1)

SOMEONE WHO IS NO LONGER RELATED [last line on previous Amud]

בני חמוה דמר עוקבא (דף כט,א) קרובים ונתרחקו הוו אתו לקמיה לדינא
(a)

After Mar Ukva's wife died, her brothers came in front of for Mar Ukva for judgment.

אמר להו פסילנא לכו לדינא
(b)

Mar Ukva: I cannot judge your case.

אמרו ליה מאי דעתיך כר' יהודה אנן מייתינן איגרתא ממערבא דאין הלכה כרבי יהודה
(c)

Her brothers: You think that the Halachah follows R. Yehudah. We will bring a letter from Eretz Yisrael saying that the Halachah does not follow R. Yehudah!

אמר להו אטו בקבא דקירא אידבקנא בכו דלא קאמינא פסילנא לכו לדינא אלא משום דלא צייתיתו דינא:
(d)

Mar Ukva: I did not disqualify myself because we were related, rather, because I know that you do not comply with the verdict.

2)

FRIENDS AND ENEMIES [line 9]

אוהב זה שושבינו וכו':
(a)

(Mishnah): A close friend refers to a Shushbin.

וכמה
(b)

Question: For how long is he disqualified?

אמר ר' אבא אמר רבי ירמיה אמר רב כל שבעת ימי המשתה
(c)

Answer #1 (R. Aba): He is disqualified during the week of festivities after the Nisu'in.

ורבנן משמיה דרבא אמרי אפילו מיום ראשון ואילך:
(d)

Answer #2 (Rava): He is disqualified the day he brought gifts.

השונא כל שלא דבר כו':
(e)

(Mishnah): An enemy is one who did not speak to him for three days due to hatred.

ת"ר (במדבר לה) והוא לא אויב לו יעידנו ולא מבקש רעתו ידיננו
(f)

(Beraisa): If "v'Hu Lo Oyev Lo", he can testify for him. If "v'Lo Mevakesh Ra'aso", he can judge him.

אשכחן שונא אוהב מנלן
(g)

Question: This is the source for an enemy. What is the source for a close friend?

קרי ביה הכי והוא לא אויב לו ולא אוהב לו יעידנו ולא מבקש רעתו ולא טובתו ידיננו
(h)

Answer #1: We read this as if it said 'he does not hate nor love him', he can testify for him. 'He does not seek his harm or benefit', he can judge him.

מידי אוהב כתיב
(i)

Objection: The verse does not mention loving him!

אלא סברא הוא אויב מאי טעמא משום דמרחקא דעתיה אוהב נמי מקרבא דעתיה
(j)

Answer #2: Reasoning teaches this. An enemy is disqualified because he dislikes him (this biases his judgment). Likewise, a close friend is disqualified because he likes him!

ורבנן האי לא אויב לו ולא מבקש רעתו מאי דרשי ביה
(k)

Question: How do Chachamim (who Machshir enemies and friends for testimony) expound?

חד לדיין אידך כדתניא
(l)

Answer: They disqualify from judging, like R. Yehudah. The other part of the verse teaches R. Yosi b'Rebbi Yehudah's law.

אמר רבי יוסי ברבי יהודה והוא לא אויב לו ולא מבקש רעתו מכאן לשני תלמידי חכמים ששונאין זה את זה שאין יושבין בדין כאחד:
1.

(Beraisa - R. Yosi b'Rebbi Yehudah): "V'Hu Lo Oyev Lo v'Lo Mevakesh Ra'aso" teaches that two Chachamim who hate each other may not sit on a Beis Din together.

3)

INTERROGATION OF WITNESSES [line 16]

(משנה) כיצד בודקים את העדים היו מכניסין אותן לחדר ומאיימין עליהן
(a)

(Mishnah): To interrogate witnesses, we bring them into a room and threaten them.

ומוציאין את כל האדם לחוץ ומשיירין את הגדול שבהן ואומרים לו אמור היאך אתה יודע שזה חייב לזה
(b)

Everyone leaves except for the most important witness. We ask him 'how do you know that Reuven owes Shimon?'

אם אמר הוא אמר לי שאני חייב לו איש פלוני אמר לי שהוא חייב לו לא אמר כלום
1.

If he says 'Reuven himself told me', or 'Ploni told me', this is not testimony;

עד שיאמר בפנינו הודה לו שהוא חייב לו מאתים זוז
2.

He must say 'Reuven admitted to Shimon in front of us that he owes him 200.'

ואחר כך מכניסין את השני ובודקין אותו
(c)

We bring in the second witness and interrogate him.

אם נמצאו דבריהן מכוונין נושאין ונותנין בדבר
(d)

If their testimonies match, the judges debate the matter:

שנים אומרים זכאי ואחד אומר חייב זכאי
1.

If two decide Zakai (he is exempt) and one says Chayav, he is exempt;

שנים אומרים חייב ואחד אומר זכאי חייב
2.

If two decide Chayav and one says Zakai, he is Chayav;

אחד אומר חייב ואחד אומר זכאי אפילו שנים מזכין או שנים מחייבין ואחד אומר איני יודע יוסיפו הדיינין
(e)

If one is undecided, even if the other two decide the same way (Zakai or Chayav), we add more judges.

גמרו את הדבר היו מכניסין אותן הגדול שבדיינין אומר איש פלוני אתה זכאי איש פלוני אתה חייב
(f)

When they finish deciding, they bring them (this will be explained) in. The greatest judge says 'Ploni, you are Chayav. Almoni, you are Zakai.'

ומניין לכשיצא לא יאמר אני מזכה וחביריי מחייבים אבל מה אעשה שחביריי רבו עלי
(g)

Question: What is the source that afterwards, a judge may not tell Ploni 'I wanted to acquit you, but they outnumbered me'?

על זה נאמר <(ויקרא יט) לא תלך רכיל בעמך ואומר> (משלי יא) הולך רכיל מגלה סוד:
(h)

Answer: "Lo Selech Rachil b'Amecha" (some texts - "Holech Rachil Megaleh Sod").

היכי אמרי' להו
(i)

(Gemara) Question: What do we say to threaten them?

אמר רב יהודה הכי אמרינן להו (משלי כה) נשיאים ורוח וגשם אין איש מתהלל במתת שקר
(j)

Answer #1 (Rav Yehudah): "Nesi'im v'Ru'ach v'Geshem Ayin Ish Mis'halel b'Matas Sheker" (false testimony can cause a famine).

אמר <ליה> רבא יכלי למימר שב שני הוה כפנא ואבבא אומנא לא חליף
(k)

Objection (Rava): Perhaps they know a trade, and they are not concerned if there will be a famine!

אלא אמר רבא אמרינן להו (משלי כה) מפץ וחרב וחץ שנון איש עונה ברעהו עד שקר
(l)

Answer #2 (Rava): "Mefitz v'Cherev (a club and sword, i.e. rampant death results from)... Ed Sheker."

אמר <ליה> רב אשי יכלי למימר שב שני הוה מותנא ואיניש בלא שניה לא שכיב
(m)

Objection (Rav Ashi): Perhaps that does not scare them. They think that people die only when their (predestined) time comes!

אלא אמר רב אשי אמר לי נתן בר מר זוטרא אמרינן להו סהדי שקרי אאוגרייהו זילי דכתיב (מלכים א כא) והושיבו שנים אנשים בני בליעל נגדו ויעידוהו לאמר ברכת אלהים ומלך:
(n)

Answer #3 (Rav Ashi): We tell them that false witnesses are a disgrace in the eyes of those who hire them - "v'Hoshivu Shnayim Anashim Bnei Vliya'al" (the ones who hire them call them worthless).

4)

A PROPER ADMISSION [line 34]

אם אמר הוא אמר לי כו' עד שיאמרו בפנינו הודה לו שהוא חייב לו מאתים זוז:
(a)

(Mishnah): If he says 'Reuven himself told me' (this is invalid). He must say 'Reuven admitted to Shimon in front of us that he owes him 200.'

מסייע ליה לרב יהודה
(b)

This supports Rav Yehudah.

דאמר רב יהודה אמר רב צריך שיאמר אתם עדיי
1.

(Rav Yehudah): An admission is valid only if he said 'you are witnesses against me.'

[איתמר נמי א"ר חייא בר אבא א"ר יוחנן וצריך שיאמר אתם עדי]
2.

Version #1 (Rif): R. Chiya bar Aba taught the same law.

איתמר נמי א"ר חייא בר אבא א"ר יוחנן
(c)

Version #2 (our text): R. Chiya bar Aba taught similarly.

<מנה לי בידך אמר לו הן למחר אמר לו תנהו לי אמר משטה אני בך פטור>
1.

(R. Chiya bar Aba): If Reuven admitted to Shimon that he owes him 100, and tomorrow he says 'I was only joking', he is exempt. (end of Version #2)

תניא נמי הכי מנה לי בידך אמר לו הן למחר אמר לו תנהו לי אמר לו משטה אני בך פטור
2.

Support (Beraisa): If Reuven admitted to Shimon that he owes him 100, and tomorrow he says 'I was only joking', he is exempt;

ולא עוד אלא אפילו הכמין לו עדים אחורי גדר ואמר לו מנה לי בידך אמר לו הן רצונך שתודה בפני פלוני ופלוני אמר לו מתיירא אני שמא תכפיני לדין למחר אמר לו תניהו לי אמר לו משטה אני בך פטור
3.

Further, if Shimon hid witnesses in back of the fence, and Reuven admitted to Shimon, and Shimon asked 'would you like to admit in front of Ploni and Almoni', and Reuven said 'no, I fear lest they take me to Beis Din', and tomorrow Reuven says 'I was only joking', he is exempt;

ואין טוענין למסית
4.

We do not suggest claims to a Mesis (enticer to idolatry).

מסית מאן דכר שמיה
5.

Question: We were not discussing a Mesis!

חסורי מיחסרא והכי קתני אם לא טען אין טוענין לו
6.

Answer: The Beraisa is abbreviated. It means as follows. If Reuven did not claim that he was joking, we do not claim for him;

ובדיני נפשות אע"ג דלא טען טוענין לו
i.

In capital cases, even if he does not claim for himself, we suggest claims to exempt him;

ואין טוענין למסית
ii.

We do not suggest claims to a Mesis.

מאי שנא מסית
(d)

Question: Why is the law of a Mesis different?

אמר ר' חמא בר חנינא מפירקיה דרבי חייא בר אבא שמיע לי שאני מסית דרחמנא אמר (דברים יג) לא תחמול ולא תכסה עליו
(e)

Answer (Rav Chama bar Chanina): The Torah says "Lo Sachmol v'Lo Sechaseh Alav."

אמר רבי שמואל בר נחמן אמר רבי יונתן מניין שאין טוענין למסית מנחש הקדמוני
1.

(R. Shmuel bar Nachman): We learn from the serpent (that enticed Chavah) that we do not suggest claims to a Mesis.

דא"ר שמלאי הרבה טענות היה לו לנחש לטעון ולא טען
2.

(R. Simla'i). The serpent could have made many claims, but it did not;

ומפני מה לא טען לו הקב"ה לפי שלא טען הוא
i.

Hash-m did not claim for it, because we do not claim for a Mesis.

מאי הוה ליה למימר
3.

Question: What could it have claimed?

דברי הרב ודברי תלמיד דברי מי שומעין דברי הרב שומעין
4.

Answer: One must listen to the Rebbi, and not to the Talmid (Chavah should not have listened to it).

אמר חזקיה מניין שכל המוסיף גורע שנאמר (בראשית ג) אמר אלהים לא תאכלו ממנו ולא תגעו בו
(f)

(Chizkiyah): We learn from Chavah that one who adds will come to detract - "Amar Elokim... v'Lo Sig'u Bo Pen Temusun" (she did not die from touching it, so she ate from it).

רב משרשיא אמר מהכא (שמות כה) אמתים וחצי ארכו
(g)

(Rav Mesharshiya): We learn from "Amasayim (two Amos)" - if one removes the 'Aleph', it reads 'Ma'asayim (200).'

רב אשי אמר (שמות כו) עשתי עשרה יריעות
(h)

(Rav Ashi): We learn from "Ashtei Erseh (11)" - if one removes the 'Ayin', it reads 'Shtei Esreh (12).'

אמר אביי לא שנו אלא דאמר משטה אני בך אבל אמר (דף כט,ב) לא היו דברים מעולם הוחזק כפרן
(i)

(Abaye): Reuven is exempt only if he claims that he was joking, but if he denies that he admitted, he is established to be a liar, and he is Chayav.

29b----------------------------------------29b
<אמר> [אמר ליה] רב פפא בריה דרב אחא בר אדא הכי אמרינן משמיה דרבא כל מילי דכדי לא דכירי אינשי
(j)

(Rav Papa brei d'Rav Acha bar Ada): One does not remember meaningless things (perhaps he was joking, and forgot the matter, therefore he is exempt).

ההוא דאכמין ליה עדים לחבריה בכילתיה אמר ליה מנה לי בידך אמר ליה הן
(k)

Levi hid witnesses in back of curtains around the bed and claimed 100 from Yehudah. Yehudah admitted.

אמר עירי ושכבי ליהוו עלך סהדי
1.

Levi: May the waking and sleeping be witnesses?

א"ל לא
2.

Yehudah: No.

אמר רב כהנא הא אמר ליה לא
(l)

(Rav Kahana): He did not want them to be witnesses (so he is exempt)!

ההוא דאכמין עדים בקיברא לחבריה א"ל מנה לי בידך אמר ליה הן
(m)

Reuven hid witnesses in a grave and claimed 100 from Yehudah; Yehudah admitted.

חיי ומיתי ליהוו עלך סהדי
1.

Levi: May the living and dead be witnesses?

אמר ליה לא
2.

Yehudah: No.

<א"ר שמעון> [אמר ר"ש בן לקיש] הא א"ל לא
(n)

(Reish Lakish): He did not want them to be witnesses (so he is exempt)!

אמר רבינא ואיתימא רב פפא שמע מינה מהא הא דאמר רב יהודה אמר רב צריך שיאמר אתם עדיי לא שנא כי אמר לוה ולא שנא כי אמר מלוה ושתיק לוה
(o)

(Ravina): Rav Yehudah taught that he must say 'you are witnesses' for the admission to be valid. From the above episodes, we learn that it suffices for the lender to say it and the borrower to be silent;

טעמא דאמר לוה לא אבל אי שתיק הכי נמי
1.

He was exempt because he said 'no.' Had he been silent, he would have been Chayav!

ההוא דהוה קרו ליה קב רשו אמר מאן מסיק בי אלא פלוני ופלוני אתו תבעוהו לדינא קמיה דרב נחמן
(p)

Reuven had a reputation that he owed many people. He said 'I owe only Ploni and Almoni.' They claimed from him in Beis Din.

א"ר נחמן אדם עשוי שלא להשביע את עצמו
1.

Rav Nachman: It is normal for one to falsely claim that he owes money, so people will not think that he is rich.

ההוא דהוו קרו ליה עכברא דשכיב אדינרי כי קא שכיב אמר פלניא ופלניא מסקו בי זוזי בתר דשכיב אתו תבעינהו ליורשין
(q)

Shimon had a reputation that he was a rich miser. Just before he died, he said 'I owe Ploni and Almoni.' They claimed from his heirs.

אתו לקמיה דר' ישמעאל ברבי יוסי אמר להו כי אמרי' אדם עשוי שלא להשביע את עצמו הני מילי מחיים אבל לאחר מיתה לא
1.

R. Yishmael b'Rebbi Yosi: In his lifetime one will falsely claim that he owes, lest people think that he is rich, but not when he is dying!

פרעו פלגא תבעינהו לדינא לאידך פלגא אתו לקמיה דרבי חייא
2.

The heirs paid half. Ploni and Almoni claimed the other half from them in R. Chiya's Beis Din.

אמר להו כשם שאדם עשוי שלא להשביע את עצמו כך אדם עשוי שלא להשביע את בניו
3.

R. Chiya: Just like one does not want people to think that he is rich, he does not them to think that his sons are rich! (Perhaps it was a false admission.)

אמרו ליה ניזיל וניהדר
4.

The heirs: We should get back the half we paid!

אמר להו כבר הורה זקן
5.

R. Chiya: The Chacham (R. Yishmael b'Rebbi Yosi) already ruled. (They need not return the money.)

5)

MAY WE WRITE AN ODISA? [line 30]

הודה בפני שנים וקנו מידו כותבין ואם לאו אין כותבין
(a)

If Shimon admitted in front of two witnesses. If they made a Kinyan, the witnesses may write a document; if not, not.

בפני שלשה ולא קנו מידו רב <אמי> אמר כותבין
(b)

(Rav): If he admitted in front of three, even if they did not make a Kinyan, they may write (for they are a Beis Din. They even have the power to make Hefker).

ורב אסי אמר אין כותבין
(c)

(Rav Asi): They may not write.

הוה עובדא וחש לה רב להא דרב אסי
(d)

A case occurred, and Rav was concerned for Rav Asi's opinion.

אמר רב אדא בר אהבה הא אודיתא זימנין כתבינן וזימנין לא כתבינן
(e)

(Rav Ada bar Ahavah): Sometimes we write Odisah (an admission in front of three without a Kinyan), sometimes we do not:

כניפי ויתבי לא כתבינן
1.

If the three were already sitting, he did not make them a Beis Din, they are only like witnesses, they do not write;

כנפינהו איהו כתבינן
2.

If he gathered them, he made them a Beis Din, they write.

רבא אמר אפילו כנפינהו איהו לא כתבינן עד דאמר להו הוו עלי דייני
(f)

(Rava): Even if he gathered them, they do not write unless he said 'you should be judges.'

מר בר רב אשי אמר אפילו אמר הוו עלי דייני לא כתבינן עד דקבעי דוכתא ושלחי ומזמני ליה לבי דינא
(g)

(Mar bar Rav Ashi): Even if he gathered them and said 'you should be judges', they do not write unless they had a fixed place and summonsed the borrower to Beis Din.

הודה במטלטלי וקנו מידו כותבין ואם לאו אין כותבין
(h)

If Reuven admitted to Metaltelim, they may write only if they made a Kinyan;

במקרקעי ולא קנו מידו מאי
(i)

Question: What is the law if he admitted to land?

אמימר אמר אין כותבין
(j)

Answer #1 (Ameimar): They may not write.

מר זוטרא אמר כותבין
(k)

Answer #2 (Mar Zutra): They may write.

והלכתא כותבין
(l)

The Halachah is, they may write.

רבינא איקלע לדמהריא א"ל רב דימי בר רב הונא מדמהריא לרבינא מטלטלי ואיתנהו בעינייהו מאי
(m)

Question (Rav Dimi bar Rav Huna): What is the law if he admitted to Metaltelim in his possession?

אמר ליה כמקרקעי דמו
(n)

Answer #1 (Ravina): They are considered like land.

רב אשי אמר כיון דמחסרי גוביינא לא
(o)

Answer #2 (Rav Ashi): Since the receiving party has not yet collected the property, they may not write.

ההיא אודיתא דלא הוה כתוב בה אמר לנא כתבו וחתמו והבו ליה אביי ורבא דאמרי תרוייהו היינו דריש לקיש
(p)

(Abaye and Rava): If a (document of) Odisah did not say '(the giver) said 'write, sign and give it to him', Reish Lakish's Chazakah applies.

דאמר ריש לקיש חזקה אין העדים חותמין על השטר אא"כ נעשה גדול
1.

(Reish Lakish): We have a Chazakah that witnesses would not sign a document unless the seller is old enough (to sell land, 20 years old).

i.

Note: (Similarly, witnesses would not sign an Odisah unless the giver said 'write, sign and give it to him.' Surely, the scribe merely omitted writing this.)

מתקיף לה רב פפי ואיתימא רב הונא בריה דרב יהושע מי איכא מידי דאנן לא ידעינן וספרי דבי דינא ידעי
(q)

Objection (Rav Papa): Many judges do not know (whether or not we write an Odisah made in front of two people if no Kinyan was made). May we assume that all scribes know it?!

שאילינהו לספרי דאביי וידעי לספרי דרבא וידעי
1.

They asked the scribes of Abaye and Rava. They knew the law.