1)

ITEMS THAT DO NOT BECOME CHAMETZ (Yerushalmi Halachah 6 Daf 18b)

משנה אין שורין את המורסן לתרנגולין אבל חולטין

(a)

(Mishnah): [During Pesach] One may not soak bran for chickens, but one may Cholet (put it in or pour over it boiling water - which prevents leavening).

האשה לא תשרה את המורסן שתוליך בידה למרחץ אבל שפה היא על בשרה יבש

(b)

A woman may not soak bran that she carries to the bathhouse [to rub on her skin], but she may rub dry bran on her skin.

לא ילעוס אדם חטים ויתן על גבי מכתו מפני שהן מחמיצות

(c)

One may not chew wheat and put it on a wound as it becomes Chametz.

גמרא תני ר' ישמעאל בי ר' יוסי אמר משום אביו אי זו המעיסה הנותן חמין לתוך קמח. חליטה קמח לתוך חמין

(d)

(Beraisa - R' Yishmael quoting R' Yosi): What is Me'eisa (a case in Maseches Challah 1,6, where Beis Shammai and Beis Hillel disagree over whether Challah must be taken from it)? One who pours hot water into flour (according to Beis Hillel, the dough is obligated in Challah as it has become Chametz). Chalita is pouring flour into hot water.

והכא בין חמין לתוך מורסן בין מורסן לתוך חמין

(e)

Question: Here, our Mishnah permits both hot water into coarse bran or vice-versa (indicating that it does not become Chametz).

בשיש בהן שמנונית

(f)

Answer: The coarse bran is fatty, which prevents it from becoming Chametz.

מלוגמה שנסרחה אית תניי תני זקוק לבער ואית תניי תני אין זקוק לבער

(g)

Question: If a bandage (made from chewed wheat or barley seeds) became rotten, one Beraisa taught that he is required to destroy it and one Beraisa taught that he is exempt?!

מאן דאמר זקוק לבער בשנתחמצה ואחר כך נסרחה ומאן דאמר אינו זקוק לבער בשנסרחה ואחר כך נתחמצה

(h)

Answer: One is required to destroy it if it became Chametz before it rotted but one is exempt if it rotted before it became Chametz.