נדה דף סו. א
רואה מחמת תשמיש כמה פעמים צריך להחזיקה? [תוד"ה ונאמנת].
ראתה ג' פעמים מחמת תשמיש באופנים דלהלן, האם מהני לה בדיקה? [תוד"ה ותבדוק].
תחת בעלה הראשון או השני | תחת בעלה השלישי | |
לרש"י | לא מהני | מהני |
לתוס' | מהני | מהני |
נדה דף סו: א
דברים דלהלן מה דינם לכתחילה ובדיעבד? [תוד"ה כל].
לכתחילה | בדיעבד שלא עשה | |
לענין לעשות בילה | בעינן | אינו מעכב |
לענין ביאת מים בבית הסתרים | לא בעינן [3] | אינו מעכב |
[1] ולכן כתב רש"י (בד"ה דברי רבי), שכל הרישא היא דוקא כרשב"ג ולא כרבי.
[2] ביארו תוס' דכמו שבוסתות שאינם רגילות אינה קובעת בפחות מג' פעמים גם לרבי, כך ברואה מחמת תשמיש מודה רבי שאינה קובעת עד ג' פעמים, ולכך הרישא היא לכו"ע.
[3] וביארו התוס', דהגם שלגבי בילה עכ"פ בעינן לכתחילה, היינו לגבי מצות שעדיף שיעשה אותם בדרך הטובה ביותר, אולם לגבי טבילה שהעיקר הוא לא הטבילה אלא שיהיה טהור, וכיון שאמרה תורה שהוא טהור גם כשלא נכנסו מים לבית הסתרים, לכך אפי' לכתחילה לא צריך שיכנסו מים לבית הסתרים.