ראש השנה דף לג. א
האם מעכבים לנשים לתקוע ביו"ט, והאם נשים סומכות על קרבן?
האם מעכבים לנשים לתקוע ביו"ט | והאם נשים סומכות על קרבן? | |
לר' יהודה, ולמשנתנו | מעכבים | אין סומכות |
לר' יוסי ור' שמעון | אין מעכבים | סומכות |
מה הן השיטות בקטן שהגיע לחינוך או לא הגיע, לענין להתעסק עמו בשופר בשבת ויו"ט?
[תוד"ה תניא].
קטן שהגיע לחינוך | קטן שלא הגיע לחינוך | |||
בשבת | ביו"ט | בשבת | ביו"ט | |
לרש"י [1] | מתעסקין | אין מעכבין | מתעסקין [2] | |
לתוס' | אין מעכבין | מתעסקין | מתעסקין |
ראש השנה דף לג: א
כמה כוחות יש בתקיעה שברים תרועה, למשנה ולברייתא? [תוד"ה שיעור].
למשנה | לברייתא | |||
תקיעה | תרועה | תקיעה | שברים | |
לפירש"י | ג' כוחות | ג' כוחות | ו' כוחות | ו' כוחות [3] |
לריב"א וריב"ם | ט' כוחות | ט' כוחות | ט' כוחות | ט' כוחות |
מהו משך התקיעות לשיטות דלהלן? [תוד"ה שיעור].
תקיעה דתשר"ת | תקיעה דתש"ת | תקיעה דתר"ת | שברים | תרועה | |
לרש"י | ט' כוחות | ו' כוחות | ג' כוחות | ו' כוחות [4] | ג' כוחות |
לריב"א וריב"ם | י"ח כוחות | ט' כוחות | ט' כוחות | ט' כוחות [5] | ט' כוחות |
[1] כן פירשו התוס' בדעת רש"י וכן ס"ל להר"ח, הסמ"ג בספר היראים והשטמ"ק בערכין.
[2] ובעיקר שיטה זו כן ס"ל לר"ח, אלא שבר"ח כתב, שהחילוק בין שבת ליו"ט הוא בקטן שלא הגיע לחינוך, שבשבת אין מעכבין אותו כשתוקע לשם להתלמד, אבל אם לא מתלמד מעכבין אותו, ואילו ביו"ט אפי' כשתוקע שלא לשם לימוד אין מעכבין אותו.
[3] דהיינו ג' שברים שבכל אחד ב' כוחות, (ר"ל פחות מעט מתקיעה שיש בה ג' כוחות, ומעט מקול תרועה שיש בו כח אחד).
[4] צריך שלא להאריך בכל שבר יותר מב' כוחות ומשהו (והעיקר שלא יגיע לג' כוחות דנראה כתקיעה).
[5] ויכול להאריך בכל שבר עד פחות מט' כוחות, דעד שיעור זה אינו נראה כתקיעה.