1)

MISCARRIAGES OF NON-HUMAN FORMS (Yerushalmi Perek 3 Halachah 2 Daf 9b)

[דף ט עמוד ב] מתני' המפלת כמין קליפה כמין שערה כמין עפר כמין יבחושין אדומין תטיל למים אם נמחו טמאה

(a)

(Mishnah): If one was Mapeles k'Min (something resembling) a scab, hair, earth or red mosquitoes (Aruch - worms), she casts it into water. If they dissolve, she is Tamei.

המפלת כמין דגים חגבים שקצים ורמשים אם יש עמהן דם טמאה ואם לאו טהורה

(b)

If one was Mapeles k'Min fish, grasshoppers, Shekatzim or Remashim (insects or swarming creatures) -- if blood came out with them, she is Teme'ah. If not, she is Tehorah.

המפלת כמין בהמה חיה ועוף בין טמאין בין טהורין אם זכר תשב לזכר אם נקיבה תשב לנקיבה אין ידוע תשב לזכר ולנקיבה דברי ר''מ

(c)

R. Meir says, if she was Mapeles k'Min a Behemah, Chayah or bird, whether Tamei or Tahor - if it is male, she sits (observes Tum'as Yoledes) Zachar; if it is female, she sits (for Yoledes) Nekevah. If we do not know the gender, she sits for (adopts the stringencies of Yoledes) Zachar and Nekevah.

וחכמים אומרים כל שאין בו מצורת האדם אינו וולד:

(d)

Chachamim say, non-human forms are not considered children. (She is not a Yoledes.)

גמ' רבי חנינה בשם ר''ש בן לקיש תטיל לפושרין

(e)

(Gemara - R. Chaninah citing Reish Lakish): [In the Reisha,] she casts it in warm water.

והתנינן המפלת כמין דגים וחגבים שקצים ורמשים אם יש עמהן דם טמאה ואם לאו טהורה

(f)

Question (Mishnah): If one was Mapeles k'Min fish, grasshoppers, Shekatzim or Remashim, if blood came out with them, she is Teme'ah. If not, she is Tehorah.

ותטיל לפושרין

1.

She should cast it into warm water!

הדא ילפה מן ההיא וההיא ילפה מן הדא

(g)

Answer: This (the Reisha) is learned from that (the Seifa), and that is learned from this;

הדא ילפה מן ההיא שאם נמחו טמיאה ואם לאו טהורה

1.

This is learned from that - if they dissolve, she is Tamei. If not, she is Tahor. (Our Mishnah did not explicitly discuss if they do not dissolve.)

וההיא ילפה מן הדא שאם יש עמהן דם טמיאה ואם לאו טהורה ותטיל לפושרין.

2.

And that is learned from this - if there is blood with them, she is Tamei. If not, she is Tahor, [but] she casts them into warm water (and if they dissolve, she is Tamei).

תמן תנינן וכמה הוא שרייתן בפושרין מעת לעת

(h)

(Mishnah): (A dry Sheretz or Neveilah is Metamei only if it can soak and return to like it was.) How long must it soak in warm water (and not return, in order to rule that it is Tahor)? It is me'Es la'Es.

יהודה בן נקוסה אומר צריכין שיהו פושרין מעת לעת כיצד הוא עושה נותנן ברמץ או נותן לתוכן חמין כל (שהן - נראה שצ''ל שעה)

(i)

Yehudah ben Nekusah says, the water must be warm for [the entire] me'Es la'Es. How does he do this? He puts [the Kli that contains the water] in hot coals, or he constantly adds hot water.

המפלת דם יבש רבי לעזר אומר טמיאה רבי יוסי בן חנינה אמר טהורה

(j)

If one was Mapeles dry blood, R. Lazar says, she is Tamei. R. Yosi ben Chaninah says, she is Tahor.

מתניתא פליגא על ר' יוסי בן חנינה דם הנידה ובשר המת מטמאין לחין ומטמאין יבישין

(k)

Question: A Mishnah argues with R. Yosi ben Chaninah! [It says that] Dam Nidah and dead flesh are Metamei whether they are moist or dry!

פתר לה בשהיו לחין ויבשו.

(l)

Answer: He explains that this is when they were moist, and dried.

מתניתא פליגא על רבי לעזר המפלת כמין (חתיכה) [צ''ל קליפה - לחם ושמלה, שמלה יו''ד קפח:ח] כמין שערה כמין עפר כמין יבחושין אדומין תטיל למים ואם נמחו טמיאה

(m)

Question: Our Mishnah argues with R. Lazar! [It says that] if one was Mapeles k'Min a scab, hair, earth or red mosquitoes, she casts it into water. If they dissolve, she is Tamei (but if not, she is Tahor)!

פתר לה משם ברייה

(n)

Answer: He explains that this is because it is considered a creation (it is not Dam Nidah).

אמר רבי זעירא ואפילו תתיב עפר עפר משם בירייה

(o)

(R. Ze'ira): Even if you will ask from earth, earth is a creation.

אמר רבי בא ואפילו תימר עפר עפר איתתא עברת [דף ט עמוד א (עוז והדר)] וקמת משם בירייה.

(p)

(R. Ba): Even if you will ask from earth, a woman can become pregnant with earth; it gets the status of a creation.

מתניתא פליגא על רבי יוסי בן חנינה מעשה באשה אחת שהיתה מפלת כמין קליפין אדומות ובא מעשה לפני חכמים ושלחו וקראו לרופאין ואמרו להן מכה יש לה מבפנים

(q)

Question: A Beraisa argues with R. Yosi ben Chaninah! A case occurred in which a woman was Mapeles k'Min red scabs, and the case came in front of Chachamim. They sent and called doctors, and [the doctors] said that she has a wound inside;

שוב מעשה באשה אחת שהיתה משרת כמין שערות אדומות ובא מעשה לפני חכמים ושלחו וקראו לרופאין ואמרו להן שומא יש לה מבפנים

1.

There was another case of a woman that fell from her [Ervah] k'Min red hairs, and the case came in front of Chachamim. They sent and called doctors, and [the doctors] said that she has a wart inside;

מפני שיש בה שומא ומפני שיש בה מכה הא אין בה שומא ואין בה מכה לא בדא.

2.

Inference: [They were Metaher] because she has a wart, and because she has a wound - but if she did not have a wart or wound, no (she would be Tamei)!

פליגין עליה ולית לה קיום.

(r)

Conclusion: These [episodes] are unlike [R. Yosi ben Chaninah]. We cannot resolve [his opinion with them].

א''ר יוחנן הלידה הזאת ככל הלידות שבתורה מה הלידות שבתורה עד שיצא ראשו ורובו וזו עד שיצא ראשו ורובו

(s)

(R. Yochanan): This birth (k'Min a Behemah, Chayah or bird, but the face is human - R. Meir is Metamei) is like all births in the Torah. Just like all births in the Torah, until Rosho v'Rubo (the head or majority of the body) leave, also this (is not born) until Rosho v'Rubo leave;

ר''ש בן לקיש אמר משונה היא הלידה הזאת מכל הלידות שבתורה כל הלידות שבתורה עד שיצא ראשו ורובו וזו עד שתצא הכרת פניו

(t)

(Reish Lakish): This birth is unlike all births in the Torah. All births in the Torah, are not until Rosho v'Rubo leave. This one (since Tum'ah depends on a human face) is until enough leaves in order to recognize the face.

[דף י עמוד א] מה נפיק מביניהון

(u)

Question: What is the difference between them?

יצא מחותך או מסורס על דעתיה דרבי יוחנן עד שיצא ראשו ורובו על דעתיה דרבי שמעון בן לקיש עד שתצא הכרת פניו:

(v)

Answer: If it left cut up or out of order (the head last) - according to R. Yochanan, it is not born until the head or majority of the body leave. According to Reish Lakish, it is not born until enough leaves to recognize the face.