1)

CONDITIONS FOR GIVING SEMICHAH [line 4 from end on previous Amud]

וחד לא סמיך
(a)

Question: Is it really true that one cannot give Semichah?!

והא אמר רב יהודה אמר רב ברם זכור אותו האיש לטוב ורבי יהודה בן בבא שמו שאילמלא הוא נשתכחו דיני קנסות מישראל
1.

Rav Yehudah taught that if not for R. Yehudah ben Bava, fines would have been forgotten from Yisrael;

נשתכחו נגרוסינהו
2.

Objection: Why would they be forgotten? Chachamim should teach them!

אלא (דף יד,א) בטלו דיני קנסות מישראל שפעם אחת גזרה מלכות הרשעה <גזירה> {שמד} על ישראל שכל הסומך יהרג וכל הנסמך יהרג ועיר שסומכין בה תיחרב ותחומין שסומכין בהן יעקרו
3.

Correction: Rather, they would not have been enforced, for Romi decreed to kill anyone who gives Semichah or receives Semichah, and to destroy the city and its outskirts where Semichah was given;

מה עשה יהודה בן בבא הלך וישב לו בין שני הרים גדולים ובין שתי עיירות גדולות ובין שני תחומי שבת בין אושא לשפרעם וסמך שם חמשה זקנים ואלו הן ר"מ ור' יהודה ור' שמעון ור' יוסי ור' אלעזר בן שמוע רב אויא מוסיף אף ר' נחמיה
4.

R. Yehudah ben Bava went between two mountains, between two cities, between their outskirts, and gave Semichah to R. Meir, R. Yehudah, R. Yosi, R. Shimon, and R. Elazar ben Shamu'a (Rav Avya adds, also R. Nechemyah). (They lived long after the Sanhedrin was exiled, and they collected fines!)

כיון שהכירו אויביהם בהן אמר להן בניי רוצו אמרו לו רבי מה תהא עליך אמר להן הריני מוטל לפניהם כאבן שאין לה הופכים אמרו לא זזו משם עד שנעצו בו שלש מאות לונביאות של ברזל ועשאוהו ככברה
5.

When the troops of Romi found out, R. Yehudah ben Bava told them 'flee. I will remain here.' They pierced him with 300 iron spears.

רבי יהודה בן בבא אחריני הוו בהדיה והאי דלא חשיב להו משום כבודו דרבי יהודה בן בבא
(b)

Answer: There were other (less important) judges with him. They were not mentioned, to show honor to R. Yehudah ben Bava.

ור"מ ר' יהודה בן בבא סמכיה
(c)

Question: Did R. Yehudah ben Bava really give Semichah to R. Meir?!

והא אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן כל האומר ר"מ לא סמכו ר' עקיבא אינו אלא טועה
1.

(Rabah bar bar Chanah): R. Akiva gave Semichah to R. Meir.

סמכיה ר' עקיבא ולא קיבלו סמכיה ר' יהודה בן בבא וקיבלו
(d)

Answer: R. Akiva was Somech him, but he did not accept it (because he was not yet married). R. Yehudah ben Bava was Somech him, and he accepted it.

אמר רבי יהושע בן לוי אין סמיכה בחוצה לארץ
(e)

(R. Yehoshua ben Levi): Semichah does not apply in Chutz la'Aretz.

מאי אין סמיכה
(f)

Question: What does this mean?

אילימא דלא דייני דיני קנסות כלל בחוצה לארץ
1.

Suggestion: Fines cannot be judged at all in Chutz la'Aretz.

והא תנן סנהדרין נוהגת בין בארץ ובין בחוצה לארץ
2.

Rejection (Mishnah): Sanhedriyos (with authority even to kill) apply in Eretz Yisrael and Chutz la'Aretz.

אלא דלא סמכינן בחוצה לארץ
(g)

Answer: We do not give Semichah in Chutz la'Aretz.

פשיטא סומכין בחוצה לארץ ונסמכין בארץ הא אמרינן דלא
(h)

The following is obvious. If the judges giving Semichah are in Chutz la'Aretz and the ones receiving Semichah are in Eretz Yisrael, this is invalid. We do not give Semichah in Chutz la'Aretz!

אלא סומכין בארץ ונסמכין בחוצה לארץ מאי
(i)

Question: If the judges giving Semichah are in Eretz Yisrael and the ones receiving Semichah are in Chutz la'Aretz, what is the law?

ת"ש דרבי יוחנן הוה מצטער עליה דרב שמן בר אבא דלא הוה גבייהו דליסמכיה
(j)

Answer: We may learn from R. Yochanan. He sorely wanted to be Somech R. Shemen bar Aba, but (he was unable, for) he never had two judges with him when R. Shemen was present.

ר"ש בן זירוד וחד דעימיה ומנו ר' יונתן בן עכמאי ואמרי לה רבי יונתן בן עכמאי וחד דעימיה ומנו ר"ש בן זירוד חד דהוה גבייהו סמכוהו וחד דלא הוה גבייהו לא סמכוהו
1.

One of R. Shimon ben Zirud and R. Yonason ben Achmai was with R. Yochanan, and he received Semichah. The other was not with him, and did not get Semichah.

ר' חנינא ורבי הושעיא הוה קא משתקיד רבי יוחנן למיסמכינהו לא הוה מסתייעא מילתא הוה קא מצטער טובא אמרו ליה לא נצטער מר דאנן מדבית עלי קאתינן
(k)

R. Yochanan was very pained that he could not be Somech R. Chanina and R. Oshiya. They told him 'don't feel bad. We are from Beis Eli';

דא"ר שמואל בר נחמן א"ר יונתן מניין שאין נסמכין לבית עלי שנאמר (שמואל א ב) לא יהיה זקן בביתך כל הימים
1.

(R. Shmuel bar Nachman): We are not Somech Chachamim from Beis Eli - "v'Lo Yihyeh Zaken b'Veisecha Kol ha'Yamim."

מאי זקן
2.

Question: What does 'Zaken' refer to?

אילימא זקן ממש
i.

Suggestion: It refers to someone old (all his descendants will die young).

והכתיב (שמואל א ב) כל מרבית ביתך ימותו אנשים
ii.

Rejection: Another verse teaches this - "v'Chol Marbis Beisecha Yamusu Anashim"!

אלא סמיכה
3.

Answer: Rather, they will not get Semichah.

רבי זירא הוה מיטמר למיסמכיה
(l)

R. Zeira was evading receiving Semichah due to R. Elazar's teaching.

דאמר רבי אלעזר לעולם הוי קבל וקיים
1.

(R. Elazar): One should live in obscurity, for then he will live a long time.

כיון דשמעה להא דא"ר אלעזר אין אדם עולה לגדולה אלא א"כ מוחלין לו על כל עונותיו אמצי ליה אנפשיה
(m)

When he heard the teaching of R. Elazar that one does not receive a position of importance until all his transgressions are forgiven he sought to get Semichah.

כי סמכוה לר' זירא שרו ליה הכי לא כחל ולא שרק ולא פירכוס ויעלת חן
(n)

When R. Zeira received Semichah, they sang 'he is like a Kalah who bears grace without make-up.'

כי סמכוה לרבי אמי ולרבי אסי שרו להו הכי כל מן דין כל מן דין סמוכו לנא לא תסמכו לנא לא מסרמיטין ולא מסרמיסין ואמרי לה לא מחמיסין ולא מטורמיסין
(o)

When R. Ami and R. Asi received Semichah they sang 'we should always be Somech Chachamim like these, and not those who switch (from the true law), those who give rulings without reason, those who refrain from giving the reasons, or empty people.'

ר' אבהו כי הוה אתי ממתיבתא לבי קיסר נפקי מטרוניתא דבי קיסר ומשריין ליה רבה דעמיה מדברנא דאומתיה בוצינא דנהורא בריך מתייך לשלם:
(p)

When R. Avahu would come to the Kaiser's house after learning, the women would come out and sing 'a teacher and leader of his nation, a source of light. Blessed is your coming!'

2)

EGLAH ARUFAH [line 48]

עריפת עגלה בשלשה:
(a)

(Mishnah - R. Shimon): Three judges are needed for Eglah Arufah (the beheaded calf).

ת"ר (דברים כא) ויצאו זקניך ושופטיך זקניך שנים שופטיך שנים ואין ב"ד שקול מוסיפין עליהן עוד אחד הרי כאן חמשה דברי ר' יהודה
(b)

(Beraisa - R. Yehudah): "V'Yotz'u Zekenecha v'Shofetecha" - 'Zekenecha' teaches two judges, and 'Shofetecha' teaches two. We do not make a Beis Din with an even number of judges, so we add a fifth;

רבי שמעון אומר זקניך שנים ואין ב"ד שקול מוסיפין עליהם עוד אחד הרי כאן שלשה
(c)

R. Shimon says, 'Zekenecha' teaches two. We add a third to make an odd number.

ור"ש האי שופטיך מאי עביד ליה
(d)

Question: What does R. Shimon learn from 'Shofetecha'?

ההוא מיבעי ליה למיוחדין שבשופטיך
(e)

Answer: They must be the most special judges, i.e. from the Great Sanhedrin.

ור' יהודה מזקני זקניך נפקא
1.

R. Yehudah says, it says "Zekenecha" instead of 'Ziknei' to teach that they must be the most special.

ור"ש אי מזקני הוה אמינא זקני השוק כתב רחמנא זקניך
2.

R. Shimon says, had it said Ziknei, this would connote plain Chachamim (who are not on a Sanhedrin). He said only 'Zekenecha', this would connote Chachamim of a regular Sanhedrin;

ואי כתיב זקניך הוה אמינא סנהדרי קטנה כתב רחמנא ושופטיך ממיוחדין שבשופטיך
i.

'Shofetecha' teaches that they must be from the Great Sanhedrin.

ורבי יהודה גמר זקני זקני מוסמכו זקני העדה את ידיהם מה להלן מיוחדין שבעדה אף כאן מיוחדין שבזקניך
3.

R. Yehudah learns a Gezerah Shavah "Ziknei-Ziknei" from "v'Somchu Ziknei ha'Edah" (on the Par He'elem Davar). Just like those are the most special of the congregation, also these are the most special Zekenim.

אי יליף לילף כולה מהתם זקניך ושופטיך למה לי
4.

Objection: If we learn from there, we should also learn five judges from there! (Why must we learn from "Zekenecha v'Shofetecha"?)

אלא וי"ו ושופטיך למניינא
(f)

Retraction: Rather, R. Yehudah does not learn a Gezerah Shavah. He learns like R. Shimon, but he learns another two judges from the 'Vov' in 'v'Shofetecha';

ורבי שמעון וי"ו לא דריש
1.

R. Shimon does not expound the 'Vov'.

אלא מעתה ויצאו שנים ומדדו שנים לרבי יהודה הרי תשעה לרבי שמעון שבעה
(g)

Question: If every plural word teaches two judges, we should learn another two from "v'Yotz'u", and two more from "u'Modedu"! (R. Yehudah should require nine judges, and R. Shimon should require seven.)

ההוא מיבעי ליה לכדתניא
(h)

Answer: "V'Yotz'u" and "u'Modedu" teach other laws;

ויצאו הן ולא שלוחן ומדדו שאפילו נמצא (דף יד,ב) בעליל לעיר צריך לעסוק במדידה
1.

(Beraisa): "V'Yotz'u" - the judges themselves, and not their Sheluchim. "U'Modedu" - even if it is blatantly clear which city is closest, they must measure.

14b----------------------------------------14b
מתניתין דלא כי האי תנא
(i)

Our Mishnah is not like R. Eliezer ben Yakov.

דתניא רבי אליעזר בן יעקב אומר (דברים כא) ויצאו זקניך ושופטיך זקניך זו סנהדרין
1.

(Beraisa - R. Eliezer ben Yakov): "V'Yotz'u Zekenecha v'Shofetecha" - 'Zekenecha' refers to the Sanhedrin;

ושופטיך זה מלך וכהן גדול מלך דכתיב (משלי כט) מלך במשפט יעמיד ארץ כהן גדול דכתיב (דברים יז) ובאת אל הכהנים הלוים ואל השופט
2.

'Shofetecha' refers to the king ("Melech b'Mishpat Ya'amid Aretz") and the Kohen Gadol ("U'Vasa El ha'Kohanim... ha'Shofet).

איבעיא להו רבי אליעזר בן יעקב בחדא פליג או בתרתי פליג במלך וכהן גדול פליג
(j)

Question: Surely, R. Eliezer ben Yakov argues about the king and Kohen Gadol;

אבל בסנהדרי אי כר' יהודה אי כרבי שמעון או דילמא בסנהדרי נמי פליג דאמר כולה סנהדרי בעינן
1.

Does he also argue about the Sanhedrin (and require all of them to go), or does he hold like R. Yehudah or R. Shimon?

אמר רב יוסף ת"ש מצאן אבית פגי והמרה עליהן יכול תהא המראתו המראה
(k)

Answer (Rav Yosef - Beraisa) Suggestion: If a Chacham found the Great Sanhedrin near Beis Pagi (a place inside the wall of Yerushalayim) and opposed their ruling, perhaps this is considered rebellion (and can lead to becoming a Zaken Mamrei)!

ת"ל (דברים יז) וקמת ועלית אל המקום מלמד שהמקום גורם
1.

Rejection: "V'Kamta v'Alisa El ha'Makom" - Zaken Mamrei applies only when the Great Sanhedrin is in its proper place.

דנפוק כמה
2.

Question: How many of the Sanhedrin were near Beis Pagi?

אילימא מקצתן
i.

Suggestion: Some of them were there.

דילמא הנך דאיכא גואי קיימי כוותיה
ii.

Rejection: If so, surely he is not a Zaken Mamrei. Perhaps the others would agree with him!

אלא פשיטא דנפוק כולהו
3.

Answer: We must say that all of them were there.

למאי
4.

Question: Why did they leave (Lishkas ha'Gazis)?

אילימא לדבר הרשות
i.

Suggestion: They left for an optional matter.

מי מצו נפקי והכתיב (שיר השירים ז) שררך אגן הסהר אל יחסר המזג
ii.

Rejection: "...Al Yechsar ha'Mezeg" - one may not leave the Great Sanhedrin unless 23 judges remain.

אלא פשיטא לדבר מצוה
5.

Answer: Surely, they left for a Mitzvah.

היכי דמי לאו למדידת עגלה ורבי אליעזר בן יעקב היא דאמר כולי סנהדרי בעינן
6.

Suggestion: They left to measure for Eglah Arufah. R. Eliezer ben Yakov taught this!

אמר ליה אביי לא כגון שיצאו להוסיף על העיר ועל העזרות
(l)

Rejection (Abaye): No, they left to add onto Yerushalayim or the Azaros (courtyards of the Mikdash).

כדתנן אין מוסיפין על העיר ועל העזרות אלא בבית דין של שבעים ואחד
1.

(Mishnah): Seventy-one judges are needed to add to Yerushalayim or the Azaros.

תניא כוותיה דרב יוסף מצאן אבית פאגי והמרה עליהן כגון שיצאו למדידת עגלה ולהוסיף על העיר ועל העזרות יכול שתהא המראתו המראה
(m)

Support (for Rav Yosef - Beraisa) Suggestion: If a Chacham found the Great Sanhedrin near Beis Pagi and opposed their ruling, e.g. they left to measure for Eglah Arufah or to add onto Yerushalayim or the Azaros, perhaps this is considered rebellion!

ת"ל וקמת ועלית אל המקום מלמד שהמקום גורם:
1.

Rejection: "V'Kamta v'Alisa El ha'Makom" - Zaken Mamrei applies only when the Great Sanhedrin is in its proper place.

3)

REDEMPTION OF MA'ASER SHENI [line 29]

נטע רבעי ומעשר שני שאין דמיו ידועין בשלשה:
(a)

(Mishnah): Three judges are needed for redemption of Ma'aser Sheni or Neta Revai whose value is not known.

תנו רבנן איזהו מעשר שני שאין דמיו ידועין
(b)

(Beraisa) Question: What is Ma'aser Sheni whose value is not known?

פירות שהרקיבו ויין שהקרים ומעות שהחלידו
(c)

Answer: It is rotten fruit, spoiled wine or rusted coins.

תנו רבנן מעשר שני שאין דמיו ידועין פודין אותו בשלשה לקוחות אבל לא בשלשה שאין לקוחות
(d)

(Beraisa): Three buyers (merchants who know prices well; some say, bidders (the highest bidder will buy the Ma'aser)) are needed for redemption of Ma'aser Sheni whose value is not known. Non-buyers do not suffice.

אפילו <נכרי> {גוי} אחד מהן אפילו אחד מהם בעלים
1.

One of them can be a Nochri, and one of them can be the owner.

בעי רבי ירמיה שלשה ומטילין לתוך כיס אחד מהו
(e)

Question (R. Yirmeyah): Can they be three partners?

תא שמע איש ושתי נשיו פודין מעשר שני שאין דמיו ידועין
(f)

Answer (Beraisa): A man and his two wives can redeem Ma'aser Sheni whose value is not known.

דילמא כגון רב פפא ובת אבא סוראה:
(g)

Rejection: Perhaps that refers to wives (who are financially independent,) like Aba Sura's daughter (Rav Papa's wife).

ההקדשות בשלשה:
(h)

(Mishnah): Three are required to redeem Hekdesh.

מתניתין דלא כי האי תנא
(i)

Our Mishnah is not like R. Eliezer ben Yakov.

דתניא ר' אליעזר בן יעקב אומר אפילו צינורא של הקדש צריכה עשרה בני אדם לפדותה
1.

(Beraisa - R. Eliezer ben Yakov): Ten are required to redeem even a tiny fork of Hekdesh.

א"ל רב פפא לאביי בשלמא לרבי אליעזר בן יעקב דאמר כשמואל
(j)

Question (Rav Papa): Granted, R. Eliezer ben Yakov learns like Shmuel.

דאמר שמואל עשרה כהנים כתובין בפרשה
1.

(Shmuel): There are 10 mentions of Kohanim in the Parshiyos of Erchin (pledging to Hekdesh a sum of money based on a person's age and gender) and redemption of (Metaltelim and land of) Hekdesh. (Vayikra 27:1-25. He does not count "Kohen" written in verse 21, which is for a mere comparison, and does not discuss a Kohen involved in Erchin or redemption. Similarly, we count 39 "Melachos" in the Torah, and exclude those that do not discuss doing work - Shabbos 49b.)

אלא לרבנן שלשה מנא להו
2.

However, what is the Chachamim's source to require three?

וכי תימא דכתיב בהו שלשה
3.

Suggestion: There are three mentions of Kohanim in the Parshah of redemption of Metaltelim.

קרקעות דכתיב בהו ארבעה תיסגי בארבעה
4.

Objection: If so, four should suffice for redemption of land, for there are four mentions of Kohanim in the Parshah of redemption of land!

וכי תימא הכי נמי
i.

Suggestion: Perhaps that is Chachamim's opinion!

אלמה תנן הקרקעות תשעה וכהן
ii.

Rejection (Mishnah): Redemption of land requires nine people and a Kohen.

אלא מאי דמשלמי בהו עשרה
5.

Answer: The Parshah of redemption of land concludes [the Parshiyos of Erchin and redemption], in which there are in all 10 mentions of Kohanim.

הקדשות דמשלמי בהו שיתא ליבעו שיתא
6.

Rejection: If so, we should require six to redeem Metaltelim, for (it concludes (follows) the Parshah of Erchin, and in all) there are six mentions of Kohanim.

קשיא:
(k)

This is left difficult.

4)

ERCHIN HA'METALTELIM [line before last]

הערכין כו':
(a)

(Mishnah): Erchin (ha'Metaltelim require three).

מאי ערכין המטלטלין
(b)

Question: What does this mean? (Erchin applies only to people!)