1)

WHEN DO WE SUGGEST COMPROMISE? [line 2]

היינו תנא קמא
(a)

Question: This is like the first Tana (who said that after (Tosfos - you know) the verdict, the judge may not suggest compromise. This implies that before this, he may!)

איכא בינייהו מצוה רבי יהושע בן קרחה סבר מצוה ת"ק סבר רשות
(b)

Answer: R. Yehoshua ben Korchah says that it is a Mitzvah to suggest compromise. The first Tana says that this is optional.

היינו דר"ש בן מנסיא
(c)

Question: The first Tana is like R. Shimon ben Menasya (who said that until you sense what the verdict will be, you may suggest compromise)!

איכא בינייהו משתשמע דבריהן ואתה יודע להיכן הדין נוטה אי אתה רשאי לומר להן צאו ובצעו
(d)

Answer: The first Tana argues. He allows compromise even after you sense what the verdict will be, until (Tosfos - you know) the final verdict.

ופליגא דרבי תנחום בר חנילאי
(e)

The above Tana'im argue with R. Tanchum bar Chanilai.

דאמר רבי תנחום בר חנילאי לא נאמר מקרא זה אלא כנגד מעשה העגל
1.

(R. Tanchum bar Chanilai): "U'Votze'a Berech Ni'etz Hash-m" refers to the golden calf;

שנאמר (שמות לב) וירא אהרן ויבן מזבח לפניו מה ראה
i.

Question: "Va'Yar Aharon va'Yiven Mizbe'ach Lefanav" - what did he see?

א"ר בנימין בר יפת א"ר אלעזר ראה חור שזבוח לפניו אמר אי לא שמענא להו השתא עבדו לי כדעבדו בחור ומיקיים בי (איכה ב) אם יהרג במקדש ה' כהן ונביא ולא הויא להו תקנתא לעולם
ii.

Answer (R. Elazar): He saw Chur (the son of Miryam and Kalev), and va'Yiven mi'Zavu'ach (understood from the one slaughtered) that if he protests, they will kill him also, fulfilling "Im Yehareg b'Mikdash Hash-m Kohen v'Navi", and then there will be no atonement for Bnei Yisrael;

מוטב דליעבדו לעגל אפשר הויא להו תקנתא בתשובה
iii.

He reasoned 'it is better that they make the calf. Perhaps Teshuvah will help.'

והני תנאי (משלי יז) פוטר מים ראשית מדון מאי דרשי ביה
(f)

What do the Tana'im (who argue with R. Shimon ben Menasya) learn from "Poter Mayim Reishis Madon"?

כדרב המנונא
(g)

Answer: They learn Rav Hamnuna's law.

דאמר רב המנונא אין תחילת דינו של אדם נידון אלא על דברי תורה שנאמר פוטר מים ראשית מדון
1.

(Rav Hamnuna): One is first judged (in the world to come) about his Torah learning - "Poter Mayim Reishis Madon."

אמר רב הונא האי תיגרא דמיא לצינורא דבידקא דמיא כיון דרווח רווח
(h)

(Rav Huna): A dispute is like a water conduit. If it is not plugged up immediately, it overflows.

אביי קשישא אמר דמי לגודא דגמלא כיון דקם קם:
(i)

(Abaye Kashisha): It is like planks on a bridge. With time, they become fixed (also, a dispute gets stronger).

2)

THE ADVANTAGES OF SHALOM [line 20]

שמע"י ושת"י שב"ע זמירו"ת הו"א סימן: ההוא דהוה קאמר ואזיל טוביה דשמע ואדיש חלפוה בישתיה מאה
(a)

A certain man (Tuvya) used to say 'because I hear people abuse me and keep quiet, I am exempted from misfortunes.'

א"ל שמואל לרב יהודה קרא כתיב פוטר מים ראשית מדון ריש מאה דיני
(b)

(Shmuel): "Poter Mayim Reishis Madon" - one who begins a dispute initiates 100 judgments (Me'ah DiNim).

ההוא דהוה קאמר ואזיל אתרתי תלת גנבא לא מיקטל
(c)

A certain man used to say 'it is common that one is not punished (immediately) for two or three transgressions.'

א"ל שמואל לרב יהודה קרא כתיב (עמוס ב) כה אמר ה' על שלשה פשעי ישראל ועל ארבעה לא אשיבנו
(d)

(Shmuel): "...Al Sheloshah Pish'ei Yisrael v'Al Arba'ah Lo Ashivenu" (the fourth will not be pardoned).

ההוא דהוה קאמר ואזיל שב בירי לשלמנא וחדא לעביד ביש
(e)

A certain man used to say 'a peaceable person will be saved from seven pits, and a Rasha will fall in the first.'

א"ל שמואל לרב יהודה קרא כתיב (משלי כד) כי שבע יפול צדיק וקם <ורשע יפול באחת>
(f)

(Shmuel): We learn this from "Ki Sheva Yipol Tzadik va'Kam u'Rsha'im Yikashelu v'Ra'ah."

ההוא דהוה קאמר ואזיל דאזיל מבי דינא שקל גלימא ליזמר זמר וליזיל באורחא
(g)

A certain man used to say 'if Beis Din took one's garment, he should rejoice (he was saved from sin).'

א"ל שמואל לרב יהודה קרא כתיב (שמות יח) וגם כל העם הזה על מקומו יבא בשלום
(h)

(Shmuel): We learn this from "(if you will appoint judges) ha'Am ha'Zeh... Yavo v'Shalom."

ההוא דהוה קאמר ואזיל היא ניימא ודיקולא שפיל
(i)

A certain man used to say 'when a weaver naps, her basket drops from her head (and people do not know her trade).'

אמר ליה שמואל לרב יהודה קרא כתיב (קוהלת ו) בעצלתים ימך המקרה וגו'
(j)

(Shmuel): We learn this from "ba'Atzaltayim Yimach ha'Mekareh."

ההוא דהוה קאמר ואזיל גברא דרחיצנא עליה אדייה לגזיזיה וקם
(k)

A certain man used to say 'the one I relied on raised his hand (Aruch - his weapon) against me.'

א"ל שמואל לרב יהודה קרא כתיב (תהילים מא) גם איש שלומי אשר בטחתי בו וגו'
(l)

(Shmuel): We learn this from "Gam Ish Shlomi Asher Botachti Bo (tried to kill me)"

ההוא דהוה קאמר ואזיל כי רחימתין הוה עזיזא אפותיא דספסירא שכיבן השתא דלא עזיזא רחימתין פוריא בר שיתין גרמידי לא סגי לן
(m)

A certain man used to say 'when I was close with my wife, we could both fit on the blade of a sword. Now that our love has waned, a bed 60 Amos wide does not suffice.'

אמר רב הונא קראי כתיבי מעיקרא כתיב (שמות כה) ונועדתי לך שם ודברתי אתך מעל הכפורת
(n)

(Rav Huna): We learn this from the Mishkan - "v'Dibarti Itecha me'Al ha'Kapores";

ותניא ארון תשעה וכפורת טפח הרי כאן עשרה
1.

(Beraisa): The Aron was nine Tefachim tall, and the Kapores (its cover) was one Tefach thick;

וכתיב (מלכים א ו) והבית אשר בנה המלך שלמה לה' ששים אמה ארכו ועשרים רחבו ושלשים אמה קומתו ולבסוף כתיב (ישעיהו סו) כה אמר ה' השמים כסאי והארץ הדום רגלי איזה בית אשר תבנו לי וגו'
2.

"Shlomo built (the Beis ha'Mikdash)... u'Sheloshim Amah Komaso." After Yisrael sinned, the Shechinah did not dwell there - "..ha'Shamayim Kis'i Ei Zeh Vayis Asher Tivnu Li."

מאי משמע דהאי לא תגורו לישנא דכנושי הוא
(o)

Question: What is the source that 'Saguru' means gathering?

אמר רב נחמן אמר קרא (דברים כה) ויין לא תשתה ולא תאגור
(p)

Answer #1 (Rav Nachman): "V'Yayin Lo Sishteh v'Lo Se'egor."

רב אחא בר יעקב אמר מהכא (משלי י) תכין בקיץ לחמה אגרה בקציר מאכלה
(q)

Answer #2 (Rav Acha bar Yakov): "Tachin ba'Kayitz Lachmah Agrah ba'Katzir Ma'achalah."

רב אחא בריה דרב איקא אמר מהכא (משלי י) אוגר בקיץ בן משכיל:
(r)

Answer #3 (Rav Acha brei d'Rav Ika): "Oger ba'Kayitz Ben Maskil."

3)

THE PERILS OF MISTAKEN JUDGMENT [line 42]

אמ"ת ממו"ן ירא"ה סימן: אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן כל דיין שדן דין אמת לאמיתו משרה שכינה בישראל שנאמר (תהילים פב) אלהים נצב בעדת אל בקרב אלהים ישפוט
(a)

(R. Shmuel bar Nachmani): A judge who gives the true verdict causes the Divine Presence to rest in Yisrael - "Elokim Nitzav ba'Adas Kel."

וכל דיין שאינו דן דין אמת לאמיתו גורם לשכינה שתסתלק מישראל שנאמר (תהילים יב) משוד עניים מאנקת אביונים עתה אקום יאמר ה' וגו'
1.

A judge who does not give the true verdict causes the Divine Presence to depart from Yisrael - "mi'Shod Aniyim... Atah Akum Yomar Hash-m."

ואמר רבי שמואל בר <נחמן> [נחמני] אמר רבי יונתן כל דיין שנוטל מזה ונותן לזה שלא כדין הקדוש ברוך הוא נוטל ממנו נפשו שנאמר (משלי כב) אל תגזול דל כי דל הוא ואל תדכא עני בשער כי ה' יריב ריבם וקבע את קובעיהם נפש
(b)

(R. Shmuel bar Nachmani): If a judge takes from one and gives to another improperly, Hash-m takes his soul - "Al Tigzal Dal... v'Kova Es Kov'eihem Nafesh."

ואמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן לעולם יראה דיין עצמו כאילו חרב מונחת לו בין ירכותיו וגיהנם פתוחה לו מתחתיו (דף ז,ב) שנאמר (שיר השירים ג) הנה מטתו שלשלמה ששים גבורים סביב לה מגבורי ישראל כולם אחוזי חרב מלומדי מלחמה איש חרבו על יריכו מפחד בלילות מפחדה של גיהנם שדומה ללילה
(c)

(R. Shmuel bar Nachmani): A judge should imagine that a sword is between his thighs and an opening to Gehinom is below him - "mi'Giborei Yisrael... Melumedei Milchamah (Chachamim, skilled in Torah)... mi'Pachad ba'Leilos", from the fear of Gehinom, which is like night.

7b----------------------------------------7b
דרש ר' יאשיה ואיתימא רב נחמן בר יצחק מאי דכתיב (ירמיהו כא) בית דוד כה אמר ה' דינו לבקר משפט והצילו גזול מיד עושק וכי בבקר דנין וכל היום אין דנין
(d)

Question (R. Yoshiyah): Why does it say "Beis David... Dino la'Boker Mishpat"? The whole day is proper for judgment, and not just the morning!

אלא אם ברור לך הדבר כבקר אמרהו ואם לאו אל תאמרהו
(e)

Answer: One should not give the verdict until it is as clear to you like morning.

ר' חייא בר אבא א"ר יונתן מהכא (משלי ז) אמור לחכמה אחותי את אם ברור לך הדבר כאחותך שהיא אסורה לך אומרהו ואם לאו אל תאמרהו
(f)

(R. Chiya bar Aba): We learn this from "Emor la'Chachmah Achosi At" - do not give the verdict until it is as clear to you as your sister (that she is forbidden to you).

אמר ר' יהושע בן לוי עשרה שיושבין בדין קולר תלוי בצואר כולן
(g)

(R. Yehoshua ben Levi): If 10 judges judge together and err, all will be punished.

פשיטא
(h)

Question: This is obvious!

לא צריכא אלא לתלמיד היושב לפני רבו
(i)

Answer: The Chidush is, even a Talmid (who sees that his Rebbi is erring and remains silent) will be punished.

רב הונא כי הוה אתי דינא לקמיה מיכניף ומייתי עשרה רבנן מבי רב אמר כי היכי דלימטיי' שיבא מכשורא
(j)

When Rav Huna would judge, he would gather 10 Chachamim with him, so he would not bear the punishment alone if he errs.

רב אשי כי הוה אתי טריפתא לקמיה מכניף ומייתי להו לכולהו טבחי דמתא מחסיא אמר כי היכי דלימטיין שיבא מכשורא
(k)

When Rav Ashi would rule about a Treifah, he would gather all the butchers of his city, so he would not bear the punishment alone if he errs.

4)

APPOINTMENT OF JUDGES [line 17]

כי אתא רב דימי אמר דרש רב נחמן בר כהן מאי דכתיב (משלי כט) מלך במשפט יעמיד ארץ ואיש תרומות יהרסנה אם דיין דומה למלך שאינו צריך לכלום יעמיד ארץ
(a)

(Rav Dimi): "Melech b'Mishpat Ya'amid Aretz v'Ish Terumos Yehersenah" - if a judge is financially independent (R. Chananel; Rashi - expert in the laws), like a king who does not need anyone else, he will establish order in the land;

ואם דומה לכהן שמחזר בבית הגרנות יהרסנה
1.

If he is like a Kohen who goes to the granaries to get Terumah, he will destroy the land.

דבי נשיאה אוקמו דיינא דלא הוה גמיר
(b)

The Nasi's house appointed an unlearned judge.

א"ל ליהודה בר נחמני מתורגמניה דריש לקיש קום עליה באמורא קם גחין עליה ולא א"ל ולא מידי פתח ואמר
(c)

Yehudah bar Nachmani was asked to say loudly (for all to hear) what the judge would say. The judge said nothing, so Yehudah expounded:

(חבקוק ב) הוי אומר לעץ הקיצה עורי לאבן דומם הוא יורה הנה הוא תפוש זהב וכסף וכל רוח אין בקרבו ועתיד הקב"ה ליפרע ממעמידין שנאמר (חבקוק ב) וה' בהיכל קדשו הס מפניו כל הארץ
1.

"Hoy Omer la'Etz ha'Kitzah" - Hash-m will punish those who appointed him - "va'Shem b'Heichal Kodesho Hass Mipanav Kol ha'Aretz" (this transgression can destroy the world).

אמר ריש לקיש כל המעמיד דיין <על הציבור> שאינו הגון כאילו נוטע אשירה בישראל שנאמר (דברים טז) שופטים ושוטרים תתן לך וסמיך ליה (דברים טז) לא תטע לך אשרה כל עץ
(d)

(Reish Lakish): Appointing an unlearned judge is like planting an Asheirah. It says "Shofetim v'Shoterim Titen Lecha", followed by "Lo Sita Lecha Asheirah Kol Etz."

אמר רב אשי ובמקום שיש תלמידי חכמים כאילו נטעו אצל מזבח שנאמר (דברים טז) אצל מזבח ה' אלהיך
(e)

(Rav Ashi): Appointing an unlearned judge when Chachamim are available is like planting an Asheirah next to the Altar. We learn from "...Asheirah... Etzel Mizbach Hash-m."

כתיב (שמות כ) לא תעשון אתי אלהי כסף ואלהי זהב אלהי כסף ואלהי זהב הוא דלא עבדי הא דעץ שרי
(f)

Question: "Lo Sa'ason Iti Elohei Kesef v'Eilohei Zahav" - are wooden idols permitted?!

אמר רב אשי אלוה הבא בשביל כסף ואלוה הבא בשביל זהב
(g)

Answer (Rav Ashi): 'Gold and silver' teach about Elohim (judges) who paid gold or silver to be appointed.

רב כי הוה אתי לבי דינא אמר הכי ברעות נפשיה לקטלא נפיק וצבי ביתיה לית הוא עביד וריקן לביתיה עייל ולואי שתהא ביאה כיציאה
(h)

When Rav would go to judge, he would say (about himself) 'do I accept liability to die (if I err), without commanding about my estate, and I receive no gain from this?! May Hash-m help me to return guiltless, like I came!'

כי הוי חזי אמבוהא <דספרי> אבתריה אמר (איוב כ) אם יעלה לשמים שיאו [וגו'] כגללו לנצח יאבד <וגו'>
1.

When he would see people following him, he would say (to refrain from thoughts of pride) "Im Ya'aleh la'Shamayim Si'o... k'Gelelo la'Netzach (his end is to rot like excrement)."

מר זוטרא חסידא כי הוו מכתפי ליה בשבתא דריגלא אמר הכי (משלי כז) כי לא לעולם חוסן ואם נזר לדור ודור
(i)

When Mar Zutra Chasida taught laws of the festival before the festival, people would carry him on their shoulders (to hurry him to his place, to minimize the time that Talmidim must stand for him). He would say "Ki Lo l'Olam Chosen v'Im Nezer l'Dor Dor (wealth will not last forever)."

דרש בר קפרא מנא הא מילתא דאמרו רבנן הוו מתונין בדין
(j)

Question (Bar Kapara): What is the source (for the Mishnah) 'be deliberate in judgment'?

דכתיב (שמות כ) לא תעלה במעלות וסמיך ליה (שמות כא) ואלה המשפטים
(k)

Answer (Bar Kapara): It says "Lo Sa'aleh v'Ma'alos", followed by "v'Eleh ha'Mishpatim."

אמר ר' אליעזר מניין לדיין שלא יפסע על ראשי עם קודש
(l)

Question (R. Elazar): What is the source that [even] judges should not (walk past people sitting on the floor, appearing to) walk on the heads of Yisrael?

שנא' לא תעלה במעלות וסמיך ליה ואלה המשפטים
(m)

Answer (R. Elazar): It says "Lo Sa'aleh v'Ma'alos", followed by "v'Eleh ha'Mishpatim."

אשר תשים אשר תלמדם מיבעי ליה
(n)

Question: Why does the verse continue "Asher Tasim"? It should say 'Telamdem (you will teach)'!

אמר רבי ירמיה ואיתימא רבי חייא בר אבא אלו כלי הדיינין
(o)

Answer (R. Yirmeyah): This comes to include judges' tools.

רב הונא כי הוה נפק לדינא אמר הכי אפיקו לי מאני חנותאי מקל ורצועה ושופרא וסנדלא
1.

When Rav Huna went to judge, he would request a staff (for lashes mid'Rabanan), a leather strap (for lashes mid'Oraisa), a shofar (for Niduy, i.e. excommunication), and a shoe (for Chalitzah).

(דברים א) ואצוה את שופטיכם בעת ההיא אמר רבי יוחנן כנגד מקל ורצועה תהא זריז
(p)

(R. Yochanan): "Va'Atzaveh Es Shofteichem" - judges should be zealous to use the staff and strap to instill fear in the congregation (for the sake of Heaven).

(דברים א) שמוע בין אחיכם ושפטתם אמר רבי חנינא אזהרה לבית דין שלא ישמע דברי בעל דין קודם שיבא בעל דין חבירו
(q)

(R. Chanina): "Shamo'a Bein Acheichem u'Shfatetem Tzedek" - Beis Din may not hear one party before the other party comes.

ואזהרה לבעל דין שלא יטעים דבריו לדיין קודם שיבא בעל דין חבירו קרי ביה נמי שמע בין אחיכם
1.

"Shamo'a" can be read 'Shma', warning a litigant not to present his case before the other party comes.

רב כהנא אמר מהכא (שמות כג) מלא תשא לא תשיא
2.

(Rav Kahana): We learn this from "Lo Tisa (Shema Shav)" (do not receive a false report). We read this as if it said 'Lo Tasi' (do not give).

(דברים א) ושפטתם צדק אמר ריש לקיש צדק את הדין ואחר כך חתכהו
(r)

(Reish Lakish): "U'Shfatetem Tzedek" - reach the correct law, then enact it.

(דברים א) בין איש ובין אחיו <ובין גרו> אמר רב יהודה אפילו בין בית לעלייה
(s)

(Rav Yehudah): (The verse continues) "Bein Ish u'Vein Achiv" - even between brothers dividing a house and its second story (award compensation to the one receiving the second story).

ובין גרו אמר רב יהודה אפילו בין תנור לכירים
1.

"U'Vein Gero" - award compensation even between different types of ovens (Rashi; Aruch - ensure that each oven is kept the proper distance from the floor and ceiling, so it will not damage).

5)

JUDGING FRIENDS [line 47]

(דברים א) לא תכירו פנים במשפט רבי יהודה אומר לא תכירהו
(a)

(Rav Yehudah): "Lo Sakiru Panim ba'Mishpat" - do not show favoritism to your friend;

רבי אלעזר אומר לא תנכרהו
(b)

(R. Elazar): Do not Misnaker (estrange, i.e. obligate) your enemy.

אושפיזכניה דרב אתא לקמיה לדינא אמר לו לאו אושפיזכני את
(c)

A man said to Rav 'do you remember that I hosted you'?

אמר לו אין
1.

Rav: Yes.

אמר ליה דינא אית לי
2.

The man: I want you to judge my case.