1)

THE ARGUMENT ABOUT MOTZI SHEM RA (cont.) [last line on previous Amud]

רב אשי אמר כגון (דף ט,א) דאתרו ביה מלקות ולא אתרו ביה קטלא
(a)

Answer #5 (Rav Ashi): The case is, she was warned that she will be lashed, but not that she will be killed (according to the opinion that lashes are given for capital transgressions);

וקמיפלגי בפלוגתא דרבי ישמעאל ורבנן
1.

Our Tana'im argue like R. Yishmael and Chachamim.

דתנן מכות בשלשה
2.

(Mishnah): Three judges are needed for lashes;

משום רבי ישמעאל אמרו בעשרים ושלשה
3.

R. Yishmael says, 23 are needed.

רבינא אמר כגון שנמצא אחד מן העדים קרוב או פסול וקמיפלגי בפלוגתא דרבי יוסי ורבי אליבא דר' עקיבא
(b)

Answer #6 (Ravina): The case is, one witness was found to be a relative or an invalid witness. Our Tana'im argue like R. Yosi and Rebbi argue about R. Akiva's opinion.

דתנן רבי עקיבא אומר לא בא שלישי אלא להחמיר עליו לעשות דינו כיוצא באלו
1.

(Mishnah - R. Akiva): (Two witnesses always suffice. The Torah discusses "two or three witnesses" to be stringent. If all the witnesses are Huzmu,) a third witness is punished like the first two (even though his testimony was not needed);

א"כ ענש הכתוב את הניטפל לעוברי עבירה כעוברי עבירה על אחת כמה וכמה שישלם שכר את הניטפל לעושה מצוה כעושה מצוה
i.

If the Torah punishes one who joins transgressors like the transgressors, and all the more so it rewards one who joins one doing a Mitzvah like the one who does the Mitzvah!

ומה שנים נמצא אחד מהן קרוב או פסול עדותן בטלה אף שלשה נמצא אחד מהן קרוב או פסול עדותן בטלה
2.

Also, just like if one of two witnesses was found to be a relative or an invalid witness, the entire testimony is invalid, the same applies to if one of three witnesses was found to be invalid.

ומניין שאפי' מאה
3.

Question: What is the source that this applies even if there are 100 witnesses?

ת"ל עדים
4.

Answer: It says "Edim".

א"ר יוסי בד"א בדיני נפשות אבל בדיני ממונות תתקיים עדות בשאר
5.

R. Yosi says, this applies to capital cases. In monetary cases, the testimony of the Kosher witnesses is valid;

רבי אומר אחד דיני ממונות ואחד דיני נפשות
6.

Rebbi says, R. Akiva's law applies to capital and monetary cases.

ואימתי בזמן שהתרו בהן
i.

In capital cases, we disqualify all the testimony only if the invalid witness warned the transgressor;

9b----------------------------------------9b
אבל בזמן שלא התרו בהן (דף ט,ב) מה יעשו שני אחים ואחד שראו באחד שהרג את הנפש
ii.

If not, if one murdered in front of two brothers, no one (even unrelated Kosher witnesses) could testify against him!

[[רבינא אמר כגון שנמצא אחד מן העדים קרוב או פסול וקמיפלגי בפלוגתא דרבי יוסי ורבי אליבא דר' עקיבא]]
7.

(The case is, the invalid witness did not warn the transgressor. Chachamim hold like Rebbi, that the other witnesses can testify. R. Meir holds like R. Yosi, that all the testimony is disqualified.)

ואיבעית אימא כגון שהתרו בה אחרים ולא התרו בה עדים וקמיפלגי בפלוגתא דרבי יוסי ורבנן
(c)

Answer #7: The case is, people other than the witnesses warned the transgressor. Our Tana'im argue like R. Yosi and Chachamim.

דתנן רבי יוסי אומר לעולם אינו נהרג עד שיהו פי שני עדיו מתרין בו שנאמר (דברים יז) על פי שנים עדים
1.

(Mishnah - R. Yosi): A transgressor cannot be killed unless both witnesses warned him - "Al Pi Shnayim Edim."

ואיבעית אימא כגון דאיתכחוש בבדיקות ולא איתכחוש בחקירות וקמיפלגי בפלוגתא דבן זכאי ורבנן
(d)

Answer #8: The case is, the witnesses contradicted each other about Bedikos (questions not crucial to the testimony, e.g. the color of the murderer's clothing), but agreed about Chakiros (questions crucial to the testimony, e.g. the place and time of the murder). Our Tana'im argue like Ben Zakai and Chachamim.

דתנן מעשה ובדק בן זכאי בעוקצי תאנים
1.

(Mishnah): (A murder occurred under a fig tree.) Ben Zakai asked the witnesses what color the figs were. (They contradicted each other, and their testimony was rejected.)

2)

MONETARY LIABILITY WITH A DEATH PENALTY [line 10]

אמר רב יוסף הביא הבעל עדים שזינתה והביא האב עדים והזימום לעדי הבעל עדי הבעל נהרגין ואין משלמין ממון
(a)

(Rav Yosef): (In a case of Motzi Shem Ra,) if Reuven brought witnesses of adultery, and her father (David) brought witnesses who were Mezim them, Reuven's witnesses are killed. They do not pay (even though their testimony would also have deprived her of her Kesuvah);

חזר והביא הבעל עדים והזימום לעדי האב עדי האב נהרגין ומשלמין
(b)

If Reuven then brought witnesses who were Mezim David's witnesses, David's witnesses are killed and pay;

[ממון] ממון לזה ונפשות לזה
1.

They are killed for trying to kill Reuven's witnesses. They also pay, because they tried to cause a loss to someone else (to make Reuven pay a fine of 100 Shekalim).

3)

SPLITTING TESTIMONY [line 16]

ואמר רב יוסף פלוני רבעו לאונסו הוא ואחר מצטרפין להרגו
(a)

(Rav Yosef): If Shimon says 'Levi forcibly raped me', Shimon can join with a second witness to kill Levi;

לרצונו רשע הוא והתורה אמרה אל תשת רשע עד
(b)

If he says 'I willingly had Bi'ah with him', he is a Rasha (and cannot testify) - "Al Tesht Rasha Ed."

רבא אמר אדם קרוב אצל עצמו ואין אדם משים עצמו רשע
(c)

Rejection (Rava): One is like a relative with respect to himself, so he cannot establish himself to be a Rasha (to disqualify himself from testimony. Therefore, we split his testimony. It is as if he said 'Levi had Bi'ah with a man. I consented to have Bi'ah with a man.' We ignore his admission, and he joins with a second witness to kill Levi.)