא הדא אמרה מת מצוה מותר לפנותו
Question (R. Chisda): (Our Mishnah permits moving a Mes. Perhaps it was a Mes Mitzvah!) Does this show that one may move a Mes Mitzvah?!
אמר רבי זעירא תיפתר שנקבר שלא ברשות או שנקבר לשאלה
Answer (R. Ze'ira): (No.) [We assume that] it was buried without permission, or the place was lent [on condition to bury it temporarily and move it afterwards].
וחש לומר שמא מת מצוה הוא
Question: We should be concerned lest it was a Mes Mitzvah!
סבר ר' זעירא שאין מיתי מצוה מצויין
Answer: R. Ze'ira holds that Mes Mitzvah is not common. (If there is no publicity that there was a Mes Mitzvah, we need not be concerned for it.)
נמצאתה אומר שלשה מיני קברות הן קבר הנמצא מפנין אותו פינהו מקומו (טהור) [צ"ל טמא - קרבן העדה] ואסור בהנייה
(Beraisa): It turns out that there are three kinds of graves. A grave that is found, we may move it. [After] one moved it, its place is Tamei and it is Asur b'Hana'ah (i.e. one may not eat, drink or be frivolous there - KESEF MISHNEH Hilchos Tum'as Mes 8:5);
קבר הידוע אין מפנים אותו פינהו מקומו טהור ומותר בהנייה
A known grave, we do not move it. If one moved it, its place is Tahor, and one may benefit from it;
קבר שהוא מזיק את הרבים מפנין אותו פינהו מקומו טמא ואסור בהנייה
If a grave harms the public, one may move it. After he does so, its place is Tamei and one may not benefit from it.
הורה רבי אבא בר כהן בכפר עקביה מקומו מותר בהנייה
R. Aba bar Kohen ruled in Kefar Akaviyah that its place is Tahor, and one may benefit from it.
מה ופליג
Question: Does he argue [with the Beraisa]?!
כאן בשקדם הוא את העיר וכאן בשקדמתו העיר
Answer: (He does not argue.) Here (the Beraisa) is when [the grave was there] before the city [was built], and here (R. Aba bar Kohen) is when the city was there before [the grave].
תני קבר שהקיפתו העיר משלש רוחות מפנין אותו
(Beraisa): If a cemetery surrounds a city in three directions (surely it harms the public, so) one may move it.
משתי רוחות אית תניי תני מפנין אותו אית תניי תני אין מפנין אותו
If it surrounds it in two directions - some teach that one may move it, and some teach that one may not move it.
אמר רב חסדא מאן דאמר מפנין אותו בנתון בתוך (שבעים אמה ושיריים) [צ"ל לחמישים אמה - ספר ניר] מאן דאמר אין מפנין אותו בנתון חוץ (לשבעים אמה ושיריים) [צ"ל לחמישים אמה - ספר ניר]
Version #1 (Rav Chisda): (They do not argue.) The one who says that one may move it, this is when it is within 50 Amos [of the city]. The one who says that one may not move it, this is when it is outside 50 Amos.
מאן דאמר מפנין אותו בעשוי כמין ג"ם מאן דאמר אין מפנין בעשוי כמין היא
Version #2: The one who says that one may move it, this is when [the cemetery is shaped] like a Gam (the Greek letter Gamma, i.e. two adjacent sides of a square). The one who says that one may not move it, this is when it is like it (the city, i.e. on two opposite sides. We explained this like PNEI MOSHE.)
כל הקברות מתפנין חוץ מקברי המלך ומקברי הנביא
All graves [within 50 Amos of the city], we move them [lest people become Tamei through them], except for graves of a king and graves of a Navi.
[צ"ל ר' עקיבא אומ' אף קבר המלך וקבר הנביא מתפנין - תוספתא בבא בתרא א:יא]
R. Akiva says, even the grave of a king and the grave of a Navi are moved.
אמרו לו לר"ע והלא קיברי (בני דוד מתפנין וקיברי בני) [צ"ל בית דוד וקבר - תוספתא בבא בתרא א:יא] חולדה היו בירושלים ולא נגע אדם בהן לפנותן מעולם
Question (to R. Akiva): The graves of Beis David and the grave of [the prophetess] Chuldah were in Yerushalayim, and no one ever touched them to move them! (MAHARIT 2 YD 37 - initially they were outside the city, and after they enlarged the city, they were inside.)
אמר להן ר' עקיבה משם ראיה מחילה היה שם ומשם היתה טומאה מקדדת ויוצאה לנחל קדרון
Answer (R. Akiva): Do you bring a proof from there? There was a tunnel there, and from there the Tum'ah went out to Nachal Kidron! (It was open to there, so it is not Metamei one who passes over it.)
CHECKING FOR A BURIAL SITE (Yerushalmi Perek 9 Halachah 3 Daf 45b)
תמן תנינן ועושה חצר על פתח המערה שש על שש כמלא המיטה והכא הוא אמר הכין
Question: A Mishnah teaches 'one makes a Chatzer at the opening of the [burial] cave six by six Amos, like the length of the bier [and those who bury it]', and here you say so (eight Amos is the length of the bier and those who bury it)!
תמן מלא המיטה (עומדת) [צ"ל עוברת - אליהו רבה אוהלות טז:ג] ברם הכא מלוא מיטה חוזרת
Answer: There, [it suffices for the seller to give a Chatzer of minimal size, for] the full length of the bier to pass [with difficulty]. However, here, [we are concerned lest he gave extra room to allow] the full length of the bier to turn around. (We explained this like ELIYAHU RABAH.)
עד איכן
Question: How much [is called those who bury it]?
עד כדי נושאי המיטה וחילופיהן וחילופי חילופיהן
Answer: It is those who carry the bier, Chilufeihen (those who alternate with them), and Chilufei Chilufeihen.
תמן תנינן כרם שהוא נטוע על פחות מארבע אמות ר"ש אומר אינו כרם וחכ"א כרם [דף מו עמוד א] ורואין את האמצעיות כאילו אינן
(Mishnah): A vineyard [in which the rows of vines are] planted less than four Amos [from each other], R. Shimon says, it is not a vineyard. Chachamim say, it is a vineyard, and we view the middle ones as if they are not (and what remains is planted properly, between four and eight Amos apart).
שמעון בר בא בשם רבי יוחנן כשם שהן חולקין כאן כך הן חולקין בשכונת קברות
(Shimon bar Ba citing R. Yochanan): Just like they argue here [about a vineyard], they argue about a burial site (if the Mesim are too close together).
אמר רבי יונה ולא דמייא תמן יש עליהן שכונת קברות ברם הכא אין עליה שכונת קברות
Rebuttal #1 (R. Yonah): These are different! There (if they are spaced like the Mishnah says), they are a burial site. However, here, (if they are spaced too densely), they are not a burial site. (They did not intend to leave them like this permanently. We explained this like PNEI MOSHE.)
אמר רבי יוסי ולא דמייא תמן מרווחין ורצפן במחלוקת רצופין וריווחן דברי הכל
Rebuttal #2 (R. Yosi): These are different! There if they were spaced sparsely, and he [planted in between and] made them dense, [the Tana'im] argue. There if they were dense, and he [uprooted some and] made them sparse, all agree [that it is a vineyard];
ברם הכא מהו פליגין בשבא ומצאן רצופין רבי שמעון אומר גל נפל עליהן ורצפן ורבנן אמרי מרווחין היו ורצפן
However, here, when do they argue? It is when he came and found them dense. R. Shimon says, [no one was buried there intentionally]; a rockpile fell on them [and killed people], and made them dense. Rabanan say, they were [buried there] sparsely; a rockpile fell [and killed people in between], and made them dense. (All agree that if people intentionally buried more Mesim and made them dense, it is not a burial site.)
עד כמה מטריחין עליו
Question: (If he finds three Mesim... he checks 20 Amos for more Mesim. How much do we burden him? (Does he check 20 in each direction, or 10 in this direction and 10 in the opposite direction?)
רבי יוסי בשם רבי מיישא בר ירמיה עד ארבעים אמה בדק עשרים ומצא בודק (עד עשר בדק עשרים ומצא בודק עד עשר) [צ"ל עוד עשרים - פני משה]
Answer #1 (R. Yosi citing R. Maisha bar Yirmeyah): It is until 40 Amos (20 in each direction). If he checked 20 and found, he checks another 20.
אית תניי תני בדק עשר ומצא בודק עד עשר בדק עשר ומצא בודק עד עשר:
Answer #2: Some teach that [he checks 20 in all, 10 in each direction]; if he checked 10 and found [another Mes], he checks up to [another] 10. If he checked 10 and found, he checks up to 10. (We explained this like PNEI MOSHE.)
LAWS THAT CHANGE AFTER ONE IS DECLARED TAMEI (Yerushalmi Perek 9 Halachah 4 Daf 46a)
מתני' כל ספק נגעים בתחילה טהור עד שלא נזקק לטומאה
(Mishnah): Any Safek about a Nega (an appearance of Tzara'as) at the beginning is Tahor, until he was made [fully] Tamei (Muchlat);
משנזקק לטומאה ספיקו טמא
Once he was Muchlat, a Safek is Tamei.
בשבעה דרכים בודקין את הזב עד שלא נזקק לטומאה במאכל במשתה במשא בקפיצה בחולי במראה ובהירהור
In seven ways we check a Zav (i.e. a man who had an emission of Zov, i.e. uncooked semen) before he was established to be Tamei (a Zav - if the emission could be due to) eating or drinking (too much, or foods that induce emissions, carrying a heavy) load, jumping, sickness, a sight, or thoughts;
ומשנזקק לטומאה אין בודקין אותו אונסו וספיקו ושכבת זרעו טמאים שרגלים לדבר:
Once he was established to be Tamei, we do not check him. His Ones and his Safek (these will be explained) and his semen are Tamei, for there are Raglayim l'Davar.
גמ' [ויקרא יג כב] וטמא אותו את הוודאיי הוא מטמא אינו מטמא את הספק לעולם הוא (בטומאתו עד שידע שטהר) [צ"ל בטהרתו עד שידע שניטמא - קרבן העדה]
(Gemara): "V'Timei Oso" - he is Metamei a Vadai. He is not Metamei a Safek. He remains in his Taharah until he knows that he became Tamei.
[שם כג] וטיהרו את הוודאיי הוא מטהר אינו מטמא את [דף מו עמוד ב] הספק לעולם הוא (בטהרתו עד שידע שניטמא) [צ"ל בטומאתו עד שידע שטהר - קרבן העדה]
"V'Tiharo" - he is Metaher a Vadai. He is not Metaher a Safek. He remains in his Tum'ah until he knows that he became Tahor.
כתיב [ויקרא טו לג] והדוה בנידתה והזב את זובו מה נידה מטמא מאונסים אף הזב מטמא מאונסים
It says "veha'Davah n'Nidasah veha'Zav Es Zovo" - just like a Nidah becomes Tamei through Ones, also a Zav becomes Tamei through Ones.
מעתה אפילו מראייה הראשונה
Question: If so, even the first sighting (should be Tamei through Ones)!
אמר רבי זעירא לכשייעשה כנידה אונסו
Answer (R. Ze'ira): When he becomes like a Nidah (i.e. a Zav, who is Tamei for seven days, he becomes Tamei) his Ones [cancels his count of seven clean days. However, a third sighting b'Ones does not obligate a Korban, like R. Lazar in Megilah 1:8 - OHR SOMAYACH Hilchos Mechusarei Kaparah 2:5.]
אמר רבי אלעזר אונסו ממש ספיקו ספק זוב ספק קרי
(R. Elazar): 'His Ones' refers to true Ones (e.g. he was struck or frightened). 'His Safek' is Safek Zov, Safek semen.
זובו ושכבת זרעו בלא כך אינו מטמא
Question: Are his Zov and semen not Tamei without [becoming a Zav]?!
אלא שאין תולין בה מעת לעת:
Answer: [After he became a Zav], we do not attribute Zov [to semen that he saw] within the previous 24 hours. (Zov cancels all the days he counted; semen cancels only that day.)