1)

TOSFOS DH Peros Mevatlei Mechitzta

תוספות ד"ה פירות מבטלי מחיצתא

(SUMMARY: Tosfos distinguishes Peros from a fig cake.)

וא''ת ומ''ש מדבילה שמינה דאמרינן לעיל דלא מבטלי

(a)

Question: How is this different than a fat fig cake? We said above (99b) that it is not Mevatel [walls]!

ואביי דהכא אית ליה שינויא דבדבילה שמינה שנו כדאמר בפ''ק (דף ז:) זימנין משני ליה בכותל דלית ביה חור ובדבילה שמינה כו'

1.

Abaye, [who says] here [that Peros are Mevatel Mechitzos] holds like the answer of a fat fig cake, like it says above (7b), that sometimes [Abaye] answered [that R. Yochanan holds that the Mishnah discusses a wall without a hole, therefore he established it to discuss] a fat fig cake...

וי''ל דדבילה אינה עומדת כל כך להתבטל שם בכותל כמו שרגילין לבטל פירות בבור כעין תבואה

(b)

Answer #1: A fig cake is not as destined to be Misbatel (left permanently) in the wall the way it is normal to be Mevatel Peros in a pit, e.g. grain.

אי נמי דבילה דבר מועט הוא ולא מבטלא אבל בור מלא פירות או חציו מבטל רה''י וה''ה דגרעין אחד או דבר מועט לא מבטל רה''י

(c)

Answer #2: A fig cake is a small amount, and it is not Batel. A pit full of Peros or half [full], this is Mevatel [the law of] Reshus ha'Yachid. Similarly, one seed or a small matter is not Mevatel Reshus ha'Yachid.

וא''ת היכי ממעטי הני פירות והא אמר בפרק חלון (עירובין עז.) כל דבר הניטל בשבת אינו ממעט

(d)

Question: How are these Peros Batel? It says in Eruvin (77a) that anything that may be taken on Shabbos (if it is put in front of a wall) does not diminish [so it will not be considered 10 tall]!

ואפי' אי איירי הכא בטבל שאין ניטל בשבת

1.

Suggestion: We discuss Tevel, which may not be taken on Shabbos.

מ''מ כיון דניטל מן התורה הזורק לתוכו אמאי פטור

2.

Rejection: Even so, since mid'Oraisa one may take it, why is one who throws into [the pit] exempt?

ואומר ר''י דמן התורה ממעט כל דבר ואפילו הניטל ומדרבנן הוא דגזרו דדבר הניטל אינו ממעט

(e)

Answer (Ri): Mid'Oraisa, anything diminishes, even if one may take it. Rabanan decreed that something that one may take, it does not diminish;

ולהכי לא קאמר מותר לזרוק בתוכו אלא קאמר הזורק לתוכו פטור משמע דאיסורא דרבנן איכא

1.

This is why he did not say that one may throw into it, rather, he said that one who throws into it is exempt. This implies that there is an Isur mid'Rabanan;

ואפילו בחריץ שבין שתי חצרות אמרו דדבר הניטל אינו ממעט אע''ג דהוי לקולא דלא אסרי אהדדי

2.

Even regarding a ditch between two Chatzeros, they said that something that one may take, it does not diminish, even though it is a leniency, that they do not forbid each other.

אבל ק''ק דבפרק חלון (שם) מייתי על בית שמילאוהו תבן דהוי לענין אהל דאורייתא

(f)

Question: In Eruvin (79a) it brings about a house full of straw [that Bitul helps] for Tum'as Ohel mid'Oraisa!

2)

TOSFOS DH v'Halchah v'Nachah b'Chur Kol she'Hu v'Chulei

תוספות ד"ה והלכה ונחה בחור כל שהוא כו'

(SUMMARY: Tosfos explains that the hole is Mefulash.)

בחור מפולש איירי והאי חוקקין להשלים היינו לשוויה מקום ד' כדפי' בפ''ק (דף ז:):

(a)

Explanation: We discuss a hole that goes all the way through. Chokekin Lehashlim (we consider a solid as if it was carved out) is to consider the place as if it is four [by four], like I explained above (7b).

3)

TOSFOS DH v'Ha Lo Nach

תוספות ד"ה והא לא נח

(SUMMARY: Tosfos clarifies what the question was.)

וא''ת מאי פריך והתניא לעיל (ד' צז.) תוך ג' ד''ה חייב אע''ג דלא נח

(a)

Question: What was the question? A Beraisa above (97a) says that [if one threw] within three [Tefachim of the ground], he is liable even if it did not rest!

ואין נראה לומר דאתוך ד' אמות קאי אמאי פטור הא לא נח וא''כ כשנח אחר כך חוץ לארבע יתחייב

1.

Suggestion: [The Gemara asks about the Reisha, when he threw] within four Amos, why is he exempt? It did not rest. If so, when it rests afterwards outside four Amos, he will be liable!

דהא (מתניתין) נמי הכי משמע דאחוץ לד' אמות פריך אמאי חייב

2.

Rejection: From the Beraisa brought to support [R. Yochanan] it connotes that the question was why is he liable [when it went] outside of four Amos (and later rolled back within four).

וי''ל דפריך לרבא דאמר תוך שלשה לרבנן בעי הנחה ע''ג משהו

(b)

Answer: He asks according to Rava, who says that within three, Rabanan require Hanachah on something.

4)

TOSFOS DH Achazto ha'Ru'ach Mashehu v'Chulei

תוספות ד"ה אחזתו הרוח משהו כו'

(SUMMARY: Tosfos discusses when we say Kelutah k'Mi she'Hunchah Damya.)

פי' שעיכבתו ע''ג קרקע או אפי' באויר כדפי' בקונט' דחשיבה אחיזת הרוח כמונח על גבי משהו

(a)

Explanation: [The wind] detained it on the ground, or even in the wind, like Rashi explained. Being held in the wind is like resting on something.

ונראה דע''ג קרקע אפי' לר' יהודה דהיינו רבנן דקאמר רבא דצריך הנח' מודה דלא בעינן הנחה דיש חילוק בין מתגלגל ובין אינו מתגלגל (הגהה בגליון) כדפי' לעיל (דף פ.)

(b)

Assertion: Even R. Yehudah, who is the Rabanan whom Rava says that [even within three] they require Hanachah, on the ground he agrees that we do not require Hanachah, for there is a difference between rolling and not rolling, like I explained above (80a DH v'Ha).

ומיהו ק''ק דבסמוך מסקינן איפכא דמתגלגל כיון דאין סופו לנוח לאו כמונח דמי אבל האי כיון דסופו לנוח כמונח דמי

(c)

Question: Below, we conclude oppositely! If it is rolling, since it is not destined to rest, it is not like resting. This case (the wind detained it), since it is destined to rest, is like resting!

וחזר ר''י לפרש דודאי רבי יהודה סבר כר''ע דקלוטה כמו שהונחה היכא דבעי שתנוח שם כי ההוא דפירקין

(d)

Retraction: The Ri retracted to explain that surely, R. Yehudah holds like R. Akiva, that Kelutah k'Mi she'Hunchah when he wants that it rest, like above (97b. If one threw from Reshus ha'Yachid to Reshus ha'Rabim and it passed four Amos through Reshus ha'Rabim, he is liable twice, for it is as if it rested in between);

אבל בההוא דפרק בתרא דעירובין (ד' צז:) היה קורא בספר דלא בעי שתפול שם בעי ר' יהודה הנחה על גבי משהו

1.

However, in the case in Eruvin (97b), that one was reading a Sefer [on the roof and it became unraveled], he does not want it to fall there (in Reshus ha'Rabim), R. Yehudah requires that it rest on something.

ורבא קאמר דרבנן דר''ע לית להו קלוטה כמו שהונחה דמיא בשום מקום אפי' רצונו שתנוח שם אפילו תוך ג'

2.

Rava says that Rabanan of R. Akiva do not say Kelutah k'Mi she'Hunchah anywhere, even if he wants it to rest there, even within three [of the ground];

ולא ס''ל כברייתא דלעיל דקתני תוך ג' ד''ה חייב אלא סבר כברייתא דהכא דקתני אחזתו הרוח משהו

i.

[Rava] does not hold like the Beraisa above, that taught that within three, all agree that he is liable. Rather, he holds like the Beraisa here, which teaches that if the wind detained it Mashehu (he is liable).

ומתניתין נמי משמע דאיירי בנח משהו כדאוקי ר' יוחנן דומיא דרישא דקתני תוך ד' אמות פטור דאיירי בשנח דאי לאו הכי אמאי מיפטר

ii.

Also our Mishnah connotes that it discusses when it rested on something, like R. Yochanan established, similar to the Reisha, which teaches that within four Amos he is exempt, for he discusses when it rested. If not, why is he exempt (when it rests later)?

ורב חלקיה בר טוביה דאמר לעיל תוך שלשה ד''ה חייב מוקי מתניתין בדלא נח

3.

Rav Chilkiya bar Tuvya, who said above (97a) that within three, all agree that he is liable, establishes our Mishnah when it did not rest;

ורישא דקתני פטור מיירי כגון שפסק כחו ומחמת הרוח נתגלגל חוץ לארבע:

i.

The Reisha, which teaches that he is exempt, discusses when his Ko'ach ceased, and due to the wind it rolled outside four Amos.

100b----------------------------------------100b

5)

TOSFOS DH Oseh Mekom Arba'ah u'Memalei

תוספות ד"ה עושה מקום ארבעה וממלא

(SUMMARY: Tosfos explains that he makes an important place for the Mechitzos to enclose.)

פירש בקונטרס עושה מחיצות קטנות

(a)

Explanation #1 (Rashi): He makes small Mechitzos.

ואין נראה לר''ת ולר''י דהא תנן בפרק כיצד משתתפים (עירובין דף פז:) גזוזטרא שהיא למעלה מן המים אין ממלאין ממנה מים בשבת אא''כ עשו לה מחיצה גבוה י' כו'

(b)

Rejection (R. Tam, Ri): A Mishnah in Eruvin (87b) teaches that if a balcony is above water, one may take water (through lowering a bucket through a hole in the balcony) only if he made a wall (around the hole) 10 tall!

אלא עושה מקום היינו שיהיה הזיז רחב ארבע טפחים כדי שלא יהיו המחיצות עשויות לפחות מארבעה (הגהת ב"ש)

(c)

Explanation #2: Rather, "he makes a place", i.e. the ledge will be four Tefachim wide, lest the Mechitzos be for a place less than four (by four Tefachim).

ולמאן דשרי הכא בזיז כל שהוא לא תקשי

(d)

Implied question: This is difficult for the one who allows a ledge of any size!

דמוקי התם כשאין המים עמוקים י' אי נמי התם גזרינן שמא יעלה הים שירטון כדגזרינן בפרק קמא דעירובין (דף ח.)

(e)

Answer: He establishes (that Mishnah) when the water is not 10 deep. Alternatively, there, we decree lest the sea bring up debris, like we decree in Eruvin (8a);

אבל ספינה לעולם אין מהלכת בפחות מי' ולא שייך למגזר

1.

However, a [big] boat never goes in water less than 10 deep, and it is not applicable to decree (about debris).

6)

TOSFOS DH Gemiri d'Ein Sefinah Mehalches Lematah mi'Yud

תוספות ד"ה גמירי דאין ספינה מהלכת למטה מי'

(SUMMARY: Tosfos points out that this applies to big boats.)

והא דקאמר בפרק מי שהוציאוהו (עירובין דף מג.) במהלכת ברקק

(a)

Implied question: It says in Eruvin (43a) "[a boat] going in shallow water over gravel"!

התם מיירי בספינה קטנה אבל הכא בספינות גדולות שטוענין אותן ביותר ונשקעות הרבה במים ואין מהלכות בפחות מי'

(b)

Answer: There we discuss a small boat. Here we discuss big boats that are greatly loaded, and they are submerged much in the water and they do not go in water less than 10.

ומיהו צ''ל דאף הכלי שדולה בו ונשקע במים הוי למעלה מי' דאי לאו הכי היאך ממלא

(c)

Assertion: We must say that even the Kli with which he draws water, and is submerged in the water, is above 10. If not, why may he fill it?! (Rabanan do not permit to go from Karmelis to Reshus ha'Yachid through Mekom Petur.)

7)

TOSFOS DH v'Dilma Mursha Eis Lah

תוספות ד"ה ודילמא מורשא אית לה

(SUMMARY: Tosfos points out that Rashi's Perush cannot tolerate our text.)

פירש ר''ח דילמא יש מורשא לקרקע שסמוך לספינה שהקרקע גבוה שם ואם יוציא דרך שם יהיה למטה מעשרה במקום מילואו כיון שהקרקע גבוה שם

(a)

Explanation #1 (R. Chananel): Perhaps there is Mursha (a mound) of land near the boat. The land is high there, and if he casts out the bucket there, [it falls on water] less than 10 [above the sea floor] where he fills, since the land is high there.

אבל רש''י דמפרש מורשא דספינה

(b)

Explanation #2 (Rashi): Mursha (is the prow, i.e. the front) of the ship.

לא יתכן לשון ודילמא דגרסינן בכל הספרים וגרסינן והא מורשא אית לה

(c)

Consequence: According to this, the text cannot says "perhaps" (there is Mursha), which is the text in all Seforim. Rather, the text says "it has Mursha!"

8)

TOSFOS DH Kocho b'Karmelis Lo Gazru Rabanan

תוספות ד"ה כחו בכרמלית לא גזרו רבנן

(SUMMARY: Tosfos explains why sometimes they did decree.)

והכי נמי משני בפרק תולין (לקמן דף קמא.) גבי האי מאן דסחי במיא כו'

(a)

Observation: It answers similarly below (141a) about one who bathes in water (Chachamim did not decree about Kocho in Karmelis).

וק' לר''י דבפרק כיצד משתתפין (עירובין דף פח.) אמרי' גבי גזוזטרא שהיא למעלה מן המים לא שנו אלא למלאות אבל לשפוך אסור משום שהמים נדחין מכחו חוץ לארבע אמות

(b)

Question (Ri): In Eruvin (88a) it says about a balcony above water "this is only to draw [water], but one may not spill water, for from his Ko'ach the water is driven out of four Amos;

אלמא כחו בכרמלית אסור

1.

Inference: Kocho is forbidden in Karmelis!

ויש לומר דגזוזטרא פעמים שהיא סמוכה למקום שרה''ר מהלכת וגזרו כחו בכרמלית משום כחו ברשות הרבים

(c)

Answer: Sometimes a balcony is near the place where Reshus ha'Rabim goes. They decreed about his Ko'ach in Karmelis due to his Ko'ach in Reshus ha'Rabim;

אבל בספינה דלעולם הוי כחו בכרמלית לא גזרו:

1.

However, in a boat, it is always his Ko'ach in Karmelis. They did not decree.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF