1)

THE JUDGES NEEDED FOR ADMISSIONS AND LOANS [line 3]

אלא מעתה טעו לא ישלמו
(a)

Question: If commoners may judge, they should be exempt if they err!

כל שכן אתה נועל דלת בפני לווין
(b)

Answer: All the more so, this would discourage loans!

אי הכי תרתי קתני דיני ממונות בשלשה הדיוטות גזילות וחבלות בשלשה מומחין
(c)

Objection #1 (against Answer #1): If theft and wounds require Mumchim but admissions and loans do not, what forced R. Avahu to say that 'theft and wounds' explains monetary cases? He should have said simply, that monetary cases, i.e. admissions and loans, need three commoners, but theft and wounds require three Mumchim!

ועוד שלשה שלשה למה לי
(d)

Objection #2: (If theft and wounds are examples of monetary cases) why does it say 'three judges' regarding monetary cases, and again regarding theft and wounds?

אלא אמר רבא תרתי קתני משום דרבי חנינא
(e)

Answer #2 (to Question 3:a, Daf 2b - Rava): (Eruv Parshiyos applies here. Mid'Oraisa, three Mumchim are needed also for admissions and loans.) The Mishnah teaches two different laws. (Theft and wounds require three Mumchim, like Torah law. Mid'Rabanan, three commoners suffice for monetary cases, i.e. admissions and loans,) for R. Chanina's reason (lest people refrain from lending).

רב אחא בריה דרב איקא אמר מדאורייתא חד נמי כשר שנאמר (ויקרא יט) בצדק תשפוט עמיתך
(f)

(Rav Acha brei d'Rav Ika): (Rashi - Eruv Parshiyos does not apply here. Tosfos - even if it does,) mid'Oraisa, one judge (even a commoner) suffices for admissions and loans - "b'Tzedek Tishpot Amisecha";

אלא משום יושבי קרנות
1.

Mid'Rabanan, we require three judges, lest an ignoramus give the wrong verdict.

אטו בתלתא מי לא הוו יושבי קרנות
(g)

Question: Even with three judges, we should be concerned for unlearned judges!

אי אפשר דלית בהו חד דגמיר
(h)

Answer: Surely, at least one of the three people has learned.

אלא מעתה טעו לא ישלמו
(i)

Question: If so, we should say that if they erred, they are exempt (Rashi - because they are allowed to judge; Tosfos - lest learned people fear to judge)!

כ"ש דנפישי יושבי קרנות
(j)

Answer: All the more so, this would encourage unlearned people to judge!

מאי איכא בין רבא לרב אחא בריה דרב איקא
(k)

Question: (Practically,) what is the difference between Rava and Rav Acha?

איכא בינייהו דאמר שמואל
(l)

Answer: They argue about Shmuel's law.

שנים שדנו דיניהן דין אלא שנקראו בית דין חצוף
1.

(Shmuel): If two judged a monetary case, the verdict stands, just it is called an impudent Beis Din.

לרבא לית ליה דשמואל לרב אחא בריה דרב איקא אית ליה דשמואל:
2.

Rava argues with Shmuel, and Rav Acha agrees with Shmuel.

2)

WHY DAMAGE WAS INCLUDED IN THE MISHNAH [line 19]

נזק וחצי נזק וכו':
(a)

(Mishnah): Theft and wounds... damage, half-damage...

נזק היינו חבלות
(b)

Question: Damage is identical to wounds (whether an animal or person hit a person)!

משום דקא בעי למיתנא חצי נזק תני נמי נזק שלם
(c)

Answer: Yes, there was no need to teach damage. It was taught only along with half-damage.

חצי נזק נמי היינו חבלות
(d)

Question: Also half-damage is wounds!

תנא ממונא וקתני קנסא
(e)

Answer #1: The Tana teaches fines (payments not equal to the damage, only witnesses obligate one to pay them) and 'Mamon' (payments that are not fines; even one's admission obligates him to pay).

הניחא למאן דאמר פלגא ניזקא קנסא
(f)

Question: This is like the opinion that half-damage is a fine;

אלא למאן דאמר פלגא ניזקא ממונא מאי איכא למימר
1.

According to the opinion that half-damage is Mamon, what can we answer?

אלא איידי דקא בעי למיתנא תשלומי כפל ותשלומי ארבעה וחמשה דממון (דף ג,ב) שאינו משתלם בראש הוא תנא נמי חצי נזק דממון שאינו משתלם בראש הוא
(g)

Answer #2: Because he needed to teach double payment, four and five, which are more than the principal, he also teaches half-damage, which is less than the principal.

3b----------------------------------------3b
ואיידי דקא בעי למיתנא חצי נזק תנא נמי נזק:
1.

Since he teaches half-damage, he also teaches damage.

3)

THE SOURCE FOR THREE JUDGES [line 4]

שלשה מנלן
(a)

Question: What is the source that three judges are needed?

דתנו רבנן (שמות כב) ונקרב בעל הבית אל האלהים הרי כאן אחד (שמות כב) עד האלהים יבא דבר שניהם הרי כאן שנים (שמות כב) אשר ירשיעון אלהים הרי כאן שלשה דברי רבי יאשיה
(b)

Answer (Beraisa - R. Yoshiyah): "V'Nikrav Ba'al ha'Bayis El ha'Elohim" teaches one. "Ad ha'Elohim Yavo Devar Sheneihem" teaches a second. "Asher Yarshi'un ha'Elohim" teaches a third;

ר' יונתן אומר ראשון תחילה נאמר ואין דורשין תחילות
(c)

R. Yonasan says, the first time 'ha'Elohim' is said, it is needed to teach that Mumchim are required, we cannot expound it to teach the number of judges;

אלא עד האלהים יבא דבר שניהם הרי כאן אחד אשר ירשיעון אלהים הרי כאן שנים ואין בית דין שקול מוסיפין עליהן עוד אחד הרי כאן שלשה
1.

We expound the other two, to teach two judges; we do not make a Beis Din with an even number of judges, so we add a third.

נימא בדורשין תחילות קמיפלגי דמר סבר דורשין תחילות ומר סבר אין דורשין תחילות
(d)

Suggestion: They argue about whether or not we expound the first occurrence.

לא דכולי עלמא אין דורשין תחילות
(e)

Rejection: No, all agree that (normally) we do not expound the first occurrence;

אמר לך ר' יאשיה אם כן נימא קרא ונקרב בעל הבית אל השופט מאי אל האלהים ש"מ למניינא
1.

Here, R. Yoshiyah expounds it, because it should have said 'Shofet' (judge). Rather, the Torah said "ha'Elohim", to teach about how many are required.

ורבי יונתן לישנא דעלמא נקט כדאמרי אינשי מאן דאית ליה דינא ליקרב לגבי דיינא
2.

R. Yonasan says, this merely suggests that someone with a case should go to a Mumcheh.

ור' יאשיה לית ליה ב"ד נוטה
(f)

Question: Does R. Yoshiyah argue with the rule 'we do not make a Beis Din with an even number of judges'?! (A verse teaches this!)

והתניא רבי אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי אומר מה תלמוד לומר (שמות כג) לנטות אחרי רבים להטות התורה אמרה עשה לך ב"ד נוטה
1.

(Beraisa - R. Eliezer son of R. Yosi ha'Glili): "Lintos Acharei Rabim Lehatos" a Beis Din must lean (there is always a majority, i.e. there are an odd number of judges).

סבר לה כרבי יהודה דאמר שבעים
(g)

Answer #1: Yes. He holds like R. Yehudah, who says that the Great Sanhedrin has 70 judges.

דתנן סנהדרי גדולה היתה של שבעים ואחד
1.

(Mishnah): The Great Sanhedrin has 71 judges;

ר' יהודה אומר שבעים
2.

R. Yehudah says, it has 70.

אימר דשמעת ליה לרבי יהודה בסנהדרי גדולה דכתיבי קראי בשאר בי דינא מי שמעת ליה
(h)

Objection: R. Yehudah says so only about the Great Sanhedrin, for he expounds a verse. We have no source that he permits a regular Beis Din with an even number of judges!

וכי תימא לא שנא
1.

Suggestion: Perhaps we do not distinguish between the Great Sanhedrin and smaller Batei Din.

והתנן סמיכת זקנים ועריפת עגלה בשלשה דברי ר' שמעון
2.

Rejection (Mishnah - R. Shimon): Three judges are needed for Semichah of judges and for the beheaded calf;

ר' יהודה אומר בחמשה
3.

R. Yehudah says, five are needed.

ואמרינן מאי טעמא דרבי יהודה
4.

Question: What is R. Yehudah's reason?

(ויקרא ד) וסמכו שנים זקני שנים ואין בית דין שקול מוסיפין עליהן עוד אחד הרי כאן ה'
5.

Answer: "V'Samechu" teaches two judges. "Ziknei" teaches two judges. A Beis Din cannot have an even number of judges, so we add a fifth.

דרבי יאשיה עדיפא מדר' יהודה
(i)

Answer #2: R. Yoshiyah holds like R. Yehudah, and says a larger Chidush;

דאילו ר' יהודה בסנהדרי גדולה הוא דלית ליה הא בשאר בי דינא אית ליה ור' יאשיה בשאר בי דינא נמי לית ליה
1.

R. Yehudah said only that the Great Sanhedrin can have an even number of judges. R. Yoshiyah says so even about smaller Batei Din.

ואלא האי לנטות מאי עביד ליה
(j)

Question: What does he learn from "Lintos"?

מוקים לה בדיני נפשות אבל בדיני ממונות לא
(k)

Answer: It teaches about a Sanhedrin judging a capital case. It must have an odd number of judges.

אלא הא דתנן שנים אומרים זכאי ואחד אומר חייב זכאי
(l)

Question (against R. Yoshiyah - Mishnah): If two judges say that he is innocent, and one says that he is guilty, he is innocent;

שנים אומרים חייב ואחד אומר זכאי חייב
1.

If two say that he is guilty, and one says that he is innocent, he is guilty;

נימא דלא כרבי יאשיה
2.

If R. Yoshiyah learns from verses that three judges are needed, all three must agree to make a verdict!

אפילו תימא רבי יאשיה מייתי לה בקל וחומר מדיני נפשות
(m)

Answer: A Kal va'Chomer teaches that we follow the majority;

ומה דיני נפשות דחמירי אמר רחמנא זיל בתר רובא דיני ממונות לא כל שכן:
1.

We follow the majority even in capital cases, and all the more so in monetary cases!

4)

REBBI REQUIRES FIVE JUDGES [line 43]

תנו רבנן דיני ממונות בשלשה
(a)

(Beraisa): Three judges are needed for monetary cases;

רבי אומר בחמשה כדי שיגמר הדין בשלשה
(b)

Rebbi says, five judges are needed, so there will be a majority.

אטו בתלתא מי לא גמר דינא בתרי
(c)

Objection: Even with three judges, there will always be a majority!

הכי קאמר מפני שגמר דין בשלשה
(d)

Answer: He means, we need five judges in order that at least three will agree to the verdict.

אלמא קסבר תלתא כי כתיבי בגמר דינא כתיבי
(e)

Inference: He holds that the three judges learned from verses must agree to make a verdict.

מגדף בה רבי אבהו אלא מעתה תהא סנהדרי גדולה צריכה מאה וארבעים ואחד כדי שיגמר הדין בשבעים ואחד ותהא סנהדרי קטנה צריכה ארבעים וחמשה כדי שיגמר הדין בשלשה ועשרים
(f)

Objection (R. Avahu): If so, the Great Sanhedrin should require 141 judges, so 71 will agree to the verdict, and a small Sanhedrin should need 45, so 23 will agree!

אלא (במדבר יא) אספה לי שבעים איש אמר רחמנא משעת אסיפה שבעים (במדבר לה) ושפטו העדה והצילו העדה נמי משעת שפיטת העדה
1.

Rather, "Esfah Li Shiv'im Ish" teaches that it suffices to gather 70 (not counting Moshe, we are not concerned how many agree to the verdict). "V'Shaftu ha'Edah... v'Hitzilu ha'Edah" - we care only about how many judges deliberate;

הכי נמי (שמות כב) ונקרב בעל הבית אל האלהים משעת קריבה שלשה
2.

Likewise, "v'Nikrav Ba'al ha'Bayis El ha'Elohim" - the concern is how many judges he approaches (not how many agree to the verdict).

אלא היינו טעמא דרבי (שמות כב) אשר ירשיעון אלהים תרי
(g)

(R. Avahu): Rather, Rebbi learns from "Asher Yarshi'un ha'Elohim" - the plural form teaches two judges;

נאמר אלהים למטה ונאמר אלהים למעלה מה למטה שנים אף למעלה שנים
1.

Likewise, "Ad ha'Elohim Yavo Devar Sheneihem" teaches two judges (we do not expound the first occurrence);

ואין בית דין שקול מוסיפין עליהם עוד אחד הרי כאן חמשה
2.

A Beis Din cannot have an even number of judges, so we add a fifth.

(דף ד,א) ורבנן ירשיען כתיב
(h)

Chachamim argue, for "Yarshi'un" is written missing a 'Vav', as if it was the singular 'Yarshi'an'.