1)

ERCHIN HA'METALTELIM (cont.) [last line on previous Amud]

א"ר גידל אמר רב באומר ערך כלי זה עלי
(a)

Answer #1 (Rav Gidal): Someone said 'it is (encumbent) on me to give (to Hekdesh) the Erech of this Keli.'

דא"ר גידל אמר רב (דף טו,א) האומר ערך כלי זה עלי נותן דמיו
1.

(Rav Gidal): If someone said 'it is upon me to give the Erech of this Keli', he must give its value.

מ"ט
2.

Question: What is the reason?

אדם יודע שאין ערך לכלי וגמר ואמר לשום דמים משום הכי נותן דמיו
3.

Answer: A person knows that Erchin does not apply to Kelim. Surely he meant to give its value.

האי ערכין המטלטלין ערכין של מטלטלין מיבעיא ליה
4.

Question: Why does the Mishnah say 'Erchin ha'Metaltelim'? It should say 'Erchin of Metaltelim'!

תני ערכין של מטלטלין
5.

Answer: Indeed, the proper text is Erchin of Metaltelim.

רב חסדא אמר אבימי במתפיס מטלטלין לערכין
(b)

Answer #2 (Rav Chisda): The Mishnah discusses one who designates a Keli for payment of Erchin.

האי ערכין המטלטלין מטלטלין של ערכין מיבעי ליה
1.

Question: Why does the Mishnah say 'Erchin ha'Metaltelim'? It should say 'Metaltelim of Erchin'!

תני מטלטלין של ערכין
2.

Answer: Indeed, the proper text is Metaltelim of Erchin.

רבי אבהו אמר באומר ערכי עלי
(c)

Answer #3 (R. Avahu): The case is, he said 'it is upon me to give my Erech';

בא כהן לגבות ממנו מטלטלין בשלשה קרקעות בעשרה
1.

If the Kohen comes to collect it from Metaltelim, three judges are required. If he comes to collect it from land, 10 are required.

אמר ליה רב אחא מדיפתי לרבינא בשלמא לאפוקי מהקדש בעינן שלשה אלא לעיולי להקדש שלשה למה לי
(d)

Question (Rav Acha mi'Difti): We understand why three judges are required to take from Hekdesh. Why are three needed to give to Hekdesh?

א"ל סברא הוא מה לי עיולי מה לי אפוקי
(e)

Answer (Ravina): Reasoning teaches that the same applies to taking and giving;

אפוקי מ"ט דילמא טעי עיולי נמי דילמא טעי:
1.

Taking requires three because we are concerned for an error. The same applies to giving!

2)

REDEMPTION OF LAND AND PEOPLE [line 15]

רבי יהודה אומר כו':
(a)

(Mishnah - R. Yehudah): (One of them must be a Kohen.)

א"ל רב פפא לאביי בשלמא לר' יהודה היינו דכתיב כהן
(b)

Question (Rav Papa): According to R. Yehudah, we understand why it says 'Kohen';

אלא לרבנן כהן למה להו
1.

According to Chachamim, why does it say 'Kohen'?

קשיא:
(c)

This is left difficult.

הקרקעות תשעה וכהן:
(d)

(Mishnah): Redemption of land needs nine people and a Kohen.

מנהני מילי
(e)

Question: What is the source of this?

אמר שמואל עשרה כהנים כתובין בפרשה
(f)

Answer (Shmuel): There are 10 mentions of Kohanim in the Parshiyos (of Erchin and redemption of Hekdesh);

חד לגופיה הנך הוי מיעוט אחר מיעוט
1.

The first teaches that a Kohen is required. Every other one is an exclusion following an exclusion;

ואין מיעוט אחר מיעוט אלא לרבות דאפילו ט' ישראל ואחד כהן
2.

An exclusion following an exclusion always comes to include (i.e. the other nine occurrences of 'Kohen' teach that Yisraelim are acceptable).

מתקיף לה רב הונא בריה דרב נתן אימא חמשה כהנים וחמשה ישראלים
(g)

Question (Rav Huna brei d'Rav Nasan): We should require five Kohanim and five (that can even be) Yisraelim! (Indeed, the second 'Kohen' includes even a Yisrael. However, the third is therefore an exclusion after an inclusion, which is an exclusion, i.e. it mandates a Kohen! Likewise, the fifth, seventh and ninth are exclusions.)

קשיא:
(h)

This is left difficult.

ואדם כיוצא בהן:
(i)

(Mishnah): Man has the same law (as land).

אדם מי קדוש
(j)

Question: Is man Kodesh, that he must be redeemed?!

אמר ר' אבהו באומר דמי עלי
(k)

Answer (R. Avahu): The case is, he said 'it is upon me to give my value (to Hekdesh).'

דתניא האומר דמי עלי שמין אותו כעבד הנמכר בשוק
1.

(Beraisa): If one said 'it is upon me to give my value', we estimate what one would pay to buy him to be a Kena'ani slave;

ועבד אתקש לקרקעות
2.

Slaves are equated to land (therefore, their laws of redemption are the same).

בעי רבי אבין שער העומד ליגזוז בכמה
(l)

Question (R. Avin): How many are required to estimate the value of hair that should be cut?

כגזוז דמי ובשלשה
1.

If we consider it as if it was already cut, (it is Metaltelim,) three are required;

או כמחובר דמי ובעשרה
2.

If we consider it to be attached, 10 are required (like for people).

ת"ש המקדיש את עבדו אין מועלין בו
(m)

Answer (Beraisa): If one makes his slave Hekdesh, Me'ilah does not apply;

רשב"ג אומר מועלין בשערו
1.

R. Shimon ben Gamliel says, Me'ilah applies to his hair.

וקיימא לן דבשערו העומד ליגזוז פליגי ש"מ
2.

They argue about hair that should be cut. (R. Shimon ben Gamliel considers it as if it was already cut. The first Tana does not.)

נימא הני תנאי כהני תנאי
(n)

Suggestion: They argue as the following Tana'im argue.

דתנן ר"מ אומר יש דברים שהן כקרקע ואינן כקרקע ואין חכמים מודים לו כיצד עשר גפנים טעונות מסרתי לך והלה אומר אינן אלא חמש ר' מאיר מחייב
1.

(Mishnah - R. Meir): Some things are like land, but they are not considered like land. If Reuven says 'I entrusted you with 10 laden vines', and Shimon admits to five, he must swear (like one who partially admits to a claim of Metaltelim);

וחכ"א כל המחובר לקרקע הרי הוא כקרקע
2.

Chachamim (exempt, for they) say that anything attached is like land.

ואמר רבי יוסי בר חנינא בענבים העומדות ליבצר עסקינן מר סבר כבצורות דמיין ומר סבר לאו כבצורות דמיין
3.

(R. Yosi bar Chanina): They argue about grapes that are ready to be harvested. R. Meir considers them as if they were already harvested, and Chachamim do not.

לא אפילו תימא ר' מאיר עד כאן לא קאמר רבי מאיר התם כל כמה דשבקה להו מיכחש כחשי
(o)

Rejection: Chachamim (of the Beraisa) can hold like R. Meir. He considers grapes as if they were harvested, for they get worse if left attached too long (so surely they will be harvested soon);

אבל שערו כל כמה דשבקה להו אשבוחי משבח:
1.

Hair increases in value the longer it is attached. R. Meir can consider it to be attached!

3)

KILLING AN ANIMAL [line 44]

דיני נפשות כו':
(a)

(Mishnah): Capital cases (require 23 judges. If an animal was Rove'a (put its penis into) a person, 23 judges are required to kill it.)

קא פסיק ותני ל"ש רובע זכר ול"ש רובע נקבה
(b)

We do not distinguish whether it was Rove'a a man or woman.

בשלמא רובע נקבה דכתיב (ויקרא כ) והרגת את האשה ואת הבהמה
(c)

Question: Granted, 23 judges are required to kill an animal that was Rove'a a woman - "v'Horagta Es ha'Ishah v'Es ha'Behemah" (equates killing the animal to killing her);

אלא רובע זכר מנא לן
1.

Why are 23 required to kill an animal that was Rove'a a man?

דכתיב (שמות כב) כל שוכב עם בהמה מות יומת אם אינו ענין לשוכב תניהו ענין לנשכב
(d)

Answer: We do not need "Kol Shochev Im Behemah Mos Yumas" to teach about a man who was Rove'a an animal ("v'Ish Asher Yiten Shechavto bi'Vhemah Mos Yumas v'Es ha'Behemah Taharogu" equates killing him to killing it), so we use it to teach about an animal that was Rove'a a man;

ואפקיה רחמנא בלשון שוכב לאקושי נשכב לשוכב מה שוכב הוא ובהמתו בעשרי' ושלשה אף נשכב הוא ובהמתו בעשרים ושלשה:
1.

The Torah taught about an animal that was Rove'a with words ("Shochev Im Behemah") that connote that the man was Rove'a, to teach that the law is the same when he is Rove'a or it is Rove'a, i.e. 23 judges are required to kill him and to kill it.

שור הנסקל בעשרים ושלשה: שנא' (שמות כא) השור יסקל וגם בעליו יומת כמיתת הבעלים כך מיתת השור:
(e)

(Mishnah): An animal that is stoned (for killing a Yisrael) requires 23 judges - "ha'Shor Yisakel v'Gam Be'alav Yumas." The animal is killed like its owner (a person).

א"ל אביי לרבא ממאי דהאי וגם בעליו יומת לכמיתת בעלים כך מיתת השור הוא דאתא (דף טו,ב) אימא לקטלא הוא דאתא
(f)

Question (Abaye): What is the source that "v'Gam Be'alav Yumas" teaches that the animal is killed like a person? Perhaps it teaches that we kill the owner!

15b----------------------------------------15b
א"כ ליכתוב וגם בעליו ולישתוק
(g)

Answer #1 (Rava): If the owner should be killed, it should have said only "(ha'Shor Yisakel) v'Gam Be'alav";

1.

Note: Rather, "Yumas" equates the animal's judgment to that of a person.

אי כתב רחמנא הכי הוה אמינא בסקילה
2.

Question: Perhaps the Torah did not say only 'ha'Shor Yisakel v'Gam Be'alav', for this would imply that the owner is stoned. "Yumas" teaches that he is killed differently (by choking)!

בסקילה ס"ד קטל איהו בסייף ממונו בסקילה
3.

Answer: We would never have thought that the owner is stoned. A man who kills is killed by the sword. He cannot be stoned (a harsher Misah) for not stopping his animal from killing!

ודילמא האי דכתב רחמנא יומת לאקולי עילויה לאפוקי מסייף לחנק
4.

Question: Perhaps 'ha'Shor Yisakel v'Gam Be'alav' would imply that the owner is killed by the sword, and "Yumas" teaches that he is killed by choking!

הניחא למאן דאמר חנק חמור
i.

This is not difficult for the opinion that choking is harsher than the sword (he cannot receive a harsher death for his ox's goring than if he himself had murdered);

אלא למאן דאמר חנק קיל מאי איכא למימר
ii.

According to the opinion that the sword is harsher than choking, how can we answer?

לא ס"ד דכתיב (שמות כא) אם כופר יושת עליו
5.

Answer: "Im Kofer Yushas Alav" teaches that he pays ransom;

ואי ס"ד בר קטלא הוא והכתיב (במדבר לה) לא תקחו כופר לנפש רוצח
i.

If he were Chayav Misah (liable to be killed), he could not pay ransom - "v'Lo Tikchu Kofer l'Nefesh Rotze'ach."

אדרבה משום היא גופה קטל איהו לא תיסגי ליה בממונא אלא בקטלא קטל שורו ליפרוק נפשיה בממונא
6.

Rejection: The verse teaches that a murderer cannot redeem himself, but perhaps ransom can save one who is Chayav Misah because his ox killed!

אלא אמר חזקיה וכן תנא דבי חזקיה אמר קרא (במדבר לה) מות יומת המכה רוצח הוא על רציחתו אתה הורגו ואי אתה הורגו על רציחת שורו
(h)

Answer #2 (Chizkiyah): "Mos Yumas ha'Makeh Rotze'ach Hu" - a man is killed if he killed, but not if his ox killed.

איבעיא להו שור סיני בכמה
(i)

Question: How many judges would have been required to kill an animal that alighted on Har Sinai (at the time the Torah was given)?

מי גמר שעה מדורות או לא
1.

Do we learn this law, which only applied once, from the law that applies to all generations (that 23 judges are required to kill an animal)?

תא שמע
(j)

Answer: We learn from Rami bar Yechezkeil.

דתני רמי בר יחזקאל (שמות יט) אם בהמה אם איש לא יחיה מה איש בכ"ג אף בהמה בכ"ג:
1.

(Rami bar Yechezkeil): "Im Behemah Im Ish Lo Yichyeh" - just like 23 judges would be required to kill a person who alighted on Har Sinai, also to kill an animal.

4)

KILLING WILD ANIMALS [line 19]

הארי והזאב כו':
(a)

(Mishnah): Twenty-three judges are needed to kill a wolf, lion...

אמר ר"ל והוא שהמיתו אבל לא המיתו לא
(b)

(Reish Lakish): This is only if they killed. If not, we do not kill them.

אלמא קסבר יש להן תרבות ויש להן בעלים
(c)

Inference: He holds that these animals can be domesticated, and a person can own them.

רבי יוחנן אמר אע"פ שלא המיתו
(d)

(R. Yochanan): We kill them even if they did not kill.

אלמא קסבר אין להם תרבות ואין להם בעלים
(e)

Inference: He holds that they cannot be domesticated, and one cannot own them.

תנן רבי אליעזר אומר כל הקודם להורגן זכה
(f)

(Mishnah - R. Eliezer): If anyone kills one of these (without Beis Din), he merited.

בשלמא לר' יוחנן למאי זכה זכה לעורן
(g)

Question: Granted, according to R. Yochanan, he merits to keep the hide.

אלא לר"ל למאי זכה כיון שהמיתו שוינהו רבנן כמאן דגמר דינייהו ואיסורי הנאה נינהו
1.

According to Reish Lakish, what does he merit? The animal will be stoned. One may not benefit from it!

מאי זכה זכה לשמים
(h)

Answer: He will be rewarded from Hash-m (for doing a proper deed).

תניא כוותיה דר"ל אחד שור שהמית ואחד בהמה וחיה שהמיתו בכ"ג
(i)

Support (for Reish Lakish - Beraisa): The same applies to an ox, Behemah or Chayah that killed. We need 23 judges to kill it;

ר' אליעזר אומר שור שהמית בעשרים ושלשה ושאר בהמה וחיה שהמיתו כל הקודם להורגן זכה בהן לשמים:
(j)

R. Eliezer says, 23 judges are needed to kill an ox that killed. If any other Behemah or Chayah killed, whoever kills it will be rewarded from Hash-m.

ר"ע אומר כו':
(k)

(Mishnah): R. Akiva says, 23 judges are needed.

ר"ע היינו ת"ק
(l)

Question: This is like the first Tana!

איכא בינייהו נחש:
(m)

Answer: They argue about killing a snake. (The first Tana requires 23 to kill it. R. Akiva does not.)

5)

JUDGING A SHEVET [line 33]

אין דנין כו':
(a)

Seventy-one judges are needed to judge a Shevet.

האי שבט דחטא במאי
(b)

Question: What did it transgress?

אילימא שבט שחלל את השבת
1.

Suggestion: It desecrated Shabbos.

אימר דפליג רחמנא בין יחידים למרובין לענין <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} בשאר מצות מי פליג
2.

Rejection: The Torah distinguishes between individual transgressors and a multitude only regarding idolatry!

אלא בשבט שהודח
(c)

Answer #1: It was enticed to serve idolatry.

למימרא דבדינא דרבים דיינינן ליה
1.

Inference: If a Shevet seved idolatry, it is judged like a multitude (i.e. an Ir ha'Nidachas, a city destroyed because its majority served idolatry); . The transgressors are killed by the sword instead of being stoned.)

כמאן לא כרבי יאשיה ולא כרבי יונתן
(d)

Objection: This is not like R. Yoshiyah, nor like R. Yonason!

דתניא עד כמה עושין עיר הנדחת
1.

(Beraisa) Question: What size city can become an Ir ha'Nidachas?

מי' ועד ק' דברי רבי יאשיה
2.

Answer #1: R. Yoshiyah says, it can be between 10 and 100.

רבי יונתן אומר מק' ועד רובו של שבט
3.

Answer #2: R. Yonason says, it can be between 100 and the majority of the Shevet.

ואפילו ר' יונתן לא קאמר אלא רובו אבל כולו לא
4.

Even R. Yonason only says until the majority of the Shevet, and not an entire Shevet!

אמר רב מתנה הכא (דף טז,א) בנשיא שבט שחטא עסקינן
(e)

Answer #2 (Rav Masnah): The Mishnah discusses judging the Nasi of a Shevet (in capital cases).

מי לא אמר רב אדא בר אהבה (שמות יח) כל הדבר הגדול יביאו אליך דבריו של גדול האי נמי גדול הוא
1.

(Rav Ada bar Ahavah): "Kol ha'Davar ha'Gadol Yavi'u Elecha" refers to matters of a Gadol (important person. Moshe is like 71 judges.)