1)

OVERLY PROUD BRIDGE BUILDERS (Yerushalmi Perek 4 Halachah 2 Daf 16b)

אמר רבי חנינא שחצית גדולה היתה בבני כהנים גדולים שיותר מששים ככרי זהב (ס"א כסף) היו מוציאין בה

(a)

(R. Chanina): The sons of Kohanim Gedolim (the High Priests) showed great arrogance, as they would spend more than 60 gold bars on (the ramp for the Parah Adumah).

שהיה כבשה של פרה עומד ולא היה אחד מהן מוציא פרתו בכבשו של חבירו אלא סותרו ובונה אותו משלו

1.

Even though the ramp of the Parah was already standing, no-one would use another Kohen's ramp; rather, he would demolish it and rebuild his own.

התיב רבי עולא קומי רבי מנא והא תני שמעון הצדיק שתי פרות עשה לא בכבש שהוציא את זו הוציא את זו אית לך למימר שמעון הצדיק שחץ היה

(b)

Question (R. Ula to R. Mana - Beraisa): Shimon haTzadik prepared two Paros. He brought them out on different ramps. Can you say that Shimon haTzadik was arrogant?

מאי כדון על שם מעלה היא בפרה סילסול היא בפרה

(c)

Answer: Because it is an elevation and honor for the Parah to do this.

תני זיזין וכתלים היו יוצאין מכאן ומכאן כדי שלא [יצאו ו] יציצו הכהנים ויטמאו:

(d)

(Beraisa): Protrusions and walls would come out from either side of the ramp to prevent the Kohanim from peering out and becoming Tamei.

2)

BUSINESS WITH CONSECRATED FUNDS (Yerushalmi Perek 4 Halachah 2 Daf 17a)

ר' עקיבה אומר אין משתכרין כו'

(a)

R. Akiva taught in the Mishnah that one does not do business with funds of Hekdesh, or of the poor.

אלא אם רצה יהיה ההפסד שלו והשכר להקדש מותר

(b)

Rather, if he wants, the loss can be his and the gain to Hekdesh.

כהדא בר זמינא איתפקד גביה מדל דיתמין אתא ושאל לר' מנא אמר ליה אין בעית די ההפסדה דידך ואגרה דתרויכון שרי

(c)

Like the case of Bar Zamina, who was entrusted with the property of orphans. He asked R. Mana (how he could use the funds). R. Mana replied, "If you want, it is permitted if the loss will be yours and the gain will be both of yours" and that is what he did.

רבי חייה בר אדא איתפקד גביה מדל דיתמין ועביד כן:

(d)

R. Chiya bar Ada was entrusted with the property of orphans and he also invested it under those same conditions.

3)

EXCESS FRUITS (Yerushalmi Perek 4 Halachah 2 Daf 17a)

מותר פירות כו': (כולה דר' ישמעאל היא) מתני' דר' ישמעאל היא דרבי חייא בר יוסף פתר מתניתא מותר פירות שכר להקדש מותר נסכים זו סאה רביעית

(a)

'The excess fruits' etc. The Mishnah follows the opinion of R. Yishmael, as R. Chiya bar Yosef understood that 'excess fruits' means that the profit goes to Hekdesh. 'Excess libations' refers to the fourth Se'ah. (Note: The Korban haEidah explains that 'the fourth Se'ah' here refers to the law in Perek 4 Halachah 5 pertaining to a person who accepted to supply flour to the Beis HaMikdash that costs one Sela coin for four Se'ah of flour. If the price of flour increased to one Sela for three Se'ah, the donor must continue to supply four Se'ah at the higher price.)

רבי יוחנן פתר מתניתא מותר פירות זו סאה רביעית מותר נסכים לבירוצים

(b)

(R. Yochanan): 'Excess fruits' refers to the fourth Se'ah. 'Excess libations' refers to the heaped measures. (Note: The Korban haEidah explains that Hekdesh would always receive heaped measures but sell level measures. According to R. Yochanan, the Mishnah refers to that difference that was gained by Hekdesh as 'excess libations'.)

ולית ליה לרבי חייה בר יוסף לביורצים

(c)

Question: Does R. Chiya bar Yosef not agree to the rule of heaped measures? (Note: The Korban haEidah understands that the Gemara is asking, that since the Mishnah does not discuss heaped measures, what, in fact, should be done with that gain for Hekdesh?)

אמר רבי חזקיה מה דנפל לסאה רביעית נפל לבירוצים

(d)

Answer (R. Chizkiyah): The same that is done with the fourth Se'ah is done with the heaped measures.

על דעתיה דרבי חייה בר יוסף ניחא אין משתכרין בשל הקדש אף לא בשל עניים לפיכך זה וזה לא היו מודין בפירות

(e)

According to R. Chiya bar Yosef, it is understandable when the Mishnah then teaches that one may not do business with funds of Hekdesh or the poor - therefore, the Mishnah ended with the words 'Neither (R. Akiva nor R. Chanina) agreed (with R. Yishmael) about the law of fruits' (as neither permit doing business with Hekdesh).

על דעתיה דרבי יוחנן קשיא והא תנינן עמדו מג' יספק מד' ותנינן זה וזה לא היו מודים בפירות

(f)

According to R. Yochanan, it is a difficulty, as the later Mishnah teaches that if the price of flour became three Se'ah for a Sela, he must still supply four Se'ah. (All agree to this law, meaning that Hekdesh is profiting from the situation.) However, we learn in our Mishnah that 'neither (R. Akiva nor R. Chanina) agreed (with R. Yishmael) about the law of fruits' (that he permitted Hekdesh to profit)?

לא היו מודים בפירות בקיץ למזבח אבל מודין היו בכלי שרת

(g)

Answer: They (R. Akiva and R. Chanina) did not agree to using the profits for Kayitz HaMizbeach (R. Yishmael's opinion); but they do agree that they were used for Klei Shareis (Service vessels).

עד כדון בירוצי ציבור ואפילו בירוצי יחיד

(h)

Question: Until now, we have discussed the heaped measures of communal offerings. Would it also apply to private offerings?

ולא נמצאו כלי שרת באין משל יחיד

(i)

Question: Would that not mean that Klei Shareis are coming from private funds?

כהדא דתנינן אשה שעשתה כתונת לבנה כשרה ובלבד שתמסרנה לציבור

(j)

Answer: It is like the Beraisa that taught that if a woman made a tunic for her son, it is valid for use to serve in the Beis haMikdash, as long as she gave it over to the public.

עד כדון בירוצי לח ואפילו בירוצי יבש

(k)

Question: Until now, we have discussed heaped liquid measures. Would it also apply to dry measures?

כההיא דתנינן תמן הנסכים שקדשו בכלי ונמצא הזבח (פסול) אם יש שם זבח אחר יקרבו עמו ואם (לאו) לנו יופסלו בלינה

(l)

Answer (Beraisa in Menachos): (A Mishnah in Menachos 7:4 taught that if a person bought libations, including flour, to accompany his sacrifice and the sacrifice then became Pasul, the Kohanim can use his flour for another sacrifice, meaning that Hekdesh is paid twice for the same libations.) If the libations that were consecrated in a (Service) Vessel and the sacrifice was found to be invalid, if there is another sacrifice there, the libations should be brought with it. If they were left overnight, they are invalid. (If not, they should be sold for Kayitz haMizbeach.) (Note: This last sentence is added to the text by the Vilna Gaon and Rav Eliyahu Fulda.)

11b----------------------------------------11b

4)

MISHNAH 3: THE EXCESS KETORES (Yerushalmi Perek 4 Halachah 3 Daf 17b)

משנה מותר הקטורת מה היו עושין בה

(a)

(Mishnah) Question: What was done with the excess Ketores (incense)?

מפרישין ממנה שכר האומנין ומחללין אותה על (שכר) מעות האומנין ונותנין אותה לאומנין בשכרן וחוזרין ולוקחין אותה מתרומה חדשה

(b)

Answer: They separate from it the value of the payment of the craftsmen and redeem (the incense) onto the money of the craftsmen and then pay them with it. They then buy it back from them with the Terumas haLishkah funds.

[ואם בא חדש בזמנו לוקחין אותה מתרומה חדשה] ואם לאו מן הישנה

(c)

If the new Shekalim arrived on time, before Rosh Chodesh Nisan, they take the excess Ketores from the new funds. If not, they take from the old funds.

גמרא ולא נמצא הקדש מתחלל על ההקדש

(d)

(Gemara) Question: (The Mishnah taught that they would exchange the Ketores for the Terumah funds.) Are they not redeeming a consecrated item with another? (Redeeming usually involves transferring the Kedushah from a consecrated item to a non-consecrated one.)

כיצד הוא עושה אמר רבי שמעון בר ביסנא מביא מעות ומחללן על הבנין ומביא קטורת ומחלל עליהן ונותנים אותה לאומנין בשכרן

(e)

Answer (R. Shimon bar Bisna): He brings the funds and redeems them onto the (part of the) building (on which they worked). They then bring the Ketores and redeem it onto those funds and give (the Ketores) to the craftsmen for their payment.

אותן המעות מה יעשה בהן

(f)

Question: What do they do with those consecrated funds?

רבי אומר אומר אני ינתנו לבית גרמו ולבית אבטינס שהיו בקיאין בפיטום הקטורת ובמעשה לחם הפנים

(g)

Answer (Rebbi): They should be given to the Houses of Garmu and Avtinas, who were experts at preparing the Ketores and the Lechem haPanim (Showbreads).

א"ר שמואל בר רב יצחק והן שיהו חייבין להן מעות משעה ראשונה

(h)

(R. Shmuel bar Rav Yitzchak): That is only when they already owe the craftsmen from a previous occasion.

רבי חייה בר בא בעי לא היו חייבין להן מעות משעה הראשונה

(i)

Question (R. Chiya bar Ba): What if they did not owe them money from a previous occasion?

אתא רבי (ביבי) בא בשם ר' חייה בשם ר' יוסי (יוחנן) מקייצין בהן את המזבח

(j)

Answer (R. Ba citing R. Chiya citing R. Yosi): We use them for the Kayitz haMizbeach.

ר' בא בר כהן בעי קומי ר' יוסה מחלפא שיטתיה דר' חייא בר בא תמן צריכה ליה וכה פשיטא ליה

(k)

Question (R. Ba bar Kohen): The opinion of R. Chiya bar Ba seems to have reversed - there he asked and here he answered? (Why did he ask if he knew the answer?)

הא דצריכה ליה בכלי שרת הא דפשיטא ליה בקיץ למזבח

(l)

Answer: He was unsure and asked about using it to purchase Kli Shareis but he was certain that it can be used to purchase for Kayitz haMizbeach...

דאיתפלגון פיטמה בחולין ר' יוסי בי רבי חנינה אמר פסולה רבי יהושע בן לוי אמר כשירה

(m)

As they disagreed about one who prepared the Ketores mixture in a non-consecrated vessel. R. Yosi bei R. Chaninah said that it is invalid. R. Yehoshua ben Levi said that it is valid.

מה טעמא דרבי יוסי בי רבי חנינה קודש היא שתהא הווייתה כקודש

1.

R. Yosi bei R. Chaninah's source is that it says (Shemos 30:37), "it is Holy", indicating that it should be made in a Holy place (i.e. in the Temple Courtyard and in a Kli Shareis).

מה טעמא דרבי יהושע בן לוי קודש היא שתהא באה מתרומת הלשכה

2.

R. Yehoshua ben Levi's source is from the same words, "it is Holy", indicating that it comes from the Terumas haLishkah (but no consecrated place or vessel is required).

אמר רבי יוסי בי רבי בון אתיא דרבי יוסי בן חנינה כשמואל ודרבי יהושע בן לוי כר' יוחנן

(n)

(R. Yosi bei R. Bun): R. Yosi ben Chanina follows Shmuel and R. Yehoshua ben Levi follows R. Yochanan...

דתנינן המקדיש נכסיו והיו בהן דברים ראוין לקרבנות ציבור

1.

(The coming Mishnah): If a person consecrated his property and amongst it were items suitable for public sacrifices...

רבי יוחנן אמר קטורת

i.

(R. Yochanan): This refers to Ketores.

אמר רבי הושעיה תיפתר באומן משל בית אבטינס שהיה נוטל בשכרו קטורת

(o)

(R. Hoshiya): (Disagreeing with R. Yosi bei R. Bun) That case refers to a craftsman from the House of Avtinas, who would receive Ketores as his wages.

ודרבי יוסי בי ר' חנינה כשמואל דאמר רב הונא בשם שמואל מכתשת עשו אותה ככלי שרת לקדש

(p)

And R. Yosi bei R. Chanina follows Shmuel, as R. Huna cited from Shmuel that Chazal made the mortar (used for grinding the Ketores) like a Kli Shareis. (This would not be necessary if, as R. Yehoshua said, they could mix the Ketores in a non-consecrated vessel. Therefore, it follows R. Yosi bei R. Chaninah.)

א"ר יוסי בי רבי בון אמרה (ר' זעירא קמיה) רבי חונא קומי רבי יוסי דבר שקדש בכלי שרת נפדה

(q)

(R. Yosi bei R. Bun): R. Chuna asked R. Yosi, 'Can an item that was consecrated in a Kli Shareis be redeemed?'

אמר ליה ולא דשמואל היא דשמואל אמר קל היא במותר דאיתפלגון

(r)

(R. Yosi to R. Chuna): Is this not the statement of Shmuel, who said that we are lenient regarding excess? As they disagree...

הותירו תמימים שמואל אמר נפדין כתמימים ורבי יוחנן אמר נפדין כפסולי המוקדשים

1.

If there was an excess of unblemished animals - Shmuel said that they are redeemed as they are and R. Yochanan said that they are redeemed as disqualified sacrifices.

הותירו שעירים

2.

If there were excess goats,

על דעתיה דשמואל אם עולה נפדית לא כל שכן חטאת

i.

According to Shmuel, if an Olah offering can be redeemed, certainly a Chatas can be redeemed.

על דעתיה דר' יוחנן אמר ר' זעירא ירעו

ii.

R. Zeira said that according to R. Yochanan, they graze (until they receive a blemish and they are then redeemed and the money used for an Olah offering).

אמר רבי שמואל בר רב יצחק מקייצין בהן את המזבח

iii.

(R. Shmuel bar Rav Yitzchak): They used the excess goats for Kayitz haMizbeach.

וקשיא יש חטאת שקריבה עולה

(s)

Question: Can a Chatas be brought as an Olah offering?

אמר ר' יוסה שנייא היא שאין קרבנות ציבור נקבעין אלא בשחיטה

(t)

Answer (R. Yosi): Here, public offerings are not established except through Shechita.

אמר רבי חייא (חנינה) תנאי ב"ד הוא על המותר שיקרבו עולות

(u)

(R. Chiya): It is a stipulation of Beis Din that the excess be brought as Olah offerings.