1)

KORBANOS FOR IDOLATRY WITH MULTIPLE AVODOS [line 5]

תני רבי זכאי קמיה דרבי יוחנן זיבח וקיטר וניסך והשתחוה בהעלם אחד אינו חייב אלא אחת
(a)

Version #1 (R. Zakai): If one did Zevichah, Haktarah, Nisuch and Hishtachava'ah in one He'elem (he did not remember in between that these are forbidden), he brings only one Korban.

אמר ליה פוק תני לברא
(b)

R. Yochanan: Leave the Beis Medrash (that is wrong)!

אמר רבי אבא הא דאמר ר' זכאי מחלוקת ר' יוסי ורבי נתן
(c)

(R. Aba): Tana'im argue about R. Zakai's law.

דתניא הבערה ללאו יצאה דברי רבי יוסי
1.

(Beraisa - R. Yosi): The Torah forbids all Melachos. It specifically forbids burning to teach that it is only a Lav, one is not Chayav Misah for it;

ורבי נתן אומר לחלק יצאה
2.

R. Nasan says, it is taught by itself to separate the Melachos (it teaches that one is liable for a single Melachah, and obligates one to bring a Korban for every Melachah done b'Shogeg).

למאן דאמר הבערה ללאו יצאה השתחואה נמי ללאו יצאה
3.

R. Zakai's law is like the opinion that burning was taught by itself to teach that it is only a Lav. The same applies to Hishtachava'ah (and we have no source to obligate a separate Chatas for each Avodah in one He'elem).

למ"ד הבערה לחלק יצאה השתחואה נמי לחלק יצאה
4.

According to the opinion that burning teaches that one brings a separate Chatas for each Melachah in one He'elem, Hishtachava'ah teaches similarly about Avodos.

מתקיף לה רב יוסף דילמא עד כאן לא קאמר רבי יוסי התם הבערה ללאו יצאה דנפקא ליה חילוק מלאכות (ויקרא ד) מאחת מהנה
(d)

Objection (Rav Yosef): Perhaps R. Yosi said that burning was taught by itself to teach that it is only a Lav only because "me'Achas me'Henah" separates Melachos;

דתניא ר' יוסי אומר ועשה מאחת מהנה פעמים שחייב אחת על כולן פעמים שחייב על כל אחת ואחת
1.

(Beraisa - R. Yosi): "V'Osah me'Achas me'Henah" - sometimes one is liable one Chatas for many Melachos, and sometimes he brings one Chatas for each transgression.

וא"ר יונתן מאי טעמא דרבי יוסי דכתיב ועשה מאחת מהנה אחת מאחת הנה מהנה אחת שהיא הנה והנה שהיא אחת
2.

(R. Yonason): He learns from "v'Osah me'Achas me'Henah." It could have said 'v'Osah Achas', therefore we expound the extra 'Mem', 'Henah' and 'me'Henah':

אחת שמעון מאחת שם משמעון
3.

Achas refers to a full Melachah, e.g. writing the name 'Shimon'. "Me'Achas" obligates even for part of a Melachah, e.g. he wanted to write 'Shimon', but he only wrote the first two letters 'Shem' (Rashi - for this is also a name or word; Me'iri - he would be liable even if it were not a word);

הנה אבות מהנה תולדות
4.

'Henah' teaches Avos (important Melachos used to build the Mishkan). 'Me'Henah' teaches Toldos (secondary Melachos derived from and similar to the Avos);

אחת שהיא הנה זדון שבת ושגגות מלאכות
5.

Achas (transgression of one Mitzvah, do not do Melachah on Shabbos) is sometimes Henah (he must bring many Chata'os), e.g. he remembered that it was Shabbos, but he forgot (and did) different Melachos;

הנה שהיא אחת שגגת שבת וזדון מלאכות
6.

Henah (many transgressions) is sometimes Achas (he brings only one Chatas), e.g. he forgot that it was Shabbos, but he remembered that he was doing Melachos.

אבל הכא דלא נפקא ליה חילוק מלאכות מדוכתא אחריתי דכולי עלמא השתחואה לחלק יצאה
7.

Summation of objection: Regarding idolatry, R. Yosi has no other source to separate Avodos. He would agree that Hishtachava'ah separates Avodos!

חילוק מלאכות <דעבודת כוכבים> {דעבודה זרה} נמי תיפוק ליה מאחת מהנה
(e)

Counter-question: The same verse (me'Achas me'Henah) can be used to divide Avodos!

אחת זביחה מאחת סימן אחד
1.

Achas refers to a full Avodah, e.g. Shechitah. "Me'Achas" teaches that he is liable even for part of an Avodah, he slaughtered one of the two Simanim (Kaneh and Vesht, i.e. the windpipe and foodpipe);

הנה אבות זיבוח קיטור ניסוך והשתחואה מהנה תולדות שבר מקל לפניה
2.

'Henah' teaches Avos, i.e. Shechitah, burning, Nisuch and bowing. 'Me'Henah' teaches Toldos, e.g. breaking a stick in front of it (if the idolatry is served with a stick), which resembles slaughter;

אחת שהיא הנה זדון <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} ושגגת עבודות
3.

Achas (transgression of one Mitzvah, idolatry) can be Henah (multiple Chata'os), e.g. he remembered that idolatry is forbidden, but he forgot the Avodos (and did different Avodos);

הנה שהיא אחת שגגת <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} וזדון עבודות
4.

Henah (many transgressions) can be Achas (one Chatas), e.g. he was Shogeg about idolatry, but he remembered the Avodos.

האי שגגת <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} היכי דמי
5.

Question: What is the case of idolatry b'Shogeg?

אי קסבר בית הכנסת הוא והשתחוה לו הרי לבו לשמים
i.

If he thought he was bowing to a synagogue, and it really was idolatry, he intended to serve Hash-m! (Surely, he is exempt.)

אלא דחזא אנדרטא וסגיד ליה
6.

Answer #1: Rather, he bowed to a statue.

אי קבליה עליה מזיד הוא אי לא קבליה עליה לא כלום הוא
7.

Rejection: If he accepted it to be his god, he was Mezid. If he did not accept it, he did not serve idolatry!

אלא מאהבה ומיראה
8.

Answer #2: Rather, he served idolatry due to love or fear.

הניחא לאביי דאמר חייב
9.

Question: This is like Abaye, who obligates for serving due to love or fear;

אלא לרבא דאמר פטור מאי איכא למימר
i.

According to Rava, who exempts, how can we answer?

אלא באומר מותר
10.

Answer #3: He thought that idolatry is permitted.

תפשוט דבעא מיניה רבא מרב נחמן
11.

Question: If so, we can settle a question of Rava!

העלם זה וזה בידו מהו
i.

Question (Rava): If one forgot that it was Shabbos and he forgot Melachos (and did them), does he bring just one Chatas (for forgetting Shabbos), or one for each Melachah?

תיפשוט דאינו חייב אלא אחת
ii.

Just like here, he forgot that idolatry is forbidden (and we must say that he also forgot that Avodos are forbidden), he brings only one Korban, also regarding Shabbos! (We retract from the previous explanation of Henah that is Achas. We now say that he was Shogeg about idolatry and the Avodos.)

הא לא קשיא ותפשוט
12.

Answer: Indeed, Rava will answer as we said, and we resolve his question.

ומי מצית מוקמת להני קראי <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} דאילו הכא כתיב במשיח פר ובנשיא שעיר וביחיד כשבה ושעירה
(f)

Answer: We cannot establish "me'Achas me'Henah" to refer to idolatry. This verse is in the Parshah of Chata'os in Vayikra, where it says that an anointed Kohen brings a bull, a Nasi brings a male goat, and a commoner brings a female lamb or goat;

ואילו <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} תנן ושוין שבשעירה כיחיד
1.

(Mishnah): For idolatry, an anointed Kohen or Nasi brings a female goat, like a commoner.

ותו לא מידי
(g)

Conclusion: Rav Yosef's objection is affirmed. (R. Zakai must learn from "v'Lo So'ovdem" that all Avodos are considered one.)

62b----------------------------------------62b
2)

SHABBOS IS DIFFERENT FROM OTHER MITZVOS [last line on previous Amud]

כי אתא רב שמואל בר יהודה אמר (דף סב,ב) הכי תנא קמיה
(a)

Version #2 (Rav Shmuel bar Yehudah): R. Zakai taught in front of R. Yochanan as follows:

חומר בשבת משאר מצות חומר בשאר מצות מבשבת
1.

There is a stringency of Shabbos over other Mitzvos, and there is a stringency of other Mitzvos over Shabbos:

חומר בשבת שהשבת עשה שתים בהעלם אחד חייב על כל אחת ואחת מה שאין כן בשאר מצות
i.

The stringency of Shabbos is that if two Melachos were done in one He'elem, he is liable for each one. This does not apply to other Mitzvos.

חומר בשאר מצות שבשאר מצות שגג בלא מתכוין חייב מה שאין כן בשבת
ii.

The stringency of other Mitzvos is that if someone transgressed b'Shogeg without intention he is liable. This does not apply to Shabbos (one is liable only if he intended to do the Melachah).

אמר מר חומר בשבת שהשבת עשה שתים כו' היכי דמי
(b)

Question: He said that regarding Shabbos, if two Melachos were done in one He'elem, he is liable for each one. What is the case?

אילימא דעבד קצירה וטחינה
1.

Suggestion: He reaped and grinded.

דכוותה גבי שאר מצות דאכל חלב ודם הכא תרתי מיחייב והכא תרתי מיחייב
2.

Rejection: The corresponding case of other Mitzvos is eating Chelev and blood. Also there he is liable for each!

אלא גבי שאר מצות דאינו חייב אלא אחת היכי דמי דאכל חלב וחלב
(c)

Answer #1: Regarding other Mitzvos, we must say that he ate Chelev twice (in one He'elem).

דכוותה גבי שבת דעבד קצירה וקצירה הכא חדא מיחייב והכא חדא מיחייב
(d)

Rejection: Also regarding Shabbos, if he reaped twice he is liable only once!

והיינו דאמר ליה פוק תני לברא
1.

This is why R. Yochanan told him to leave the Beis Medrash.

מאי קושיא דילמא לעולם אימא לך דעבד קצירה וטחינה מה שאין כן בשאר מצות אתאן <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} כדרבי אמי
(e)

Question (and Answer #2): Perhaps indeed, he reaped and grinded. The corresponding case of other Mitzvos is idolatry, like R. Ami taught!

דאמר רבי אמי זיבח וקיטר וניסך בהעלם אחד אינו חייב אלא אחת
1.

(R. Ami): If someone did Zevichah, Haktarah and Nisuch in one He'elem, he is liable only one Korban.

לא מיתוקמא ליה <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} דקתני סיפא חומר בשאר מצות שבשאר מצות שגג בלא מתכוין חייב
(f)

Answer: We cannot establish it regarding idolatry due to the Seifa:. the stringency of other Mitzvos is that one who transgressed b'Shogeg without intent is liable, unlike Shabbos.

שוגג בלא מתכוין <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} היכי דמי
1.

Question: How could we establish this regarding idolatry?

אי דקסבר בית הכנסת הוא והשתחוה לו הרי לבו לשמים
i.

If he thought he was bowing to a synagogue, and really it was idolatry, he intended to serve Hash-m!

אלא דחזא אנדרטא וסגיד ליה
2.

Answer #1: Rather, he bowed to a statue.

אי קבליה עליה באלוה מזיד הוא ואי לא קבליה עליה לא כלום היא
3.

Rejection: If he accepted it to be his god, he was Mezid. If not, he did not serve idolatry!

אלא מאהבה ומיראה
4.

Answer #2: Rather, he served idolatry due to love or fear.

הניחא לאביי דאמר חייב
5.

Question: This is like Abaye, who obligates for serving due to love or fear;

אלא לרבא דאמר פטור מאי איכא למימר
i.

According to Rava, who exempts, how can we answer?

אלא באומר מותר
6.

Answer #3: He thought that idolatry is permitted.

מה שאין כן בשבת דפטור לגמרי
7.

Question: R. Zakai taught that regarding Shabbos, he is totally exempt;

עד כאן לא בעא מיניה רבא מרב נחמן העלם זה וזה אלא אי לחיובי חדא אי לחיובי תרתי פטור לגמרי ליכא למאן דאמר
i.

Rava asked only whether one who forgot that it was Shabbos and forgot Melachos brings one Chatas, or for each Melachah. He never suggested that he is totally exempt!

מאי קושיא דלמא לעולם אימא לך רישא <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} וסיפא בשאר מצות
(g)

Question: Perhaps the Reisha refers to idolatry, and the Seifa refers to a different Mitzvah!

ושגג בלא מתכוין דקסבר רוק הוא ובולעו
1.

Transgressing b'Shogeg without intention. He thought that saliva was on his tongue and he swallowed it (and it was really Chelev);

מה שאין כן בשבת דפטור שנתכוין להגביה את התלוש וחתך את המחובר פטור
2.

The corresponding case regarding Shabbos is, he intended to pick up something detached, and cut something attached to the ground. He is exempt.

וכדרב נחמן אמר שמואל דאמר המתעסק בחלבים ובעריות חייב שכן נהנה
i.

(Rav Nachman): Mis'asek (doing an action without intention) regarding Arayos or forbidden foods is liable, for he received pleasure;

המתעסק בשבת פטור מלאכת מחשבת אסרה תורה
ii.

Misasek regarding Shabbos is exempt. The Torah forbids only Melachah Machsheves (one who accomplished his intention).

ר' יוחנן לטעמיה דלא מוקים מתניתא רישא בחד טעמא וסיפא בחד טעמא
(h)

Answer: R. Yochanan rejected this possibility because (also elsewhere) he demands that the Reisha of a Mishnah or Beraisa resemble the Seifa.

דא"ר יוחנן מאן דמתרגם לי חבית אליבא דחד תנא מובילנא מאניה בתריה לבי מסותא
1.

(R. Yochanan): If someone can explain the Mishnah of a barrel (that a watchman moved without permission) according to one Tana, I will carry his clothes to the bathhouse.