PEREK HAYU BODEKIM
1)

INTERROGATING THE WITNESSES [line 1]

מסכת סנהדרין פרק ה (דף מ,א) היו בודקין אותן בשבע חקירות באיזו שבוע באיזו שנה באיזו חודש בכמה בחדש באיזה יום באיזה שעה באיזה מקום
(a)

(Mishnah): Witnesses are interrogated with seven Chakiros (questions about when and where they saw the testimony): which Shemitah cycle of Yovel (was it), which year in the Shemitah cycle, which month, which day of the month, which day of the week, what hour of the day, and where were you?

ר' יוסי אומר באיזה יום באיזה שעה באיזה מקום
(b)

R. Yosi says, we only ask which day, what hour, and where were you?.

מכירין אתם אותו התרתם בו העובד ע"ז את מי עבד ובמה עבד
(c)

We also ask questions relevant to the case, e.g. did you recognize the victim (of a murder, i.e. whether or not he was a Yisrael), did you warn the transgressor, (if he served idolatry) which idol did he serve, how did he serve it?

כל המרבה בבדיקות הרי זה משובח
(d)

The more Bedikos we ask, the better.

מעשה ובדק בן זכאי בעוקצי תאנים
(e)

A case occurred (of a murder under a fig tree), and Ben Zakai asked them if the figs had large or small stems.

מה בין חקירות לבדיקות חקירות אחד אומר איני יודע עדותן בטילה בדיקות אחד אומר איני יודע ואפילו שנים אומרים אין אנו יודעין עדותן קיימת
(f)

The difference between Chakiros and Bedikos us that if a witness cannot answer a Chakirah, his testimony is invalid. If a witness, or even both witnesses, cannot answer Bedikos, their testimony is valid.

אחד חקירות ואחד בדיקות בזמן שמכחישין זה את זה עדותן בטילה
1.

Regarding Chakiros and Bedikos, if they contradict each other, their testimony is disqualified.

אחד אומר בשנים בחדש ואחד אומר בשלשה בחדש עדותן קיימת שזה יודע בעיבורו של חדש וזה אינו יודע בעיבורו של חדש
(g)

If one witness says 'it was the second of the month', and the other says 'it was the third', their testimony stands. We assume that the first heard that the month was Me'ubar, and the latter did not (therefore, he thought that it was the third).

זה אומר בשלשה ואחד אומר בחמשה עדותן בטילה
1.

If one witness says 'it was the third', and the other says 'it was the fifth', their testimony is disqualified.

אחד אומר בשתי שעות ואחד אומר בשלש שעות עדותן קיימת
(h)

If one witness says 'it was the second hour of the day', and the other says 'it was the third', their testimony stands;

אחד אומר בשלש ואחד אומר בחמש עדותן בטילה
1.

If one witness says 'it was the third', and the other says 'it was the fifth', their testimony is disqualified.

רבי יהודה אומר קיימת
2.

R. Yehudah says, their testimony stands.

אחד אומר בחמש ואחד אומר בשבע עדותן בטילה שבחמש חמה במזרח ובשבע חמה במערב
3.

If one witness says 'it was the fifth hour of the day', and the other says 'it was the seventh', (R. Yehudah agrees that) their testimony is disqualified, for in the fifth hour the sun is in the east, and in the seventh hour it is in the west.

ואח"כ מכניסין את השני ובודקין אותו
(i)

After interrogating the first witness, we bring in the second witness and interrogate him.

2)

REACHING A VERDICT

אם נמצאו דבריהם מכוונים פותחין בזכות
(a)

If their testimonies match each other, we begin with a reason for Zechus.

אמר אחד מן העדים יש לי ללמד עליו זכות או אחד מן התלמידים יש לי ללמד עליו חובה משתקין אותו
(b)

If one of the witnesses gives a reason for Zechus, or one of the Talmidim gives a reason for Chiyuv, we do not let him say it;

אמר אחד מן התלמידים יש לי ללמד עליו זכות מעלין אותו ומושיבין אותו ביניהם ולא היה יורד משם כל היום כולו אם יש ממש בדבריו שומעין לו
1.

If a Talmid gives a reason for Zechus, we put him with the judges, and he stays there the entire day. If his reason is good, we follow it.

ואפילו הוא אומר יש לי ללמד על עצמי זכות שומעין לו ובלבד שיש ממש בדבריו
2.

If the transgressor himself gives a proper reason for Zechus, we listen to him.

ואם מצאו לו זכות פטרוהו ואם לאו מעבירין אותו למחר
(c)

If we find a reason for Zechus, we exempt him. If not, we postpone the verdict until tomorrow.

ומזדווגין זוגות זוגות היו ממעטין ממאכל ולא היו שותין יין כל היום ונושאין ונותנין כל הלילה
(d)

We pair up the judges to discuss the case with each other. They eat a minimal amount and do not drink wine the entire day. Every judge ponders the case overnight.

ולמחרת משכימין ובאין לב"ד המזכה אומר אני מזכה ומזכה אני במקומי והמחייב אומר אני מחייב ומחייב אני במקומי
(e)

The next day, they rise early. A Mezakeh says 'I was Mezakeh, and I still am.' A Mechayev says 'I was Mechayev, and I still am';

המלמד חובה מלמד זכות אבל המלמד זכות אינו יכול לחזור וללמד חובה
1.

One who gave a reason for Chiyuv can give a reason for Zechus, but one who gave a reason for Zechus cannot give a reason for Chiyuv.

טעו בדבר שני סופרי הדיינין מזכירין אותו
2.

If they err about what they said yesterday, the scribes remind them.

אם מצאו לו זכות פטרוהו ואם לאו עומדים למנין
(f)

If we find a reason for Zechus, we exempt him. If not, we vote.

שנים עשר מזכין ואחד עשר מחייבין זכאי
(g)

If 12 judges are Mezakeh and 11 are Mechayev, he is exempt;

שנים עשר מחייבין ואחד עשר מזכין ואפילו אחד עשר מזכין ואחד עשר מחייבין ואחד אומר איני יודע ואפילו עשרים ושנים מזכין או מחייבין ואחד אומר איני יודע יוסיפו הדיינין
(h)

If 12 are Mechayev and 11 are Mezakeh, or even if 11 are on each side and one is unsure, or even if 22 agree one way or the other and one is unsure, we add more judges.

וכמה מוסיפין שנים שנים עד שבעים ואחד
(i)

We add two judges at a time, until we reach 71.

שלשים וששה מזכין ושלשים וחמשה מחייבין זכאי
1.

If 36 are Mezakeh and 35 are Mechayev, he is exempt;

שלשים וששה מחייבין ושלשים וחמשה מזכין דנין אלו כנגד אלו עד שיראה אחד מן המחייבין דברי המזכין:
2.

If 36 are Mechayev and 35 are Mezakeh, they debate the matter until one of the Mechayvim changes his mind.

3)

THE SOURCE FOR SEVEN CHAKIROS [line 2 from end]

מנא הני מילי
(a)

(Gemara) Question: What is the source (for seven Chakiros)?

אמר רב יהודה דאמר קרא (דברים יג) ודרשת וחקרת ושאלת היטב ואומר (דברים יז) והוגד לך ושמעת ודרשת היטב ואומר (דברים יט) ודרשו השופטים היטב
(b)

Answer (Rav Yehudah): It says (about Ir ha'Nidachas, a city destroyed because its majority served idolatry) "v'Dorashta (1) v'Chokarta (2) v'Sho'alta Heitev (3)", and it says (about idolatry) "v'Dorashta (1) Heitev (2)", and it says (about Edim Zomemim) "v'Doreshu (1) ha'Shofetim Heitev (2)" (in all, seven words that connote (or are extra to teach about) investigation).

40b----------------------------------------40b
(דף מ,ב) ואימא חדא חדא כדכתיבא דא"כ ליכתבינהו רחמנא בחדא
(c)

Question: Since all seven were not written in one case, we should say that each case requires the number written regarding it (i.e. three for Ir ha'Nidachas, two for idolatry, and two for Edim Zomemim)!

כיון דכולהו בהדי הדדי כתיבא מהדדי ילפי וכיון דילפי מהדדי כמאן דכתיב בחדא דמי
(d)

Answer #1: Since the Torah says that all require investigation, we learn from each to the other cases. It is as if all seven words are written about each.

והא לא דמיא להדדי <סימן פל"ט סיי"ף התרא"ה<
(e)

Objection: Each case has a stringency unlike the others. We cannot learn from one to another!

עיר הנדחת להנך תרתי לא דמיא שכן ממונן פלט
1.

Only in Ir ha'Nidachas the transgressors' money is destroyed;

ע"ז להנך תרתי לא דמיא שכן בסייף
2.

An idolator is always stoned. He is never beheaded;

עדים זוממין להנך תרתי לא דמיא שכן צריכים התראה
3.

Edim Zomemim do not need to be warned.

בהיטב היטב ילפינן מהדדי
(f)

Answer #2: Rather, we learn from a Gezerah Shavah "Heitev-Heitev" from each case to the others.

וגזירה שוה מופנה דאי לא מופנה איכא למיפרך
1.

Suggestion: We must say that the Gezerah Shavah is free (the words are not needed for anything else). If not, we can refute the Kal va'Chomer (as above).

לאיי אפנויי מופני
3.

Confirmation: Indeed, it is free.

מדהוה ליה למיכתב ודרשו וחקרו ושני קרא בדיבוריה בהיטב שמע מינה לאפנויי
i.

Explanation: It should have said "v'Darshu v'Chakru" and instead said "(v'Darshu) Heitev" - indicating that it is free.

ואכתי מופנה מצד אחד הוא בשלמא הנך תרתי מופנה הוא משום דהוה ליה למכתב
4.

Question: Indeed, regarding idolatry and Edim Zomemim it is free. The Torah should have taught the second Chakirah through the word 'Drishah'; or 'Chakirah'. Rather, it said "Heitev";

אלא עיר הנדחת מאי הוה ליה למכתב הא כתיבא כולהו
i.

However, regarding Ir ha'Nidachas, it already says "v'Dorashta v'Chokarta"! (It needed to write Heitev to teach about another Chakirah.)

התם נמי אפנויי מופנה מדהוה ליה למכתב דרוש תדרוש או חקור תחקור ושני קרא בדיבוריה בהיטב שמע מינה לאפנויי
4.

Answer: It should have used the same word (Drishah or Chakirah) twice. Since it changed, the Gezerah Shavah is considered free.

ואתו נחנקין בק"ו מנסקלין ומנהרגין ואתו נשרפין בקל וחומר מנסקלים הניחא לרבנן דאמרי סקילה חמורה
(g)

According to Chachamim, no death penalty is more severe than stoning. We learn all capital cases from idolatry (seven Chakiros suffice).

אלא לרבי שמעון דאמר שריפה חמורה מאי איכא למימר
(h)

Question: According to R. Shimon, who says that burning is more severe than stoning, what is the source that seven suffice for burning?

אלא אמר רב יהודה (דברים יג) והנה אמת נכון והנה אמת נכון הא חד סרי
(i)

Answer #3 (Rav Yehudah): We expound the words "Emes Nachon" in the Parshiyos of Ir ha'Nidachas and Edim Zomemim. There are 11 extra words in all;

שבע לשבע חקירות דל תלת לגזירה שוה
1.

Seven teach the seven Chakiros. The three occurrences of "Heitev" are only for the Gezerah Shavah.;

פשא להו חדא לר"ש לאתויי נשרפין
2.

According to R. Shimon, the 11th teaches that seven suffice even for burning;

לרבנן מילתא דאתיא בק"ו טרח וכתב לה קרא
3.

Also Chachamim say that the 11th teaches that seven suffice for burning. Even though a Kal va'Chomer teaches this, the Torah wrote a word enabling us to expound it.

מגדף בה רבי אבהו אימא לאתויי שמנה חקירות
(j)

Objection (R. Avahu): Rather, it should teach an eighth Chakirah! (We say that a word teaches something we would have known anyway from a Kal va'Chomer only if there is nothing else to expound from it.)

ושמנה חקירות מי איכא
1.

Objection: What eighth Chakirah could we ask the witnesses?

אלמה לא והאיכא לאתויי בכמה בשעה
2.

Answer #1: We could ask them what part of the hour was it.

ותניא נמי הכי היו בודקין אותו בשמנה חקירות
3.

Support (Beraisa): They would interrogate the witnesses with eight Chakiros.

הניחא לאביי אליבא דר"מ דאמר אין אדם טועה ולא כלום ולהך לישנא נמי דאמר אדם טועה משהו שפיר
4.

Objection: Answer #1 fits only Abaye's understanding of R. Meir, that a person knows the exact time or almost the exact time;

אלא לאביי אליבא דר' יהודה דאמר אדם טועה חצי שעה ולרבא דאמר טעו אינשי טובא מאי איכא למימר
i.

However, Abaye understands R. Yehudah to say that people normally err by up to half an hour, and Rava says that people err by even more. We cannot demand that witnesses know which part of the hour it was (and disqualify the testimony if they do not know)!

אלא לאתויי בכמה ביובל
5.

Answer #2: The eighth Chakirah is 'which year of Yovel was it?'

היינו באיזה שבוע א
6.

Objection: We already asked which Shemitah and which year of Shemitah. This determines the year of Yovel!

לא לאתויי באיזה יובל
7.

Correction: Rather, we ask in which Yovel it was.

ואידך כיון דאמר באיזה שבוע לא בעי באיזה יובל:
i.

The Tana of our Mishnah does not ask this, for witnesses normally would not testify about something that happened 50 years ago. (We assume that it was in the last possible Yovel).

4)

WHAT MUST WE ASK THE WITNESSES? [line 31]

רבי יוסי אומר:
(a)

(Mishnah - R. Yosi): (We ask only which day, hour...)

תניא אמר להם רבי יוסי לחכמים לדבריכם מי שבא ואמר אמש הרגו אומר לו באיזו שבוע באיזו שנה באיזו חדש בכמה בחדש
(b)

(Beraisa - R. Yosi (to Chachamim)): If a witness said 'he killed him yesterday', must we ask what Shemitah, what year, what month, which day?!

אמרו לו לדבריך מי שבא ואמר עכשיו הרגו אומר לו באיזה יום באיזה שעה באיזה מקום
(c)

Chachamim: Even according to you, if a witness said 'he killed him just now', must we ask which day, which hour, and where?!

אלא אע"ג דלא צריך רמינן עליה כדרבי שמעון בן אלעזר ה"נ אע"ג דלא צריך רמינן עליה כדרבי שמעון בן אלעזר
1.

Rather, even though we already know, we ask anyway, as R. Shimon ben Elazar taught (that we make the witnesses move around, for perhaps this will cause them to retract).

ור' יוסי אמש הרגו שכיח ברוב עדיות עכשיו הרגו לא שכיח ברוב עדיות:
(d)

R. Yosi: It is common for witnesses to testify about what happened yesterday. It is not common to testify about what happened just now.

מכירים אתם אותו:
(e)

(Mishnah): Did you recognize the victim?

תנו רבנן מכירים אתם אותו <נכרי> {גוי} הרג ישראל הרג
(f)

(Beraisa): Did you recognize the victim. Was he a Nochri or a Yisrael?

התריתם בו קיבל עליו התראה התיר עצמו למיתה המית בתוך כדי דיבור
1.

Did you give Hasra'ah (warn him)? Did he acknowledge the warning, and agree to be killed for his transgression, and he transgressed within Toch Kedei Dibur (the time needed to greet one's Rebbi, i.e. to say three or four words)?

העובד ע"ז את מי עבד לפעור עבד למרקוליס עבד ובמה עבד בזיבוח בקיטור בניסוך בהשתחואה
2.

(If he served idolatry,) which idolatry did he serve, Markulis or Ba'al Pe'or? Did he serve it through slaughtering, burning, Nisuch (pouring libations) or bowing?