1)

IBUR DUE TO THE TEKUFAH [line 3 from end on previous Amud]

אמר רב יהודה אמר שמואל אין מעברין את השנה אלא א"כ היתה תקופה חסירה רובה של חודש
(a)

(Shmuel): We are Me'aber the year (due to the Tekufah) only if the Tekufah (of Tamuz, the 91 and a quarter days after the solstice) would extend into the majority of Tishrei (if we would not be Me'aber) .

וכמה רובה של חודש
1.

Question: What is considered the majority of a month?

ששה עשר יום דברי רבי יהודה (דף יג,א) רבי יוסי אומר אחד ועשרים יום
2.

Answer (Shmuel): R. Yehudah requires 16 days, and R. Yosi requires 21 days.

ושניהם מקרא אחד דרשו (שמות לד) חג האסיף תקופת השנה מר סבר כוליה חג בעינן בתקופה חדשה ומר סבר מקצת חג בעינן בתקופה חדשה
(b)

Both of them expound "Chag ha'Asif Tekufas ha'Shanah." R. Yehudah holds that all of Chol ha'Mo'ed Sukos must be in the new Tekufah. R. Yosi holds that part of Chol ha'Mo'ed (i.e. at least the last day, the 21st) must be in the new Tekufah.

מאי קא סברי
(c)

Question: How do they hold (about the day of (transition of) the Tekufah)?

אי קסברי יום תקופה גומר בלאו הכי נמי לא למ"ד כוליה חג איכא ולא למאן דאמר מקצת חג איכא
1.

If they hold that the day of the Tekufah ends (and is considered part of) the (previous) Tekufah), even if 15 days (for R. Yehudah, or 20 for R. Yosi) of the old Tekufah would fall in Tishrei (without Ibur), we must be Me'aber the year (for if the Tekufah falls on the 16th (or 21st), the first day of the new Tekufah is the 17th (or 22nd))!

אלא קסברי יום תקופה מתחיל
(d)

Answer: They hold that the day of the Tekufah begins the new Tekufah.

מיתיבי יום תקופה גומר דברי רבי יהודה
(e)

Question #1 (Beraisa - R. Yehudah): The day of the Tekufah ends;

רבי יוסי אומר יום תקופה מתחיל
(f)

R. Yosi says, the day of the Tekufah begins.

ועוד תניא אין מעברין את השנה אלא א"כ היתה תקופה חסירה רובו של חודש
(g)

Question #2 (Beraisa): We are Me'aber the year only if (otherwise,) the Tekufah would extend into the majority of the month (of Tishrei);

וכמה רובו של חדש ששה עשר יום
1.

The majority of the month is 16 days;

ר' יהודה אומר שתי ידות בחודש וכמה שתי ידות בחדש כ' יום
2.

R. Yehudah says, we require two thirds of the month, i.e. 20 days;

ר' יוסי אומר מחשבין ששה עשר לפני הפסח מעברין ששה עשר לפני החג אין מעברין
3.

R. Yosi says, if 16 days of the Tekufah (of winter) would remain when (Nisan, the month of) Pesach comes, we are Me'aber the year. If 16 days of the (summer) Tekufah will remain when (Tishrei, the month of) Sukos comes, we are not Me'aber the year;

ר"ש אומר אף ששה עשר לפני החג מעברין
4.

R. Shimon says, also if 16 days of the Tekufah remain before Tishrei, we are Me'aber;

אחרים אומרים מיעוטו
5.

Others say, even if a minority remains (we are Me'aber);

וכמה מיעוטו ארבעה עשר יום
i.

A minority containing 14 days is required.

ii.

Note: This contradicts what Shmuel said above (a:2) according to R. Yehudah!

קשיא
(h)

This is left difficult.

אמר מר רבי יהודה אומר שתי ידות בחודש עשרים יום
(i)

(Beraisa - R. Yehudah): We require two thirds of the month, i.e. 20 days;

רבי יוסי אומר מחשבין ששה עשר יום לפני הפסח מעברין
(j)

R. Yosi says, if 16 days of the Tekufah remain before Nisan, we are Me'aber.

היינו רבי יהודה
(k)

Question: (There are 182 (and a half, which we ignore) days altogether in the spring and summer Tekufos, and 177 days in the six months from Nisan until Tishrei. If 16 days of the winter Tekufah will remain before Nisan, 21 days (of Tekufas Tamuz) will remain before Tishrei.) R. Yosi holds like R. Yehudah (only part of Chol ha'Mo'ed Sukos must be in the new Tekufah)!

יום תקופה גומר ויום תקופה מתחיל איכא בינייהו
(l)

Answer: They argue about the day of the Tekufah. R. Yehudah says that it ends (therefore, we are Me'aber if otherwise the Tekufah would fall on the 21st). R. Yosi says that it begins (therefore, we are Me'aber if it would fall on the 20th).

אמר מר ששה עשר לפני החג אין מעברין
(m)

Question (Beraisa - R. Yosi): If 16 days of the Tekufah would remain before Tishrei, we are not Me'aber;

אלא לרבי יוסי ששה עשר לפני החג הוא דלא הא שיבסר ותמניסר מעברין
1.

Inference: If 17 (or more) days would remain, we are Me'aber.

והאמר ששה עשר לפני הפסח אין
2.

Contradiction (Beraisa - R. Yosi): If 16 days would remain before Nisan, we are Me'aber.

בציר לא
i.

Inference: If 15 (or less) would remain, we are not Me'aber (even though 20 days would remain before Tishrei, as we calculated above)!

לא אידי ואידי אין מעברין
(n)

Answer: Really, even if 17 (or more, up to 20) days would remain before Tishrei, we are not Me'aber;

ואיידי דתנא רישא ששה עשר לפני הפסח תנא נמי ששה עשר לפני החג
1.

R. Yosi mentioned 16 for parallel structure (to the previous law, if 16 days would remain before Nisan, we are Me'aber).

ר"ש אומר אף ששה עשר לפני החג מעברין
(o)

(Beraisa - R. Shimon): Also if 16 days of the Tekufah would remain before Tishrei, we are Me'aber.

היינו תנא קמא
(p)

Question: This is like the first Tana!

13b----------------------------------------13b
(דף יג,ב) איכא בינייהו יום תקופה מתחיל ויום תקופה גומר ולא מסיימי
(q)

Answer: They argue about the day of the Tekufah (but we do not know who says that it ends and who says that it begins).

2)

THE OPINION OF OTHERS [line 2]

אחרים אומרים מיעוטו וכמה מיעוטו ארבעה עשר יום
(a)

(Beraisa - Others): Even if a minority of 14 days would remain (we are Me'aber).

מאי קסברי אי קסברי יום תקופה גומר וכוליה חג בעינן האיכא
(b)

Question: Even if they hold that the day of the Tekufah ends, the new Tekufah would begin on the 16th, and all of Chol ha'Mo'ed would be in the new Tekufah. Why are we Me'aber?!

אמר רב שמואל בר רב יצחק אחרים בתקופת ניסן קיימי
(c)

Answer #1 (Rav Shmuel bar Rav Yitzchak): Others discuss the remaining days before Nisan;

דכתיב (דברים טז) שמור את חדש האביב שמור אביב של תקופה שיהא בחדש ניסן
1.

"Shamor Es Chodesh ha'Aviv" - ensure that the Tekufah of Aviv (i.e. of Nisan) will begin in the first half of the month, before the moon is full.

וליעבריה לאדר
2.

Question: If 14 days remain, it would suffice to add a day to Adar! (Why must we be Me'aber the year?)

אמר רב אחא בר יעקב תנא מלמעלה למטה קחשיב והכי קאמר עד מיעוטו מעברין וכמה מיעוטו ארבעה עשר יום
3.

Answer (Rav Acha bar Yakov): Indeed, that is true. The Tana counts from the top down. We are Me'aber as long as the remaining days would be (at least 15,) but not a minority of Nisan;

רבינא אמר לעולם אחרים בתשרי קיימי וקסברי אחרים כוליה חג בעינן ויו"ט ראשון
(d)

Answer #2 (Ravina): Really, Others discuss the remaining days before Tishrei. They require that all of Sukos, even the first day of Yom Tov, be in the new Tekufah.

יום טוב ראשון חג האסיף כתיב
(e)

Question: We learn from "Chag ha'Asif" - Asifah (gathering) is forbidden on Yom Tov!

חג הבא בזמן אסיפה:
(f)

Answer: It means, the festival that comes at the time of gathering.

3)

SEMICHAH [line 14]

סמיכת זקנים:
(a)

(Mishnah - R. Shimon): Three judges are needed for Semichah of judges.

ת"ר (ויקרא ד) וסמכו זקני יכול זקני השוק
(b)

(Beraisa) Suggestion: Perhaps "v'Somchu Ziknei..." (the Chachamim who lean on a Par He'elem Davar (a Korban brought for a mistake of the Sanhedrin)) need not be from the Sanhedrin!

תלמוד לומר עדה
(c)

Rejection: It says "Edah".

אי עדה יכול קטני עדה
1.

Suggestion: Perhaps they can be from a small Sanhedrin!

ת"ל העדה מיוחדין שבעדה
2.

Rejection: "Ha'Edah" refers to the most special one (the Great Sanhedrin).

וכמה הן וסמכו שנים זקני שנים ואין ב"ד שקול מוסיפין עליהם עוד אחד הרי כאן חמשה דברי רבי יהודה
(d)

R. Yehudah says, "v'Somchu" teaches two judges, and "Ziknei" teaches two. We do not make a Beis Din with an even number, so we add a fifth.

רבי שמעון אומר זקני שנים ואין בית דין שקול מוסיפין עליהן עוד אחד הרי כאן שלשה
(e)

R. Shimon says, "Ziknei" teaches two judges. We do not make a Beis Din with an even number, so we add a third.

ור' שמעון הכתיב וסמכו
1.

Question: Why doesn't R. Shimon learn from "v'Somchu"?

ההוא מיבעי ליה לגופיה
2.

Answer: This is needed to teach that they do Semichah!

ורבי יהודה לגופיה לא צריך דאם כן דלא אתי וסמכו לדרשה ליכתוב זקני העדה ידיהם על ראש הפר
3.

R. Yehudah expounds it, for it could have omitted this, and said only 'Ziknei ha'Edah Yedeihem Al Rosh ha'Par.'

ור' שמעון אי כתיב הכי הוה אמינא מאי על בסמוך
4.

R. Shimon says, had it said so, one might have thought that 'Al' means near.

ורבי יהודה גמר ראש ראש מעולה
5.

R. Yehudah says, we would learn from the Gezerah Shavah "Rosh-Rosh" from an Olah.

ור"ש לא גמר ראש ראש מעולה
6.

R. Shimon had no tradition for this Gezerah Shavah.

תנא סמיכה וסמיכת זקנים בג'
(f)

(Beraisa - R. Shimon): Three judges are needed for Semichah and Semichah of Zekenim.

מאי סמיכה ומאי סמיכת זקנים
(g)

Question: What is the difference between Semichah and Semichah of Zekenim?

א"ר יוחנן מיסמך סבי
(h)

Answer (R. Yochanan): (Semichah is leaning on a Korban for a mistake of the Sanhedrin.) Semichah of Zekenim is ordination of judges.

א"ל אביי לרב יוסף מיסמך סבי בשלשה מנלן
(i)

Question (Abaye): Question: What is the source that Semichah of Zekenim requires three judges?

אילימא מדכתיב (במדבר כז) ויסמוך את ידיו עליו אי הכי תסגי בחד
1.

If we learn from Moshe's Semichah of Yehoshua, one should suffice - "va'Yismoch Es Yadav Alav"!

וכי תימא משה במקום שבעים וחד קאי
2.

Suggestion: Perhaps Moshe is considered like 71 judges.

אי הכי ליבעי שבעים וחד
3.

Rejection: If so, we should need 71!

קשיא
(j)

This is left difficult.

אמר ליה רב אחא בריה דרבא לרב אשי בידא ממש סמכין ליה
(k)

Question (Rav Acha brei d'Rava): Must Semichah be with the hand?

אמר ליה סמכין ליה בשמא קרי ליה רבי ויהבי ליה רשותא למידן דיני קנסות
(l)

Answer (Rav Ashi): (No.) Semichah is giving the title 'Rebbi' and permission to judge fines.