1)

JUDGING FRIENDS (cont.) [line 1]

אמר ליה (דף ח,א) פסילנא לך לדינא אמר ליה רב לרב כהנא פוק דייניה
(a)

Rav disqualified himself from judging him. He told Rav Kahana to judge.

חזייה דהוה קא גאיס [ביה] א"ל אי צייתא צייתא ואי לא מפיקנא לך רב מאונך
1.

Rav Kahana saw that the man was haughty due to his relationship with Rav. He threatened him 'if you do not listen, I will put you in Niduy.'

(דברים א) כקטן כגדול תשמעון אמר ריש לקיש שיהא חביב עליך דין של פרוטה כדין של מאה מנה
(b)

(Reish Lakish): "Ka'Katan ka'Gadol Tishma'un" - a dispute over a Perutah should be as important to a judge as a dispute over 10,000 Zuz.

למאי הלכתא
(c)

Question: What difference does this make?

אילימא לעיוני ביה ומיפסקיה
1.

Suggestion: He should investigate to reach the correct verdict.

פשיטא
2.

Rejection: This is obvious!

אלא לאקדומיה
(d)

Answer: He should not judge a case first because it involves more money.

(דברים א) לא תגורו מפני איש <א"ר חנן אל תכניס דבריך מפני איש> (דברים א) כי המשפט לאלהים הוא א"ר חמא ברבי חנינא אמר הקב"ה לא דיין לרשעים שנוטלין מזה ממון ונותנים לזה שלא כדין אלא שמטריחין אותי להחזיר ממון לבעליו
(e)

(R. Chama b'Rebbi Chanina): "Lo Saguru Mipenei Ish Ki ha'Mishpat l'Eilokim Hu" - not only do evil judges (improperly) take money from people and give to others, they make Hash-m 'toil' to return it!

(דברים א) והדבר אשר יקשה מכם א"ר חנינא ואיתימא רבי יאשיה על דבר זה נענש משה שנאמר (במדבר כז) ויקרב משה את משפטן לפני ה'
(f)

(R. Chanina): "Veha'Davar Asher Yiksheh Mikem... u'Shmativ" - Moshe was punished for saying that difficult cases will be brought to himself (and not the Shechinah. Therefore Hash-m forced him to have to ask) - "va'Yakrev Moshe Es Mishpatan Lifnei Hash-m."

מתקיף לה רב נחמן בר יצחק מי כתיב ואשמיעכם (דברים א) ושמעתיו כתיב אי גמירנא גמירנא ואי לא אזלינא וגמירנא
(g)

Objection (Rav Nachman bar Yitzchak): Moshe did not say 'v'Ashmi'achem', rather, "u'Shmativ". If I already learned it, I can answer. If not, Hash-m will teach me!

אלא כדתניא
1.

Rather, a Beraisa explains why Moshe had to ask.

ראויה פרשת נחלות שתיכתב על ידי משה רבינו אלא שזכו בנות צלפחד ונכתב על ידן
2.

(Beraisa): It was proper that Moshe teach the Parshah of inheritance (like the rest of the Torah). Tzelafchad's daughters merited that it was taught through them;

ראויה היתה פרשת מקושש שתיכתב ע"י משה רבינו אלא שנתחייב מקושש ונכתבה על ידו
3.

It was proper that Moshe teach about the punishment for desecration of Shabbos. The one who gathered wood on Shabbos was blameworthy, so it was taught through him.

ללמדך שמגלגלין חובה ע"י חייב וזכות על ידי זכאי
4.

This teaches that Hash-m brings good things through meritorious people, and bad things through undeserving people.

כתיב (דברים א) ואצוה את שופטיכם בעת ההיא וכתיב (דברים א) ואצוה אתכם בעת ההיא
(h)

Contradiction: It says "va'Atzaveh Es Shofteichem ba'Es ha'Hi", and "va'Atzaveh Eschem ba'Es ha'Hi"!

אמר רבי אלעזר אמר רבי שמלאי אזהרה לציבור שתהא אימת דיין עליהן ואזהרה לדיין שיסבול את הציבור
(i)

Answer (R. Elazar): The congregation is commanded to fear judges. The judges are commanded to bear the congregation.

עד כמה
(j)

Question: How much must they bear the congregation?

אמר רבי חנן ואיתימא רבי שבתאי (במדבר יא) כאשר ישא האומן את היונק
(k)

Answer (R. Chanin): "Ka'asher Yisa ha'Omen Es ha'Yonek" (Rambam - with humility to bear their complaints and anger, like Moshe Rabbeinu).

כתיב (דברים לא) כי אתה תבוא וכתיב (דברים ז) כי אתה תביא
(l)

Question: It says "Ki Atah Tavo (you will come) Es ha'Am ha'Zeh", but another verse says "Tavi" (you will bring)!

אמר רבי יוחנן אמר לו משה ליהושע אתה והזקנים שבדור עמהם אמר לו הקב"ה טול מקל והך על קדקדם דבר אחד לדור ואין שני דברין לדור
(m)

Answer (R. Yochanan): Moshe told Yehoshua that he will enter (on a par) with elders of the generation. Hash-m told Yehoshua to hit the elders with a staff, so they will realize that each generation has only one leader.

תנא זימון בשלשה
(n)

(Beraisa): Zimun is with three.

מאי זימון
(o)

Question: What does this mean?

אילימא ברכת זימון
1.

Suggestion: It refers to the Berachah of Zimun (before Birkas ha'Mazon).

והתניא זימון וברכת זימון בשלשה
2.

Rejection (Beraisa #1): Zimun and Birkas Zimun is with three. (This shows that they are different matters.)

וכי תימא פרושי קמפרש מאי זימון ברכת זימון
3.

Suggestion: Perhaps the Beraisa means 'Zimun, i.e. Birkas Zimun, is with three.'

והתניא זימון בשלשה ברכת זימון בשלשה
4.

Rejection (Beraisa #2): Zimun is with three, and Birkas Zimun is with three. (We must say that they are different matters.)

אלא מאי זימון אזמוני לדין
(p)

Answer: It refers to summonsing to Beis Din.

כי הא דאמר רבא הני בי תלתא דייני דיתבי ואזיל שליחא דבי דינא ואמר מפומא דחד לא אמר כלום עד דאמר משמיה דכולהו
1.

(Rava): If a Shalia'ach of a Beis Din of three summonsed someone in the name of one judge, this has no effect, he must summons in the name of all of them.

הני מילי בלא יומא דדינא אבל ביומא דדינא לית לן בה:
2.

This does not apply to a day when Beis Din normally meets.

2)

CAN A MUMCHEH JUDGE FINES BY HIMSELF? [line 43]

תשלומי כפל כו':
(a)

(Mishnah): Double payment...

שלח ליה רב נחמן בר רב חסדא לרב נחמן בר יעקב ילמדנו רבינו דיני קנסות בכמה
(b)

Question (Rav Nachman bar Rav Chisda): How many judges are needed for fines?

מאי קמיבעיא ליה הא אנן תנן בשלשה
1.

Question: What does he ask? The Mishnah explicitly says that three judges are needed!

אלא יחיד מומחה קמיבעיא ליה דאין דיני קנסות או לא
2.

Answer: He asks whether a Mumcheh can judge fines by himself.

אמר ליה תניתוה תשלומי כפל ותשלומי ארבעה וחמשה בשלשה
(c)

Answer (Rav Nachman - Mishnah): Double payment and payment of four or five require three judges.

מאי שלשה
1.

Question: What kind of judges are discussed?

אילימא שלשה הדיוטות
i.

Suggestion: It discusses amateurs.

האמר אבוה דאבוך משמיה דרב אפילו עשרה והן הדיוטות פסולין לדיני קנסות
ii.

Rejection: Rav Chisda's father taught that even 10 amateurs may not judge fines!

אלא מומחין וקאמר שלשה:
2.

Answer: Rather, it discusses Mumchim, and three are needed.

3)

THE ARGUMENT ABOUT MOTZI SHEM RA [line 50]

וחכמים אומרים מוציא שם רע בעשרים ושלשה:
(a)

(Mishnah): Chachamim say, 23 are needed for Motzi Shem Ra (for sometimes it is a capital case).

וכי יש בו דיני נפשות מאי הוי
(b)

Question: When it is not a capital case (e.g. there are no witnesses that the wife had Zenus (extramarital relations), why are 23 required?

אמר עולא בחוששין ללעז קמיפלגי
(c)

Answer #1 (Ula): R. Meir and Chachamim argue about whether or not we are concerned lest (it become a capital case, they will add judges, and) people will scorn Beis Din (they will say that the first judges were unqualified to judge by themselves).

רבי מאיר סבר אין חוששין ללעז ורבנן סברי חוששין ללעז
1.

Chachamim are concerned, and R. Meir is not.

רבא אמר כולי עלמא ללעז לא חיישינן והכא בחוששין לכבודן של ראשונים קמיפלגי
(d)

Answer #2 (Rava): Neither Tana is concerned for this. Rather, they argue about whether or not we are concerned for the honor of the first judges;

והב"ע כגון דאיכניף בי עשרין ותלתא למידן דיני נפשות ואיבדור ואמר להו דיינו לי מיהא דיני ממונות
1.

The case is, (the husband said that he had witnesses, so) 23 judges were gathered for a capital case, and they left (because he could not find witnesses). He asked them to judge regarding money (to exempt him from the Kesuvah. Chachamim are concerned for the honor of the judges, so they require all 23 to judge the case.)

8b----------------------------------------8b
(דף ח,ב) מיתיבי וחכמים אומרים תבעו ממון בשלשה תבעו נפשות בעשרים ושלשה
(e)

Question (Beraisa - Chachamim): If the husband had a monetary claim, three judges are needed. If he had a capital claim, 23 are needed.

בשלמא <לרבא> [לרבה] תבעו ממון תחלה בשלשה תבעו נפשות תחלה אפילו ממון בעשרים ושלשה
1.

Rava can explain that if he initially had a monetary claim, three judges are needed. If he initially had a capital claim, 23 are needed even (e.g. if he could not find witnesses) to judge the monetary aspect.

אלא לעולא קשיא
2.

However, according to Ula, Chachamim always require 23!

אמר רבא אני וארי שבחבורה תרגימנא ומנו רב חייא בר אבין הכא במאי עסקינן שהביא הבעל עדים שזינתה והביא האב עדים והזימום לעדי הבעל
(f)

Answer (Rava and R. Chiya bar Avin): The case is, he brought witnesses of Zenus, her father brought witnesses that were Mezim the husband's witnesses (they testified that the witnesses were not where they claimed to see the testimony);

בא לגבות ממון מבעל בשלשה ובמקום נפשות בעשרים ושלשה
1.

If her father demands to collect the fine (100 Zuz) from the husband, three judges are needed. If his witnesses are Chayavim Misah (e.g. Beis Din sentenced her to die before Hazamah), 23 judges are needed.

אביי אמר דכולי עלמא חיישינן ללעז ומשום כבודן של ראשונים הכא במאי עסקינן כגון דאתרו בה סתם
(g)

Answer #3 (Abaye): Both Tana'im are concerned for scorn and the honor of Beis Din. The case is, the witnesses warned her that she will be killed for Bi'ah, but they did not specify which death penalty;

והאי תנא הוא
1.

R. Meir and Chachamim argue like the following Tana'im.

דתניא ושאר כל חייבי מיתות שבתורה אין ממיתין אותם אלא בעדה ועדים והתראה ועד שיודיעוהו שהוא חייב מיתה בבית דין
2.

(Beraisa): Regarding all other death penalties (except for one who entices to serve idolatry), we do not kill unless there are witnesses and the transgressor was warned that Beis Din will kill him;

רבי יהודה אומר עד שיודיעוהו באיזה מיתה הוא נהרג
3.

R. Yehudah says, he must be told which death penalty he will receive. (R. Meir holds like R. Yehudah, therefore it is only a monetary case. Chachamim hold like Chachamim, so it is a capital case).

רב פפא אמר הכא באשה חבירה עסקינן וקמיפלגי בפלוגתא דרבי יוסי בר יהודה ורבנן
(h)

Answer #4 (Rav Papa): The case is, she is a Chaverah (she knows the laws well). Our Tana'im argue like the following Tana'im:

דתניא ר' יוסי בר יהודה אומר חבר א"צ התראה לפי שלא ניתנה התראה אלא להבחין בין שוגג למזיד
1.

(Beraisa - R. Yosi bar Yehudah): A Chaver is liable even without warning. Warning is only to clarify if he transgressed unintentionally or intentionally (and surely, a Chaver knew the law. Chachamim hold like R. Yosi bar Yehudah, and R. Meir holds like the Chachamim who argue with him.)