1)

WHERE AND WHEN WE ARE ME'ABER THE YEAR [last line on previous Amud]

ת"ר אין מעברין את השנה (דף יב,א) בשני רעבון
(a)

(Beraisa): We are not Me'aber the year in famine years (because people need to eat the new grain as soon as possible).

תניא רבי אומר (מלכים ב ד) ואיש בא מבעל שלישה ויבא לאיש האלהים לחם בכורים עשרים לחם שעורים וגו' ואין לך קלה בכל ארץ ישראל לבשל פירותיה יותר מבעל שלישה ואף על פי כן לא בכרה אלא מין אחד
(b)

(Beraisa - Rebbi): "V'Ish Ba mi'Ba'al Shalishah va'Yavei... Lechem Bikurim... Se'orim" - the first part of Eretz Yisrael in which the fruits ripen is Ba'al Shalishah, and even so, only one species ripened.

שמא תאמר חטים
1.

Suggestion: Perhaps it was wheat!

תלמוד לומר שעורים
2.

Rejection: It says "Se'orim".

שמא תאמר לפני העומר
3.

Suggestion: Perhaps this was before the Omer!

תלמוד לומר (מלכים ב ד) תן לעם ויאכלו אחר העומר היה
4.

Rejection: "Give to the people and they will eat." (Fresh grain is forbidden before the Omer.)

אמור מעתה ראויה היתה אותה שנה שתתעבר ומפני מה לא עיברה אלישע ששנת בצורת היתה והיו הכל רצין לבית הגרנות
5.

Conclusion: It was proper to be Me'aber the year. Elisha was not Me'aber it because it was a famine year, and everyone needed the new grain immediately.

ת"ר אין מעברין את השנה לפני ראש השנה ואם עיברוה אינה מעוברת
(c)

(Beraisa): We Me'aber the year only after Rosh Hashanah. If it was made Me'aber before Rosh Hashanah, it is not Me'uberes;

אבל מפני הדחק מעברין אותה אחר ראש השנה מיד ואעפ"כ אין מעברין אלא אדר
1.

In forced circumstances, we are Me'aber it right after Rosh Hashanah. Still, the only month we add is a second Adar.

איני והא שלחו ליה לרבא זוג בא מרקת ותפשו נשר ובידם דברים הנעשה בלוז ומאי ניהו תכלת בזכות הרחמים ובזכותם יצאו בשלום ועמוסי יריכי נחשון בקשו לקבוע נציב אחד ולא הניחן אדומי הלז אבל בעלי אסופות נאספו וקבעו לו נציב אחד בירח שמת בו אהרן הכהן
(d)

Question: Once, two Chachamim came from Tiverya. The Persians (some say - rain) detained them, but Hash-m enabled them to pass. They came to inform Rava that the Nasi wanted to add a Netziv (i.e. Me'aber the year), but the Romans did not allow him. Chachamim gathered in the month in which Aharon died (Av) to be Me'aber the following year. (The message was said cryptically, so news of the Ibur would not reach the authorities.)

חשובי מחשבי גלויי לא מגלו
(e)

Answer: They may decide whether or not to be Me'aber before Rosh Hashanah, but they do not reveal the decision before Rosh Hashanah.

מאי משמע דהאי נציב לישנא דירחא הוא
(f)

Question: What is the source that 'Netziv' refers to a month?

דכתיב (מלכים א ד) ולשלמה שנים עשר נציבים על כל ישראל וכלכלו את המלך ואת <אנשיו> [ביתו] חדש בשנה
(g)

Answer: "Veli'Shlomo Shneim Asar Nitzavim... Chodesh ba'Shanah."

והכתיב (מלכים א ד) ונציב אחד [אשר] בארץ
(h)

Question: It says "u'Netziz Echad Asher ba'Aretz"!

רב יהודה ורב נחמן חד אמר אחד ממונה על כולם
(i)

Answer #1 (Rav Yehudah or Rav Nachman): One was appointed over all of them.

וחד אמר כנגד חדש העיבור
(j)

Answer #2 (The other of Rav Yehudah and Rav Nachman): The extra one was for Chodesh ha'Ibur. (All agree that Azaryahu was appointed over all of them, like it says in Melachim I, 4:5. They argue about whether verse 19, "u'Netziz Echad...", refers to him, or to someone else. - PF)

ת"ר אין מעברין את השנה לא משנה לחברתה
(k)

(Beraisa): We are not Me'aber from one year to another (Rashi - to be Me'aber this year due to next year, which should be Me'uberes; Tosfos - we do not consider now if next year should be Me'uberes);

ולא שלש שנים זו אחר זו
1.

We are not Me'aber three years at once (consecutively; alternatively, we do not decide at once to be Me'aber three (non-consecutive) years).

אמר רבי שמעון מעשה ברבי עקיבא שהיה חבוש בבית האסורים ועיבר שלש שנים זו אחר זו
2.

R. Shimon says, a case occurred in which R. Akiva was in prison, he was Me'aber three years at once.

אמרו לו משם ראיה ב"ד ישבו וקבעו אחת אחת בזמנה
3.

Chachamim: No, Beis Din was Me'aber each year in its proper time.

תנו רבנן אין מעברין את השנה לא בשביעית ולא במוצאי שביעית
(l)

(Beraisa): We are not Me'aber a Shemitah year (for this prolongs the Isur to work the land), nor the year after Shemitah (for people need the new grain quickly);

אימתי רגילין לעבר ערב שביעית
1.

It is customary to be Me'aber the year before Shemitah (to allow another month of working the land);

של בית רבן גמליאל היו מעברין במוצאי שביעית
2.

Raban Gamliel's house would be Me'aber the year after Shemitah (because people can import Peros).

ובפלוגתא דהני תנאי
(m)

These Tana'im argue about whether or not we may import Peros, like the following Tana'im argue;

דתניא אין מביאין ירק מחוצה לארץ
1.

(Beraisa): We may not import vegetables from Chutz la'Aretz;

ורבותינו התירו
2.

Raboseinu permit this.

מאי בינייהו
(n)

Question: What do they argue about?

אמר רבי ירמיה חוששין לגושיהן איכא בינייהו
(o)

Answer (R. Yirmeyah): The first Tana forbids lest (Tamei) dirt will come with the vegetables, Raboseinu are not concerned.

2)

IBUR DUE TO TUM'AH [line 41]

תנו רבנן אין מעברין את השנה מפני הטומאה
(a)

(Beraisa): We are not Me'aber a year due to Tum'ah (to enable Yisrael to bring Korban Pesach in Taharah);

רבי יהודה אומר מעברין
(b)

R. Yehudah says, we are Me'aber the year due to Tum'ah.

אמר רבי יהודה מעשה בחזקיה מלך יהודה שעיבר את השנה מפני הטומאה ובקש רחמים על עצמו דכתיב (דברי הימים ב ל) כי מרבית העם רבת מאפרים ומנשה יששכר וזבולון לא הטהרו (דף יב,ב) (דברי הימים ב ל) כי אכלו את הפסח בלא ככתוב כי התפלל חזקיהו עליהם לאמר ה' הטוב יכפר בעד
1.

R. Yehudah: A case occurred in which Chizkiyah ha'Melech was Me'aber the year due to Tum'ah, and prayed that Hash-m should forgive him - "ha'Am... Lo Hiteharu Ki Achelu Es ha'Pesach b'Lo cha'Kasuv Ki Hispalel...Yechaper b'Ad." (The Gemara will ask about this below.)

12b----------------------------------------12b
רבי שמעון אומר אם מפני הטומאה עיברוה מעוברת
2.

R. Shimon: Had he been Me'aber due to Tum'ah, it would have been proper;

אלא מפני מה ביקש רחמים על עצמו שאין מעברין אלא אדר והוא עיבר ניסן בניסן
i.

He prayed for forgiveness because we add only a second Adar, and he added a second Nisan.

ר' שמעון בן יהודה אומר משום ר"ש מפני שהשיא את ישראל לעשות פסח שני:
3.

R. Shimon ben Yehudah says, he prayed for forgiveness because he persuaded Yisrael to bring Korban Pesach on Pesach Sheni (and they should have brought it on Pesach Rishon).

אמר מר רבי יהודה אומר מעברין
(c)

(Beraisa - R. Yehudah): We are Me'aber the year (due to Tum'ah).

אלמא אית ליה לרבי יהודה טומאה דחויה היא בציבור
(d)

Inference: He holds that Tum'ah is Dechuyah (Korbanos Tzibur can be brought b'Tum'ah, but we must do as much as possible b'Taharah).

והא תניא ציץ בין שישנו על מצחו ובין שאינו על מצחו מרצה דברי רבי שמעון
(e)

Question (Beraisa - R. Shimon): The Tzitz is Meratzeh (makes acceptable Korbanos brought b'Tum'ah) whether or not the Kohen Gadol is wearing it at the time.

ר' יהודה אומר עודו על מצחו מרצה אין עודו על מצחו אינו מרצה
(f)

R. Yehudah says, it is Meratzeh only when he is wearing it.

א"ל ר' שמעון כהן גדול ביום הכיפורים יוכיח שאינו על מצחו ומרצה
1.

R. Shimon: Yom Kipur proves that it is Meratzeh even when he is not wearing it (he does not wear it for the Avodah in the Kodesh ha'Kodoshim, yet if it was done b'Tum'ah, it is acceptable)!

אמר לו רבי יהודה הנח ליום הכיפורים שטומאה הותרה בציבור
2.

R. Yehudah: No, Avodah b'Tum'ah is acceptable because Tum'ah is Hutrah (wholly permitted) b'Tzibur.

וליטעמיך תיקשי לך היא גופה
(g)

Counter-question: In any case, R. Yehudah contradicts himself in the Beraisa!

ר' יהודה אומר מעברין ואמר ר' יהודה מעשה בחזקיה מלך יהודה שעיבר את השנה מפני הטומאה וביקש רחמים על עצמו
1.

He said that we are Me'aber the year (due to Tum'ah), and that Chizkiyah did so and prayed for forgiveness!

אלא חסורי מחסרא והכי קתני אין מעברין את השנה מפני הטומאה ואם עיברוה מעוברת
(h)

Answer: You must say that the Beraisa is abbreviated. It should say as follows. We are not Me'aber a year due to Tum'ah. If this was done, it is Me'uberes;

רבי יהודה אומר אינה מעוברת
(i)

R. Yehudah says, it is not Me'uberes;

ואמר רבי יהודה וכו'
1.

R. Yehudah: A case occurred...

i.

Note: (According to this, Inference (d) is unfounded, so Question (e) is not a question.)

אי הכי ר' שמעון אומר אם מפני הטומאה עיברוה מעוברת
(k)

Question (Beraisa - R. Shimon): Had he been Me'aber due to Tum'ah, it would have been proper.

היינו תנא קמא
1.

The way we now explain the Beraisa, this is like the first Tana!

אמר רבא לכתחלה איכא בינייהו
(l)

Answer (Rava): No, R. Shimon permits to be Me'aber due to Tum'ah, the first Tana forbids.

תניא נמי הכי אין מעברין את השנה מפני הטומאה לכתחילה ר' שמעון אומר מעברין
(m)

Support (Beraisa): L'Chatchilah one may not be Me'aber due to Tum'ah. R. Shimon permits this.

אלא מפני מה בקש רחמים על עצמו
(n)

Question: According to R. Shimon, why did he pray for forgiveness?

שאין מעברין אלא אדר והוא עיבר ניסן בניסן
(o)

Answer: We add only a second Adar, and he added a second Nisan.

אמר מר שאין מעברין אלא אדר והוא עיבר ניסן בניסן ולית ליה לחזקיה (שמות יב) החדש הזה לכם זה ניסן ואין אחר ניסן
(p)

Question: Didn't Chizkiyah expound "ha'Chodesh ha'Zeh Lachem" - there is no other (e.g. a second) Nisan!

טעה בדשמואל
(q)

Answer: He erred about Shmuel's law.

דאמר שמואל אין מעברין את השנה ביום שלשים של אדר הואיל וראוי לקובעו ניסן
1.

(Shmuel): We may not Me'aber the year on Adar 30, for this day can be made Rosh Chodesh Nisan.

ואיהו סבר הואיל וראוי לא אמרינן
2.

Chizkiyah thought that this possibility does not matter (as long as it was not made Rosh Chodesh).

תניא נמי הכי אין מעברין את השנה ביום שלשים של אדר הואיל וראוי לקובעו ניסן:
(r)

A Beraisa teaches exactly like Shmuel.

3)

WHEN IS PESACH BROUGHT B'TUMAH? [line 36]

רבי שמעון בן יהודה אומר משום רבי שמעון מפני שהשיא את ישראל לעשות פסח שני
(a)

(Beraisa - R. Shimon ben Yehudah): He prayed for forgiveness because he persuaded Yisrael to bring Korban Pesach on Pesach Sheni.

היכי דמי
(b)

Question: What was the case?

אמר רב אשי כגון שהיו ישראל מחצה טמאים ומחצה טהורים ונשים משלימות לטהורים ועודפות עליהם
(c)

Answer (Rav Ashi): (Slightly more than) half the men in Yisrael were Teme'im, and (almost) half were Tehorim. Most of the women were Tehoros, making the majority of Yisraelim Tehorim;

מעיקרא סבר נשים בראשון חובה דהוו מיעוטן טמאים ומיעוטן מידחו לפסח שני
1.

At first, he thought that women are obligated to bring Korban Pesach, therefore the majority of Yisraelim (obligated in Pesach) were Tehorim, so the Teme'im must wait until Pesach Sheni;

ולבסוף סבר נשים בראשון רשות דהוו להו טמאים רובא ורובא לא מדחו לפסח שני:
2.

Later, he thought that women are not obligated in Pesach, therefore the majority were Teme'im, so they should have brought Pesach (Rishon) b'Tum'ah (therefore, he prayed for forgiveness).

גופא אמר שמואל אין מעברין את השנה ביום שלשים של אדר הואיל וראוי לקובעו ניסן
(d)

(Shmuel): We may not be Me'aber the year on Adar 30, for this day can be made Rosh Chodesh Nisan.

עיברוה מאי
(e)

Question: If it was made Me'uberes on this day, what is the law?

אמר עולא אין מקדשין את החדש
(f)

Answer (Ula): We are not Mekadesh the coming Chodesh (i.e. announce that it is Adar Sheni. We do Mekadesh (and announce) the Chodesh after this (Nisan)).

קידשו מאי
(g)

Question: If they were Mekadesh the Chodesh, what is the law?

אמר רבא בטל העיבור
(h)

Answer #1 (Rava): The year is not Me'uberes.

רב נחמן אמר מעובר ומקודש
(i)

Answer #2 (Rav Nachman): The year is Me'uberes, and the month is Mekudash.

א"ל רבא לרב נחמן מכדי מפוריא לפיסחא תלתין יומין הוו ומפוריא דרשינן בהלכות הפסח
(j)

Question (Rava): There are 30 days from Purim until Pesach, during which we teach the laws of Pesach. (Since an Ibur year was not declared before the 14th of Adar, we treated this day like Purim, and started teaching the laws);

דתניא שואלין בהלכות הפסח קודם לפסח שלשים יום
1.

(Beraisa): We ask about laws of Pesach 30 days before Pesach (even though normally, one may ask only about what is being taught);

רשב"ג אומר שתי שבתות
2.

R. Shimon ben Gamliel says, we ask two weeks before Pesach.

וכי מטי ריש ירחא מרחקין ליה אתי לזלזולי בחמץ
3.

Summation of question: Since we already started teaching laws of Pesach, when people hear that Pesach was delayed, they will treat the Isur of Chametz lightly!

אמר ליה מידע ידיעי דשתא מעברתא בחושבנא תליא מילתא אמרי חושבנא הוא דלא סליק להו לרבנן עד השתא
(k)

Answer (Rav Nachman): People know that Ibur Shanah depends on calculations. They will realize that until now, the calculation did not mandate an Ibur Shanah (so they will not treat Chametz lightly).