1)

ONE WHO THREW AT A WALL (Yerushalmi Perek 11 Halachah 3 Daf 66a)

מתני' הזורק ד''א בכותל למעלה מי''ט כזורק באויר

(a)

(Mishnah): If one threw something four Amos at a wall, if this was above 10, it is as if he threw in the air (he is exempt);

למטה מי''ט כזורק בארץ והזורק בארץ ד''א חייב

(b)

If this was below 10, it is as if he threw on the ground. If one threw four Amos on the ground, he is liable.

זרק לתוך ד''א ונתגלגל חוץ לד''א פטור חוץ לד''א ונתגלגל לתוך ד''א חייב:

(c)

If one threw within four Amos and it was Misgalgel (rolled; Rashi - was blown) outside of four Amos, he is exempt. If he threw outside of four Amos and it was Misgalgel inside four Amos, he is liable.

גמ' מתני' בשאין שם חור. אבל אם יש שם חור מחלוקת ר''מ וחכמים.

(d)

(Gemara): Our Mishnah discusses when there is no hole there [in the wall]. If there is a hole, R. Meir and Chachamim argue about this;

על דעתיה דר''מ בין שיש בו ד' על ד' ובין שאין בו ד' על ד' את רואה את הכותל [דף סו עמוד ב] כגמום.

1.

According to R. Meir, whether [the hole is at least] four by four [Tefachim], or it is not four by four, you view the wall as if [above the hole] was cut off [and one is liable for throwing from Reshus ha'Rabim to Reshus ha'Yachid];

על דעתון דרבנן אם יש בו ד' על ד' את רואה את הכותל כגמום. ואם לאו אין את רואה את הכותל [דף פא עמוד ב (עוז והדר)] כגמום. אלא כסתום.

2.

According to Chachamim, if it is four by four, you view the wall as if [above] was cut off. If it is not four by four, you do not view the wall as if [above] was cut off, rather, it is sealed [and the interior is not Reshus ha'Yachid - PNEI MEIR].

רב חסדא אמר (במודד) [צ''ל במורד - קרבן העדה] לוכסן.

(e)

(Rav Chisda): (Why is he liable when he threw below 10?) The case is, [it rested on] an inclined top of the wall.

ואין סופה לירד.

(f)

Question: Is it not destined to come down?! (Why is he liable?)

ר' חייה בשם ר' יוחנן תיפתר שהיתה דבילה שמינה והיה ניטוחה.

(g)

Answer (R. Chiyah citing R. Yochanan): The case is, it is a thick fig cake, and it flattened.

ר' חגי בעא קומי ר' יוסה לית הדא אמרה שיפוע מדריגה כלמטן.

(h)

Question (R. Chagai, to R. Yosah): Does this not teach that an inclined step is like below (like the ground?! Regarding Kil'ayim, we say that if an incline is 10 above the ground, we are not concerned if a different species is planted next to it below!)

א''ל תמן זרעים נהנין מן המדריגה. ברם הכא דרך בני אדם להיות שפין בה והיא נופלת.

(i)

Answer (R. Yosah): There, plants benefit from (take root in) the step (they will remain there). However, here it is normal that people rub against it, and it falls.

אילו אמר כשהיה שם חור והיא נהנית מן החור כשם שהזרעים נהנין מן (הערוגה) [צ''ל המדריגה - הגר''ח קניבסקי שליט''א] יאות.

1.

Had he said that [our Mishnah] is when there is a hole there, and it rests in the hole, just like plants rest in the step, it would be fine (to derive that an inclined step is like below, and he would have a proper question).

ר' יוסה ר' אבהו בשם ר' יוחנן כשהיה המקום מונדרן

(j)

(R. Yosah citing R. Avahu citing R. Yochanan): The place where it landed was inclined. (He is liable even though it did not rest there);

כהדא דתנינן זרק חוץ לד' אמות ונתגלגל (חוץ) [צ''ל לתוך - פני משה] לארבע אמות חייב.

1.

This is like our Mishnah taught, if one threw outside of four Amos, and it rolled inside four Amos, he is liable.

אתא ר' חזקיה ר' אבהו בשם ר' יוחנן והיא בשנחה:

(k)

Rebuttal (R. Chizkiyah citing R. Avahu citing R. Yochanan): The case is, it rested [before it rolled back inside four Amos. We explained R. Yosah's answer and the rejection like MEROMEI SADEH.]

2)

THROWING AT SEA OR THROUGH A PUDDLE (Yerushalmi Perek 11 Halachah 4 Daf 66b)

מתני' הזורק בים ארבע אמות פטור

(a)

(Mishnah): If one throws four Amos at sea, he is exempt;

אם היה רקק מים ורשות הרבים מהלכת בו הזורק בתוכו ארבע אמות חייב

(b)

If there was a puddle that Reshus ha'Rabim goes through it, one who throws four Amos in it is liable.

וכמה הוא רקק מים פחות מעשרה טפחים

(c)

How much is a puddle? It is less than 10 Tefachim.

רקק מים ורשות הרבים מהלכת בו הזורק בתוכו ארבע אמות חייב:

(d)

A puddle that Reshus ha'Rabim goes through it, if one throws four Amos in it, he is liable.

גמ' לא סוף דבר ארבע אמות בים אלא אפי' זרק בכל הים פטור. שכל הים נקרא כרמלית.

(e)

(Gemara): Not only one who throws four Amos at sea is exempt. Rather, even if he threw in the entire sea, he is exempt, for the entire sea is called Karmelis.

ולמה תנינתה תרין זימנין.

(f)

Question: Why was it taught twice (a puddle that Reshus ha'Rabim goes through it, one who throws four Amos in it is Chayav)?

ר' חנינה בשם ר' פינחס בשהיו שני רקקים אחד הרבים מהלכין בו ואחד אין הרבים מהלכין בו אלא כשהן נדחקין.

(g)

(R. Chaninah citing R. Pinchas): When there were two puddles - one of them, the Rabim walk through, and one of them, the Rabim walk through only when they are cramped;

שלא תאמר [דף פב עמוד א (עוז והדר)] הואיל ואין הרבים מהלכין בו אלא כשהן נדחקין אינו רשות הרבים אלא רשות היחיד. לפום כן צריך מימר רה''ר היא:

1.

One should not say that since the Rabim walk through only when they are cramped, it is not Reshus ha'Rabim, rather, Reshus ha'Yachid - therefore [our Mishnah] needs to say that it is Reshus ha'Rabim.