1)

YO'AV [line 1]

אתיוה ליואב דייניה אמר ליה מאי טעמא קטלתיה לאבנר
(a)

They brought Yo'av for judgment. They asked 'why did you kill Avner'?

אמר ליה גואל הדם דעשאל הואי
1.

Yo'av: I was Go'el ha'Dam for my brother Asa'el.

עשאל רודף הוה
2.

The Sanhedrin: He was pursuing Avner to kill him. Avner was allowed to kill him (so the law of Go'el ha'Dam does not apply)!

אמר ליה היה לו להצילו באחד מאבריו
3.

Yo'av: Avner was forbidden to kill him, for he could have stopped Asa'el by destroying one of his limbs, without killing him.

אמר ליה לא יכיל ליה
4.

The Sanhedrin: He was unable to do so.

א"ל השתא בדופן חמישית כיון ליה דכתיב (שמואל ב ב) ויכהו אבנר באחרי החנית אל החומש
5.

Yo'av: "Va'Yakehu...El ha'Chomesh" - he was able to (aim for and) strike the fifth rib. All the more so he could have struck a limb that would not kill him!

וא"ר יוחנן בדופן חמישית במקום שמרה וכבד תלויין בו באחד מאיבריו לא יכיל ליה
i.

(R. Yochanan): The gall bladder and liver are attached to the fifth rib.

אמר ליה ניזיל אבנר מאי טעמא קטלתיה לעמשא
6.

The Sanhedrin: Indeed, we exempt you for killing Avner. Why did you kill Amasa?

אמר ליה עמשא מורד במלכות הוה דכתיב (שמואל ב כ) ויאמר המלך לעמשא הזעק לי את איש יהודה שלשת ימים וגו' וילך עמשא להזעיק את יהודה ויוחר וגו'
7.

Yo'av: He was Mored b'Malchus - "va'Yelech Amasa... va'Yocher" (he delayed fulfilling David's request to gather Yehudah).

אמר ליה עמשא אכין ורקין דרש
8.

The Sanhedrin: This was not rebellious. Amasa expounded 'Ach' and 'Rak' to exclude:

אשכחינהו דפתיח להו במסכתא
i.

He found the people of Yehudah engaged in learning.

אמר כתיב (יהושוע א) כל איש אשר ימרה את פיך ולא ישמע את דבריך לכל אשר תצונו יומת יכול אפילו לדברי תורה תלמוד לומר רק חזק ואמץ
ii.

"Kol Asher Yamreh Es Picha... Rak Chazak ve'Ematz" excludes a command of the king contrary to Torah (one must not obey it); when Amasa went to gather Yehudah, they were learning, therefore he waited until they finished.

אלא ההוא גברא מורד במלכות הוה דכתיב (מלכים א ב) והשמועה באה עד יואב כי יואב נטה אחרי אדניה ואחרי אבשלום לא נטה
9.

The Sanhedrin: Rather, you were Mored (against David, through supporting Adoniyahu's rebellion) - "Yo'av Nota Acharei Adoniyahu v'Acharei Avshalom Lo Nota."

מאי לא נטה
(b)

Question: Why does it mention that Yo'av had not supported Avshalom's rebellion?

אמר רב יהודה שביקש לנטות ולא נטה
(c)

Answer (Rav Yehudah): He wanted to support it but did not support it.

ומאי טעמא לא נטה
(d)

Question: Why didn't he?

אמר רבי אלעזר עדיין ליחלוחית של דוד קיימת
(e)

Answer #1 (R. Elazar): He thought to support Avshalom. He did not, for David still had some of his strength.

רבי יוסי ברבי חנינא אמר עדיין איצטגניני של דוד קיימין
(f)

Answer #2 (R. Yosi b'Rebbi Chanina): David's strong-arms were still around.

דאמר רב יהודה אמר רב ארבע מאות ילדים היו לו לדוד כולן בני יפת תואר היו
(g)

(Rav Yehudah): David had 400 children from Yefos To'ar (attractive women taken in war);

ומגדלי בלורית היו ומהלכין בראשי הגייסות היו והן הן בעלי אגרופין של דוד
1.

They grew Bluris (long hair in back), and sat in gold wagons at the head of the troops. They were the strong-arms of Beis David (to scare the enemy).

ופליגא דרבי אבא בר כהנא
(h)

R. Aba bar Kahana argues with Rav Yehudah.

דאמר רבי אבא בר כהנא אילמלא דוד לא עשה יואב מלחמה ואילמלא יואב לא עסק דוד בתורה
1.

(R. Aba bar Kahana): If not for the merit of David's Torah, Yo'av would not have succeeded in war; if not for Yo'av's success in war, David could not have engaged in Torah;

דכתיב (שמואל ב ח) ויהי דוד עושה משפט וצדקה לכל עמו ויואב בן צרויה על הצבא מה טעם דוד עשה משפט וצדקה לכל עמו משום דיואב על הצבא ומה טעם יואב על הצבא משום דדוד עושה משפט וצדקה לכל עמו
2.

We learn from "David Oseh Mishpat u'Tzedakah... v'Yo'av ben Tzeruyah Al ha'Tzeva" - each was dependant on the other.

(שמואל ב ג) ויצא יואב מעם דוד וישלח מלאכים אחרי אבנר וישיבו אותו מבור הסירה מאי בור הסירה
(i)

Question: "Yo'av... va'Yishlach Mal'achim Acharei Avner va'Yashivu Oso mi'Bor ha'Sirah." What is this?

אמר רבי אבא בר כהנא בור וסירה גרמו לו לאבנר שיהרג
(j)

Answer (R. Aba bar Kahana): A pit and a thorn caused Avner's death. (David had an opportunity to kill Sha'ul. Instead, he took the flask near Sha'ul and (on another such occasion) cut Sha'ul's garment. This should have proven to Sha'ul that David did not want to kill him, but Avner said that perhaps a servant took the flask to bring water from a pit, and perhaps the garment was torn on a thorn.)

(שמואל ב ג) ויטהו יואב אל תוך השער לדבר אתו בשלי אמר רבי יוחנן שדנו דין סנהדרי
(k)

(R. Yochanan): "Va'Yatehu Yo'av El Toch ha'Sha'ar" - Yo'av judged Avner like a Sanhedrin. ('Sha'ar' normally refers to a Sanhedrin.)

א"ל מ"ט קטלתיה לעשאל
1.

Yo'av: Why did you kill Asa'el?

עשאל רודף היה
2.

Avner: He was pursuing me!

היה לך להצילו באחד מאיבריו
3.

Yo'av: You could have destroyed one of his limbs. You were forbidden to kill him!

לא יכילי ליה
4.

Avner: I was unable to do so.

השתא בדופן חמישית כוונת ליה באחד מאיבריו לא יכלת ליה
5.

Yo'av: "Va'Yakehu... El ha'Chomesh" - you were able to strike the fifth rib, and all the more so you could have struck a limb that would not kill him!

לדבר אתו בשלי אמר רב יהודה אמר רב על עיסקי שלו
(l)

(Rav Yehudah): "Ledaber Ito b'Shali" - he spoke with him about Shalu (removing. Yo'av asked how a woman without hands does Chalitzah (removes the Yavam's shoe.). Avner bent down to demonstrate (i.e. with her teeth). Yo'av drew his sword and killed him).

(שמואל ב ג) ויכהו שם אל החומש אמר רבי יוחנן בדופן חמישית מקום שמרה וכבד תלויין בו
(m)

(R. Yochanan): "Va'Yakehu (Yo'av struck Avner) Sham ha'Chomesh" - the gall bladder and liver are attached to the fifth rib.

(מלכים א ב) והשיב ה' את דמו על ראשו אשר פגע בשני אנשים צדיקים וטובים ממנו טובים שהיו דורשין אכין ורקין והוא לא דרש
(n)

"Asher Paga bi'Shnei Anashim Tzadikim v'Tovim Mimenu" - Amasa and Avner were better than Yo'av. They expounded 'Ach' and 'Rak' to exclude a command of the king contrary to Torah (Amasa did not interrupt people learning, and Avner refused to kill the Kohanim or Nov), but Yo'av did not (he killed Uriyah).

צדיקים שהן בפה ולא עשו והוא באיגרת עשה
1.

They were bigger Tzadikim. They refused to fulfill a verbal command of the king (contrary to Torah), but Yo'av fulfilled what he was commanded in a letter.

(שמואל ב ב) ועמשא לא נשמר בחרב אשר ביד יואב אמר רב שלא חשדו
(o)

(Rav): "Va'Amasa Lo Nishmar ba'Cherev Asher b'Yad Yo'av" - he did not suspect that he wanted to kill him.

(מלכים א ב) ויקבר בביתו במדבר אטו ביתו מדבר הוא
(p)

Question: "Ya'Yikaver (Yo'av) b'Veiso ba'Midbar." Was his house a wilderness?!

אמר רב יהודה אמר רב כמדבר מה מדבר מופקר לכל אף ביתו של יואב מופקר לכל
(q)

Answer #1 (Rav Yehudah): It was like a wilderness. Just like a wilderness is Hefker to all, Yo'av's house was open for the needs of the poor.

דבר אחר כמדבר מה מדבר מנוקה מגזל ועריות אף ביתו של יואב מנוקה מגזל ועריות
(r)

Answer #2: Just like a wilderness is free of theft and incest, also Yo'av's house.

(דברי הימים א יא) ויואב יחיה את שאר העיר אמר רב יהודה אפילו מוניני וצחנתא טעים פריס להו:
(s)

(Rav Yehudah): "V'Yo'av Yechayeh Es She'ar ha'Ir" - he would share with the poor the very fish (delicacies) that he ate.

49b----------------------------------------49b
PEREK ARBA MISOS
2)

PLACES WHERE THE ORDER IS IMPORTANT [line 1]

מסכת סנהדרין פרק ז (דף מט,ב) ארבע מיתות נמסרו לבית דין סקילה שריפה הרג וחנק
(a)

(Mishnah): Beis Din administers four death penalties: stoning, burning, beheading (by a sword), and choking;

רבי שמעון אומר שריפה סקילה חנק והרג זו מצות הנסקלין:
(b)

R. Shimon says, the order (from most severe to least severe) is burning, stoning, choking, beheading.

אמר רבא אמר רב סחורא אמר רב הונא כל מקום ששנו חכמים דרך מניין אין מוקדם ומאוחר חוץ משבעה סמנין
(c)

(Gemara - Rava): There is only one place where Chachamim listed things and the order is important - the seven ingredients:

דתנן שבעה סמנין מעבירין על הכתם רוק תפל ומי גריסי' ומי רגלים ונתר ובורית קמוליא <ואשלך> [ואשלג]
1.

(Mishnah): We apply seven ingredients to test a stain (to determine whether or not it is from menstrual blood) - saliva (of one who has not eaten all day), chewed beans, urine (that putrefied), nitre, Boris (plant leaves used for cleaning), Kimolya (a white sand used for laundering) and Ashlag (an herb used to clean hands).

וקתני סיפא העבירן שלא כסידרן או שהעבירן שבעתן כאחד לא עשה ולא כלום
2.

If they were not applied in this order, or they were applied all at once, one may not rely on them.

רב פפא סבא משמיה דרב אמר אף ארבע מיתות
(d)

(Rav Papa Sava): Also in our Mishnah the order is important;

מדקא מפליג רבי שמעון ש"מ דוקא קתני
1.

Since R. Shimon argues, this shows that the first Tana also cares about the order!

ואידך בפלוגתא לא קא מיירי
2.

Rava did not discuss matters about which there is an argument, so he did not count our Mishnah.

רב פפא אמר אף סדר יומא
(e)

(Rav Papa): Also regarding the Avodah of Yom Kipur the order is important!

דתנן כל מעשה יום הכפורים האמורים על הסדר אם הקדים מעשה לחבירו לא עשה ולא כלום
1.

(Mishnah): Every Avodah of Yom Kipur given in order, if it was done out of order, it is invalid.

ואידך
2.

Rava only discussed matters in which there is an order of importance;

ההוא חומרא בעלמא
i.

It is a mere stringency that Avodah of Yom Kipur done out of order is invalid.

רב הונא בריה דרב יהושע אמר אף סדר תמיד
(f)

(Rav Huna brei d'Rav Yehoshua): Also the order of the Tamid offerings is importantl

דקתני עלה זהו סדר תמיד
1.

(Mishnah): This is the order of the Tamid.

ואידך ההוא למצוה בעלמא
2.

Rav Papa did not add this because the order is only l'Chatchilah.

ולאפוקי ממצות חליצה
(g)

Rava intended to exclude Chalitzah.

דתנן מצות חליצה בא הוא ויבמתו לפני בית דין היו נותנין לו עצה ההוגנת לו שנאמר (דברים כה) וקראו לו זקני עירו ודברו אליו
1.

(Mishnah): The Mitzvah of Chalitzah: the Yevamah and Yavam come in front of Beis Din. They give to him a proper counsel - "v'Kor'u Lo Ziknei Iro";

והיא אומרת (דברים כה) מאן יבמי וגו' והוא אומר (דברים כה) לא חפצתי לקחתה ובלשון הקדש היו אומרין
2.

She says "Me'en Yevami..." He says "Lo Chafatzti Lekachta." Both are in Lashon ha'Kodesh;

ונגשה יבמתו אליו לעיני הזקנים וחלצה נעלו וירקה בפניו רוק הנראה לדיינין
3.

"L'Einei ha'Zekenim (v'Choltzah Na'alo) v'Yorkah Befanav" - the judges must be able to see her spit.

וענתה ואמרה ככה יעשה לאיש וגו' ונקרא שמו בישראל וגו' ואמר רב יהודה מצות חליצה קוראה וקורא חולצת ורוקקת וקוראה
4.

(Rav Yehudah): "V'Onsah v'Omrah" - the Mitzvah is that first she recites (the verses), then he does, then she removes his shoe, spits, and she recites;

והוינן בה מאי קמ"ל מתניתין היא
5.

Question: What is his Chidush? A Mishnah teaches this!

הא קמ"ל מצוה הכי ואי אפיך לית לן בה
6.

Answer: He teaches that this is only l'Chatchilah, but if the order was changed, it does not make a difference.

תניא נמי הכי בין שהקדים חליצה לרקיקה או רקיקה לחליצה מה שעשה עשוי
7.

Support (Beraisa): Whether she removed his shoe and then spit, or spit beforehand, the Chalitzah is Kesherah.

ולאפוקי מהא דתנן
(h)

Rava also excludes the Mishnah of Bigdei Kehunah.

כהן גדול משמש בשמונה כלים והדיוט בארבעה בכתונת במכנסים במצנפת ואבנט
1.

A Kohen Gadol serves with eight garments, and a regular Kohen with four: Kesones (a tunic), pants, hat, and a belt.

מוסיף עליהן כהן גדול חושן ואפוד ומעיל וציץ
2.

The Kohen Gadol wears these and four more: the Choshen (on his chest), Efod (like an apron), Me'il (coat), and Tzitz (plate on the forehead).

ותניא מנין שלא יהא דבר קודם למכנסים שנאמר (ויקרא טז) ומכנסי בד יהיו על בשרו
3.

(Beraisa): He should wear the pants first - "u'Michnesei Vad Yihyeh Al Besaro."

ותנא מאי טעמא אקדמיה לכתונת משום דאקדמיה קרא
4.

The Tana of the Mishnah listed the Kesones first, because the Torah lists it first.

וקרא מאי טעמא אקדמיה
5.

Question: Why does the Torah list it first?

משום דמכסיא כולה גופיה עדיפא ליה:
6.

Answer: Because it covers the entire body, it is more important.

3)

HOW CHACHAMIM LEARN THE ORDER OF SEVERITY OF THE FOUR MISOS [line 3 from end]

סקילה שריפה כו':
(a)

(Mishnah): Stoning, burning...

סקילה חמורה משריפה שכן ניתנה למגדף ולעובד <ע"ג> {עבודה זרה}
(b)

Stoning is more severe than burning, for it is given to blasphemers and idolaters.

מאי חומרא שכן פושט ידו בעיקר
1.

Those are considered severe transgressions because they rebel against Hash-m; (the reasons for the severity of the transgressions remains the same in the entire discussion. We will not repeat them every time.)

אדרבה שריפה חמורה שכן ניתנה לבת כהן שזינתה
(c)

Question: Burning is more severe, for (a Na'arah Me'urasah Bas Yisrael is stoned for Zenus, but) a Bas Kohen who was Mezanah is burned!

ומאי חומרא שכן מחללת את אביה
1.

This is more severe (than Zenus of a Bas Yisrael), because she profanes her father!