PEREK DINEI MAMONOS B'SHELOSHAH
1)

HOW MANY JUDGES ARE NEEDED [line 1]

(דף ב,א) דיני ממונות בשלשה גזילות וחבלות בשלשה נזק וחצי נזק תשלומי כפל ותשלומי ארבעה וחמשה בשלשה
(a)

(Mishnah - R. Meir): Monetary cases require three judges; cases of theft and wounds (hitting someone) require three judges. Cases of damage, half-damage, double payment (of a thief), payment of four or five (if he slaughtered or sold a Kosher Behemah) require three.

האונס והמפתה והמוציא שם רע בשלשה דברי ר"מ
(b)

Rape or enticement of a virgin Na'arah (a girl less than six months after becoming Bas Mitzvah), and Motzi Shem Ra (one who claimed that his Kalah was not a virgin) require three judges;

וחכמים אומרים מוציא שם רע בעשרים ושלשה מפני שיש בו דיני נפשות
(c)

Chachamim say, 23 are needed for Motzi Shem Ra, for sometimes it is a capital case.

מכות בשלשה
(d)

Cases of lashes require three;

משום רבי ישמעאל אמרו בעשרים ושלשה
(e)

R. Yishmael says, they require 23.

עיבור החדש בשלשה עיבור השנה בשלשה דברי ר"מ
(f)

R. Meir says, three judges are needed for Ibur Chodesh or Ibur Shanah (to add a day to the month or a month to the year);

רבן שמעון בן גמליאל אומר בשלשה מתחילין ובחמשה נושאין ונותנין וגומרין בשבעה
(g)

R. Shimon ben Gamliel says, we begin Ibur Shanah with three, we deliberate with five, and the verdict is with seven;

ואם גמרו בג' מעוברת:
1.

If three judges gave a verdict to make an Ibur Shanah, it is Me'uberes.

סמיכת זקנים ועריפת עגלה בשלשה דברי ר' שמעון
(h)

R. Shimon says, three judges are needed for Semichah of judges (leaning on a Korban for a mistake of the Great Sanhedrin; alternatively, ordination), and for the Eglah Arufah (a calf beheaded for atonement when a murdered corpse is found);

ר' יהודה אומר בחמשה
(i)

R. Yehudah says, five are needed.

החליצה והמיאונין בשלשה נטע רבעי ומעשר שני שאין דמיו ידועין בשלשה ההקדשות בשלשה הערכין המטלטלים בשלשה
(j)

Three judges are needed for Chalitzah, Mi'un, redemption of Ma'aser Sheni or Neta Reva'i whose value is not known, or of Hekdesh, and Erchin ha'Metaltelim (this will be explained);

ר' יהודה אומר אחד מהן כהן
(k)

R. Yehudah says, one of them must be a Kohen;

והקרקעות תשעה וכהן ואדם כיוצא בהן
(l)

Redemption of land or a person needs a Kohen and nine other people.

דיני נפשות בעשרים ושלשה
(m)

Capital cases require 23 judges;

הרובע והנרבע בעשרים ושלשה שנאמר (ויקרא כ) והרגת את האשה ואת הבהמה ואומר ואת הבהמה תהרוגו
(n)

If an animal slept with a man or woman, 23 judges are needed - "v'Haragta Es ha'Ishah v'Es ha'Behemah" (if it slept with a woman), "v'Es ha'Behemah Taharogu" (if it slept with a man);

שור הנסקל בעשרים ושלשה שנאמר (שמות כא) השור יסקל וגם בעליו יומת כמיתת בעלים כך מיתת השור
1.

An animal that is stoned (e.g. for killing a Yisrael) requires 23 judges - "ha'Shor Yisakel v'Gam Be'alav Yumas" - the animal is killed like its owner (would be killed if he was Chayav Misah).

הזאב והארי הדוב והנמר והברדלס והנחש מיתתן בעשרים ושלשה
(o)

Twenty-three judges are needed to kill a wolf, lion, bear, leopard, Bardelus (panther?), or snake;

רבי אליעזר אומר כל הקודם להורגן זכה
(p)

R. Eliezer says, anyone who kills one of these (without Beis Din) did a Mitzvah;

רבי עקיבא אומר מיתתן בעשרים ושלשה:
(q)

R. Akiva says, 23 judges are needed.

2)

THINGS THAT REQUIRE 71 JUDGES [line 21]

אין דנין לא את השבט ולא את נביא השקר ולא את כהן גדול אלא על פי בית דין של שבעים ואחד
(a)

Seventy-one judges are needed to judge a Shevet (tribe) (this will be explained), a false Navi, or a Kohen Gadol;

ואין מוציאין למלחמת הרשות אלא על פי בית דין של שבעים ואחד
(b)

Seventy-one judges are needed to decide to go to an optional war;

אין מוסיפין על העיר ועל העזרות אלא על פי בית דין של שבעים ואחד
(c)

Seventy-one judges are needed to add to Yerushalayim or the Azaros (courtyards of the Mikdash);

אין עושין סנהדריות לשבטים אלא על פי בית דין של שבעים ואחד
(d)

Seventy-one judges are needed to establish a Sanhedrin for a Shevet;

אין עושין עיר הנדחת אלא על פי בית דין של שבעים ואחד
(e)

Seventy-one judges are needed to make an Ir ha'Nidachas (a city destroyed because its majority served idolatry);

אין עושין עיר הנדחת בספר ולא שלש אבל עושין אחת או שתים
1.

We do not make an Ir ha'Nidachas near the border of Eretz Yisrael. We do not make three of them (even not near the border), but we may make one or two.

סנהדרין גדולה היתה של שבעים ואחד וקטנה של עשרים ושלשה
(f)

The Great Sanhedrin has 71 judges. A small Sanhedrin has 23;

מנין לגדולה שהיא של שבעים ואחד שנאמר (במדבר יא) אספה לי שבעים איש מזקני ישראל ומשה על גביהן
1.

We learn (about a Great Sanhedrin) from "Esfah Li Shiv'im Ish", and Moshe was the head;

ר' יהודה אומר שבעים
2.

R. Yehudah says, there are only 70.

ומנין לקטנה שהיא של עשרים ושלשה שנאמר (במדבר לה) ושפטו העדה והצילו העדה עדה שופטת ועדה מצלת הרי כאן עשרים
3.

We learn about a small Sanhedrin from "v'Shaftu ha'Edah... v'Hitzilu ha'Edah" - there is an Edah (congregation) Mechayev (incriminating), and an Edah Mezakeh (vindicating);

ומנין לעדה שהיא עשרה
i.

Question: What is the source that an Edah is (at least) 10?

שנאמר (במדבר יד) עד מתי לעדה הרעה הזאת יצאו יהושע וכלב
ii.

Answer: "La'Edah ha'Ra'ah ha'Zos" refers to the 10 Meraglim other than Yehoshua and Kalev.

ומנין להביא עוד שלשה
4.

Question: This teaches only 20 judges. How do we learn another three?

ממשמע שנאמר (שמות כג) לא תהיה אחרי רבים לרעות שומע אני שאהיה עמהם לטובה
5.

Answer: "Lo Siheyeh Acharei Rabim Lera'os", but you may follow a majority to acquit;

אם כן למה נאמר אחרי רבים להטות
i.

Question: What do we learn from "Acharei Rabim Lehatos"?

לא כהטייתך לטובה הטייתך לרעה הטייתך לטובה על פי אחד הטייתך לרעה על פי שנים
ii.

Answer: We follow a majority to convict, but it is different from the majority to acquit. A majority of one (judge who decides to acquit) suffices to acquit, but we need a majority of two to convict.

2b----------------------------------------2b
(דף ב,ב) ואין בית דין שקול מוסיפין עליהם עוד אחד הרי כאן עשרים ושלשה
iii.

(In order to convict against an Edah that acquits, 12 judges must convict.) W do not make a Beis Din with an even number of judges, therefore, 23 are required.

וכמה יהא בעיר ותהא ראויה לסנהדרין
(g)

Question: How many people must there be in a city to qualify it to have a Sanhedrin?

מאה ועשרים
(h)

Answer #1: It needs 120 (23 judges, 69 Talmidim,... - 17b).

רבי נחמיה אומר מאתים ושלשים כנגד שרי עשרות:
(i)

Answer #2 (R. Nechemyah): It needs 230, corresponding to judges of 10 (i.e. each judge on the Sanhedrin could be a judge over 10 people of the city).

3)

ADMISSIONS AND LOANS [line 5]

אטו גזילות וחבלות לאו דיני ממונות נינהו
(a)

(Gemara) Question: Cases of theft or wounds are monetary cases! (Why are they listed separately?)

אמר רבי אבהו מה הן קתני מה הן דיני ממונות גזילות וחבלות
(b)

Answer #1 (R. Avahu): The Mishnah teaches monetary cases, then gives examples, i.e. theft and wounds;

אבל הודאות והלואות לא
1.

It omits admissions and loans (witnesses heard Reuven admit that he owes Shimon, or they saw a loan).

וצריכא
(c)

The Mishnah had to teach monetary cases, and also theft or wounds.

דאי תנא דיני ממונות הוה אמינא דאפי' הודאות והלואות תנא גזילות וחבלות
1.

Had it taught only monetary cases, one might have thought that this includes admissions and loans. Therefore, it had to teach theft and wounds, to exclude admissions and loans;

ואי תנא גזילות וחבלות ולא קתני דיני ממונות הוה אמינא הוא הדין דאפילו הודאות והלואות והאי דקתני גזילות וחבלות משום דעיקר ג' דכתיבי בגזילות וחבלות כתיבי
2.

Had it taught only theft and wounds, one might have thought that the same applies to admissions and loans, and the Tana taught theft and wounds because regarding them the Torah taught about three judges.

גזילות דכתיב (שמות כב) ונקרב בעל הבית אל האלהים
i.

Regarding (a watchman suspected of) theft, it says "v'Nikrav... El ha'Elohim." (This means Mumchim (expert judges), and it is written three times in the Parshah.)

חבלות מה לי חבל בגופו מה לי חבל בממונו
ii.

Reasoning teaches that wounds are like theft. Striking a person is like striking his money.

תנא מה הן דיני ממונות גזילות וחבלות אבל הודאות והלואות לא ולמאי
(d)

Question: The Mishnah teaches monetary cases, and gives theft and wounds for examples. Why were admissions and loans omitted?

אילימא דלא בעינן שלשה
1.

Suggestion: Admissions and loans do not require three judges.

והאמר רבי אבהו שנים שדנו דיני ממונות לדברי הכל אין דיניהם דין
2.

Rejection: R. Avahu taught that all agree that if two judged a monetary case, the verdict is invalid!

אלא דלא בעינן מומחין
(e)

Answer: They were omitted because admissions and loans do not require Mumchim.

מאי קסבר
(f)

Question: Does R. Avahu say that Eruv Parshiyos (words in a Parshah teach about a different Parshah) applies here?

אי קסבר עירוב פרשיות כתוב כאן ליבעי נמי מומחין
1.

If it does (i.e. "Ki Hu Zeh... ha'Elohim" written here really applies to loans), we should require Mumchim also for admissions and loans!

ואי קסבר אין עירוב פרשיות כתוב כאן שלשה למה לי
2.

If Eruv Parshiyos does not apply here, admissions and loans should not require three judges!

לעולם קסבר עירוב פרשיות כתוב כאן ובדין הוא דליבעי נמי מומחין והאי דלא בעינן מומחין משום דרבי חנינא
(g)

Answer: Really, Eruv Parshiyos applies here. The reason we do not require Mumchim is similar to R. Chanina's teaching;

דאמר רבי חנינא דבר תורה אחד דיני ממונות ואחד דיני נפשות בדרישה ובחקירה (דף ג,א) שנאמר (ויקרא כד) משפט אחד יהיה לכם
1.

(R. Chanina): Mid'Oraisa, we must interrogate witnesses for monetary cases just like for capital cases - "Mishpat Echad Yihyeh Lachem."

ומה טעם אמרו דיני ממונות לא בעינן דרישה וחקירה כדי שלא תנעול דלת בפני לווין
2.

It is an enactment not to interrogate witnesses in monetary cases, lest this discourage loans (people would be afraid to lend, lest the witnesses err and be disqualified. Similarly, the need for Mumchim discourages loans, for it makes it hard for lenders to collect.)