1)

TOSFOS DH uva'Shevi'is Nami Ya'avod

תוספות ד"ה ובשביעית נמי יעבוד

(SUMMARY: Tosfos explains how this shows that the years are me'Es la'Es.)

וא"ת הא תינח שנת ששית אלא בתחלה אימא ל' יום לפני ראש השנה יהיו חשובים שנה ומשם ואילך ה' שנים שלמים

(a)

Question: Granted, the sixth year [must be complete]. However, at the beginning, we should say that 30 days before Rosh Hashanah are considered a year, and after that [he works only] five full years! (Maharsha -"uva'Shevi'is" teaches that 30 days in the sixth year do not count like a full year, for if so, he would not leave in the seventh! Rather, he works the entire sixth year, and leaves at the start of the seventh. However, what is the source that the first year is complete? Perhaps a month before Rosh Hashanah suffices to be considered the first year, and Rosh Hashanah begins the second year!)

ויש לומר כיון דגלי קרא דששית הויא שנה שלמה הוא הדין דראשונה בעינן שלמה.

(b)

Answer: Since the Torah revealed that the sixth is a full year, likewise the first year must be complete.

2)

TOSFOS DH Rav Gidal Amar Rav l'Erchin

תוספות ד"ה רב גידל אמר רב לערכין

(SUMMARY: Tosfos explains how Rav Gidal can explain Rav.)

וא"ת כיון דבערכין מוקי לה א"כ הדרא קושיא לדוכתין דלרב גידל לא משכח רב תנא כוותיה

(a)

Question: Since he establishes it for Erchin, the question returns. According to Rav Gidal, there is no Tana [who requires full years for Seris and Ailonis] like Rav!

וי"ל דקסבר רב תנא הוא ופליג.

(b)

Answer: He holds that Rav is a Tana, and he argues [with the Beraisa].

3)

TOSFOS DH Amar R. Elazar Halachah k'R. Yosi ben Kiper

תוספות ד"ה אמר ר"א הלכה כר' יוסי בן כיפר

(SUMMARY: Tosfos explains why this is not counted among the places where we rule like R. Eliezer.)

וא"ת והא רבי אלעזר גופיה פסיק בפ"ק (לעיל ח.) כרבי אליעזר בד' ותו לא

(a)

Question: R. Elazar himself ruled above (8a) like R. Eliezer in four places, but no where else!

וכ"ת דהך דהכא לא חשיב משום דר' יוסי בן כיפר קאי כוותיה

1.

Suggestion: This is not counted, because R. Yosi ben Kiper holds like him. (He counts only places in which no other Tana taught like R. Eliezer.)

הא חשיב נמי התם ההיא דד' נשים אע"ג דרבי יהושע קאי כוותיה

2.

Rejection - Question: There, he counts also the law of four women [who are Dayan Shatan], even though R. Yehoshua holds like him (R. Eliezer)!

אלא משום דרבי יהושע מרבי אליעזר קבלה

i.

Answer: Rather, [you must say that he counts four women] because R. Yehoshua received the law from R. Eliezer.

הכא נמי רבי יוסי משמיה דרבי אליעזר קאמר לה

ii.

Summation of rejection: Also here, R. Yosi ben Kiper said his law in the name of R. Eliezer!

וי"ל משום דהכא קאי רבי כוותיה כדקאמר וכן הורה רבי בלוד ולא מכח רבי אליעזר פסיק

(b)

Answer #1: Here, it is because Rebbi holds like him, like it says "and so Rebbi ruled in Lud." He did not rule [like this] due to R. Eliezer.

א"נ דוקא במשניות אמר בפ"ק דהלכתא כוותיה בארבע.

(c)

Answer #2: Only regarding Mishnayos, [R. Elazar] said above (8a) that the Halachah follows him in [only] four places.

4)

TOSFOS DH Ba Siman, R. Meir Omer Lo Choletzes v'Lo Misyabemes

תוספות ד"ה בא סימן, ר"מ אומר לא חולצת ולא מתיבמת

(SUMMARY: Tosfos explains the significance of the upper Siman according to R. Meir.)

וא"ת ולר' מאיר למה הוזכר סימן העליון כיון דלא סמכינן עליה

(a)

Question #1: According to R. Meir, why was the upper Siman mentioned, since we do not rely on it?

ולעיל נמי דתנא איזהו סימנים ומפרש ר"ת דאבוחל קאי

(b)

Question #2: Also above (47a), it taught "which are Simanim?", and R. Tam explained that this refers to Bochel (a Siman of Na'arus, and presumably also here the Tana'im discuss this)!

וי"ל דאיצטריך לענין עונשים וקידושין ומילי טובא דרוב פעמים תחתון אתי ברישא כדקאמר בגמרא

(c)

Answer: We need this regarding punishments and Kidushin and many other things, for most of the time the lower Siman comes first, like it says in the Gemara;

וא"נ (צ"ל וא"כ - ערול לנר) אי חזינן עליון מסתמא כבר בא התחתון וגדולה היא וצריכה גט לקדושין וגם אסור באחותה.

1.

If so, if we see the upper Siman, presumably the lower Siman already came, and she is an adult, and she needs a Get [if she wants to marry someone else] for Kidushin [that she received herself], and he (the Mekadesh) is forbidden to her sister.

5)

TOSFOS DH v'Chachamim Omrim Oh Choletzes Oh Misyabemes

תוספות ד"ה וחכ"א או חולצת או מתיבמת

(SUMMARY: Tosfos explains that this is unlike R. Yosi.)

אפילו היא קטנה מתיבמת לרבנן דר"מ דלא חיישי למיעוטא גבי ההיא דקטן וקטנה לא חולצין כו'

(a)

Explanation: Even if she is a minor, she [may] do Yibum according to Rabanan who argue with R. Meir, who are not concerned for the minority [of minors who are Ailoniyos], regarding "a Katan and Ketanah do not do Chalitzah..."

אבל לחליצה בעינן שתהא גדולה כדאמר נמי התם יפה אמרת שאין חולצין איש כתיב בפרשה ומקשינן אשה לאיש

1.

However, regarding Chalitzah we require that she is an adult, like it says also there 'you said properly that a Katan cannot do Chalitzah, for "Ish" is written in the Parshah', and we equate a woman (Yevamah) to a man (Yavam)

ולית להו דרבי יוסי דאמר בפרק מצות חליצה (שם דף קה:) אשה בין גדולה בין קטנה.

2.

They do not hold like R. Yosi, who said in Yevamos (105b) that the woman (Yevamah) can be an adult or minor.

48b----------------------------------------48b

6)

TOSFOS DH R. Shimon ben Gamliel Omer Benos Kefarim v'Chulei

תוספות ד"ה רבן שמעון בן גמליאל אומר בנות כפרים כו'

(SUMMARY: Tosfos points out that this is unlike Rabanan and unlike R. Meir.)

פליג אדרבנן דאמרי בכולהון ממהר לבא התחתון

(a)

Explanation: He argues with Rabanan who say about all of them that the lower Siman comes quickly (before the upper Siman);

ואדר"מ נמי פליג דהא ר' מאיר לא מפליג בין כרכים לכפרים.

1.

He argues also with R. Meir, for R. Meir does not distinguish between cities and villages.

7)

TOSFOS DH bi'Shlama Lifnei ha'Perek v'Chulei d'Iy Mishtachechei Le'acher ha'Perek Shuma Ninhu

תוספות ד"ה בשלמא לפני הפרק כו' דאי משתכחי לאחר הפרק שומא נינהו

(SUMMARY: Tosfos explains the reasons for the Bedikos.)

פירש בקונט' ולא תחלוץ

(a)

Explanation (Rashi): [If the same hair is there before and after the Perek,] she may not do Chalitzah.

והדין עמו דליכא לפרושי שומא נינהו ותמאן דהא קתני בסיפא דאינה נאמנת לומר קטנה היא ותמאן

(b)

Support: We cannot explain that it is Shuma, and she may do Mi'un, for the Seifa teaches that she is not believed to say that she is a minor, and she may do Mi'un.

וא"ת אמאי בודקין אותה לא תבדוק ותחלוץ לאחר הפרק

(c)

Question: Why do we check her? She should not check, and she will do Chalitzah after the Perek!

דהא השתא סבר המקשן דחזקה דהביאה סימנין דקאמר רבא דהויא לחליצה

1.

Now, the Makshan holds that the Chazakah that she brought Simanim, which Rava said, is for Chalitzah!

ולמאי דמשני נמי דבחליצה בעי בדיקה נבדוק אחר הפרק ותו לא

2.

Strengthening of question: Also according to the answer, that Chalitzah requires checking, we should check only after the Perek!

דליכא למיחש שמא מלפני הפרק באו והוו שומא

3.

Suggestion: We are concerned lest they came before the Perek, and they are Shuma.

דהא דוקא כי ראו אותם לפני הפרק קאמר הכא דשומא נינהו אבל אם לא ראו אותם מקודם משמע דאין לנו לחוש

4.

Rejection: Only when they saw them (the hairs) before the Perek, we say here that they are Shuma, but if they did not see them before, it connotes that we are not concerned!

ובשלהי מצות חליצה (יבמות דף קה:) נמי דאמר ליה רבי לאבדן זיל בדקה מסתמא לא בדקוה לפני הפרק

5.

Support #1 (for rejection): Also in Yevamos (105b, a girl came to do Chalitzah, and), Rebbi said to Avdan "go check her." Presumably, they did not check her before the Perek.

וכן משמע בפרק מי שמת (ב"ב דף קנה.) גבי בני ברק דקאמר מהו לבודקו

6.

Support #2: In Bava Basra (155a), regarding [a youth who sold property in] Benei Berak [and died], it says "may we check him [to see if he was an adult]?"

אלמא אי משתכחי ביה (הגהת בארות המים) סימנים לא אמרינן דלפני הפרק באו

i.

Inference: If Simanim are found in him, we do not say that they came before the Perek.

וי"ל דהא דקאמר דבודקין אותן היינו לכתחילה

(d)

Answer #1: We say that we check them, i.e. l'Chatchilah.

א"נ בודקין לאו דוקא אלא כלומר דאם בדקו דמהני בדיקתן קאמר

(e)

Answer #2: "We check them" is not precise. It means that if they checked, the Bedikah helps (if we find Simanim before the Perek, we do not rely on those hairs after the Perek).

וא"ת אמאי פריך אלא לאחר הפרק למה לי בדיקה הא נפקא מינה שאם בדקו ולא מצאו שום שערות או שמצאו אותן שערות עצמן דאינה חולצת כמו שאנו מפרשים בדיקה דלפני הפרק

(f)

Question: Why do we ask "why do we check after the Perek?" This is relevant, for if they checked and did not find any hairs, or they found the same hairs, she does not do Chalitzah, just like we explained Bedikah before the Perek!

ויש לומר דהך בדיקה דלאחר הפרק משמע ליה דהיינו להחזיקה כגדולה

(g)

Answer: This Bedikah after the Perek, it connotes to him (the Makshan) that it is in order to establish her to be an adult;

דאי להחזיקה כקטנה א"כ תוך הפרק אמאי אינן נאמנות

1.

If it were to establish her to be a minor, why aren't they believed within the Perek?

השתא אחר הפרק נאמנות כ"ש תוך הפרק

i.

They are believed after the Perek. All the more so, [they should be believed] within the Perek!

ולכך פריך דבלא בדיקה נמי מחזקינן לה כגדולה.

2.

Therefore, he asks that even without the Bedikah, we establish her to be an adult.

8)

TOSFOS DH Iybo'is Eima R. Yehudah ve'a'Toch ha'Perek v'Iy Bo'is Eima...

תוספות ד"ה איבעית אימא רבי יהודה ואתוך הפרק ואי בעית אימא...

(SUMMARY: Tosfos explains in what cases we rely on women's Bedikah.)

וא"ת ומאי קאמר דנאמנת לומר גדולה היא שלא תמאן מה צריך לנאמנות הא בלאו הכי לא ממאנת

(a)

Question: Why does it say that she is believed to say that she is an adult, so she cannot do Mi'un? Why do we need her credibility? Even without this, she cannot do Mi'un!

ואפילו אמרה קטנה היא אינה נאמנת כדקתני סיפא אבל אינה נאמנת לומר קטנה היא ותמאן

1.

Even if she says that she is a minor, she is not believed, like the Seifa teaches "but she is not believed to say that she is a minor, to do Mi'un"!

וי"ל דנפקא מינה שאם בדקו אנשים אחר בדיקתה ולא מצאו שערות אפ"ה לא תמאן

(b)

Answer: This is relevant, that if men checked her after she (a woman) checked, and they did not find hairs, even so, she may not do Mi'un;

ואי לאו נשים הוה ממאנת שפיר דאפילו למ"ד חוששים שמא נשרו היינו דוקא לאחר הפרק לר' יהודה משום דרבא דחזקה שהביאה סימנין

1.

If not for [the checking of] women, she would properly do Mi'un, for even according to the opinion that we are concerned lest they fell, this is only after the Perek, according to R. Yehudah, due to [the teaching of] Rava, that there is a Chazakah that she brought Simanim;

אבל תוך הזמן לרבי יהודה דליכא חזקה או אחר זמן לר"ש דלית ליה חזקה דרבא אין חוששין שמא נשרו

2.

However, within the time according to R. Yehudah, that there is no Chazakah, or after the time according to R. Shimon, who argues with Rava's Chazakah, we are not concerned lest they fell out.

והשתא שאמרו הנשים שהיו שערות נאמנות ולא תמאן

3.

Now that women said that there were hairs, they are believed, and she may not do Mi'un.

ואע"ג דאפילו תוך הזמן לר' יהודה דליכא חזקה או אחר זמן לר"ש אינה ממאנת

(c)

Implied question: Even within the time according to R. Yehudah, when there is no Chazakah, or after the time according to R. Shimon, she may not do Mi'un!

אהני חזקה דרבא לבדקו ולא מצאו שערות דמשום חזקה אמרינן דנשרו כדפסיק לעיל

(d)

Answer: Rava's Chazakah helps for when they checked and did not find hairs. Due to the Chazakah, we say that they fell out, like he ruled above.

והילכתא חוששין שמא נשרו והוא שבעל לאחר זמן

(e)

Pesak: The Halachah is, we are concerned lest they fell out. This is if he had Bi'ah [with her] after [the] time [of adulthood. If she was an adult, this made Kidushin mid'Oraisa.]

וא"ת ונאמנת לומר קטנה היא שלא תחלוץ מאי אהני נאמנת הלא אפילו אמרה יש שערות אינה נאמנת כדקתני סיפא אינה נאמנת לומר גדולה היא כו'

(f)

Question: [The Beraisa said that] she is believed to say that she is a minor, so she cannot do Chalitzah. How does her credibility help? Even if she says that there are hairs, she is not believed, like the Seifa teaches "she is not believed to say that she is an adult...!"

וי"ל דנאמנת לומר שאותן שערות היו קודם הפרק

(g)

Answer: She is believed to say that those hairs were there before the Perek;

דאי לאו האשה הוה אמינא אחר הפרק באו וחלצה כדפרישית (הגהה בגליון) לעיל.

1.

If not for [the Bedikah of] the woman, one would have thought that they came after the Perek, and she may do Chalitzah, like I explained above [in the previous Dibur].

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF