1)

TWO THAT JUDGED A MONETARY CASE (cont.) [line 1]

גופא א"ר אבהו שנים שדנו דיני ממונות לדברי הכל אין דיניהם דין
(a)

(R. Avahu): All agree that if two judged a monetary case, this is not a judgment!

איתיביה רבי אבא לרבי אבהו דן את הדין וזיכה את החייב וחייב את הזכאי טימא את הטהור טיהר את הטמא מה שעשה עשוי ומשלם מביתו
(b)

Question (R. Aba - Mishnah): If a judge judged and acquitted the guilty or obligated the innocent, or he declared Tamei what is Tahor or declared Tahor what is Tamei, what he did stands, and he must pay for the loss he caused.

הכא במאי עסקינן דקיבלוהו עלייהו
(c)

Answer: The case is, the parties accepted him to judge alone.

אי הכי אמאי משלם מביתו
(d)

Question: If so, why must he pay?

דאמרו ליה דיינת לן דין תורה
(e)

Answer: They accepted him to give the law of the Torah, and he did not.

א"ל רב ספרא לרבי אבא דטעה במאי
(f)

Question (Rav Safra): How did he err?

אילימא דטעה בדבר משנה
1.

Suggestion: He erred in a clear-cut matter.

והאמר רב ששת א"ר <אמי> [רב אסי] טעה בדבר משנה חוזר
2.

Rejection: R. Asi taught that if one erred in a clear-cut matter, we retract the judgment!

אלא דטעה בשיקול הדעת
(g)

Answer: He erred in Shikul ha'Da'as.

היכי דמי בשיקול הדעת
(h)

Question: What does this mean?

אמר רב פפא כגון תרי תנאי ותרי אמוראי דפליגי אהדדי ולא איתמר הלכתא לא כמר ולא כמר וסוגיין דעלמא אליבא דחד מינייהו ואזל איהו ועבד כאידך היינו שיקול הדעת
(i)

Answer (Rav Papa): Two Tana'im or Amora'im argue with each other. The Halachah was not decided like either, but the discussion on it (Gemara) favors one opinion, and the judge ruled like the other opinion.

2)

COMPROMISE [line 19]

לימא כתנאי
(a)

Suggestion: Shmuel and R. Avahu argue like the following Tana'im do.

ביצוע בשלשה דברי ר"מ
1.

(Beraisa - R. Meir): Compromise requires three judges;

וחכ"א פשרה ביחיד
2.

Chachamim say, one judge suffices.

סברוה לכ"ע מקשינן פשרה לדין
3.

We are thinking that both of these Tana'im equate compromise and judgment.

מאי לאו בהא קמיפלגי דמר סבר דין בשלשה ומר סבר דין בשנים
4.

Suggestion: R. Meir says that judgment requires three judges, and Chachamim say that two (Ran - or even one) suffice.

לא דכ"ע דין בשלשה
(b)

Rejection: No, all agree that judgment requires three judges;

והכא בהא קמיפלגי דמר סבר מקשינן פשרה לדין ומר סבר לא מקשינן פשרה לדין
1.

R. Meir equates compromise and judgment, but Chachamim do not.

לימא תלתא תנאי בפשרה דמר סבר בשלשה ומר סבר בשנים ומר סבר ביחיד
(c)

Suggestion: There is a three-way argument among the Tana'im about compromise. R. Meir requires three judges, R. Shimon ben Gamliel requires two, and Chachamim require one.

אמר רב אחא בריה דרב איקא ואיתימא רבי יימר בר שלמיא מאן דאמר תרי אפילו חד נמי
(d)

Rejection (Rav Acha brei d'Rav Ika): No. R. Shimon ben Gamliel said two, but he holds that even one suffices;

והאי דקאמר תרי כי היכי דליהוו עליה סהדי
1.

He said two in order that there will be witnesses to the compromise.

אמר רב אשי ש"מ פשרה אינה צריכה קנין
(e)

Inference (Rav Ashi): We learn from this that compromise does not need a Kinyan;

דאי סלקא דעתך צריכה קנין למ"ד צריכה תלתא ל"ל תסגי בתרי וליקני מיניה
1.

If it did, why would R. Meir require three, two would suffice, they will make a Kinyan, the parties agree to whatever the judges decide! (Rather, three judges are needed to empower the decision even though no Kinyan was made.)

והלכתא פשרה צריכה קנין
(f)

The Halachah is, compromise needs a Kinyan.

תנו רבנן כשם שהדין בשלשה כך ביצוע בשלשה
(g)

(Beraisa): Compromise requires three judges, just like judgment;

6b----------------------------------------6b
(דף ו,ב) נגמר הדין אי אתה רשאי לבצוע:
1.

Once judgment was passed (Rashi; Tosfos - once the judges know the verdict), they may not suggest compromise.

סרמ"ש בנק"ש סימן: ר"א בנו של רבי יוסי הגלילי אומר אסור לבצוע וכל הבוצע ה"ז חוטא
(h)

R. Eliezer son of R. Yosi ha'Glili says, (if the parties came for judgment) one may not give a compromise; if one gives a compromise, he transgresses;

וכל המברך את הבוצע הרי זה מנאץ ועל זה נאמר (תהילים י) בוצע ברך נאץ ה'
1.

If one praises one who compromises, he angers Hash-m - "u'Votze'a Berech Ni'etz Hash-m";

אלא יקוב הדין את ההר שנאמר (דברים א) כי המשפט לאלהים הוא
2.

Rather, the law pierces the mountain (we follow it, no matter what it is).

וכן משה היה אומר יקוב הדין את ההר אבל אהרן אוהב שלום ורודף שלום ומשים שלום בין אדם לחבירו שנאמר (מלאכי ב) תורת אמת היתה בפיהו ועולה לא נמצא בשפתיו בשלום ובמישור הלך אתי ורבים השיב מעון
3.

This was Moshe's approach. Aharon loved Shalom, pursued Shalom, and made Shalom between people - "...b'Shalom uv'Mishor Halach Iti v'Rabim Heshiv me'Avon."

ר' אליעזר אומר הרי שגזל סאה של חטים וטחנה ואפאה והפריש ממנה חלה כיצד מברך אין זה מברך אלא מנאץ ועל זה נאמר ובוצע ברך נאץ ה'
4.

R. Eliezer says, if one stole wheat, made bread, separated Chalah and blessed, this only angers Hash-m - "u'Votze'a Berech Ni'etz Hash-m."

רבי מאיר אומר לא נאמר בוצע אלא כנגד יהודה שנאמר (בראשית לז) ויאמר יהודה אל אחיו מה בצע כי נהרוג את אחינו
(i)

R. Meir says "Botze'a" refers to Yehudah - "...Mah Betza Ki Naharog Es Achinu."

וכל המברך את יהודה הרי זה מנאץ ועל זה נאמר ובוצע ברך נאץ ה'
1.

If one praises what Yehudah said, he angers Hash-m - "u'Votze'a Berech Ni'etz Hash-m."

רבי יהושע בן קרחה אומר מצוה לבצוע שנאמר (זכריה ח) אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם
(j)

R. Yehoshua ben Korchah says, it is a Mitzvah to compromise - "Emes u'Mishpat Shalom Shiftu b'Sha'areichem";

והלא במקום שיש משפט אין שלום ובמקום שיש שלום אין משפט
1.

Question: If there is Mishpat, there is not Shalom. If there is Shalom, there is not Mishpat!

אלא איזהו משפט שיש בו שלום הוי אומר זה ביצוע
2.

Answer: The Mishpat that brings Shalom is compromise.

וכן בדוד הוא אומר (שמואל ב ח) ויהי דוד עושה משפט וצדקה והלא כל מקום שיש משפט אין צדקה וצדקה אין משפט
3.

Question: "Va'Yhi David Oseh Mishpat u'Tzedakah" - Mishpat and Tzedakah do not go together!

אלא איזהו משפט שיש בו צדקה הוי אומר זה ביצוע
4.

Answer: The Mishpat that has Tzedakah is compromise.

אתאן לת"ק
(k)

The first Tana expounds the verse as follows:

דן את הדין זיכה את הזכאי וחייב את החייב וראה שנתחייב עני ממון ושלם לו מתוך ביתו זה משפט וצדקה משפט לזה וצדקה לזה
1.

David ha'Melech acquitted the innocent (Levi) and obligated the liable party (Reuven). David saw that Reuven was poor, so he paid on behalf of him - this is Mishpat and Tzedakah;

משפט לזה שהחזיר לו ממון
i.

It is Mishpat for Levi. He receives what he deserves;

וצדקה לזה ששילם לו מתוך ביתו <וכן בדוד הוא אומר ויהי דוד עושה משפט וצדקה לכל עמו משפט לזה שהחזיר לו את ממונו וצדקה לזה ששילם לו מתוך ביתו>
ii.

It is Tzedakah for Reuven. David paid for him.

קשיא ליה לרבי האי לכל עמו לעניים מיבעי ליה
2.

Question (Rebbi): Why does it say "Va'Yhi David Oseh Mishpat u'Tzedakah l'Chol Amo"? Tzedakah is only for the poor!

אלא <רבי אומר> אע"פ שלא שילם מתוך ביתו זהו משפט וצדקה משפט לזה וצדקה לזה
3.

Answer: Rather, even though David did not pay on behalf of Reuven, he did Mishpat and Tzedakah:

משפט לזה שהחזיר לו ממונו
i.

It is Mishpat for Levi. He receives what he deserves;

וצדקה לזה שהוציא גזילה מתחת ידו
ii.

It is Tzedakah for Reuven. David stopped Reuven from stealing.

רבי שמעון בן מנסיא אומר שנים שבאו לפניך לדין עד שלא תשמע דבריהן או משתשמע דבריהן ואי אתה יודע להיכן דין נוטה אתה רשאי לומר להן צאו ובצעו
(l)

R. Shimon ben Menasiya says, if two people come for judgment, until you sense what the verdict will be, you may suggest that they compromise;

משתשמע דבריהן ואתה יודע להיכן הדין נוטה אי אתה רשאי לומר להן צאו ובצעו שנאמר (משלי יז) פוטר מים ראשית מדון ולפני התגלע הריב נטוש קודם שנתגלע הריב אתה יכול לנטשו משנתגלע הריב אי אתה יכול לנטשו
1.

Once you sense what the verdict will be, you may not suggest that they compromise. "Poter Mayim Reishis Madon v'Lifnei Hisgala ha'Riv Netosh" - before the (verdict) of the dispute is known, you may abandon the dispute (and pursue Shalom, i.e. compromise).

<וריש לקיש> [רבי יהודה בן לקיש] אמר שנים שבאו לדין אחד רך ואחד קשה עד שלא תשמע דבריהן או משתשמע דבריהן ואי אתה יודע להיכן דין נוטה אתה רשאי לומר להם אין אני נזקק לכם שמא נתחייב חזק ונמצא חזק רודפו
(m)

R. Yehoshua ben Lakish says, if two people come for judgment, and one is tough and the other is not, you may withdraw from the case (lest you obligate the tough one and be in danger of reprisal) as long as you do not know which way the verdict leans;

משתשמע דבריהן ואתה יודע להיכן הדין נוטה אי אתה יכול לומר להן איני נזקק לכם שנא' (דברים א) לא תגורו מפני איש
1.

Once you know which way the verdict leans, you may not withdraw - "Lo Saguru Mipnei Ish."

ר' יהושע בן קרחה אומר מניין לתלמיד שיושב לפני רבו וראה זכות לעני וחובה לעשיר מניין שלא ישתוק שנאמר לא תגורו מפני איש
(n)

(R. Yehoshua ben Korchah): If a Talmid in front of his Rebbi sees that the poor person is innocent and the rich person is guilty, he may not be silent - "Lo Saguru Mipnei Ish", do not withhold your words due to a person's honor.

רבי חנין אומר לא תכניס דבריך מפני איש ויהו עדים יודעים את מי הן מעידין ולפני מי הן מעידין ומי עתיד ליפרע מהן שנא' (דברים יט) ועמדו שני האנשים אשר להם הריב לפני ה'
(o)

(R. Chanin): The witnesses should know Whom they testify about (i.e. if they testify falsely, they force Hash-m to fix things), in front of Whom they testify, and Who will punish false witnesses - "v'Omedu... Lifnei Hash-m."

ויהו הדיינין יודעין את מי הן דנין ולפני מי הן דנין ומי עתיד ליפרע מהן שנא' (תהילים פב) אלהים נצב בעדת אל וכן ביהושפט הוא אומר (דברי הימים ב יט) ויאמר אל השופטים ראו מה אתם עושים כי לא לאדם תשפטו כי <אם> לה'
1.

The judges should know Whom they judge (i.e. wrong judgment will force Hash-m to fix things), in front of Whom they judge, and Who will punish improper judges - "Elokim Nitzav ba'Adas Kel", "Ki Lo l'Adam Tishpetu Ki la'Shem."

שמא יאמר הדיין מה לי בצער הזה
2.

Suggestion: Perhaps a judge will say 'I should not judge, lest I err and be punished!

ת"ל עמכם בדבר משפט אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות
3.

Answer: "V'Imachem bi'Dvar Mishpat" - a judge judges according to what he sees. (If he does so, he will not be punished.)

היכי דמי גמר דין
(p)

Question: What is a final verdict?

אמר רב יהודה אמר רב איש פלוני אתה חייב איש פלוני אתה זכאי
(q)

Answer (Rav Yehudah): It is 'Ploni, you are liable. Almoni, you are Zakai (you receive, or are exempt).'

אמר רב הלכה כרבי יהושע בן קרחה
(r)

(Rav): The Halachah follows R. Yehoshua ben Korchah (who said that it is a Mitzvah to compromise).

איני והא רב הונא תלמידיה דרב הוה כי הוה אתו לקמיה דרב הונא אמר להו אי דינא בעיתו אי פשרה בעיתו
(s)

Question: Rav Huna was Rav's Talmid, and he would offer the parties Din (law) or compromise!

מאי מצוה נמי דקאמר רבי יהושע בן קרחה (דף ז,א) מצוה למימרא להו אי דינא בעיתו אי פשרה בעיתו
(t)

Answer: R. Yehoshua ben Korchah means that it is a Mitzvah to offer (Din or) compromise.